Forsterkere Beregne estimert verditap over tid ved kjøp av forsterker

U

Utgatt24668

Gjest
Hei,
jeg ønsker gjerne innspill på estimert verditap ved kjøp av hi-fi utstyr, herunder forsterker. Jeg er ikke kjent ved om verditapskurven over tid er annerledes for forsterkere enn høyttalere f.eks. I tillegg vil jeg anta at etterspørsel, merke, kvalitet, segment spiller en rolle. Innen bilbransjen så ser vi jo noen veteranbiler som går opp i verdi etter en stund, f.eks. noen Porsche 911.

I hvilken grad må jeg på-beregne et årlig %-vis tap på en forsterker mellom 80,000 og 140,000 NOK? Selv om forsterkeren er helt ny - i hvilken grad må jeg justere for tapet pr. år gitt at modellen nylig er utgått fra produksjon. I hvilken grad vil prisen holde seg hvis forsterkeren fortsatt er i produksjon de neste 5 - 10 årene - selv om den blir godt brukt i hjemmet (gitt at jeg klarer å holde den i "mint"-condition.)

Takk for alle innspill. Jeg tenker at en del av dere har erfaring fra bruktbørsen her :)
 
Sist redigert av en moderator:

kaeksen

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.06.2016
Innlegg
505
Antall liker
129
Sted
Tromsø.
For min integrert kjøpt som demo hos forhandler gikk ned 10000 per år. Men vet ikke om rundt 10% verditap hvert år er normalt, men det høres no greit ut for meg.
Og det har ingenting og si kor mye den er brukt, for alle sier at det de selger er brukt lite. Ser slikt hele tiden. Hvem kjøper f.eks en forsterker til f.eks 200000.- 2 år gammel, og bruker den i 20 timer. Forbainna løgn lol. Så utrolig mange som bruker slike salgstriks.
 
Sist redigert:

efh

Medlem
Ble medlem
09.07.2003
Innlegg
15
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Dessverre for oss HiFi nerder er prisfallet dramatisk. Prøver du å selge dyrt utstyr etter ett år er det ikke uvanlig med 50% verditap. Samtidig ser det ut til at prisen holder seg på 50% verditap +/- så lenge produktet er i salg. Mye av dette skyldes selvfølgelig at en del butikker opererer med såkalte demomodeller som selges billigere enn listepris og dermed også kan gå videre til neste eier rimeligere.
 

kaeksen

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.06.2016
Innlegg
505
Antall liker
129
Sted
Tromsø.
Dessverre for oss HiFi nerder er prisfallet dramatisk. Prøver du å selge dyrt utstyr etter ett år er det ikke uvanlig med 50% verditap. Samtidig ser det ut til at prisen holder seg på 50% verditap +/- så lenge produktet er i salg. Mye av dette skyldes selvfølgelig at en del butikker opererer med såkalte demomodeller som selges billigere enn listepris og dermed også kan gå videre til neste eier rimeligere.
Steike, med så stort verditap tror jeg ikke at jeg hadde solgt, men beholdt.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Har du tatt produktet ut av butikken er du nede på 50% nesten med en gang. Helt kurant utstyr går ofte for 1/3 av nypris etter noen år. Det Norske bruktmarkedet er helt villt og er det billigste i hele verden slik det er nå med lav kronekurs.....
 

kaeksen

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.06.2016
Innlegg
505
Antall liker
129
Sted
Tromsø.
Vi må huske på at ikke alle produkter som er demobrukt er demobrukt i butikken. Men er levert inn av kunder som bytter til større. No veit æ ikke kor lenge dem kan ha de hjemme og allikavel klare og bytte, men skulle ikke forundre meg i flere år, og butikken opptrer som finn dot no. Kanskje de burde kalle det forskjellig når kunder har hatt de og når de er demobrukt på butikken.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Jeg kjenner meg ikke igjen i at utstyr går ned med 50% når du drar det ut av butikken. Jeg snakker åpnebart ikke om salgsvarer hos Soundgarden eller hifi-klubben her.

Med 10% fall hvert år så kommer man jo før eller siden ned til 50% av opprinnelig verdi - som i seg selv er rimelig.

Jeg innser muligens at spørsmålet mitt uansett er for vidt og at det ikke er mulig å generalisere dette. Det er nok til dels store forskjeller på merker og etterspørsel. Det er stor forskjell på å ha en Porsche og en Toyota som eks.

Det virker likevel fornuftig å anta at produkter som enn å er i produksjon har en nedre fall-grense vs. utgåtte produkter.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Verditapet varierer med akkurat kva produkt det er snakk om. Ei legende som Electro Research A-75 får du ikkje kjøpe for pengar, (på lag), medan ting som har vore meir tilgjengelege rundtomkring taper seg veldig fort. Sjølv har eg opplevd å selje høgtalarar etter ti års bruk med 15% verditap. Og hadde eg hatt mine gamle IMF TLS 80, ville dei gått for meir enn kva eg betalte for dei. Ein Technics SL 1000 ligg i dag på minst det dobbelte av utsalsprisen i 1975.

Med god teft og mykje flaks treng du altså ikkje tape noko særleg på audiofile investeringar.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Det dobbelte av nypris i 1975 inkluderer neppe inflasjonen som er langt høyere.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.598
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Noen prosent regel som gjelder generelt tror jeg blir veldig vanskelig. Men generelt kan man si at hifi er en dårlig investering når det kjøpes nytt med halvert pris innen utgangen av år 1 som sannsynlig resultat. Brukt derimot kan en gjøre et kupp.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Det er umulig å si noe generelt om hvor mye ting taper seg.
Produktet er til enhver tid salgbart for det tilsvarende blir solgt for på HFS torget, Finn.no, Hifi-Shark, e bay osv.

Det er verdt å merke seg at bruktpriser i Norge er lave sammenlignet med mange andre land.
Her kan man oppleve at folk pruter på 2-3 år gamle objekter som står til salg for halv pris. Da er det ikke fristende å selge.

Ta en kikk på torget her inne, så får man et visst innblikk i markedet.
 
Topp Bunn