Høyttalere Belle Klipsch og spørsmål rundt disse.

Glennooo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2013
Innlegg
312
Antall liker
267
Hei!

En god venn av meg har et par Belle Klipsch som tidligere er eid av Waylon Jennings(jeg kjenner ikke country), han skal hjelpe eieren av disse med forsterkervalg og litt forskjellig.

Kan noen fortelle prisantydning på slike?
Hvordan er de kontra nyere Klipsch, la scala, cornwall o.l?
Det er jo gamle høyttalere, noe han burde gjøre med tanke på vedlikehold av drivere?

Håper noen vet noe om disse og kan svare meg!

Mvh Glenn
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Klipsch Belle er den IMHO mest attråverdige Klipsch gjennom tidene. Den slekter mest på Klipschorn, men er i motsetning til disse ikke et hjørnehorn. Det er på en måte et frittstående alternativ til Klipschorn. Synd de sluttet å lage denne høyttaleren, jeg tror den hadde slått bedre an i dagens marked enn de gamle hjørnehorna. Forsterker til disse? Vel, de trives vel med de samme forsterkerne som Klipschorn. Og det vil si SET rørforsterkere, men en mer jordnær EL34/SL6 eller EL84 er også gode alternativer hvis økonomi spiller stor rolle.

Leben CS-300F ville jeg ha sett nøye på som et alternativ hvis integrert er det som ønskes. Eventuelt å uppe innsatsen litt og se på SET fra LM eller andre fornuftig priset alternativ. Det finnes endel brukt å oppdrive, både hos forhandlere og på bruktbørsen både her og på Finn.
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.423
Antall liker
1.973
Torget vurderinger
8
Lydmessig så låter de tilnærmet likt La Scala i et litt mer påkostet kabinett.
Rør er bankers men vokt deg for støy.
Er du som meg så er det litt vanskelig å finne noe tilnærmet støyfritt ang rør
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.197
Antall liker
2.444
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Basskabinettet har samme tuning og størrelse som La Scala, bare en litt annen formfaktor. Den er ikke fullt så dyp så mellomtonehornet går ikke like langt ned. Ekstrem følsomhet på rundt 104db ved 2,83V, så stor forsterker trenger du ikke, men den må være tyst! Om den suser lavt på en vanlig høyttaler, så vil den suse veldig høyt på disse. Verdt å merke seg for mange rimelige rørforsterkere sliter med nettopp det.
Bra smekk i mellombass, men ingen dypbass så en hurtig sub kan hjelpe.
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.746
Veldig morsom høytaler med høy funfactor. hadde slike i flere år. Drev dem med 2x20w høykvalitets 300B i push pull. Det funket fint. Så med et par NAgra VPA 845. Det funket enda bedre.

Litt enig med ovennevnte ang lite dypbass, men den bassen som er der er så bra at jeg savnet ikke de nederste oktavene. Er det dypbass amn er ute etter blir denne tupe høyttalere feil. Likeledes hvis man er ute etter nøytral lyd.

Men gud så moro jeg hadde det med dem!
 
Topp Bunn