Beising av finér?

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
I mangel av "bedre" alternativer vurderer jeg å basere en ny Hi-Fi benk på skapstammer fra IKEA.

I den sammenheng vurderes det å bruke denne type dører:


Disse er finért eik, men ønsket overflate er off-white og at strukturen skal synes.
Hvilke type beis/løsning er den beste for å få en slik overflate?
 

Vedlegg

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
115
Litt usikker på om du ønsker en gjennomgripende farge (at overflaten blir "klart" offwhite - men at strukturen i treet fortsatt synes) eller at du ønsker en blending mellom eiken og offwhite? Om siste vil en panelbeis i nevnte tone gøre jobben. Om første er ønsket - må du male (helst om mulig spraylakkere) en noe uttynnet maling (best flyt og minst striper om du får tak på en oljebasert og kjøper god pensel + utstryker, evt. en billak (sjekk f.eks. jltrading.no). Mal tynnt (og fortynnet) og fler gange.

Uansett - må du rekne med at ofre en front til at forsøke deg ut. Går og litt på at sjekke ut at det produkt du vil bruke er kompatibelt med det Ikea har lakket med. Noen ganger - så koker det hele opp...:mad: (personlig erfaring...)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Takker for forslag.
I utgangspunktet er ønsket finish at overflaten blir vesentlig preget i retning off-white. Jeg har foreløpig ikke sjekket disse skapfrontene, og er usikker på om de er behandlet på noen måte. Er de lakkert, så er det jo liten vits med beis.
 

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
115
En ren "beis" vil neppe gi deg "offwhite", har i alle fall aldri sett slik produkt. Ekte beis har (farger som gir tilnermede) tre-nuanser - med formål at gi fargen til et dyrt tre til en billigere variant ;-) - eksempel at du får mahogny-farge på pæretre eller bøk. Men ingen gidder at lage beis som gør (en ekte tresort som) eik kvit...;-). Og - er det lakket (99% sannsynlig!) - så vil aldri en (ekte) beis trenge inn i treet. Ikke heller vil du klare at pusse lakken ned - for fineren er fryktelig tynn - og om du får al lakken vekk, så forsvinner og strukturen.

Derfor må du legge det du ønsker ovenpå!
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.792
Antall liker
11.188
Sted
Ytterst i havgapet...
Dørene er lakkert, antageligvis med en UV-herdet eller to-komponent lakk- men - du kan likevel endre fargen på de. Grundig mattsliping er en hovedbetingelse. Deretter en pigmentert, helst alkydbasert panelbeis eller panellakk. Likevel bør du nok ofre ei lita dør som prøveprosjekt. OB-BB er forresten vår in-house ekspert på dette... kanskje har gir lyd fra seg
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Alternativet når dørene allerede er lakkert er å lakke de med lakk tilsatt farge.
Det blir ikke helt det samme som beising av bart treverk, men fargen kan endres.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Takker for info.
Mulig disse dørene må forkastes, da ønsket overflate kan vise seg vanskelig å få til.

Her er eksempel på omtrentlig ønsket overflate:

 

Vedlegg

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Slik finish tror jeg du vil kunne oppnå lettest med hvitolje.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.792
Antall liker
11.188
Sted
Ytterst i havgapet...
Spørs om hvitolje får nok heft på en tidligere lakkert flate......? Dersom jeg mente at dette var et aktuelt prosjekt, ville jeg kjøpt den minste døra jeg kunn få tak i , for å å eksperimentere på små prøveflater..... Liberons Bistrot-lakk er en pigmentert polyuretanlakk, - finnes bl.a. i hvit.... ( til en s@t@ans pris...) .
Det er også en god del andre muligheter, som en god fagkyndig i butikk bør vite noe om. Skikkelige malermestre bør også definitivt ha peiling...
Siden du bor i Oslo-byen burde det være muligheter....... Kjedebutikker har jeg dårlig erfaring med, - i alle fall ute i distriktene. Drygolin og acryl til innebruk kan de, men det stopper stort sett der..

Dog - kanskje her er noe...
https://www.maxbo.no/maling-og-tapet/maling/innemaling/interiorbeis-og-lasur
 
Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Takker for nye inspill. Først step blir å ta en tur innom IKEA og fysisk sjekke overflaten.
Samtidig skal jeg sondere litt rundt andre kjøkken-leverandører, for å se om noen kan ha dører i en, eller annen form for ønsket utførelse.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Nettsidene til IKEA bruker å ha god produktinformasjon, om oppbygging og Finnish. F.eks eikefiner og klar akryllakk for seriene hyttan og ekestad.

Mvh
KJ
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Da er det jo mye som tyder på at det ikke blir aktuelt med akkurat den. Om ikke alternativet til slutt rett og slett blir dekkende off-white maling.
Skal, som nevnt, sjekke ut et par av de andre kjøkkenleverandørene også.
 

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
354
Antall liker
230
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Fantastiskt fornøyd med finishen på Cornwallene mine, med vannbasert møbelbeis fra Flügger.(utført av forrige eier)
I romjulen kjøpte jeg en boks av samme sort, bare naturell uten farge, og gav di et tynt strøk, ble litt glattere og fikk litt mere glød igjen :) 3.8dl naturell kosta en 100lapp, og holder nok til 10-12 re-behandlinger. Bilde er riktignok før jeg pensla over di.
IMAG1329.jpg


*ikke fargen du ønsker deg, kun ment som en tommelopp for vannbaserte møbelbeisen til flügger! ;)
**ser nå at di ser jo blasse å jævlig leie ut! Bilde er ikke rettferdig :/
 
Sist redigert:

buestad

Medlem
Ble medlem
16.04.2013
Innlegg
45
Antall liker
7
Jeg holder på med noen høyttalere i eik og bjørk der jeg bruker OSMO dekorvoks. Den finnes i mange forskjellige farger og på min lokale Montér butikk har de bittesmå fargeprøver på bare noen få milliliter. Jeg endte opp med den som heter snø, og den ble litt off-white siden det gule i treet skinner gjennom.

Bildet er etter første strøk. Eller det er kanskje ikke riktig å kalle det strøk siden man bare gnir det på med en klut. Litt som å vokse bilen... :)
 

Vedlegg

Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: ptb

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Hva slags vedheft er det på denne voksen da?
Spørs om det er egnet til mitt formål, all den tid dørene trolig er lakkert.
 

buestad

Medlem
Ble medlem
16.04.2013
Innlegg
45
Antall liker
7
Jeg vet ikke så mye om vedheft. Jeg har brukt det på ubehandlet bjørkefinér. Jeg ville nok pusset bort lakken på døra uansett hvilken behandling du skal bruke. Det ser ut på det bildet du har lagt med at du ønsker en matt/silkematt finish og det er vel umulig om underlaget er lakket. Denne OSMO voksen er slik som blir brukt på parkett. Tror Boen parkett bruker den i produksjonen
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb
Topp Bunn