Bein/underlag for Sub ?

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Er det noen som kan anbefale noen underlag/bein for subwoofer?

Jeg har betonggulv med fliser!

Vh Geir
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.931
Antall liker
584
Noe tynt, "klistrete" seigt i sorbothane eller liknende. For all del ikke spikes!
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.143
Antall liker
4.299
Torget vurderinger
1
Vekttilpassede skumputer type SD-foten eller Tema Isolator - dvs effektiv avkobling fra underlaget.

mvh
KJ
 

haden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.09.2004
Innlegg
170
Antall liker
1
har selv subber på 40 kg, og har prøvd spikes og div , har endt opp med puter ,ikke veldig myke , som gir den beste avkobling fra rom og god lydrespons.
mvh
kh
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Enig med KJ - luftfylt slange er et alternativ om utseendet ikke er for viktig.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.427
Antall liker
35.210
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Sorbothan blir for mykt, med mindre du bruker et stort flak.

Jeg bruker Clas Ohlsons dørstoppere, 40x40 mm. Spray dem med svart akryl og skru dem fast under, men legg gjerne en filtbit mellom stopper og gulv for å hindre at de klistrer seg til underlaget over tid. Ser forbausende bra ut og gir god isolasjon mot underlaget med litt vekt oppå.

Har ikke et bilde av subwooferen for hånden akkurat nå, men sånn ser dørstopperne ut nederst på racket (sprayet med samme farge som rørene i racket) og under forsterkerne (svart akryl).



Ellers vil omtrent hva som helst av gummigreier fungere. Husk tommelfingerregelen: Hvis gummidingsen presses sammen ca 1,5 - 2 mm under tyngden av tingen som står oppå, så får du effektiv avkobling av vibrasjoner til under 20 Hz. (Bevisførsel her.)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Møbelfilt koster 50 øre eller deromkring og kan være vel verdt å prøve dersom det er betonggulv. Man trenger ikke stort annet enn noe som hindrer gulv og kasse å møte hverandre. Jeg synes ofte møbelfilt gjør en bedre jobb enn mye jeg, tross den overkommelige prisen.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.427
Antall liker
35.210
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Vidar P skrev:
Møbelfilt koster 50 øre eller deromkring og kan være vel verdt å prøve dersom det er betonggulv. Man trenger ikke stort annet enn noe som hindrer gulv og kasse å møte hverandre. Jeg synes ofte møbelfilt gjør en bedre jobb enn mye jeg, tross den overkommelige prisen.
Det er et godt poeng. Et betonggulv er så dødt som det kan bli, så det trengs ikke all verdens demping. Ikke noe poeng å gjøre det mer komplisert enn nødvendig.
 

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.162
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Sluttet med spikes for femten år siden;- siden den gang går det i møbelfilt;- kjøper runde med stor diameter,- klistrer sammen tre-fire stykker;- en slik kombinasjon i hvert hjørne fungerer helt utmerket;- ingen grunn til å anskaffe kostbare spesialprodukter;- altså enig med Vidar P her.



Grace
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.206
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Grace skrev:
Sluttet med spikes for femten år siden;- siden den gang går det i møbelfilt;- kjøper runde med stor diameter,- klistrer sammen tre-fire stykker;- en slik kombinasjon i hvert hjørne fungerer helt utmerket;- ingen grunn til å anskaffe kostbare spesialprodukter;- altså enig med Vidar P her.



Grace
Litt OT kanskje, men gjelder dette under høyttalere og komponenter også?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.427
Antall liker
35.210
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
vinagunner skrev:
Litt OT kanskje, men gjelder dette under høyttalere og komponenter også?
Prinsippet blir ihvertfall det samme. Det du forsøker å gjøre er å bryte kjeden som kan bringe mekaniske vibrasjoner fra høyttalerne tilbake til elektronikken. Slike vibrasjoner kan skape hørbar forvrengning ("hardhet") under enkelte omstendigheter. Hvis du ser nøye på bildet jeg satte inn litt lenger oppe, ser du at det ligger sorbothane-domer mellom hylleplatene med komponenter og bærekonstruksjonen i racket.

Møbelfilt er mykt og har stor indre demping, sånn at det ikke får noen markerte utslag rundt resonansfrekvensen. Det bør fungere ganske bra, men mer elastiske materialer som gummi og sorbothane vil likevel gi enda bedre isolasjon ved høye frekvenser. Sannsynligvis godt nok hvis du har betonggulv, men med det svaiende tregulvet i det gamle huset mitt har jeg valgt å bruke gummi (dørstoppere under høyttalere, sub og rack) og i tillegg sorbothane-domer under hver hylleplate med komponenter. Da holder ting seg noenlunde i ro.
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Hva med slange til trille bår ku delvist fyllt med luft? Dette var ett poulært tweak for 10 år pluss siden. Hadde en kompis med en svær DP og 4 stkk slanger under. Bedre isolasjon av underlaget kan jeg vanskelig tenke meg.

McLaren
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.427
Antall liker
35.210
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Sånn teoretisk sett bør luftslanger bli nesten perfekt isolasjon, så lenge de ikke er pumpet opp for hardt.
 

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
1.720
Antall liker
1.204
Sted
Siggerud
Prøv isopor, gjerne en 50mm plate. Evt med en 6mm akryl over/under for å stive av om nødvendig. Isoporen inneholder nesten bare luft og isolerer godt mot vibber under høyttalere/subber hvis du plages med tilbakekobling, eller feedback på godt norsk.
 

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.162
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Grace har i årenes løp forsøkt det meste av mer eller mindre fantasifulle og delvis kostbare løsninger til avkobling / tilkobling;- alt slikt er nå fjernet og erstattet med ovennevnte møbelfilt;- brukte tidligere mye 8mm tykke glassplater,- disse er efterhvert erstattet med acrylplater;- høytalere står på 30mm tykke skiferplater,- og altså møbelfilt mellom disse og høytalerne.



Grace
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.206
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Interessant at de billige og lett tilgjengelige møbelfiltene får så bra skussmål. Har testet ut masse gjennom årene, men har blitt lat og mindre kritisk med tiden. Nå tar jeg i bruk det "første og beste", møbelfilt inkludert. :-X
 
Topp Bunn