Beethoven - komplette symfonier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Har en svakhet for komplette boxer. Har komplette symfonier av Mahler (Inbal) og Shostakovich (Barshai). Og søker nå etter Beethoven's komplette symfonier i en boks.

    Selvfølgelig best mulig utførelse og lyd, til en billig penge.

    mvh
     

    LPA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Innlegg
    269
    Antall liker
    4
    Brilliant har jo en boks med Royal Concertgebouw og Wolfgang Sawallisch som absolutt kan anbefales. Innspilt 1991-93.
    Den koster kr. 160,- hos Aktiv Klassisk f.eks.

    Ellers bør du kjøpe noen enkeltinnspillinger, en god start er Carlos Kleiber med 5. og 7. på Deutsche Grammophon.

    LPA
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Denne:


    Friske fremførelser, strippet for det sedvanlige kitschet.
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Jeg har hørt Beethoven-boxene til Harnoncourt, Karajan (den berømte 1963-syklusen) og Mackerras, og eier de to sistnevnte. Jeg synes alle tre er meget gode på hver sin måte. Favoritten min er Karajan (SACD). Den er dyr, men har en referanse-versjon av symfoni no. 5 (sammen med Carlos og Erich Kleiber) og er generelt veldig god på oddetalls-symfoniene (spesielt de kjente 3, 5, 7 og 9).

    Mackerras ville vært mitt begynnervalg, og hans tilnærming er veldig frisk, rytmisk og energisk; samt svært billig (£13 inkludert porto fra http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//5757512.htm). Mackerras og Karajan utfyller hverandre meget godt da de har hver sin type tilnærming, så det beste rådet er å skaffe seg begge.

    Harnoncourt er mer utradisjonell, men ligger nærmere Mackerras tolkningsmessig. Jeg liker hans syklus også veldig godt, da jeg hører en del andre detaljer enn hos Karajan og Mackerras (mulig det er denne fremhevingen av detaljer som er tolkningenes styrke og svakhet). Jeg vil sikkert kjøpe den hvis jeg finner den under tollgrensa fra utlandet.

    Spesielt Mackerras og Harnoncourt har meget god lyd, men Karajan's (Hybrid) SACD-versjon er heller slett ikke dum.

    Ellers finnes jo gjerne de beste versjonene på enkelt CD-er (bortsett fra Karajan's no. 5), men det er et stort tema i seg selv  ;D.
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut som jeg velger Mackerras i første omgang, bra kombinasjon av pris og utførelse. Får heller supplere med enkeltutgivelser (Kleiber, Karajan) senere.

    Klassisk musikk er fremdeles litt perifert for undertegnende, men etter å ha å pløyd igjennom Shostakovich i høst har det gitt mersmak.

    Neste blir vel Bruckner...

    Flott anlegg du har, Kibsgard... :)

    Du trives vel fortsatt med Naim?

    mvh
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Jeg tror du gjør et bra valg med Mackerras. Ellers er jo Beethoven min favoritt-komponist når det gjelder symfonier; selv om spesielt Mahler og Bruckner ikke ligger veldig langt bak (uten sammenlikning forøvrig). Tror du har en del å glede deg til her  :).

    Skal du investere i Karajan, er det spesielt 63-syklusen som er interessant + visstnok symfoni 5 og 9 fra 1977 (som jeg har kjøpt, men ennå ikke hørt). De senere Beethoven-innspillingene fra Karajan skal ha visse svakheter grunnet Karajan's etter hvert overdrevne trang til å få en noe pompøs, vakker lyd fra Berlin PO kombinert med 80-tallsproduksjon fra DG. Men 63-syklusen er kjempemessig.

    Bruckner neste? Da er det i alle fall Eugen Jocum på Brilliant Classics som gjelder. Dette boks-settet er visstnok på vei ut av sortimentet (i følge diskusjoner på www.good-music-guide.com), men jeg så den i går til 298 NOK på  http://www.aktivklassisk.no/BrilliantClassics.html.

    http://www.mdt.co.uk/public/pictures/products/standard/92084.jpg



    Ellers ligger jo også Brahms, Dvorak , Haydn, Mozart, Nielsen, Schubert og Sibelius foran deg på symfoni-området  ;D. Mye bra her!!! Andre høyt respekterte er Tchaikovsky (som jeg ikke har falt helt for ennå) og Prokofiev (som jeg ikke har hørt).

    Jeg er meget godt fornøyd med Naim-anlegget ja, og har ikke noen oppgradering i tankene for øyeblikket. På den annen side, hadde jeg ikke hatt noe i mot å finne en brukt 552, men det spørs om sjansen er stor for det i Norge/Norden. Tror ikke jeg kan forsvare nyprisen på denne for meg selv.
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;)

    Masse flott info, Kibsgard!

    Bruckner-boxen har ligget litt i bakhodet etter anbefalingen tidligere på Naim-forumet. Får se å få tak i den før den går ut.

    Har noen Naxos CD'er med Sibelius, men tror nok det er mer å hente her både når det gjelder lyd og utførelse. Men flott musikk er det. Brahms første pianokonsert er jo en perle. Likeens Rachmaninovs 2 og 3. Har også litt Haydn og Mozart. Prokofiev og Stravinsky må jeg sette meg mer inn i, men Vårofferet liker jeg...

    552 frister ja, men 282 el. 252 er et mer realistisk mål for meg... ;)

    mvh
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Tror den er en konsert som trenger litt mer tid for å sitte. Den første er en konsert skrevet av en ung pianist som ville vise seg frem for verden, den andre er skrevet av en middelaldrende Brahms og mer tilbakeholdt i uttrykket, selv om den faktisk er teknisk vanskeligere å spille. Selv holder jeg den i topp fem-gruppen, sammen med Beethovens fjerde og to-tre av Mozarts sene konserter.
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Når det gjelder Sibelius har det jo kommet en særdeles fristende box "The Essential Sibelius" med Osmo Vanska (15 CD'er) til 598 NOK på Aktiv Klassisk.



    Hans Siblius skal være iskald, noe som passer godt med bilder av vinterlige finske skoger og sjøer  :).

    Ellers er det mange gode sykluser med Sibelius så som Bernstein (NYPO), Berglund, Segerstam og ikke minst den nettopp nyutgitte Blomstedt.

    Noe off-topic, men det får stå sin prøve.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Ser fristende ut den Vanska-boksen.
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Med så mye bra musikk er det sp.mål om tid, som Svein er inne på.

    Denne Vanska boksen på BIS er virkelig fristende, ja!


    mvh
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er faktisk også blant de som liker Brahms første best... har liksom prøvd med den andre flere ganger, hører jo at den er veldig "komplett" men synes den savner den suggererende melodiføringen som preger den første.. særlig i 1. og siste sats kanskje..?

    Velvel, nok om det. Jeg har bestilt Bruckner/Barenboim fra mdt nå, kommer sikkert i morgen fordi igår kom Mozart/Barenboim pianokonserter. Jeg kan kommentere litt på Bruckner til uka om ønskelig.

    Jeg kjøpte Mozart-boksen egentlig som julegave til ei hifivenninne, men kunne ikke dy meg og hørte litt på den igår. Satte på den geniale konsert no.20 (KV466?) og den vanvittig flotte 1.satsen er jo nydelig, og videre til 21 osv.
    Selv har jeg Uchida/ECO/Tate på Philips.. Barenboim er mer direkte og mindre lyrisk enn Uchida, og orkesteret er litt "enklere" rytmisk sett enn ECO synes jeg.
    Alt i alt, Uchida er og blir de beste jeg har hørt. Jeg liker Perihas spill, men synes kanskje at orkesteret blir litt "masete" i de CBS-innspillingene.

    Barenboims veltempererte klaver fra samme salg er super! Se i min tråd om Warner-salget.

    Til topic; jeg synes Mackerras blir litt "rar" jeg, som er vokst opp med Bøhm og Karajan, og som synes C Kleiber er konge i 5&7... jeg er også blant de som liker 1977-boksen til Karajan svært godt.. og synes egentlig at den dekker symfoniene på en fortreffelig måte.

    Og for å rote til innlegget enda mer (jmf Vanska-boksen); hør Sibelius violinkonsert med Heifetz!!!! Det er rått.

    Mvh Vidar P
     

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    768
    Antall liker
    112
    Sted
    Bærum
    Denne har fått meget gode kritikker for lyd og utførelse og er på tilbud hos mdt:
    http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//2564618902.htm

    Her en anmeldelse: http://www.classicstoday.com/features/f3_0500.asp

    Men jeg har ikke den selv, så jeg kan ikke gå personlig god for den. Se også etter Harnoncourt sin komplette boks.
    Jeg har denne. Meget god innspilling. Ikke innspilt for tett på så man unngår følelsen av å sitte midt i orkesteret, men heller ikke noe "ullteppe-opplevelse".
    Kraft og dynamikk uten at det blir show off.

    Ole
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Blomstedt sine Double Decca sett med Sibelius og Nielsen symfonier er meget bra og låter suverent. Nå er man vel nettopp ferdig med en Universal kampanje på mdt, men de kommer igjen og da går to doble under 200 grensa. For de som liker litt spenstig orkestermusikk i flott lyd er også Blomstedts sine Hindemith innspillinger på Univeral Trio fantastiske, dukker regelmessig opp til ca 8 pund for en trippel.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tups! Er ikke helt dus med Hindemth dessverre, men er en stor Sibelius-entusiast; og har (i voksen alder) skjønt hans storhet. Nå blir det div versjoner av hans musikk som blir neste fokus, etter å ha studert den store av Bach-slektningene en tid.

    Jeg kjøpte forresten nylig hele piano-serien (5 cd på Naxos) med vår egen eminente Gimse! Ikke sentral musikk riktignok; hva historisk betydning angår, men vakkert, og med en av norges største (den største?) pianister.. absolutt verdt hylleplassen, for å si det mildt.

    Mvh Vidar P
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Med det samme vi er litt off-topic:

    Noe som jeg har lurt på er hvilken Brandenburger Konsert som er å anbefale?

    Bach_man vet det sikkert?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Med det samme vi er litt off-topic:

    Noe som jeg har lurt på er hvilken Brandenburger Konsert som er å anbefale?

    Bach_man vet det sikkert?
    Ikke for å legge meg oppi... men det er så mange. Selv ser jeg at St Martin/Marriner (Philips) har en tendens til å havne i snurr litt oftere enn andre, men er mottakelig for forslag til flere..
    Skjønt; jeg har egentlig aldri sett hvorfor disse konsertene er sentral Bach, i den grad de egentlig er det.. i mine ører er f.eks det veltempererte klaver, solocellosonatene, fiolinsonatene og ikke minst "Die Kunst der Fuge" som virkelig gir essensen av Bach.

    Mvh Vidar P
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Jordi Savall med og Concert des Nations. Mørk klang, utpreget periodeorkester med gamle instrumenter, og den litt "kornete" klangen. med. Og førsteklasses musikere, bl. a. er Fabio Biondi førstefiolinist og Pierre og Mark Hantai håndterer hhv. cembalo og Fløyte.


    Vidar P: En av grunnene til at de er essensielle er vel kanskje innovasjonen som lå bak og den allsidigheten som gjør samlingen som helhet til en 'tour de force'. Konsertene er særdeles forskjellige fra hverandre. Bach importerte konsertformen fra Italia, oppfant klaverkonserten (5. brandenburg komplett med enorm kadens) og demonstrerte sjangerens muligheter på mange instumenter. Selv responderer jeg nok mer på fiolinkonsertene, spesielt dobbelkonserten i D-moll (Manze/Podger!), men Brandenburgkonsertene vil alltid kunne redde en ellers kjedelig ettermiddag.

    Men til syvende og sist er det nok som du sier andre komposisjoner av Bach som er viktigere i dag, og Mozart er den nye kongen på konserthaugen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bach_Man skuffer ikke. Min favoritt også. Stratosfæriske og høyrisiko naturhorn.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Hehe, så få klassisk-tråder her at når det først kommer en så spinner den av gårde som en squashball.
    Jeg har kjøpt en eneste Beethoven-symfoni i høst: Nr. 4 med Bayerske Statsorkester og Carlos Kleiber på Orfeo. Den er barsk! Liveinnspilling.

    De Brandenburgerne skal jeg sjekke. Pinnock har vært alene om dem i 15 år hos meg nå. Hørte forresten på Podgers solosonater og -partitaer i går. Innertier stadig vekk.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har kjøpt en eneste Beethoven-symfoni i høst: Nr. 4 med Bayerske Statsorkester og Carlos Kleiber på Orfeo. Den er barsk! Liveinnspilling.
    Det var vel ikke den konserten fra 1995 hvor han tok seg betalt i form av en $100k Audi sportsbil ? Kleiber likte ikke kontrakter, og dermed ble denne avtalen gjort ved et håndtrykk.

    Forresten så er Kleiber en av mine favoritter; han er så bra, og alt han spilte inn er så bra.. det er bare å kjøpe alt man kommer over :)

    Mvh Vidar P
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Denne er fra '82 mener jeg å huske. CK dirigerer som om det skulle vente en Ferrari Testarossa ved artistinngangen, og det viser også coverbildet. Dersom du ikke har hørt den bør du høre den, Vidar.

    MDT har den til £8.50.
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Jordi Savall med og Concert des Nations. Mørk klang, utpreget periodeorkester med gamle instrumenter, og den litt "kornete" klangen. med. Og førsteklasses musikere, bl. a. er Fabio Biondi førstefiolinist og Pierre og Mark Hantai håndterer hhv. cembalo og Fløyte.
    Hvor får man tak i denne, mon tro?

    Finner'n ikke på MDT og heller ikke Aktiv Klassisk (som forøvrig har en rotete nettside uten søkemuligheter).
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Hvor får man tak i denne, mon tro?

    Finner'n ikke på MDT og heller ikke Aktiv Klassisk (som forøvrig har en rotete nettside uten søkemuligheter).
    Jeg kjøpte faktisk min på Platekompaniet av alle steder. Ellers så har de den på Amazon, og noen ganger på mdt.
     
    N

    nb

    Gjest
    Mange gode forslag til Beethvoen-symfonier og annet her, noen jeg synes er obligatoriske er i alle fall den 5. og 7. med Carlos Kleiber på Deutsche Grammophon. Ellers ganske morsomt å sammenligne hvordan Furtwängler og Toscanini løser dette for de som er historisk interesserte, og det bør man etter min mening ofte være når det gjelder klassiske referanseinnspillinger. Hør bare på Heifetz, som Vidar P så ofte (og akk så riktig) sier.

    Brahms klaverkonserter er nevnt. Jeg foretrekker definitivt den 2. og da er det Giles/Berlinfilharmonien/Jochum som er favortitten, det er vel også den som oftest er anbefalt. Fås i boks med begge konsertene pluss litt annet snacks (DG). Ellers plukket jeg opp en innspilling av den 2. med Arrau og COncertgebouw (mener jeg å huske) dirigert av Bernard Haitink for en euro på vinyl, også en meget god innspilling.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    I Brahms 2. konsert synes jeg også Backhaus/Böhm fortjener en anbefaling (koblet med Mozarts 27. på Decca Legends). Denne tolkningen byr på en helt upretensiøs musikalitet og varme. Backhaus var vel over 80 da han gjorde innspillingen, med buksenlinningen trukket godt opp i armhulene, så han kan ikke måle seg med unge atleter som Gilels og Fleisher, men den gamle mannens musikkforståelse er det ikke noe å si på. Tempoet er forøvrig noe høyere enn Gilels.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Disse klassisk trådene er gull verdt!! Ender alltid opp med å bestille noe :)

    Har de siste timene hørt på Betthoven boksen til Mackerras (anbefalt tidligere i tråden). Mye friskere enn det jeg hadde fra før (5.symfoni fra naxos).

    Har i løpet av tråden også bestilt Brahms 2. med Gilels bak tangentene.

    Trenger råd angående Mozart. Tyner søkemotoren, men den er så utrolig dårlig. Poster en Mozart-tråd hvis jeg ikke finner noe... :-/
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Disse klassisk trådene er gull verdt!! Ender alltid opp med å bestille noe  :)

    Har de siste timene hørt på Betthoven boksen til Mackerras (anbefalt tidligere i tråden). Mye friskere enn det jeg hadde fra før (5.symfoni fra naxos).
    Er det frisk, spenstig Beethoven man vil ha kan jeg knapt tenke meg noen bedre enn Mackerras. Men disse symfoniene er for meg de virkelig "kronjuvelene" blant alle symfonier, og da er det et must med ulike tolkninger. Min favoritt-syklus, 63-settet til Karajan er allerede nevnt, og ut i fra en del lesing paa forumer har jeg bestemt meg for aa proeve Blomstedt-syklusen paa Brilliant Classics. Mange rangerer dette settet svaert hoeyt. Dette skal vaere mer klassisk spilt Beethoven med et av verdens topporkester, Staatskapelle Dresden. Og for en pris til droeyt 11 pund fra www.mdt.co.uk skal det godt gjoeres aa traa veldig feil. :)

     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.712
    Antall liker
    3.850
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Litt gammel tråd, men et par enkeltinnspillinger må jeg nevne: No. 3 fra Savall (Auvidis/ Fontalis 8557) er rå, kjapp og virker "ung" og ikke bundet av tunge "Klemperer"-tradisjoner.
    Gardiners No. 9 (Archiv 447074-2) er egentlig en helt grei standardframføring, men han slår til i 5. sats; "Froh, wie seine Sonnen fliegen osv" spiller han nesten alla turca, med janitsjarpreg, og det er faktisk morsomt å høre i kontrast med tyngre varer. Bare så synd denne delen varer så kort.

    Bernt K
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    5.695
    Torget vurderinger
    14
    20150206_235933.jpg

    Karajans innspilling fra 1961 og 1962 har vel fått en slags referansestatus blandt mange. Var så heldig å komme over en boks i bruktbutikken i går, som jeg tror må være førsteutgaven. Den er nummerert (762).Dette har ikke jeg noen erfaring med fra tildligere. Noen som har kjennskap til denne praksisen?
    20150206_235512.jpg

    I notatet står det også at selv om det står på boksen at det skulle være 7 plater i boksen , ble det i løpet av de siste opptakene bestemt at det skulle være 8. Deutsche Grammophon leverer boksen uten at de justerer opp prisen. Hvilket storsinn !!!
    Har også samme inspillingen i en senere innpakning. Her har ikke labelen på platene lenger "stroboskop-ringen" slik eldre DG plater og denne førsteutgaven har.
    20150207_110944.jpg

    (Boksen til høyre)

    PS ! Platene var i topp stand, og 100 kr var vel ikke noen upris heller.
    GunnarS
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Der har du fått tak i den beste utgaven, GunnarS. Jeg har nummer 831. Virkelig noe å ha.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Gøy! På det tidspunktet jeg forlot vinyl-verdenen, hadde Karajan fortsatt mange år igjen å leve, men jeg liker å lese om slike kupp. Og at 100 kr ikke er noen upris, må vel være et over-understatement! Hehe.

    Grattis med denne anskaffelsen. Blant mine Beethovensymfonisykluser, er nok denne min favoritt.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Kjøpte for ikke lenge side denne gjenutgivelsen av 76/77 syklusen til Karajan, og hører akkurat nå slutten av 9'ende.
    Så bra 9'er som anbefalingene på nettet antydet.
    Dette er foreløbig min favoritt - men det skal innrømmes at de eneste andre to jeg har er Karajan '63 og Bernstein (Vienna, live 1980).

    Åja, jeg forsøkte å kjøpe en vinyl gjenutgivelse av en gammel Solti Decca 9'er, men da den kom fram (fra USA) så hadde den to like plater (side 1&2, ingen side 3&4 :( ).
    Det jeg hørte var såpass gjennomsnittlig (lyd og musikk) så jeg orket ikke å klage -jeg har heller stort sett kuttet ut det styret med audiofil vinyl fra USA - bedre, billigere og kjekkere å gå på jakt etter brukt vinyl i de butikkene en måtte komme forbi.

    mvh
     

    Vedlegg

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Det er Solti som kan være fet, tung og overpolert i Beethoven. Jeg har Chicago-syklusen i original Decca-tapning (vinyl, altså), og lyden er simpelthen massiv. Massiv klang kan gå an i Beethoven, det, men da må det være driv og lidenskap i tolkningen. Furtwängler kan være massiv nok, uten at det går på bekostning av gløden. Solti i Wien er en annen historie: Der fikser orkesteret flott klangbalanse, og kombinert med ungarerens fyr og flamme-dirigering, blir resultatet ganske spennende.

    Av nyere sykluser synes jeg Haitink/LSO er durabelig flott. Vi har jo etter hvert så store forventninger når vi setter på en Beethoven-symfoni! Det skal sannelig litt til. LSO-syklusen lyder frisk, dramatisk og innsiktsfull hver gang. Rimelig er den også.




    PS. Gamlingen Haitink dirigerer Beethovens 6. i Berlin i vår, og han høster fremdeles glimrende kritikker nesten hele tiden. Etter Maazels og Abbados bortganger i fjor, er han på mange måter den siste i sitt slag.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn