Ønsker anbefaling Bedste streamer til under 10k

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.222
Antall liker
2.647
Sted
Liten by
Roon er genialt, men ikke spesielt billig å abonnere på.
Hvad er Roon?
https://roonlabs.com/howroonworks.html

Enkelt sagt, en musikalsk hjerne som styrer alt du har av musikk!
Enkelte streamere er kompatible med Roon, men koster også da litt mere.
Eksempelvis Elac Discovery (som jeg har litt lyst på selv).
Bare pass på det faktum at Roon Speaker endpoint (RAAT) og Roon server/core ikke er det samme.
Det er få streamere man kan installere sistnevnte på og man kommer ingen vei med kun RAAT i streamer.
Steike, nå snakker du gresk. Skjønner ikke en dritt jeg...
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
https://roonlabs.com/howroonworks.html

Enkelt sagt, en musikalsk hjerne som styrer alt du har av musikk!
Enkelte streamere er kompatible med Roon, men koster også da litt mere.
Eksempelvis Elac Discovery (som jeg har litt lyst på selv).
Bare pass på det faktum at Roon Speaker endpoint (RAAT) og Roon server/core ikke er det samme.
Det er få streamere man kan installere sistnevnte på og man kommer ingen vei med kun RAAT i streamer.
Steike, nå snakker du gresk. Skjønner ikke en dritt jeg...
Roon Speaker kan ses på som Airplay renderer, altså enheten dukker opp i Roon appen som det device som du spiller til (feks. en Streamer & DAC).
Roon Server er et større program som sviver på en datamaskin (WIN, Mac, Linux) og som håndterer ditt musikkbibliotek lokalt (evt. fra NAS eller USB disk) og som sender musikkfilene til Roon Speaker. Så det kan fort bli dyrt hvis man ikke er klar over dette.
Elac Discovery har en Essential pakke hvor dette er håndtert opp til et visst antall tags.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.816
Antall liker
38.471
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
https://roonlabs.com/howroonworks.html

Enkelt sagt, en musikalsk hjerne som styrer alt du har av musikk!
Enkelte streamere er kompatible med Roon, men koster også da litt mere.
Eksempelvis Elac Discovery (som jeg har litt lyst på selv).
Bare pass på det faktum at Roon Speaker endpoint (RAAT) og Roon server/core ikke er det samme.
Det er få streamere man kan installere sistnevnte på og man kommer ingen vei med kun RAAT i streamer.
Steike, nå snakker du gresk. Skjønner ikke en dritt jeg...
Roon Speaker kan ses på som Airplay renderer, altså enheten dukker opp i Roon appen som det device som du spiller til (feks. en Streamer & DAC).
Roon Server er et større program som sviver på en datamaskin (WIN, Mac, Linux) og som håndterer ditt musikkbibliotek lokalt (evt. fra NAS eller USB disk) og som sender musikkfilene til Roon Speaker. Så det kan fort bli dyrt hvis man ikke er klar over dette.
Elac Discovery har en Essential pakke hvor dette er håndtert opp til et visst antall tags.
Er glad jeg ikke streamer når jeg ser på hva du har skrevet,jeg sliter med en vanlig mobil telefon ;)
I beste mening

mvh
 

Brian M

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.05.2012
Innlegg
283
Antall liker
22
Hei
Jeg endte opp med Yamaha NP-S303. Den er rimelig, og har en grei app som utnyter deres Music Cast system
Valgte denne etter testing av Bluesound Node, Marantz Na 6005 og Cyrus Stream X2

Jeg fant at alle spiller greit nok, og at ekstern DAC gir bedre lyd. Yamaha er og grei med intern DAC

Den store forskjellen er i kontroll-appene. Marantz var rotete og vanskelig, Cyrus (som jeg allerede har en av) mistet stadig kontakt med boksne. Tror det at jeg har en allerede gjorde dette verre. Den kom ofte opp med "Discovering" og ikke noe mer. Bluesound er god, men jeg syntes ikke det var noen lydmessig forskjell mellom den og Yamaha. Og Yamaha har flere muligheter for MusicCast i andre rom, mens Bluesound bare har Node og PowerNode + alt i ett for andre rom
Tak for tip.

Jeg kigger på Yamaha også.
 

rarhjerne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2014
Innlegg
318
Antall liker
96
Sted
Levanger
Torget vurderinger
2
Har kikket litt på yamaha wxc 50 streamer,den får god omtale samt at den fåes til rett over 3000kr.
Er selv på utkikk etter streamer som har spotify/tidal internettradio mm,å må si denne da frister å prøve som ren streamer med ekstern dac i mitt tillfelle,wxc har innebygget dac,men vet lite om kvaliteten på den.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Her ble visst forklaringen til det verre, men her er et lite crash course i begreper:
LUMIN Streaming Services

GLOSSARY:
Media Renderer;
This is the UPnP name given to the device that actually plays the music.
Media Controller;
This is the UPnP name given to the device (e.g. iPad app) used to browse music, choose what to play, and control playback.
Media Server;
This is the typical name given to the place where your music is stored. For some, a UPnP Media Server is required. This can be a NAS (Networked Attached Storage) device or computer.
UPnP;
Universal Plug and Play (UPnP) is a system of protocols that allows a broad range of devices to be interconnected, both wired and wireless, and to work seamlessly with one another by establishing network services. UPnP supports zero-configuration networking and is automatically completed once UPnP devices are connected to a network.
Wi-Fi Router;
A Router connects Networks and in a typical case a Router is used to connect a Local Area Network (LAN) to the Internet. The Router is also where and how you attach your streamer, your NAS, your computer and your iPad to your LAN.
 
X

X186841

Gjest
Er jo ikke sikkert du har bruk for annet enn appen som følger med streamer, særlig Yamaha sin er flott. Pioneer sin er grei.

Jriver kan kjøre både på Windows og Mac PC og har innebygd mulighet for justering av frekvensområder hvis man har ett litt vanskelig rom F.eks. Pluss ørten andre muligheter.



Det er vel først på ND8006 Marantz begynner å ligne på en god streamer.

Pioneer N-70AE er meget bra, god lyd og har ikke hengt seg opp en eneste gang, noe som Marantz NA6005 hadde en tendens til å gjøre.

Roon er ikke verdt sine 4000.- kroner. Har ett livstidsabonnemang men bruker heller Jriver/Audirvana+ på Mac og Jriver/Foobar2000 på PC.

Node 2 er nok ett godt valg i den rimeligere enden.
Hvordan funker Jriver? Har ikke vært borti den.
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Har kikket litt på yamaha wxc 50 streamer,den får god omtale samt at den fåes til rett over 3000kr.
Nå ble jeg usikker på Yamaha WXC-50 versus Yamaha NP-S303.... To streamere fra samme produsent som koster omtrent akkurat det samme.

WXC-50 har fordelene at den er mer kompakt og kan brukes som forforsterker... Som forsåvidt ikke er så viktig for meg, men...

Har NP-S303 noen fordeler? Hvorfor 2 produkter?
 
Sist redigert:

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.222
Antall liker
2.647
Sted
Liten by
Dette er jo to forskjellige produkter, etter mitt skjønn.
Den ene et lifestyle produkt med tilleggsfunksjoner som forforsterker, den andre en ren streamer. Uten at jeg har testet noen av de, så burde jo NP-S303 være den lydmessige beste. Den er faktisk litt interessant. Men utover det, det er veldig mye likt funksjonsmessig og med hensyn på DLNA, File Format, Audio Sample Rate, Bit Depths, Wi-Fi, AirPlay og Bluetooth.

Så vidt jeg kan se, så tar ingen av de større lagringsmedier. Så man kan ikke koble opp sin MP3 eller FLAC samling! Det er litt nedtur...
 
Sist redigert:
X

X186841

Gjest
Med DLNA kan man streame fra NAS/PC eller hvis man har musikken på en ekstern harddisk og ingen egnet datamaskin å koble den til så har de aller fleste rutere i dag USB port og mulighet for å dele musikk og andre filer på nettverket.

Dette er jo to forskjellige produkter, etter mitt skjønn.
Den ene et lifestyle produkt med tilleggsfunksjoner som forforsterker, den andre en ren streamer. Uten at jeg har testet noen av de, så burde jo NP-S303 være den lydmessige beste. Den er faktisk litt interessant. Men utover det, det er veldig mye likt funksjonsmessig og med hensyn på DLNA, File Format, Audio Sample Rate, Bit Depths, Wi-Fi, AirPlay og Bluetooth.

Så vidt jeg kan se, så tar ingen av de større lagringsmedier. Så man kan ikke koble opp sin MP3 eller FLAC samling! Det er litt nedtur...
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Dette er jo to forskjellige produkter, etter mitt skjønn.
Den ene et lifestyle produkt med tilleggsfunksjoner som forforsterker, den andre en ren streamer.
Mja, men forfor en WXC-50 et lifestyle-produkt? Fordi den er penere? Hvis den ellers har samme funksjonalitet og kvalitet, er det negativt? (Lifestyle-produkt er negativt ladet i min bok...)
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.222
Antall liker
2.647
Sted
Liten by
Dette er jo to forskjellige produkter, etter mitt skjønn.
Den ene et lifestyle produkt med tilleggsfunksjoner som forforsterker, den andre en ren streamer.
Mja, men forfor en WXC-50 et lifestyle-produkt? Fordi den er penere? Hvis den ellers har samme funksjonalitet og kvalitet, er det negativt? (Lifestyle-produkt er negativt ladet i min bok...)
Lifestyle er ikke utelukkende negativt i min bok. Det betyr vel bare at den som kjøper denne tenker litt mere utseende enn på lyden. Noe som i seg selv ikke bør være diskvalifiserende.

Men jeg er enig, det er ikke store forskjellen på disse på papiret. Mulig det er (og det bør være) større forskjell på lyden? Aner ikke...
Fant en tysk side som sammenlignet disse to, men jeg kan ikke tysk :rolleyes:
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.611
Antall liker
58.248
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Beste streamerlyd for penga tror jeg man får med Node2, og kjøp av brukt DAC.
Strekkes budsjettet litt kan man få en god brukt DAC til 6-8 tusen.
Noe under det er ingen vits, da det jo skal være bedre enn den innebygde i Bluesound.
(NORSKE kroner = ca +25% i DK)
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.507
Antall liker
9.253
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Beste streamerlyd for penga tror jeg man får med Node2, og kjøp av brukt DAC.
Strekkes budsjettet litt kan man få en god brukt DAC til 6-8 tusen.
Noe under det er ingen vits, da det jo skal være bedre enn den innebygde i Bluesound.
(NORSKE kroner = ca +25% i DK)
Det er jeg veldig enig i. Og som nevnt tidligere, brukergrensesnittet er viktig. Appen til Node 2 på min iPad er problemfri. Henger aldri, enkel å bruke, og dønn stabil. Og så må jeg slå et slag for Rotel DACen. RDD-1580 koster ca. 7500,- men er på tilbud til 5700,- av og til. Den er bedre enn den innebygde DACen i Noden og Roteln får også glimrende omtaler i bl.a. What Hi-fi. Doble wolfson chipper og balanserte utganger. Burde prøves ihvertfall.
 

Zombat

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2010
Innlegg
1.308
Antall liker
796
Sted
Trøndelag
Torget vurderinger
1
Hva med Onkyo NS-6170 ?
Den har mye annet innebygd i tillegg til streamerdelen.
Har forøvrig ikke hørt den selv.
 

Brian M

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.05.2012
Innlegg
283
Antall liker
22
Beste streamerlyd for penga tror jeg man får med Node2, og kjøp av brukt DAC.
Strekkes budsjettet litt kan man få en god brukt DAC til 6-8 tusen.
Noe under det er ingen vits, da det jo skal være bedre enn den innebygde i Bluesound.
(NORSKE kroner = ca +25% i DK)
Er dem indbyggede dac i Node2 virkelig så god?
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.611
Antall liker
58.248
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Beste streamerlyd for penga tror jeg man får med Node2, og kjøp av brukt DAC.
Strekkes budsjettet litt kan man få en god brukt DAC til 6-8 tusen.
Noe under det er ingen vits, da det jo skal være bedre enn den innebygde i Bluesound.
(NORSKE kroner = ca +25% i DK)
Er dem indbyggede dac i Node2 virkelig så god?
Det sies at DACen innebygd i Node2 er sammenlignbar med en separat DAC i prisklasse rundt 4000 norske kroner.
Jeg har akkurat hørt en nyinnkjøpt Node 2, og vi hørte på den som den er, før vi så koblet til min NAD M51.
Det låt ikke dårlig med Node uten separat DAC, men litt livløst og flatt.
Det spørs hva man sammenligner med, og hvor oppløst anlegget er ellers.

Med NAD -DACen ble det mer luft,liv og overtoner. Bassen ble også mye bedre definert.
Mer av alt egentlig.
Man kan forvente enda bedre lyd med enn bedre DAC enn NAD sammen med Node, men det kommer selvsagt an på om anlegget ellers holder følge mht kvalitet.

Det er forskjell på lyden fra streamere, men det er større forskjell på DACer.
Hvis man har fokus på best lyd pr krone kjøper man rimelig streamer og legger mer penger i DAC.
Hvis økonomien ikke er viktig stiller det seg litt annerledes.:)
 

Brian M

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.05.2012
Innlegg
283
Antall liker
22
Beste streamerlyd for penga tror jeg man får med Node2, og kjøp av brukt DAC.
Strekkes budsjettet litt kan man få en god brukt DAC til 6-8 tusen.
Noe under det er ingen vits, da det jo skal være bedre enn den innebygde i Bluesound.
(NORSKE kroner = ca +25% i DK)
Det er jeg veldig enig i. Og som nevnt tidligere, brukergrensesnittet er viktig. Appen til Node 2 på min iPad er problemfri. Henger aldri, enkel å bruke, og dønn stabil. Og så må jeg slå et slag for Rotel DACen. RDD-1580 koster ca. 7500,- men er på tilbud til 5700,- av og til. Den er bedre enn den innebygde DACen i Noden og Roteln får også glimrende omtaler i bl.a. What Hi-fi. Doble wolfson chipper og balanserte utganger. Burde prøves ihvertfall.
Lidt OT.

Men har du en opfattelse hvor god dacen er i Rotels forforstærkere i forhold til RDD-1580?
 

Brian M

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.05.2012
Innlegg
283
Antall liker
22
Beste streamerlyd for penga tror jeg man får med Node2, og kjøp av brukt DAC.
Strekkes budsjettet litt kan man få en god brukt DAC til 6-8 tusen.
Noe under det er ingen vits, da det jo skal være bedre enn den innebygde i Bluesound.
(NORSKE kroner = ca +25% i DK)
Er dem indbyggede dac i Node2 virkelig så god?
Det sies at DACen innebygd i Node2 er sammenlignbar med en separat DAC i prisklasse rundt 4000 norske kroner.
Jeg har akkurat hørt en nyinnkjøpt Node 2, og vi hørte på den som den er, før vi så koblet til min NAD M51.
Det låt ikke dårlig med Node uten separat DAC, men litt livløst og flatt.
Det spørs hva man sammenligner med, og hvor oppløst anlegget er ellers.

Med NAD -DACen ble det mer luft,liv og overtoner. Bassen ble også mye bedre definert.
Mer av alt egentlig.
Man kan forvente enda bedre lyd med enn bedre DAC enn NAD sammen med Node, men det kommer selvsagt an på om anlegget ellers holder følge mht kvalitet.

Det er forskjell på lyden fra streamere, men det er større forskjell på DACer.
Hvis man har fokus på best lyd pr krone kjøper man rimelig streamer og legger mer penger i DAC.
Hvis økonomien ikke er viktig stiller det seg litt annerledes.:)
Det jeg går efter er naturligvis bedst mulige lyd for det budget jeg nu har.

Om det betyder en dyr streamer eller en billigere streamer med ekstern dac betyder mindre.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.507
Antall liker
9.253
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Beste streamerlyd for penga tror jeg man får med Node2, og kjøp av brukt DAC.
Strekkes budsjettet litt kan man få en god brukt DAC til 6-8 tusen.
Noe under det er ingen vits, da det jo skal være bedre enn den innebygde i Bluesound.
(NORSKE kroner = ca +25% i DK)
Det er jeg veldig enig i. Og som nevnt tidligere, brukergrensesnittet er viktig. Appen til Node 2 på min iPad er problemfri. Henger aldri, enkel å bruke, og dønn stabil. Og så må jeg slå et slag for Rotel DACen. RDD-1580 koster ca. 7500,- men er på tilbud til 5700,- av og til. Den er bedre enn den innebygde DACen i Noden og Roteln får også glimrende omtaler i bl.a. What Hi-fi. Doble wolfson chipper og balanserte utganger. Burde prøves ihvertfall.
Lidt OT.

Men har du en opfattelse hvor god dacen er i Rotels forforstærkere i forhold til RDD-1580?
Dagens forforsterkere bruker AKM og jeg har ikke hørt de. RC-1570 som forsvant for noen år siden brukte 1 Wolfson 8740.....
Men som sagt så får RDD-1580 veldig god omtale når det gjelder lydkvaliteten på de optiske og coaxiale inngangene. Ifølge tester leverer den en lydkvalitet på disse som kan sammenlignes med DACer til flere ganger prisen. USB er ikke så bra. Men jeg bruker ikke den og valgte derfor å kjøpe denne utifra testene og pris. Og jeg hører flere detaljer, mer luft osv.osv. i forhold til den innebygde DACen i Noden. Jeg bruker optisk fra Noden og inn på Roteln. Den veklser mellom 44,1 48 og 96 når jeg bruker Tidal Hifi.
 

Brian M

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.05.2012
Innlegg
283
Antall liker
22
Beste streamerlyd for penga tror jeg man får med Node2, og kjøp av brukt DAC.
Strekkes budsjettet litt kan man få en god brukt DAC til 6-8 tusen.
Noe under det er ingen vits, da det jo skal være bedre enn den innebygde i Bluesound.
(NORSKE kroner = ca +25% i DK)
Det er jeg veldig enig i. Og som nevnt tidligere, brukergrensesnittet er viktig. Appen til Node 2 på min iPad er problemfri. Henger aldri, enkel å bruke, og dønn stabil. Og så må jeg slå et slag for Rotel DACen. RDD-1580 koster ca. 7500,- men er på tilbud til 5700,- av og til. Den er bedre enn den innebygde DACen i Noden og Roteln får også glimrende omtaler i bl.a. What Hi-fi. Doble wolfson chipper og balanserte utganger. Burde prøves ihvertfall.
Lidt OT.

Men har du en opfattelse hvor god dacen er i Rotels forforstærkere i forhold til RDD-1580?
Dagens forforsterkere bruker AKM og jeg har ikke hørt de. RC-1570 som forsvant for noen år siden brukte 1 Wolfson 8740.....
Men som sagt så får RDD-1580 veldig god omtale når det gjelder lydkvaliteten på de optiske og coaxiale inngangene. Ifølge tester leverer den en lydkvalitet på disse som kan sammenlignes med DACer til flere ganger prisen. USB er ikke så bra. Men jeg bruker ikke den og valgte derfor å kjøpe denne utifra testene og pris. Og jeg hører flere detaljer, mer luft osv.osv. i forhold til den innebygde DACen i Noden. Jeg bruker optisk fra Noden og inn på Roteln. Den veklser mellom 44,1 48 og 96 når jeg bruker Tidal Hifi.
Jeg havde bare en tanke om at det måske var lidt overkill med en separat dac hvis der var digitale indgange i forforstærkeren.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
For under 10000 kr ville jeg prioritert slik for streaming:

1. Livstidsmedlemskap i Roon først. 5000 kr, er det ikke? Seriøst. Det er en gave til musikkelskere, med det beste grensesnittet og masse muligheter for å oppdage musikk.

2. Resten av budsjettet på en streamer Roon er kompatibel med. Det enkleste er AirPlay, som funker med Roon, så lenge du har epleprodukter i heimen (vet ikke om det funker fra android også?). Det billigste blir da en AirPort Express, i hvert fall hvis du har en ekstern dac eller pre/forsterker med innebygget dac. Tipper egentlig den innebygde dacen er noenlunde ok også. Et hakk opp blir Yamaha wxc-50, som kanskje er det mest rasjonelle valget. Den gjør tjeneste som både streamer og dac og pre hvis du ønsker det, men svært gode målinger og blindtester og brukererfaringer. Og den har Bluetooth også, så du kan spille videoer fra YouTube på mobilen og sende lyden dit. Dårligere lydkvalitet med Bluetooth, men den muligheten er heller ikke noe man skal kimse av.
 
Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.507
Antall liker
9.253
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Lidt OT.

Men har du en opfattelse hvor god dacen er i Rotels forforstærkere i forhold til RDD-1580?
Dagens forforsterkere bruker AKM og jeg har ikke hørt de. RC-1570 som forsvant for noen år siden brukte 1 Wolfson 8740.....
Men som sagt så får RDD-1580 veldig god omtale når det gjelder lydkvaliteten på de optiske og coaxiale inngangene. Ifølge tester leverer den en lydkvalitet på disse som kan sammenlignes med DACer til flere ganger prisen. USB er ikke så bra. Men jeg bruker ikke den og valgte derfor å kjøpe denne utifra testene og pris. Og jeg hører flere detaljer, mer luft osv.osv. i forhold til den innebygde DACen i Noden. Jeg bruker optisk fra Noden og inn på Roteln. Den veklser mellom 44,1 48 og 96 når jeg bruker Tidal Hifi.
Jeg havde bare en tanke om at det måske var lidt overkill med en separat dac hvis der var digitale indgange i forforstærkeren.
Sannsynligvis er nyere forforsterkere fra Rotel bedre enn de eldre, altså er det fornuftig å prøve. Brukergrensesnittet på Node er veldig bra og det er mange som bruker den som streamer på veldig dyrt utstyr. Kjøper du en Node så kan du jo sammenligne den innebygde DACen med en DAC du eventuelt har i en forforsterker.
 

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Innlegg
692
Antall liker
471
For under 10000 kr ville jeg prioritert slik for streaming:
1. Livstidsmedlemskap i Roon først. 5000 kr, er det ikke? Seriøst. Det er en gave til musikkelskere, med det beste grensesnittet og masse muligheter for å oppdage musikk.

2. Resten av budsjettet på en streamer Roon er kompatibel med. Det enkleste er AirPlay, som funker med Roon, så lenge du har epleprodukter i heimen (vet ikke om det funker fra android også?). Det billigste blir da en AirPort Express, i hvert fall hvis du har en ekstern dac eller pre/forsterker med innebygget dac. Tipper egentlig den innebygde dacen er Ok altså. Et hakk opp blir Yamaha wxc-50, som kanskje er det mest rasjonelle valget. Den gjør tjeneste som både streamer og dac og pre hvis du ønsker det, men svært gode målinger og blindtester og brukererfaringer. Og den har Bluetooth også, så du kan spille videoer fra YouTube på mobilen og sende lyden dit. Dårligere lydkvalitet med Bluetooth, men den muligheten er heller ikke noe man skal kimse av.
Livstidsmedlemskap på et softwareprodukt er friskt satset. Minner meg om min venn som til konfirmasjonen i 1993 fikk en pc til 20 000 kroner av sin bestefar. Denne kan du ha hele livet, gutten min.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
For under 10000 kr ville jeg prioritert slik for streaming:
1. Livstidsmedlemskap i Roon først. 5000 kr, er det ikke? Seriøst. Det er en gave til musikkelskere, med det beste grensesnittet og masse muligheter for å oppdage musikk.

2. Resten av budsjettet på en streamer Roon er kompatibel med. Det enkleste er AirPlay, som funker med Roon, så lenge du har epleprodukter i heimen (vet ikke om det funker fra android også?). Det billigste blir da en AirPort Express, i hvert fall hvis du har en ekstern dac eller pre/forsterker med innebygget dac. Tipper egentlig den innebygde dacen er Ok altså. Et hakk opp blir Yamaha wxc-50, som kanskje er det mest rasjonelle valget. Den gjør tjeneste som både streamer og dac og pre hvis du ønsker det, men svært gode målinger og blindtester og brukererfaringer. Og den har Bluetooth også, så du kan spille videoer fra YouTube på mobilen og sende lyden dit. Dårligere lydkvalitet med Bluetooth, men den muligheten er heller ikke noe man skal kimse av.
Livstidsmedlemskap på et softwareprodukt er friskt satset. Minner meg om min venn som til konfirmasjonen i 1993 fikk en pc til 20 000 kroner av sin bestefar. Denne kan du ha hele livet, gutten min.
Men man sparer det inn på det femte året allerede, hvis ikke det går i krøll på hoderegningen min. (119 USD i året, vs 499 for livsstidsmedlemskap). Spørsmålet er om man tror Roon vil finnes i fem år til, og om man tror at man selv vil bruke det så lenge? For min del er svaret ja på begge spørsmålene.
 
X

X186841

Gjest
ROON koster ca. 3900.- for livstidsmedlemskap med den dollarkurser som er nå om dagen.
Men vær obs på att ROON er personlig og ikke kan selges/overdras til andre hvis du går lei.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
For under 10000 kr ville jeg prioritert slik for streaming:
1. Livstidsmedlemskap i Roon først. 5000 kr, er det ikke? Seriøst. Det er en gave til musikkelskere, med det beste grensesnittet og masse muligheter for å oppdage musikk.

2. Resten av budsjettet på en streamer Roon er kompatibel med. Det enkleste er AirPlay, som funker med Roon, så lenge du har epleprodukter i heimen (vet ikke om det funker fra android også?). Det billigste blir da en AirPort Express, i hvert fall hvis du har en ekstern dac eller pre/forsterker med innebygget dac. Tipper egentlig den innebygde dacen er Ok altså. Et hakk opp blir Yamaha wxc-50, som kanskje er det mest rasjonelle valget. Den gjør tjeneste som både streamer og dac og pre hvis du ønsker det, men svært gode målinger og blindtester og brukererfaringer. Og den har Bluetooth også, så du kan spille videoer fra YouTube på mobilen og sende lyden dit. Dårligere lydkvalitet med Bluetooth, men den muligheten er heller ikke noe man skal kimse av.
Livstidsmedlemskap på et softwareprodukt er friskt satset. Minner meg om min venn som til konfirmasjonen i 1993 fikk en pc til 20 000 kroner av sin bestefar. Denne kan du ha hele livet, gutten min.
Men man sparer det inn på det femte året allerede, hvis ikke det går i krøll på hoderegningen min. (119 USD i året, vs 499 for livsstidsmedlemskap). Spørsmålet er om man tror Roon vil finnes i fem år til, og om man tror at man selv vil bruke det så lenge? For min del er svaret ja på begge spørsmålene.
Jeg betaler fremdeles årlig medlemskap, da jeg er spent på hva Octave vil bringe neste år.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Støtter Olav2 her. Jeg bruker Roon som grensesnitt til Logitech Transporter, men det er litt overkill. Roon + Airport Express + en bra DAC virker som en god plan.

Man behøver jo ikke kjøpe livstidsabonnement på dag 1 heller. Den er gratis i 14 dager, så man rekker fint å teste. https://roonlabs.com/pricing.html
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.222
Antall liker
2.647
Sted
Liten by
Støtter Olav2 her. Jeg bruker Roon som grensesnitt til Logitech Transporter, men det er litt overkill. Roon + Airport Express + en bra DAC virker som en god plan.

Man behøver jo ikke kjøpe livstidsabonnement på dag 1 heller. Den er gratis i 14 dager, så man rekker fint å teste. https://roonlabs.com/pricing.html
Bare for å ha dette helt klart, du må ha en PC med Roon installert i dette tilfellet? Det vil si at en PC må stå på hele tiden?
Må du ha det om du bruker en streamer også? Og er ikke de streamere som er Roon kompatible veldig dyre?
Mister man funksjonalitet og brukergrensesnitt ved å bruke Airport Express?

Jeg har prøvd Roon, men bare på PC. Forelsket meg i brukervennligheten og utforsker mulighetene i Roon, men vil helst ikke ha en PC stående på hele tiden og jeg vil helst spille av en stor FLAC samling. Så hvilke muligheter finnes?



Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Poenget er at Roon da utgjør brukergrensesnittet, så man er ikke avhengig av løsningene som følger med respektive streamer. Jeg gjorde litt om på systemarkitekturen med Roon. I stedet for å ha musikken på en NAS og spille derfra med Logitech Media Server, kopierte jeg alt over til disker på en stasjonær PC som kjører Roon og spiller derfra, mens NAS'en er en backup. Ja, PC'en må stå på hele tiden, men den er støysvak og står i naborommet, så jeg ser ikke det som noe problem. Jeg kan styre avspillingen fra iPad eller smarttelefon.

Det virker som om Roon kan drive det meste, ikke bare de "kompatible" enhetene. Det var ganske uproblematisk å sette den opp for å overta kontrollen over min gamle Logitech Transporter. Da "faker" Roon en LMS-tilkobling til den og viser sin egen Roon-logo på displayet på Transporter. Ganske kul løsning. Har forøvrig ikke prøvd med kombinasjonen Airport Express og Roon selv, så jeg skal være litt forsiktig med å si for mye om hvordan den vil virke.
 
Sist redigert:

gooner4ever

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.02.2008
Innlegg
834
Antall liker
830
Sted
Mysen
Torget vurderinger
1
For under 10000 kr ville jeg prioritert slik for streaming:
1. Livstidsmedlemskap i Roon først. 5000 kr, er det ikke? Seriøst. Det er en gave til musikkelskere, med det beste grensesnittet og masse muligheter for å oppdage musikk.

2. Resten av budsjettet på en streamer Roon er kompatibel med. Det enkleste er AirPlay, som funker med Roon, så lenge du har epleprodukter i heimen (vet ikke om det funker fra android også?). Det billigste blir da en AirPort Express, i hvert fall hvis du har en ekstern dac eller pre/forsterker med innebygget dac. Tipper egentlig den innebygde dacen er Ok altså. Et hakk opp blir Yamaha wxc-50, som kanskje er det mest rasjonelle valget. Den gjør tjeneste som både streamer og dac og pre hvis du ønsker det, men svært gode målinger og blindtester og brukererfaringer. Og den har Bluetooth også, så du kan spille videoer fra YouTube på mobilen og sende lyden dit. Dårligere lydkvalitet med Bluetooth, men den muligheten er heller ikke noe man skal kimse av.
Livstidsmedlemskap på et softwareprodukt er friskt satset. Minner meg om min venn som til konfirmasjonen i 1993 fikk en pc til 20 000 kroner av sin bestefar. Denne kan du ha hele livet, gutten min.
Jeg kjøpte livstidslisens av AnyDVD. Den varte helt til det ble registret ny eier av produktet. Lisensen gjaldt dermed ikke lenger.

Ikke sikkert alle er like kyniske, men allikevel......
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.611
Antall liker
58.248
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Noe av poenget med en Streamer er vel å holde det enkelt?
Med PC, NAS og flere softwareløsninger inne, er den tanken forlatt, slik jeg ser det.

Jeg har ingen personlig erfaring med Roon, men har lest at mange opplever det som genialt.
Likevel er det ikke alle streamere som støtter dette systemet, og få som er rimelige priset.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Problemet er ikke Roon Speaker (som ligger på renderer), men behovet for å kjøre Roon Core, evt. Server (headless) på en computer.
Rendere har ikke kapasitet til dette så lenge de ikke har en SBC ombord (slik min Transport har).
En mellomløsning er å kjøre Roon Server på en kraftig NAS, hvis man har et begrenset bibliotek (slik jeg gjorde).
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Antar 10.000 er nypris?
Da er jo Electrocompaniet til 5000 et tips.
De kommer etter hvert med en som også tar film. Men hvor tid? Si det
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.931
Antall liker
585
Poenget er at Roon da utgjør brukergrensesnittet, så man er ikke avhengig av løsningene som følger med respektive streamer. Jeg gjorde litt om på systemarkitekturen med Roon. I stedet for å ha musikken på en NAS og spille derfra med Logitech Media Server, kopierte jeg alt over til disker på en stasjonær PC som kjører Roon og spiller derfra, mens NAS'en er en backup. Ja, PC'en må stå på hele tiden, men den er støysvak og står i naborommet, så jeg ser ikke det som noe problem. Jeg kan styre avspillingen fra iPad eller smarttelefon.

Det virker som om Roon kan drive det meste, ikke bare de "kompatible" enhetene. Det var ganske uproblematisk å sette den opp for å overta kontrollen over min gamle Logitech Transporter. Da "faker" Roon en LMS-tilkobling til den og viser sin egen Roon-logo på displayet på Transporter. Ganske kul løsning. Har forøvrig ikke prøvd med kombinasjonen Airport Express og Roon selv, så jeg skal være litt forsiktig med å si for mye om hvordan den vil virke.
Jeg har en Transporter og kan kople til Devialet Expert 120 både analogt og digitalt, klarer ikke helt å avgjøre hvilken DAC som er best. Hvis jeg anskaffer Roon, skal jeg da beholde Transporter, eller kan Roon spille direkte mot Devialet over Ethernet? Hva blir best: minimalt antall bokser og DA/AD-konverteringer? Devialet sampler analoginngangen, så det er vel best å bare bruke den digital? Men er da Transporteren nødvendig? Jeg synes det er en boks med stor kulhetsfaktor og grønne display!
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Ang Roon: Det er viktig å prøve det ut først, for å se om det funker på utstyret og nettet man har hjemme. 14 dagers prøvetid, og hvis man skulle trenge lenger prøvetid av en eller annen grunn er Roon sin kundesupport veldig greie å ha med å gjøre.

Det man trenger er altså en mac eller pc som står på, der hovedprogrammet er installert. Men den trenger ikke stå i samme rom. Selv har jeg en mac mini som er helt lydløs. Så trengs det en mottaker som Roon-programmet på PCen eller Macen "ser". Det trenger ikke være dyrt - airplay og airport express skal funke. Det selges en drøss med Airport Express på Finn for rundt 500 kr, så det er ikke dyrt å prøve det ut for å se om det funker (og evt selge den videre igjen). Den eneste begrensningen med airplay er at det er begrenset til CD-kvalitet, eller 16-bit. Hvis man har masse flac-filer i 24-bit lagret som man ønsker å streame, så funker ikke det. Da trenger man en dedikert streamer med roon-støtte som kan streame 24-bit.

For min del bruker jeg i dag Roon med Sonos-høyttalere og Sonos connect, som fungerer utmerket. Men det var litt trøbbel innledningsvis, som jeg klarte å løse med å få bedre og mer stabil wifi. Jeg veksler mellom å bruke grensesnittet til Roon og grensesnittet til Sonos - noen ting går det fortsatt ikke an å gjøre i Roon, eller det er betydelig mer tungvint (alarmer (både om morgenen og for å slå på Dax18 automatisk, lydbøker via audible, m.m.). Men jeg vurderer å prøve ut Yamaha sin Musiccast i stedet, med WXC-50 for hovedanlegget, og musiccast-adaptere og musiccast-høyttalere for resten av rommene i huset. Grunnen er at Musiccast også har bluetooth, noe jeg forunderlig ofte savner hos sonos-dingsene mine.

Det jeg har lært meg etter noen års erfaring med streaming er at lydkvaliteten bare er en av mange faktorer, så lenge den er adekvat (jeg er jo blant dem som mener at bits er bits, og ser derfor ingen problem med en airport express ut i ekstern dac). Et aspekt som er vel så viktig for ikke å bli såra og vonbroten av å streame er at det ikke hakker, og at det er et tiltalende brukergrensesnitt som innbyr til å oppdage og utforske musikk. Der synes jeg Sonos er best av de kommersielle alt-i-ett-løsningene jeg har prøvd. Opplever så og si aldri tekniske problemer. Men Roon er enda et hakk opp når det gjelder å oppdage og lære om musikk. Men Roon er ikke like plug n play sånn teknisk - det er derfor det er greit med prøvetid for å se om det funker greit hjemme hos en selv.
 
Sist redigert:
Topp Bunn