Bedre TV-lyd på hytte med 12 volt-anlegg

Nidaros

Ble medlem
27.12.2014
Innlegg
246
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Har ei hytte med et eldre 12 volt-anlegg. Strøm er dermed en knappfaktor.

Ønsker bedre lyd til TV-en, uten at det går for hardt utover batteriene. Innser at det aldri blir høykvalitets hifi, men det trengs litt mer enn det Finlux-TV-en varter opp. Ser for meg at det enten må bli en form for aktive høyttalere eller lydplanke.

TV-en har 3,5 mm jack og SPDIF coax som mulige lydutganger.

Har funnet denne lydplanken:
Den bruker lite strøm. Den er i tillegg særdeles billig, den koster 600 kr, og jeg er i tvil om hvor bra dette blir. (Innrømmer at jeg er litt forutinntatt på pris-/ytelsesforholdet.)

Ønsker å unngå innebygde batterier i høyttaler/lydplanke, hytta står uten oppvarming og dingser med batterier var ikke lenge i slike mijøer. Heller ikke noe poeng å skulle bruke strøm på å lade opp batterier i en enhet som uansett står tilkoblet strømanlegget.

Har noen som erfaringer eller andre forslag som kan forbedre lyden uten at batteriet blir tomt?
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.065
Antall liker
3.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg har brukt Topping MX-3 til hjemmekontorforsterker en god stund (oppgraderte nylig til MX-5 fordi... jeg hadde lyst) , og selv om den tar 24 volt inn, så er det muligens ikke et stort problem allikevel.
Knøttliten tass. Ikke kjempekraftig, men god nok til å kjøre et par lettdrevne høyttalere til et passende tv-nivå uten problemer.

Er liten nok til at den passer i lomma omtrent, så du trenger ikke være redd for å bære deg ihjel heller med en slik sak.

Strømforsyningen forteller at den er i stand til å levere heseblesende 3,75A / 24V ut til forsterkeren.
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
780
Antall liker
931
Jeg ville nok heller gått i retning bilstereo faktisk. Har det på hytta selv, to anlegg. Et litt enkelt med to høyttalere og et litt mer avansert med dyre høyttalere, ekstern forsterker og subwoofer. Fungerer bra. En 1DIN spiller som får en liten treboks i lav profil hengt på veggen.
 

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Innlegg
652
Antall liker
453
Torget vurderinger
24
Lurer på det samme.
Fant du en ok løsning @Nidaros ?

Har vært litt nysgjerrig på denne:

 

Nidaros

Ble medlem
27.12.2014
Innlegg
246
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Etter at en moderator flyttet denne tråden til "Surround utstyr og ulike formater" ble det dessverre ikke veldig stor respons. ( Jeg spurte hvorfor spørsmål om et 12 volt-anlegg hørte hjemme der, men fikk ikke noe svar.)

Ettersom jeg i dette tilfellet er veldig gjerrig på strømmen, så endte jeg med et sett PC-høyttalere. Funker greit, samtidig som de er veldig diskrete, ettersom de er ment å stå på et skrivebord.

Generelt ville jeg vært forsiktig med å kjøpe ukjente merker uten å ha lyttet først. Husk også at selv om et apparat kan gå på 12 volt, så betyr ikke det automatisk at den bruker lite strøm.
 
Topp Bunn