Bedre komponenter i Audion Phono

MadsBje

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2017
Innlegg
194
Antall liker
537
Torget vurderinger
4
Hei
Jeg har en Audion Premier phono som har stått og samlet støv i flere år. Tenkte jeg skulle oppgradere noen kondensatorer litt for morro og høre om det blir bedre lyd. Nå viser det seg at de er helt sorte så jeg vet ikke verdier på dem som står i.
Noen som vet hva som står i her? Tar også gledelig imot tips om noen gode til en fornuftig pris å erstatte disse med.
Mvh
Mads
IMG_20201005_153810.jpg
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.905
Antall liker
1.497
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Lodder du ut en så kanskje verdi står skrevet på undersiden, var iallefall slik på en audion jeg hadde tidligere.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.018
Antall liker
2.108
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Koster lite å kjøpe en kondismåler
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.579
Antall liker
34.255
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Ser ut som SCR MKP. Om det ikke står noe på dem ta noen mål og sammenlign med katalog. Ser ut som utgangskondisser ikke veldig kritisk med nøyaktig verdi.
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.905
Antall liker
1.497
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Ser ut som SCR MKP. Om det ikke står noe på dem ta noen mål og sammenlign med katalog. Ser ut som utgangskondisser ikke veldig kritisk med nøyaktig verdi.
Dette hørtes kjent ut :) , fikk god låt i riaa'n med Orange Amperex Ecc88 den er savnet til tider .
 
Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg tviler på at "bedre" komponenter gjør noen forskjell i denne.
Kanskje et rørbytte kan bidra?
Enkelt i det minste.
 

MadsBje

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2017
Innlegg
194
Antall liker
537
Torget vurderinger
4
Planen er nytt større chassis i tre ramme, noen nye komponenter og så har den for mye gain. Dette er kun for morro og å lære litt underveis. Låter den bedre så er det ekstra gøy, blir det litt mindre brum så blir jeg veldig happy.
Nye rør får komme etterhvert hvis resultatet blir så pass at jeg kommer til å bruke den.
Kondensator måler ser ut til å være et nyttig redskap som et fint å ha. Kjell og Company har en som virker ok ut tror jeg går for en slik.
Regner med at jeg trenger noe hjelp underveis her😊
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.905
Antall liker
1.497
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Er det ikke bedre å kjøpe et riaa rørkit til læring en å herpe en meget god Audion Premier :eek: ?

Mvh
 

MadsBje

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2017
Innlegg
194
Antall liker
537
Torget vurderinger
4
Er det ikke bedre å kjøpe et riaa rørkit til læring en å herpe en meget god Audion Premier :eek: ?

Mvh
Mulig det, men den er litt herpa allerede og nå har den ligget her i flere år så da prøver jeg meg på litt fixing eller muligens herping, vi får se hva det blir til. Den blir uansett ikke brukt til noe slik den er nå.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Hei
Jeg har en Audion Premier phono som har stått og samlet støv i flere år. Tenkte jeg skulle oppgradere noen kondensatorer litt for morro og høre om det blir bedre lyd. Nå viser det seg at de er helt sorte så jeg vet ikke verdier på dem som står i.
Noen som vet hva som står i her? Tar også gledelig imot tips om noen gode til en fornuftig pris å erstatte disse med.
Mvh
Mads Vis vedlegget 666565
Ligner Solen. Kjøp en kondensator måler.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.183
Antall liker
2.648
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Jeg hadde heller prøvd å få tak i en shematic når du allike vel er inntressert ? og vil lære ,? der staår alle verdier og komponenter
Goggler du enheten din ,,, finner du kansje til og med up grades på forum både rør og komponent bytter"
Jeg er ellers ening med audiomix ang rør , det har ingen hensikt med super cap hvis røra er svake eller av dårlig kvalitet
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Så langt jeg klarer å identifisere komponentene så er de av veldig bra kvalitet. Ikke HighEnd som koster skjorta, men bra kommersiell kvalitet.
Ser det har sneket seg inn to transistorer der også?
 

MadsBje

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2017
Innlegg
194
Antall liker
537
Torget vurderinger
4
Jeg har bestilt ny av/ på bryter slik at den fungerer igjen. Bestilte også noen Elna silmic II Electrolytter med samme verdier som dem som står i til signal delen og et par Nichicon FG med samme verdier til strømdelen. Tenker å teste ut det først. Låter det kjipt så setter jeg inn de orginale igjen.
 
Topp Bunn