Beach Boys

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.103
Antall liker
9.407
Det dukker stadig opp huller i musikkbiblioteket. Nå sist så er det avdekket en mangel på Beach Boys, med unntak av noen "Best of..."
Pet Sound må på plass, men hva mer bør man ha? Jeg er relativt godt kjent med pre-Pet Sound, men hva skjedde etter dette mesterverket?
 
W

WayAhead

Gjest
Ingen ekspert på BB men, "Smile" må du nok ha med. Den har litt broket historie men,: https://en.wikipedia.org/wiki/Smile_(The_Beach_Boys_album)

Har ikke hørt så mye av deres nyere ting - generelt synes jeg at det kan bli litt mye surf og ikke så mye banebrytende musikk som de definitivt lagde i en periode.
Discography: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Beach_Boys_discography

Hvis du søker på feks iTunes eller Spotify og lister sangene etter popularitet tror jeg du får et bra bilde av hva som kan være intereressant av albumer dvs sang/album
 
2

2xJ

Gjest
Det kan snø et TONN på trappa... det kan regne oppover.... det kan blåse orkan.....
Men setter enn på Beach Boys, så blir det "instant summer" ;););)

Klart en tåler en standard låt her :cool:

 
W

WayAhead

Gjest
:)

Har 20 "Golden Greats" som jeg synes er en veldig bra samling samt Pet Sounds og Smile og da føler jeg at jeg har tatt vare på "arven" fra 60 tallet - et tiår så fantastisk musikkmessig set (og alt annet og) at det er nok umulig for yngre "fouks" å forstå hvor viktig dette var for alt som har vært/blitt siden.

På GG er mono versjonen av Good Vibrations - en låt som jeg mener er total "State Of The Art".

Summer Fun, Bring It On....!!....

Skjønner ikke hvorfor mitt mind set alltid streifer innom denne når jeg fornemmer titlen Good Vibrations - uten noen sammenheng forøvrig men det var vel 60 tallets ad libs og kreative dissosiasjoner som slo til igjen....
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.103
Antall liker
9.407
Surfemusikken ti BB er søt nok den, men det skjedde en radikal forandring med bandet ved innspillingen av Pet Sounds. Kanskje mest riktig å si at det var da Brian Wilson slo ut i full blomst. Men hva skjedde etter dette?
 
W

WayAhead

Gjest
Smile. Tror det var en veldig vanskelig periode med mye stoff og psykiske problemer. Da Beatles utga "Sgt. Pepper" skal han ha blitt dypt deprimert og "forkastet" Smile som var nokså ferdig om jeg husker riktig men de lagde gode låter etter det, Kokomo er i hverfall en jeg liker fra 70 eller 80 tallet men det er flere. Den tunge nedturen til BW tror jeg at varte nokså lenge og BB turnerte vel i en lang periode etter det uten BW og så døde vel Carl Wilson og en til om jeg husker riktig men de turnerte en god del og mener å huske at de hadde en utekonsert i Skien for 10-15 år siden. Tror BW har hatt et slag men er nå tilbake på live scenen og fremfører bla låter fra Pet Sounds og Smile, fritt etter hukommelsen.

Kan hende det ligger en nokså ny Doku ute på NRK eller YT som tar for seg det hele om du søker der evt Wiki.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.688
Antall liker
9.284
Sted
Trondheim
Carl Wilson døde av AIDS. Han fikk en blodoverføring med infisert blod etter en bilulykke. Det er forøvrig han som synger på "God only knows" (min favoritt fra BB). Dennis Wilson druknet etter et party på seilbåten hans. Falt visst overbord med noe innabords og kunne ikke svømme.

Jeg tror ikke Beach Boys har utgitt noe av betydning etter Pet Sounds.
 

olisn

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
691
Antall liker
626
Sted
Larvik
Torget vurderinger
4
Melodien Kokomo er vel post Pet Sounds, nydelig låt og sang imho.

Ole G
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.566
Antall liker
27.602
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
-Og så har vi jo denne her, da:

surfsup.jpg


Kom vel i 1971. "Disney Girls" er IMO en av de flotteste BB-sangene i det hele tatt.



Mvh
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.103
Antall liker
9.407
Hey, den var ny for meg! Du har helt rett, en nydelig sang.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.103
Antall liker
9.407
Da er Pet Sounds og Smile bestilt. Gleder meg spesielt til sistnevnte.
 
Topp Bunn