Mat, drikke og røyk BBQ Grill & Slow Cooking Food!!!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 2

    2xJ

    Gjest
    Jeg lette litt, men fant ingen god grilltråd, mente vi hadde før. Slå gjerne sammen om jeg har tatt feil :)

    Grill med køl eller ved er jo greia !! ( vet det er andre meninger og versjoner av dette ) :cool:



    Vil ha tips og griller og måte og tilberede mat på ute her.. og jeg vil selvfølgelig ha tonnevis med grillmat tips, vet det er flere her på sentralen som ser ut som MESTERE innen faget !!
    Bring on the good ones !!
    Enkle banale tips som vi som driver med grilling bør deles med flest mulig !!

    Inget krav, men mest mulig DIY eller Custom made er jo alltid morsomt etter min mening!
    Krydder mixer ? Kryddersmør ? Røyketips ? salater.. tilbehør..? Kjøttstykningsdeler, med annet bruk enn vil ellers tradisjonelt gjør....?
    Gjerne tips på folk som dere følger på You Tube (et sted som alle har tilgjengelighet på)

    Matlaging på bål er og kjærkomment !! Og andre teknikker er alltid gøy !!!

    Her er noen jeg har fulgt siden start faktisk... og dem har vel blitt noe dårligere de siste åra, men om enn sorterer ifra eldst til nytt - så er mye gjort ! 😁

    Bad ass redbecks... men matglede og kunnskap blir delt på en flott måte !! Lun humor med noen friske spark.... :cool:

    BBQ Pit Boys (sortering på eldst først,om jeg fikk det til)



    Her er annen... (kanskje litt masete fyr..) men mye bra allikevel !!

    Pitmaster X

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Vanskelig å forholde seg til en tråd som antyder at grilling er en sommeraktivitet.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    My Bad !!!!!! Det bør rettes opp i... selv er jeg helårsgriller !! men oftest bål... og ditto

    Ser ned og skammer meg !!!!! :cry:

    Edit, rettet opp trådtittel og lover bot og bedring !!! :love:
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har to griller som står ute hele året, og brukes hele året.
    Grilling er som @weld77 sier en helårsaktivitet. Selv i 20 blå så står jeg ute i shorts og griller :D

    En Traeger Pro 22 (tror jeg den heter) og en Weber Genesis 2. Skjemmes litt over å ikke ha skikkelig kullgrill, men det kommer når Weber'n blir utslitt. Noe ala Green Egg kunne jeg tenkt meg, en keramisk kullgrill.

    Low and slow på smokeren er fantastisk dig :)
     
    2

    2xJ

    Gjest
    IMG-20210428-WA0015.jpeg

    Fra gårifårs....Her med min største og mest aktive fan !! Illevill :love:

    Enkel middagsmat......Koteletter altså, og en coleslaw til...

    Har alltid en liten ildfast form som jeg knuser et fedd hvitløk oppi og putter det samme krydderet som jeg allerede har på kjøttet... og har i Meierismør og smelter til pensling...
    En gammal Landmann smoker, som er veldig allsidig !! Står ute og ja, den blir brukt hele året !!

    Grillkull er Texas Club Premium Quality... kjøpes her: Er visst bare på Facebook enn så lenge... Kamado Bono No (250,- for 10kg)
    Holder til i Tønsberg.
    Og gir imo en veldig god smak på maten !!

     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    da har jeg skiftet leilighet i urbaniteten med platting ved glomma. trenger en grill!

    elektrisk, gass eller køl? fordeler og ulemper?

    ser jula har et tilbud på noe alt i ett. noen som kjenner til maskinen?


    trenger en noe veldig dyrt, når en ikke skal helgrille hele dyret?

    (aldri hatt grill før!)
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Grilling og bbq er heller ikke det samme, og krever stort sett forskjellig utstyr 😉
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Jeg har en infrarød gassgrill når jeg skal grille og en smoker til bbq. Det syns jeg er en kurant kombinasjon som dekker mine behov.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    har du anbefaling på smoker som ikke koster en hifi-kabel?

    (køl i fredrikstad har en smoker. liker maten der.)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    det er en del jeg ikke vet om slikt. tenkte vel grill i mitt lille hode.
    grilling går fort, bbq tar tid.

    Jeg har en gassgrill og en kullgrill og bruker gass 98% av gangene. Det er enklere og kjappere i hverdagen. Gassgrillen brukes også en del til smoking, da med en røykboks fylllt med flis som settes på varmeelementene. Har også en elketrisk liten dings som kan brukes til kaldrøykying - et varmeelement som legges på et trestykke - har kun brukt den til å røyke chili så langt. Fikk den i gave av samboeren min for en tid tilbake - jeg er ikke spesielt lett å finne gave til da jeg har alt jeg trenger og ønsker meg stort sett ingen ting...
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Ingen erfaring med digitalgrill :p (snart må man ha DAC til den og)
    Men sett endel på YT, og det er flere som virkelig setter pris på den muligheten slik styring gir!!!
    Og temperaturkontroll er jo hele greia med slikt!!! Termometer er en viktig venn når man skal utøve sine kokkeferdigheter..
    Eller BBQ Chef om så er :cool:

    Low and slow er sjølve livet, matlaging handler om og ikke stresse - ta en øl.. eller en GT og finne frem gode råvarer og nyte livet.
    Kan også anbefale disse egga.. kamado grill. utrolig hva de kan røyke og grille/steke på både kort og lang tid !!!!!
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Napoleon er kongegriller, men den prisen der er altfor god til å være sann, mest sannsynlig svindel
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Det var da grassat billig - dersom en trenger en slik sak!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Den nettsiden så eksepsjonelt jalla ut. Ingen navigering, ingen kontaktinfo, ingen firmainfo. Ingenting utover to sider, en der de selger dinne grillen og en der de selger peisbord ( Granville (hagebutikk-outlet.com)
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    blir usikker når all info om hvem som står bak ikke er tilgjengelig. hadde de hatt betaling via klarna, så skulle jeg tatt sjansen.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Den nettsiden så eksepsjonelt jalla ut. Ingen navigering, ingen kontaktinfo, ingen firmainfo. Ingenting utover to sider, en der de selger dinne grillen og en der de selger peisbord ( Granville (hagebutikk-outlet.com)
    Jau, på jobb-laptopen lastes ikke siden engang, så jeg ville kanskje ventet med å se at noen andre faktisk får varen før jeg hadde lagt inn en bestilling.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jau, på jobb-laptopen lastes ikke siden engang, så jeg ville kanskje ventet med å se at noen andre faktisk får varen før jeg hadde lagt inn en bestilling.
    Evt betal med kredittkort så har du den forsikringen.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.557
    Antall liker
    15.591
    Torget vurderinger
    2
    blir usikker når all info om hvem som står bak ikke er tilgjengelig. hadde de hatt betaling via klarna, så skulle jeg tatt sjansen.
    Ja, skal nok litt due-diligence til der. Too good to be true. Den som har registrert domenet bruker en "virtuell" adresse:

    Skjermbilde 2022-12-09 kl. 15.44.33.png
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Er det for godt til å være sant så er det som regel akkurat det. La oss ikke besudle denne ellers utmerkete tråden med slikt lureri.

    Selv sluttet jeg nærmest med direkte grilling for 10+ år siden. Ikke har vi barn og ikke har vi det travelt. Digger alt som tar tid og som smaker godt - så enkelt er det. Koser meg stort med røyking men solgte smokeren for noen år siden. Jeg mener man kommer svært langt med kullgrill (master-touch 57cm) og så fort man lærer seg hvordan man skal kontrollere varmen så har man alt man behøver.

    Kvaliteten på grillkullet er A og O. Det samme gjelder kvaliteten på råvarene. Dessverre har det blitt slikt at det er langt lettere å finne bra grillkull en det er å finne bra råvarer. Norsk Waguy og Tomahawk er hederlige unntak. Kjøttdisken på Brokelandsheia er også bra.

    4FE1CE12-7C78-4287-98AA-FD12E589D563.jpeg



    3E80BA0B-5AF4-4B60-9558-CE4906A9C560.jpeg

    EDF8824B-1BFC-43AA-A822-27D0A1BDF0EE.jpeg

    7D0F9F51-8857-4598-AF19-C6F967561B49.jpeg

    97E6D296-1852-491E-8A80-FDBE2D61D1DE.jpeg

    3FE359D2-BE3C-4075-929F-C12D9A3A6143.jpeg

    86CCE773-9167-4937-9B92-9DE1BEA2DD8C.jpeg

    7436EB06-8353-4C6E-82D5-155F1C31940E.jpeg

    0B9A6DEF-6995-4CEE-8A25-13FB300877D3.jpeg

    4B25AFB4-6213-4940-83B0-5F618AC36E41.jpeg

    381017EB-F462-4FF9-B6BA-CE90626696BF.jpeg

    Mvh
    -BB-
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Morsomt valg av fiktiv adresse.

    Kalfofnsvegur 2 er Islands Sentralbank.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Vri kniven rundt...😤
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    @weld77 og andre grillere.,

    er dette bare sprøyt, eller godt kjøp?

    Du får aldri i verden kjøpt selv den minste modellen av grillens mini-Rolls Roys (Napoleon) til under 2k.
    Kjenner agenturet og innprisen overstiger med god margin.

    Nettsidene er dessuten bygget opp på samme måte som lignende fraud-sider. Der bruker de samme pris (kr. 1.999,-) og fiktive kjøpere som forteller hvor fornøyde de er.
     
    Sist redigert:

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    1.840
    Går nå smått med salget deres til at den er så billig.
    Var visst 4 stk igjen på lager sist jeg så der også.
    Noen kan jo kjøpe en og se om det blir tre. 😅
    Screenshot_20221210-144535_Samsung Internet.jpg
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Er det for godt til å være sant så er det som regel akkurat det. La oss ikke besudle denne ellers utmerkete tråden med slikt lureri.

    Selv sluttet jeg nærmest med direkte grilling for 10+ år siden. Ikke har vi barn og ikke har vi det travelt. Digger alt som tar tid og som smaker godt - så enkelt er det. Koser meg stort med røyking men solgte smokeren for noen år siden. Jeg mener man kommer svært langt med kullgrill (master-touch 57cm) og så fort man lærer seg hvordan man skal kontrollere varmen så har man alt man behøver.

    Kvaliteten på grillkullet er A og O. Det samme gjelder kvaliteten på råvarene. Dessverre har det blitt slikt at det er langt lettere å finne bra grillkull en det er å finne bra råvarer. Norsk Waguy og Tomahawk er hederlige unntak. Kjøttdisken på Brokelandsheia er også bra.

    Vis vedlegget 875529



    Vis vedlegget 875533

    Vis vedlegget 875534

    Vis vedlegget 875536

    Vis vedlegget 875538

    Vis vedlegget 875540

    Vis vedlegget 875541

    Vis vedlegget 875542

    Vis vedlegget 875543

    Vis vedlegget 875544

    Vis vedlegget 875545

    Mvh
    -BB-
    Oj, mye grill og matglede i de bildene der!

    Lærte en del triks om grilling på kull under min tid på Balkan, men det viktigste var nok det å la godt kjøtt hvile fra grill til tallerken.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Jeg vil begynne å grille og vil kjøpe en av disse to.
    Har en større kullgrill som står og ruster men kan brukes hvis det er flere gjester.
    Den til hø. har bare 1 brenner og den til hø. har 2. Jeg skal for det meste bare grille noe til meg selv men av og til har jeg ei "berte" på besøk og kan grille til to.
    Disse er små og pene synes jeg.
    Spørsmålet er om jeg bør ha 2 brennere eller om 1 er nok til mitt bruk. Skjermbilde 2024-02-21 kl. 18.05.54.png
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Uten at jeg kjenner den grillen, men to brennere gir bedre kontroll. Og litt avhengig av hvordan de er plassert så kan du lage steikeskorpe rett over en brenner og flytte bort og få "bakt" kjøttet uten direkte varme. Det er en fordel.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn