Basstårn - fra drømmer til virkelighet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MarkusH

    Gjest
    7. og 8. August
    IMG_20210808_025418.jpg

    Elementer koblet sammen. Har sjekket alle med AAA-batteri etterfulgt av multimeter på hvert element for å være sikker på at alt er i orden. Brukte multimeter til slutt for å sjekke at impedansen var riktig, etter litt fikling ble det riktig.
    IMG_20210808_120337.jpg

    Nye pakninger til elementene klippet til, klare for å sette de på undersiden av flensen av elementene.
    IMG_20210808_120348.jpg

    Pakning på plass, rask, men kjip jobb.
    IMG_20210808_143410.jpg

    Elementer stappa oppi og sentrert for symmetri av skruehull/skruer.
    IMG_20210808_181322.jpg

    Den kjipe loddinga mi den får dere slippe å se bilder av, kabla sitter i alle fall på. :p føttene stilt opp ved siden av hvert tårn.
    IMG_20210808_181327.jpg

    IMG_20210808_181333.jpg

    Speakonkontakta ble seende slik ut.
    IMG_20210808_181351.jpg

    Lite bilde før flyttejobben begynner. ;)
    IMG_20210808_195059.jpg

    Noe svette og tårer senere så var de reist opp, møbelknotter under føttene så klart. Klinte på en "dært" tec7 på toppen av føttene først og tårna sugde seg bra til føttene. Tårna er sentrert på føttene etter øyemål.
    IMG_20210808_195111.jpg

    IMG_20210808_195127.jpg

    IMG_20210808_195155.jpg

    Klaring til taket, totalt høyde cirka 224cm, takhøyde cirka 229cm. Diagonalen på tårn+fot er 228, ett eller annet, de subba ikke taket på vei opp.
    IMG_20210808_195209.jpg

    Frontbafler, klaring elementflens mot baffel, det kjentes ut som om flens/element sitter litt utenfor baffel, men det ble bra nok.
    IMG_20210808_195225.jpg

    Mitt mål ble nådd utseendemessig, men innrømmer at sorte frontcover hadde løftet de et lite hakk til. :)
    IMG_20210808_195231.jpg

    Ganske bra på linje om jeg kan få si det selv.

    Alt i alt, veldig fornøyd, totalt brukt tid har passert 250 timer og nå er sommerferien min over for i år. ;)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Tuninga blir spennende, ja. :) Har igjen litt jobb med hovedstereoen også før den står komplett sammen med tårna, et rack som skal deles i to blant annet. :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Virkelig tøft! Du slipper til og med støvtørk på toppen. Tenkt på alt!

    Blir spennende å lese om dine førsteuttrykk og få se de første målebrevene! (y)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.084
    Antall liker
    16.969
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    250timer. Oi, det var ikke lite, men så ble resultatet knall. Veldig inspirerende. Gratulerer😀
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Meget lekre tårn.
    Ser du har utnyttet takhøyden godt.
    Bedre enn meg. Jeg har over 10 cm klaring til taket på mine.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.500
    Antall liker
    102.746
    Torget vurderinger
    23
    Har da ikke behov for å legge de ned på siden...?? (de ble montert sammen på stedet selvsagt)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Har da ikke behov for å legge de ned på siden...?? (de ble montert sammen på stedet selvsagt)
    Jeg skal ikke bo i denne boligen resten av livet (det er ikke planen i alle fall), så da må jeg ha muligheten til å få de med videre.
    Jeg kan i alle fall skilte med diy tårn og diy hjemmekino-subber innen fylte 30 år. Det skal feires med pils neste helg når jeg forhåpentligvis får flyttet ned resten av stereoen fra stua. :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg har litt å bryne de små grå på med dette her også :unsure:
    IMG_20210808_231139.jpg

    Dbx rta-m, dbx venu360, noen kabler og behringer nu6000dsp.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Grattis med flotte basstårn :)

    Men - hva det gjør det røret i bildet her... ?
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Gikk på det berømte håret dette da når du reiste de opp?
    Diagonalen ble regnet ut før jeg bestemte bredden og høyden på foten. Diagonalen er forøvrig 228,77 cm og takhøyde er 229 cm så klaring når de veltes opp/ned er på 2,3mm da 😉 det er tretak så det er målt til det nederste bordet, men festet til røykvarsleren måtte skrues ned for at tårnene ikke skulle ta oppi. ;)
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.183
    Antall liker
    2.198
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Gratulerer med flotte utførte basstårn! :) Kanskje jeg må trå til med basstårn selv snart også. Man blir inspirert av slike bygg :)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Disse ble jo utrolig hetige - blir moro å følge med videre når du får integerert dette med resten :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Til min store overraskelse kom speakonkabla allerede i dag. Måtte en tur til Gjøvik for å få tak i en overgang før det ble lyd, men dette får bli vente-oppsett til Divine bæres ned ;)
    IMG_20210809_160611.jpg

    Deler 20-80hz på dette, høyttalerne er XTZ 99.26 på org stativer og receiveren noe gammelt søppel jeg har som kun vil spille med sub i surround. :p men de funker (y)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Er det noen som har noen formening om plassering av disse her? Planen var å ha de plassert omtrent der de står nå i dag, men jeg synes de ruver litt for mye ..... Jeg kan såklart flytte bassfellene og dra tårna nærmere veggen/hjørnet. En annen løsning er å flytte filmhylla og sette de helt inntil veggene (som jeg personlig tenker), det vil også frigjøre mer plass mellom frontene (de liker forøvrig litt luft rundt seg).
    Er det mulig å "jukse" seg til litt bedre mellombass ved å sette frontene fordelaktig i forhold til sideveggene på tårna? :unsure:
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hva er dimensjonene på rommet, og hvor er lytteposisjonen?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.401
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    XTZ bør ikke stå der de står, ved siden/bakenfor tårna.
    Her får du masse refleksjoner fra disse. Er jo som om du har satt de klin inntil en vegg.
    Men mulig dette bare var for å ta bilde:=)
    Men første bud er jo å finne der bassen blir jevnest før man begynner med andre ting.
    Hvor det ser penest ut er jo ikke så viktig.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg ville satset på klin inntil bakveggen, og ca 1/4 av rombredden ut fra sidevegg. Og så fronthøyttalerne et stykke ut på gulvet. Dette forutsetter at du har et delefilter som kan legge på delay på frontene. Du bør vel bruke EQ her også.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hva er dimensjonene på rommet, og hvor er lytteposisjonen?
    Rommet er cirka 6*4 meter der de står, pga vinduer etc blir ikke plassering helt inntil veggen ønskelig, men kan fjerne bassfella og dermed få de en del lenger bak.
    Lytteposisjon blir der det "måler/høres" riktig ut ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn