Basstårn - fra drømmer til virkelighet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MarkusH

    Gjest
    Ikke for å kritisere, men disse kabinettene kommer i seg selv nesten til å gjengi lyd som en høyttalermembran - men du deler de sikkert så lavt som mulig.
    Utbroder litt da, mann :p
    Aner meg at du tenker på stivhet, manglende avstivning, feil materialer, ikke noe demping, ikke noe "dødningsmaterialer" innvendig i kammerne ... Osv, noe spesielt jeg glemte? :ROFLMAO: Det du skriver blir som å lese overskriftene av nyhetene, altså at du utelater alt innholdet. Vær litt grei å skriv hva du faktisk mener, presiser om du vil. ;)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Utbroder litt da, mann :p
    Aner meg at du tenker på stivhet, manglende avstivning, feil materialer, ikke noe demping, ikke noe "dødningsmaterialer" innvendig i kammerne ... Osv, noe spesielt jeg glemte? :ROFLMAO: Det du skriver blir som å lese overskriftene av nyhetene, altså at du utelater alt innholdet. Vær litt grei å skriv hva du faktisk mener, presiser om du vil. ;)
    Sorry, ikke vondt ment. Men, materialene du har laget de av er vel ikke verdens mest dempende (for å si det sånn), men du deler de sikker av ganske så lavt.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Sorry, ikke vondt ment. Men, materialene du har laget de av er vel ikke verdens mest dempende (for å si det sånn), men du deler de sikker av ganske så lavt.
    Jeg lever i en verden der ting må prøves, det må utforskes og det må tunes. De vil bli delt der det passer meg, ellers har jeg plass til litt demping på innsiden av kassene, men det blir ikke gjort enda i så fall. De skal prøves først, er det helt forferdelig så må jo noe gjøres, men det gjenstår å se. :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Hva ligger egenresonansen på furuplater på da Musicbear.
    Det er vel uansett relativt til plate størrelse. Så hvordan kan man konkludere med at furu vil resonere vesentlig mer enn feks mdf i dette prosjektet 🤔
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Så tynne materialer slipper gjennom masse lyd - furu eller annet. Men dette er ho ingen problem dersom de ikke spiller så høyt opp i frekvens.
    28 eller 40 mm limtretung hardved, det slipper ikke mye gjennom.
    Tok en gang 19 mm MDF i to lag, skrudde de tett sammen med skruer, og et lag gulvlinoleum mellom, det var så lyddødt at det nesten ikke bar til å tro. Men MDF uten dette mellomlaget - nesten ubrukelig - MDF er ikke mye dødt i seg selv. Men skånsomt overfor verktøymaskiner :cool:
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Så tynne materialer slipper gjennom masse lyd - furu eller annet. Men dette er ho ingen problem dersom de ikke spiller så høyt opp i frekvens.
    28 eller 40 mm limtretung hardved, det slipper ikke mye gjennom.
    Tok en gang 19 mm MDF i to lag, skrudde de tett sammen med skruer, og et lag gulvlinoleum mellom, det var så lyddødt at det nesten ikke bar til å tro. Men MDF uten dette mellomlaget - nesten ubrukelig - MDF er ikke mye dødt i seg selv. Men skånsomt overfor verktøymaskiner :cool:
    Ja, men da ville det i mitt tilfelle vært slik selv om jeg hadde brukt mdf eller finer også. Hva legger du i "ikke spiller så høyt opp i frekvens"? Disse elementene er vel stort sett ubrukelige over sånn 180hz elns uansett ....
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ja, men da ville det i mitt tilfelle vært slik selv om jeg hadde brukt mdf eller finer også. Hva legger du i "ikke spiller så høyt opp i frekvens"? Disse elementene er vel stort sett ubrukelige over sånn 180hz elns uansett ....
    Sixpack på at du vil dele de under 100, når du får prøvd deg fram. :)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.953
    Antall liker
    16.472
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Ok. Så hva er det mest ideelle materiale å bruke på høyttalere/subber. Kombinere flere materialer? Beklager hvis jeg fucker i tråden nå😬
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Seriøst - jeg ville valgt et stivt materiale samt gjort alle flater så små som mulig for å legge resonansfrekvensene så høyt som mulig.

    Selv har jeg bruk bjørk kryssfiner, og laget separate kasser til hvert element i stedet for et digert tårn.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.953
    Antall liker
    16.472
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Materialer er kanskje en ting. Men bruk av mye avstivete vel vel kompensere uansett?
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Ok. Så hva er det mest ideelle materiale å bruke på høyttalere/subber. Kombinere flere materialer? Beklager hvis jeg fucker i tråden nå😬
    For all del, spør i vei, det er tross alt et forum det her. ;)

    Mdf/finer/osb etc er jo ganske normale materialer å bygge i, kunne sikkert sitert W.Sand her, men han fortalte meg at man helst burde bruke samme materiale fordi forskjellige materialer tørker/vrir seg forskjellig og sprekker kan fort dannes.
    Det beste er vel uansett noe form for membran mellom to plater, baderomsmembran er blitt nevnt mellom to plater av mdf f.eks. For de som trodde det, så er jeg ikke totalt blank. :p

    Seriøst - jeg ville valgt et stivt materiale samt gjort alle flater så små som mulig for å legge resonansfrekvensene så høyt som mulig.

    Selv har jeg bruk bjørk kryssfiner, og laget separate kasser til hvert element i stedet for et digert tårn.
    Separate kasser tar i mitt tilfelle for mye plass, ikke liker jeg "look'en" på det heller, men for all del, folk er forskjellige. :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    4. August
    Toppen av kassene er behandlet med hardvoks, samt tetting av kassene med tec7.
    IMG_20210804_142405.jpg

    Jeg er glad de ikke skal ligge, for det har jeg rett og slett ikke plass til. :p
    IMG_20210804_142414.jpg

    Ser kanskje litt av den hvite tec7'en inni der.
    Begynte å kappe opp føttene også, så fundamentet er påbegynt, tenkte å gjøre det ferdig i morgen, har virkelig trua på at det blir lekkert.
    Handla fem stk xlr-kabler i dag også, ble Roland denne gangen fordi Klotz hadde blitt så himla dyrt.
    Kommer forhåpentligvis bilder av føtter i morgen. :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Skal du bygge om til tårn nå?
    Nei, det har jeg ikke sagt. 😁 Bare ser ikke helt poenget med å bygge enkeltkasser med mindre man drømmer om å leke roadie i egen stue. Segmenterte tårn slik som den god trådstarter presenterer er jo optimalt for en som vet hvor skapet skal stå.

    Blir kult å følge ditt prosjekt også...
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.953
    Antall liker
    16.472
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har også vurdert en løsning med 2 slike opp på hverandre. Slank i dybder slik at slik at det blir lite dominerende.
    D54E94B4-C525-4156-BCF8-49C181AD4B81.jpeg
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.953
    Antall liker
    16.472
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet hvor skapet skal stå, det er det eneste jeg faktisk har bestemt. Derfor er dette en inspirerende tråd. Det er så mange med kunnskap her på sentralen inkl trådstarter at jeg egentlig føler meg evneveik i forhold til guruene. Derfor blir mine subber bygget på råd og tips fra medlemmene her. Håper på god hjelp😀 Eneste grunnen til at jeg deler opp kassene og skrur dem sammen på stedet er porselenryggen min😵💫
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg valgte å dele. Da kan man flekse med plassering og antall elementer. Litt enklere å flytte på også. Men enig i at tårn ser kulere ut. Her er mine småtasser bak frontrekka med Magnepan.

    DSC_6948.JPG


    Men du vinner når det gjelder utseende 😎
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    M

    MusicBear

    Gjest
    Musikkinstrumenter skal ha klang og resonans, høyttalerkabinetter helst ikke. Så det som er velegnet til en gitar er typisk mindre egnet til kabinett.
    Usedvanlig godt sagt!
    Jeg legger til at oppgaven til en høyttalere egentlig er umulig, på den måten at den helst skal gjengi alt mulig av lydsignaler på en troverdig måte. Og jeg har en slags forkjærlighet for tunge lyddøde kabinetter, slik at selve driverne gjør mest mulig av den vanskelige oppgaven som det er å omgjøre elektriske signaler til lydbølger. Ikke rart det er mange dårlige høyttalere der ute, og motsatt mye god elektronikk, som er mye lettere å få til.
    Amen. :cool:
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg valgte å dele. Da kan man flekse med plassering og antall elementer. Litt enklere å flytte på også. Men enig i at tårn ser kulere ut. Her er mine småtasser bak frontrekka med Magnepan.

    Vis vedlegget 738469

    Men du vinner når det gjelder utseende 😎
    Ja helt enig, skulle jeg gjort mine i en kasse hadde det blitt nesten 200 kg.
    Trenger ikke ha dårlig rygg en gang. Mann får det:>}
    Men har lekt med samme tanke som deg, fordele de likt på frontveggen.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.953
    Antall liker
    16.472
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Usedvanlig godt sagt!
    Jeg legger til at oppgaven til en høyttalere egentlig er umulig, på den måten at den helst skal gjengi alt mulig av lydsignaler på en troverdig måte. Og jeg har en slags forkjærlighet for tunge lyddøde kabinetter, slik at selve driverne gjør mest mulig av den vanskelige oppgaven som det er å omgjøre elektriske signaler til lydbølger. Ikke rart det er mange dårlige høyttalere der ute, og motsatt mye god elektronikk, som er mye lettere å få til.
    Amen. :cool:
    Er det ikke da rart at de fleste subber er firkantet? Lettere å få dødt kabinett mere avrundet sider vil jeg tro. Noterer meg, husk å lage helt dødt kabinett😀
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Er det ikke da rart at de fleste subber er firkantet? Lettere å få dødt kabinett mere avrundet sider vil jeg tro. Noterer meg, husk å lage helt dødt kabinett😀
    Usikker på om du troller eller tuller nå. Stiller du i fullt alvor spørsmål ved om et høyttalerkabinett bør være så fritt for resonanser som mulig?

    Vedrørende ditt spørsmål, nei det er ikke rart, fordi det er ikke vanskelig å lage et firkantet kabinett som er mer enn dødt nok, mens det er ganske mye jobb å lage et rundt kabinett.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.953
    Antall liker
    16.472
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Usikker på om du troller eller tuller nå. Stiller du i fullt alvor spørsmål ved om et høyttalerkabinett bør være så fritt for resonanser som mulig?

    Vedrørende ditt spørsmål, nei det er ikke rart, fordi det er ikke vanskelig å lage et firkantet kabinett som er mer enn dødt nok, mens det er ganske mye jobb å lage et rundt kabinett.
    Nei, jeg troller ikke, formulerte meg dårlig og innlegget mitt oppfattes sikkert litt dust. Jeg stiller ikke noe spørsmål om det er nødvendig med dødt kabinett. Jeg vet det er viktig. Og innlegget ditt bare bekrefter hvor viktig det er. Og jeg må bare minne meg selv på at det er viktig å legge ressurser her. Jeg er helt i startgropen med å planlegge bygging av nye subber.
     
    Sist redigert:
    M

    MarkusH

    Gjest
    Det kjipe med gode konstruksjoner/kasser er vel gjerne at de også blir tunge, skal man ha to lag med f.eks 22mm mdf med et membransjikt i mellom, samt masse avstiving (Matrix f.eks) så renner fort kiloene på også. Litt gode elementer med store magneter og kanskje også integrert forsterker, så blir vekta enda mer uhyggelig. De dayton-subba mine er et greit eksempel på tunge subber, hadde blitt overraska om to voksne mannfolk ikke hadde skjært grimaser av å løfte på de. 250kg ++ per stykk fordelt på to personer er fortsatt ganske tungt, i tillegg er de av en uhåndterlig størrelse.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det kjipe med gode konstruksjoner/kasser er vel gjerne at de også blir tunge, skal man ha to lag med f.eks 22mm mdf med et membransjikt i mellom, samt masse avstiving (Matrix f.eks) så renner fort kiloene på også. Litt gode elementer med store magneter og kanskje også integrert forsterker, så blir vekta enda mer uhyggelig. De dayton-subba mine er et greit eksempel på tunge subber, hadde blitt overraska om to voksne mannfolk ikke hadde skjært grimaser av å løfte på de. 250kg ++ per stykk fordelt på to personer er fortsatt ganske tungt, i tillegg er de av en uhåndterlig størrelse.
    Du trenger ikke to lag med 22mm mdf, avstivninger er mer effektivt (og mye lettere) enn tykkest mulig kabinett. Når man DIYer kan man jo overdesigne voldsomt hvis man har lyst, men så veldig stor effekt på lyden har det ikke nødvendigvis alltid.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Du trenger ikke to lag med 22mm mdf, avstivninger er mer effektivt (og mye lettere) enn tykkest mulig kabinett. Når man DIYer kan man jo overdesigne voldsomt hvis man har lyst, men så veldig stor effekt på lyden har det ikke nødvendigvis alltid.
    I mitt tilfelle var det kun bunnen som var såpass tykk, veggene var 22mm mdf, fronten var vel totalt 66mm, bakplata 18mm, avstiving var stort sett 18mm mdf og diverse konstruksjonsvirke. Så riktig så "fine ut" innvendig før bakplata ble limt på plass, ble et lite lass med tec7 også, skulle ikke forundre meg om det gikk 15-20 tec7-patroner på de.
    De så forøvrig slik ut bakenifra.
    IMG_20210210_162144.jpg

    Disse spiller brukbart ned til 20hz, ruller av ganske kraftig under det, men spiller vel til rundt 16hz i rommet per i dag.
    Tårna er jo rimelig "reine" inni kontra disse her ....
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Er det ikke da rart at de fleste subber er firkantet? Lettere å få dødt kabinett mere avrundet sider vil jeg tro. Noterer meg, husk å lage helt dødt kabinett😀
    Runde kasser tar mer plass og er mer jobb å lage - men du kan kjøpe støperør og lage kasse av det, i ren "SVS-style". Det kan til og med bli ganske billig 😁
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Masse avstivninger sv kabinettet mener jeg betyr mindre enn veggflater konstruert for å være dempende i seg selv. Det er konstruert subber så stive, men av for tynt materiale, så de «hopper» bortover gulvet. Passe tykke dobble vegger iboende et mellomsjikt beregnet for demping av ressonanser/lyd mener jeg er vesentlig bedre enn en haug avstivninger - avstivninger som i seg selv lett kan bidra til svært hørbar «ugreie»

    Se eksempelvis Response konstruksjonene til Reidar Persson, med dobble vegger med viskoelastisk lim (fra Swedax, norske representanten tror jeg fortsatt bor i Larvik), uten avstivninger for at hver enkelt flate skal ha sin egen utklingning. Egentlig ganske logiske greier.

    Mannskapskabiner i industrien består ofte av relativt tynne metallplater med et viskoelastisk sjikt mellom, for å dempe lyd utenfra.

    MDF plater (brukt som ett lag) mener jeg nærmest er en bløff hva «dødhet» angår, men gull for skjæreverktøyet fordi det er bløtt bak den harde (lyd-frembringende) overflaten på begge sider.

    Bygget et kabinett en gang, med ytterplage 25 mm MDF, innvendig 4 mm asfaltplate limt til MDF plata, så 28 mm stavlimt eik heltreplate skrudd med «en million» skruer til asfalt/MDF plata - det var dødt det :cool:
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Masse avstivninger sv kabinettet mener jeg betyr mindre enn veggflater konstruert for å være dempende i seg selv. Det er konstruert subber så stive, men av for tynt materiale, så de «hopper» bortover gulvet. Passe tykke dobble vegger iboende et mellomsjikt beregnet for demping av ressonanser/lyd mener jeg er vesentlig bedre enn en haug avstivninger - avstivninger som i seg selv lett kan bidra til svært hørbar «ugreie»

    Se eksempelvis Response konstruksjonene til Reidar Persson, med dobble vegger med viskoelastisk lim (fra Swedax, norske representanten tror jeg fortsatt bor i Larvik), uten avstivninger for at hver enkelt flate skal ha sin egen utklingning. Egentlig ganske logiske greier.

    Mannskapskabiner i industrien består ofte av relativt tynne metallplater med et viskoelastisk sjikt mellom, for å dempe lyd utenfra.

    MDF plater (brukt som ett lag) mener jeg nærmest er en bløff hva «dødhet» angår, men gull for skjæreverktøyet fordi det er bløtt bak den harde (lyd-frembringende) overflaten på begge sider.

    Bygget et kabinett en gang, med ytterplage 25 mm MDF, innvendig 4 mm asfaltplate limt til MDF plata, så 28 mm stavlimt eik heltreplate skrudd med «en million» skruer til asfalt/MDF plata - det var dødt det :cool:
    Tenker du på Ascolta høytalerne?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.953
    Antall liker
    16.472
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har nok ingen planer om å lage en mere buet/avrundet subkasser. Det blir for mye arbeid. Bare poengterte at rette flater vil ha en egen resonans. Jeg bygger nok kasser med rette flater. Ønsker selvfølgelig mest mulig dødt kabinett, men en må stoppe et sted, ellers så blir prosjektet aldri gjennomført. Trådstarter er jo fullstendig klar over at han har gjort et kompromiss. Flott arbeid.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn