Ønsker anbefaling Basskontroll

P

parafinoksen

Gjest
OK, bear with me ... Jeg bor i en 73 m2 leilighet. Spiller ytterst sjeldent høyt, og er heller ikke noe «basshue». Jeg har et par enkle toveis gulvstående (6,5"-element) med bassport foran, avstand fra høyttalerfront til vegg ca. 50 cm. Forsterkeren er en 2x95 watts Luxman transistorforsterker med trøkk i bassen, men ganske bra kontroll, mener jeg. Siden jeg stort sett spiller ganske lavt, bruker jeg loudness-funksjonen. Høyttalerne går ned til rundt 40 Hz. Har ikke nøyaktige specs.

I stua på 25 m2 låter det fint og balansert, naturligvis mer trøkk ved bakvegg og i hjørner, men helt akseptabelt. Så var det i går at jeg satt på soverommet, som er på andre siden av leiligheten, og ble rett og slett sjokkert over hvor kraftig bassen låt der inne. Altså lydnivået i stua var helt moderat. 55-60 dB, kanskje? Inne på soverommet buldret det! Det kan ikke være akseptabelt for naboer over og under.

Finnes det måter å løse dette på? Kan romkorreksjon hjelpe? Andre typer høyttalere (jeg kan fint leve uten dypbass)? Jeg orker ikke å sitte på nåler når jeg spiller musikk, og vil heller ikke være en plage for naboene.
 

Emmashifi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.08.2020
Innlegg
66
Antall liker
29
Sted
Oslo
Jeg har samme kvaler med mine 5,5" stativhøyttalere 55Hz på høye stativ og spiller enda lavere enn deg. Romkorreksjon er jeg også nysgjerrig på men tviler på om det utgjør nok endring.

Har gått til kjøp av trådløse Sennheiser hjemmehodetelefoner type RS185 som er meget bra. Morsomt å vandre fritt rundt hjemme i alle rom med full bra lyd, også ved film og tv sent på kvelden.

Vurderer å bytte ut anlegg til noe ala Naim Muso med mini elementer og DSP som jeg innbiller meg ikke spiller gjennom alle vegger. Ikke enkelt med bra lyd på lavt volum. Noe rart at produsenter og butikker ikke fokuserer mer på dette da en stor del av kundene har slike forhold hjemme.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.915
Antall liker
1.953
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Kjenner godt igjen problematikken jeg også, vært diskutert i noen tråder.
Løsningen for noen kan være å benytte høyttalere som ikke går så dypt i bassen, men hvor fokuset heller ligger på smekk/skyv litt høyere opp i registeret.
 
P

parafinoksen

Gjest
Kjenner godt igjen problematikken jeg også, vært diskutert i noen tråder.
Løsningen for noen kan være å benytte høyttalere som ikke går så dypt i bassen, men hvor fokuset heller ligger på smekk/skyv litt høyere opp i registeret.
Ja, det er frustrerende. Du føler at du har fått det greit til i det ene rommet, men så er det Blitzen und Donner i andre enden av leiligheten. Kjedelig når man faktisk prøver å være en grei nabo :)

Det får i alle fall bli mer hodetelefonlytting på kvelds- og nattestid.
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.033
Antall liker
1.305
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Hva med å trykke ut loudnessknappen på Luxmanen din . Blir det for tamt på lavt volum?
 
P

parafinoksen

Gjest
Hva med å trykke ut loudnessknappen på Luxmanen din . Blir det for tamt på lavt volum?
Ja, det blir rimelig døll lyd. Den har bass- og diskantkontroller også, så jeg pleier å kjøre med loudness inne, bass litt redusert, diskant litt opp. Det synes jeg låter best.

Det hjelper jo en del når jeg trekker høyttalerne en god meter ut fra veggen, men det kan jo ikke stå sånn til vanlig.
 
M

MusicBear

Gjest
OK, bear with me ... Jeg bor i en 73 m2 leilighet. Spiller ytterst sjeldent høyt, og er heller ikke noe «basshue». Jeg har et par enkle toveis gulvstående (6,5"-element) med bassport foran, avstand fra høyttalerfront til vegg ca. 50 cm. Forsterkeren er en 2x95 watts Luxman transistorforsterker med trøkk i bassen, men ganske bra kontroll, mener jeg. Siden jeg stort sett spiller ganske lavt, bruker jeg loudness-funksjonen. Høyttalerne går ned til rundt 40 Hz. Har ikke nøyaktige specs.

I stua på 25 m2 låter det fint og balansert, naturligvis mer trøkk ved bakvegg og i hjørner, men helt akseptabelt. Så var det i går at jeg satt på soverommet, som er på andre siden av leiligheten, og ble rett og slett sjokkert over hvor kraftig bassen låt der inne. Altså lydnivået i stua var helt moderat. 55-60 dB, kanskje? Inne på soverommet buldret det! Det kan ikke være akseptabelt for naboer over og under.

Finnes det måter å løse dette på? Kan romkorreksjon hjelpe? Andre typer høyttalere (jeg kan fint leve uten dypbass)? Jeg orker ikke å sitte på nåler når jeg spiller musikk, og vil heller ikke være en plage for naboene.
Ville spurt naboene, før du lar din egen soveroms-opplevelse ødelegge for deg, om de hører det like plagsomt - slettes ikke sikkert.

Og jeg ville laget "føtter" til høyttalerne med bløte (!) gummihjul under, for å kunne kjøre høyttalerne frem og tilbake, selv om du har portene ut foran. Jeg laget dette, for en bekjent av meg, for mange år siden. I det tilfelle en stålplate som en bred "U" og hvor de fire bløte gummihjulene var montert på utsiden av denne "sleden" som høyttalerne lå/stod oppi, han startet vel nesten ny tidsregning da han fikk dette. Kona også, fikk jeg vite, som flyttet på de når hun vasket. Foruten bedre lyd når han dro de ut på gulvet, buldret det vesentlig mindre i etasjen over.

Vær også klar over at når du skrur opp bassen på forsterkeren, så kompensere du det de relativt små 6.5-tommerne ikke gjør godt nok i basen, noe som lett vil lage en (for høy) bass lenger opp i bassens frekvensområde enn man skulle tro.
 
P

parafinoksen

Gjest
@MusicBear - Høyttalerne står for øyeblikket på dempeputer for vaskemaskiner, men de er kanskje ikke myke nok (iom. at vaskemaskiner pleier å være noe tyngre he-he). Under der igjen har jeg ei granitthelle som står på hjul, men de hjulene er harde, da.

Men det er et godt poeng å snakke med naboen. Skal gjøre det.
 
Topp Bunn