Basshorn eller sub

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.086
Antall liker
1.279
Hei
Anlegget skal flyttes til loftstue, og i den anledning har jeg tenkt på muligheten av å "integrere" et par lavfrekvente instalasjoner i kneveggene. Har ikke lest igjennom alle 144 sider i "hornografi" spalten, så jeg vet ikke om basshorn har vært tema der, men kunne godt tenke meg å høre om det er noen med erfaring rundt dette.
Ideen er å enten bygge en stor sub med akustisk delefilter, eller tilsvarende basshorn til å ta seg av frekvensområdet til opp imot 100Hz. Regner med at jeg har opp mot 1M3 til rådighet både høyre og venstre kanal. De skal primært spille sammen med mine LS3/5A og ES14, men det skal selvfølgelig også utprøves med Mahler og Schoenberg på mine Kef 107/2 høyttalere.
Anbefalinger og erfaringer mottas med takk.
Steen
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Basshorn som skal spille fra 100Hz og nedover blir vel MYE større enn det du får plas til i kneveggene dine vil jeg tro.
Roger
 
K

Khanate

Gjest
Hm, horn kan vel være så mangt. Om basselementet er klint opp i hjørnet hvor endevegg, knevegg og gulv møtes, så er det vel et frontladet horn?
Og innenfor en kubikkmeter burde det vel være mulig å få til et foldet kvartbølgehorn? Uansett, jeg har ingen erfaring med hverken frontladet eller bakladet basshorn, så ingen anbefalinger fra meg :)
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.086
Antall liker
1.279
Er selv helt blank på området, men åpningen kan vel bli noe i retning av 80x80 cm, så da er det vel bare å regne seg fram til legden på et foldet horn??? Hvis noen vet om linker til nettsteder med info om dette, tas de imot med takk.
Steen
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.897
Antall liker
13.154
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
basshornet til eldstemann med en frontladet 18tommer i foldet horn designet av rune Skramstad er bælsvært:1120x120x60cm=840 liter som er 0,84 kubikk
yngstemann har et frontladet Tuba med en frontladet 15 i foldet horn på 90x90x60cm=486 liter
det største kan spille fra 80 og ned
det minste fra ca 150-200
men disse er bare eksempler
kanskje et tapped horn eller et rett fronthorn er lettere å få tilpasset et utenfor knebjelken
men hornets store force er bl.a. at de er lettdrevne og spiller høyt
er det noe du trenger.....i hvertfall ikke med LS3/5A
mvh
Leif
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.086
Antall liker
1.279
LMC skrev:
men hornets store er bl.a. at de er lettdrevne og spiller høyt
er det noe du trenger.....i hvertfall ikke med LS3/5A
mvh
Leif
Godt poeng!
Har brukt et par timer på nettet nå, og det er utrolige mengder med DIY-info, bilder og programvare rundt temaet. Ser selv at spesielt følsomheten på en del av de forskjellige design er ganske stor. 105dB og oppover er ikke uvanlig. Da er det kanskje lettere å få en sub til å spille sammen med små monitorer? Liker stadig tanken med å få til et usynlig stereo-fundament i hjørnene på stuen.
Steen
 

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Innlegg
1.514
Antall liker
568
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Er det ikke IB bass som er i vinden for tiden?
Har ikke vært borti det selv men skumlest nok i noen tråder til å få lyst til å prøve dette. Hvis kneveggene dine er åpne i dag og skal lukkes er det kanskje noe å undersøke..?
Hvis du går for IB må du iallfall lage en byggetråd her :D
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.086
Antall liker
1.279
Så har jeg lest meg litt opp på "Infinitely baffeled" design også. Man lærer så lenge man lever :)
De sider jeg har lest, informerer lite om hvordan det høres ut på "bakrommet" av en slik konstruksjon. I mitt tilfelle må jeg enten lede "eksosen" helt ut, eller ha 10 meter knevegg med baksidelyd. Og så er det jo spørsmålet om antal elementer. 2 eller 4 stk. 18" pr side, er jo ikke akkurat billig.
Steen
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.422
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Artig løsning/problemstilling. Mange veier å velge mellom. Også hva elementer angår. Små og mange. Små og lange. Store og stramme.
 

Vedlegg

K

Khanate

Gjest
Skulle tro at horn og gammeldags lett pappmembran leverer noe helt annet enn moderne kompakt-sub med tung bevegelig masse. Noen som mener noe om lydmessige forskjeller?
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.753
Antall liker
10.548
Torget vurderinger
10
15 eller 18 tommer med lett pappmembran i en ventilert kasse gjør underverker på bassfronten. Ikke er det dyrt heller. Det ligger et par JBL 18 tommere på brukten nå. Hva med å parre dem med et par Fostex 6,5 tommere i bakladet horn og dele ved +/- 100 hz. Da får man et relativt plasseringsvennlig lettdrevent og dynamisk system med svæææær lyd. Hvis ikke finishen må være på piano nivå er prisen svært overkommelig. Ikke er det kritisk med bass-amp og har man en god liten rørforsterker så er man i mål. Et slikt system er imidlertid nådeløst mht kilde, så det må være på plass.
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.086
Antall liker
1.279
HEL skrev:
Hva med å parre dem med et par Fostex 6,5 tommere i bakladet horn og dele ved +/- 100 hz. Da får man et relativt plasseringsvennlig lettdrevent og dynamisk system med svæææær lyd.
Viktig å påpeke at det bare er de to nederste oktaver jeg etterlyser. Jeg har allerede plassen til noe stort som ikke vil synes, og tenkte det kunne være morsomt å bygge en grom sub som ikke vises. Er vel selv kommet til litt av samme konklusjon, at en gammeldags 15 eller 18 tommer, i et stort ventilert kammer, eller en litt mindre lukket kasse kan bli morosam.
Liker denne godt:http://www.ajdesigner.com/fl_subwoofer/subwoofer.php Spesielt den grafiske framstillinga av tre forskjellige box løsninger samtidig.
Steen
 
Topp Bunn