Basshøyttaler med slave - kan slaven tildekkes?

am-ha

Medlem
Ble medlem
27.04.2005
Innlegg
14
Antall liker
1
Torget vurderinger
4
Jeg planlegger bygging av et par subber som skal ha en Acoustic TD15H i hver, samt en eller to 18" slaver. Det tenker det er mest ønskelig å bruke to slaver i hver og da få en av disse på hver side. Det skal være mest optimalt både med hensyn på spesifikasjonene til slavene, samt fordelen med å ha ett elemet på hver sidevegg som da får kanselerende bevegelser. Alternativet er å ha en slave i bakkant av kabinettet.

Problemstillingen med første løsning er desverre WAF da kassene skal stå i hovedoppholdsrom. Jeg har fått tydelig høre at disse slavene ikke er spesielt attraktive, og at en i hver sidevegg blir ganske synlig og vil slite med å gå gjennom sensuren. Derav kommer spørsmålet; hvor mye kan en slave tildekkes/blokkeres før det gir lydmessige konsekvenser? Det jeg vurderer er å legge en plate over hele siden, som da vil dekke slavene, men som vil slisses slik at kanskje ca. 50 % av materialet fjernes i fremkant av slavene. Jeg kan også runde av hjørnene slik at det er mindre sansynlighet for blåselyder.

Slaven fungerer vel i hovedsak som en bassrefleksport. Hva tror dere vil være nok åpning til å unngå merkbart økt motstand, og endringer i tuningen av kassen? Og er det andre komplikasjoner/negative konsekvenser ved forslaget?

Mvh
Amund
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.977
Antall liker
4.257
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Ikke direkte svar på spørsmålet ditt, men har du vurdert følgende mulighet: Felle inn slavene slik at en stofframme kan ligge i flush med sideplatene og dermed slippe prosjektet gjennom sensurinnens nåløye?
 

am-ha

Medlem
Ble medlem
27.04.2005
Innlegg
14
Antall liker
1
Torget vurderinger
4
Takk for tips. Den varianten har forsåvidt vært opp til vurdering. Og det er fremdeles et alternativ. Det kunne nok kommet gjennom sensurinnens nåløye dersom vi kunne finne et passende stoff. Men vi tenkte egentlig ikke sort kasse, og da kan det være litt krevende å finne et stoff som er greit å bruke. Jeg er også litt usikker på hvor mye stoffet vil blaffrer når elementene er i stor bevegelse.

Et alternativ kan være en "stoff"-front liknende det Sonus Faber har produsert, med tråder/strenger som er spent opp på en ramme. Det kan ellers gjøres på samme vis. Det hadde jeg ikke vurdert før!!
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Sonus Faber bruker gummistråder -ala O-ring i metervis.... Stoff og Stil i Drammen har utrolig mange egnede stoffer i alle mulige farger... sjekk nettbutikken...
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.195
Antall liker
2.436
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Sett den ene slaven bak på kassen. Evt la elementet spille mot gulvet og en slave foran?
På en annen side så nærmer du deg vel at du kan klare deg med en PR. Tommelfingerregel er 2,5 ganger VD kapasitet på PR kontra element av mekanisk x-max.
Dvs for en TD15H: 830cm2 x 18mm=1494cm3.
Du bør da ha minst 3500cm3 tilgjengelig VD på PR'ene dine. PR 18 har 1200cm2 og 76,2mm slaglengde peak-to-peak. Dvs en stk PR 18 har: 1200 x 38,1=4572cm3.
Så en PR 18 bør holde...
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.195
Antall liker
2.436
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Jeg kan simulere det i Winisd i morgen hvis du vil. Hvor stor kasse hadde du tenkt og hva slags tuning?
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.977
Antall liker
4.257
Sted
moelv
Torget vurderinger
2

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
50% perforering burde være tilstrekkelig. En 18" har jo ca 1150kvcm membranareal, 2 stk blir 2300, og 50% perforering er da 1150kvcm. Det tilsvarer en bassport på 38cm i diameter, til en 15" bass med moderat slaglengde. Du klarer deg selvsagt også helt fint med 25% perforering også.

Et alternativ kan være å montere lukkede plater foran hver slave, og la dem spille ut gjennom en slisse enten i front og/eller bak. Da har du mulighet til å eksperimentere med hvordan lyden endrer seg når du åpner/lukker spalten hhv foran og bak.
 

am-ha

Medlem
Ble medlem
27.04.2005
Innlegg
14
Antall liker
1
Torget vurderinger
4
Her var det kommet mange gode innspill og forslag. Veldig bra.

Det høres betryggende ut slik du kalkulerer det Snickers-is. Da burde det gå bra slik jeg opprinnelig tenkte. Jeg hadde heller ikke registrert at Burmester bruker en slik løsning. Jeg har Googlet litt bilder der, og det ser ut til at de har både aktive drivere og bassrefleksport bak slissene. Det kan også være en farbar veg å bruke plater med slisser i front og bak. Det gir noen varianter for design. Fint med lenke til front-stoff, der var litt flere varianter enn den vanlige sorte.

Jeg gjorde noen simuleringer på kasser tidligere i vår (som jeg ikke har tilgang nå på grunn av en pc som jeg ikke har koblet opp etter flytting). Da mener jeg å huske at med en slave så kunne jeg presse kassevolum ned mot 100 liter, men der kanskje ca. 120 var en fin størrelse. Dersom jeg gikk for to slaver så burde kassevolumet noe opp, med en optimal størrelse på ca. 170-180 liter, uten at det nødvendigvis måtte helt opp dit.

Jeg tenker også at det vil fungere fint med en slave i forhold til flytting av luft og "gjeldende tommelfingerregel". Men jeg mener å huske at simuleringene naturlig nok gir flatere kurve lengre ned i frekvens med to sammen med noe større kasse. Effektiviteten var også merkbart høyere tror jeg. Det er vel i utgangspunktet bedre for å unngå mer justering i etterkant?! Jeg har også fire slaver liggende, men må selvsagt ikke benytte alle for en hver pris. Kassene behøver jo heller ikke være større en nødvendig.

En annen, og kanskje den viktigste grunnen til at jeg tenkte to slaver per kasse, var for å unngå at all bevegelig masse flytter seg samme retning samtidig. Slavene er relativt tunge, og plasseres en i bakvegg så vil både bevegelig masse i den og i det aktive elementet samtidig gå samme retning. AE speakers anbefaler sterkt selv å ha to slaver som beveger seg i motsatt retning. Men jeg vet ikke hvor stor betydning det faktisk vil ha i daglig bruk.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Hva skal du drive bassene med?

Hvilke slaver er det snakk om?

Hva er T/S på den aktuelle driveren?

Hvor høyt skal du dele?

Bruker du DSP? Hvilken?
 

am-ha

Medlem
Ble medlem
27.04.2005
Innlegg
14
Antall liker
1
Torget vurderinger
4
Jeg har en PA-forsterker fra MC2 som skal drive bassene. Det er en T2000 på 2x625 watt i 8 ohm. Overraskende vellydende sak, noe jeg litt overraskende fikk erfare da jeg for moro koblet den opp som hovedforsterker til Adyton høyttalerne mine. Jeg har en MiniDSP OpenDRC-AN som jeg skal bruke til å dele og korrigere subbene. De skal deles der Adyton Imagic 1.6 gir seg, på rundt 100 hz. Jeg hadde tenkt å holde DSP og deling utenfor signalkjeden til sistnevnte.

Slavene er AE Speaker PR18-1600:
Sd=1200cm^2
Vd=9.14L
Vas=1840L
Xmax=76.2mm p-p
Cms=0.9mm/N
FS=4.2Hz
Mms=1600grams
Qms=74


TS på driveren (TD15H-8ohm) er:
Fs: 21Hz
Qms: 4.23
Vas: 467 L
Cms: .45 mm/N
Mms: 129 g
Rms: 4 kg/S
Xmax: 14 mm(peak)
Xmech: 20 mm(peak)
Sd: 855 sqcm
Vd: 2.4L (p-p)
Qes: .27
Re: 6.5 ohm
Le: .3 mH
Z: 8 ohm
Bl: 20.1 T/m
Pe: 500W (cont.)
Qts: .26
1WSPL: 94 dB
2.83V: 94.84 dB
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Ser ut for meg som at du bør opp i 160 liter pr driver og tuning på 25Hz. Da er også effekten ganske optimal ift oppgitt slaglengde.
 
Topp Bunn