Barn og hifi-interesse

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.753
Antall liker
487
Sted
Stockholm
Hva gjør folket når barna har begynt å plukke på hifi'en?

Har en liten plutt på snart fire mnd. som jeg regner med kommer til å være like interessert i boksene mine som det jeg er, når han nå snart begynner å reise seg opp på beina.
Spesielt Gyro Deck'en tror jeg kommer til å bli et fristende objekt.

Noen bra tips fra erfarne foreldre her? Gjerde inn godsakene?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.028
Antall liker
9.307
Sette sakene vekk inntil knøttet er mottagelig for lærdom, plassere godsakene slik at han ikke får tak i dem eller ha vakthold rundt utstyret 24/7
 

kablang

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.06.2007
Innlegg
526
Antall liker
258
Torget vurderinger
1
En bra start er å klare å innse at kosmetiske feil på materielle ting egentlig er mindre viktig. Ting er ting, barn er barn. Man må prioritere det man mener er viktigst. Men for all del, enkle tiltak er jo lurt. Fysisk adskillelse er jo en bra start, men å sette utstyret vekk ville jeg aldri ha gjort. Ungene setter jo også stor pris på god musikk og lyd. Ikke undervurder barns lytteglede. Fikk meg ny subwoofer for litt siden, og var litt skeptisk til at den kunne få gjennomgå av ungene, men det har gått veldig bra. Og skulle den få noen riper og hakk, så er det knekkende likegyldig. Så lenge jeg får god lyd, så er jeg storfornøyd.
 

zerum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2005
Innlegg
395
Antall liker
130
Har hatt det stående fremme hele tiden,ingen rørte det.Dvs den eldste og en venninne satt foran og hadde skrudd opp forsterkeren på maks og så slo de på radioen.Hørte hylene deres over lyden på anlegget,etter dette gikk hun i en stor sirkel utenom,og senere passet hun på så småsøskene ikke rørte..Var pappa sitt fikk det beskjed om
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.753
Antall liker
487
Sted
Stockholm
Med fare for abstinenser så blir det nok stående framme, da får det heller bli vakthold 24/7 + gjerde. ;D
Og bra å tenke på ungenes lytteglede, god lyd betyr nok litt for de og.

Vegghylle for gyro'en og cd spilleren kan funke, men ikke forsterkeren på 36 kg..

Så bilde av noen her på forumet som hadde gjerda inn stasen, men husker ikke hvor jeg så det.
 
Ble medlem
30.04.2008
Innlegg
11.870
Antall liker
1.398
Mange velger å flytte vekk, eventuelt plassere utenfor rekkevidde gjenstander man er redd for når ungene er små. Men unger er forskjellig i hvor klåfingrete de er og foreldre er forskjellig i hvor redd de er for tingene sine. Litt av det som er vesentlig for mange er at det ikke skal bli for mye kjefting og forbud for de små, da får man sure unger og man blir sur selv.
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Hei har selv en datter på 4 år som slår på anlegget samt bytter cder selv ;)
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Nå er det en stund siden jeg hadde klåfingrete barn her, men jeg løste det på følgende måte. På biltema kan man få kjøpt borelås på rull med tape på baksiden. Jeg limte en liten rad på hver side av racket og tilsvarende på baksiden av en tynn finerplate som dekket hele racket. Etter leggetid var det bare å fjerne platen og nyte musikken. (pent var det imidlertid ikke)

mvh Elektron
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det enkleste er rørforsterker med deksel over rørene. Da kan du bare forsiktig få dem til å nærme seg med hendene til det blir ubehagelig varmt, og så sier du aua aua. Etter det så vet de at anlegget er aua aua. Gyro må nok opp på en vegghylle.
 

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Innlegg
234
Antall liker
1
Hadde jeg hatt barn ville jeg oppfordret til en bedre bevisshet om hva slags musikk de liker, og om akkurat hva det er med artisten og sangene/tekstene de liker. Og så videre oppfordre til å ville høre på litt av hvert unntagen countrymusikk.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Decoman skrev:
Hadde jeg hatt barn ville jeg oppfordret til en bedre bevisshet om hva slags musikk de liker, og om akkurat hva det er med artisten og sangene/tekstene de liker. Og så videre oppfordre til å ville høre på litt av hvert unntagen countrymusikk.
Slik lar seg ikke styre i lengden. Før eller siden kommer opprøret mot opphavet for mange av dem, og da kan du ha ødelagt muligheten for god smak.
Nei, det siste trekker jeg tilbake. Du har jo åpenbart ikke noen god smak å videreføre, så bare sett igang når du blir pappa. ;D
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.753
Antall liker
487
Sted
Stockholm
Takk for alle innspill. Her var det gode forslag!

Rør besittes ikke lengre, men er nok en effektiv greie ja. Men å få inn forståelsen for at dette er pappas, er vel det beste.

Midlertidig er forslaget til Elektron noe jeg tror jeg skal prøve en variant av. Estetikken får vel bare vike en periode.
 

toca

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2004
Innlegg
136
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Kjøp hifi møbler på Soundgarden/ Kontrapunkt med dører som fjernkontrollen fungerer gjennom. Da er problemet saga blott. Møblene fås med vifter ol dersom du har rør eller klasse A forsterkere :eek:
 

oddemann

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
552
Antall liker
133
Torget vurderinger
7
For min del har det blitt tredelt hifi:

PC på kontor har fått en oppgradering, pga må ha litt tid til hifi, og her er det ofte fred å få:)
Stue har fått en nedgradering, er ikke så veldig redd for komponentene her, det meste av det er også skjult:)
Loftstue har fått oppgradering = her er aldri barn tilstede uten voksne.
 

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
326
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
Hva tenker du i forhold til høyttalere? Mine b25 ble solgt da jeg innså utfordringene med en 14 mnd gammel utforsker. Inntil jeg finner en god løsning mtp høyttalere blir det ikke hifi her i gården. Jeg orker ikke gå rundt og bekymre meg for at noe ødelegges. Et par inntrykte Cabasse-elementer fikk all hifi ut av oppholdsrommene. Elektronikken er det forholdsvis greit å gjemme i et rack og bruke skvisboks, men hvordan løser man høyttalerproblemet?

Innbyggingshøyttaler er muligens min kommende løsning, og Burmester og Wisdom har noen varianter som virker brukbare, men noe av stasen forsvinner jo også..

Christian
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.875
Antall liker
8.159
Torget vurderinger
1
Stasi metoder funker.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Har latt anlegget stå fremme som normalt uten å påkalle det noen spesiell interesse. Barna har lært at det er en naturlig del av omgivelsene akkurat som vedovn. Fungerte brillefint selv da 5-åringen kom med colibri i hånden og fortalte at hun ikke tok på tuppen :). Jeg tror ikke at fokus på hva man ikke skal gjøre fungerer annet enn mot sin hensikt.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Her i gården ble det for en kort periode overgang fra frittstående rør til transistor effekttrinn, men så ble det rør inne i chassiset. Nå er det igjen frittstående rør som gjelder, og bortsett fra 2 episoder, har det hele forløpt smertefritt: junior klarte å velte den ene høytaleren, men sofaen stod heldigvis i veien, slik at den ikke smalt i gulvet. Jr klarte også å kjøre igang en cd, etter først å ha vridd volumrattet på max. Han ble bare stående og holde seg for ørene foran anlegget, og etter den tid har han ikke touchet det. Og for å si det sånn; Usain Bolt hadde ikke klart å holde følge med meg fra badet og til husguden.... ;D

Stasimetoder vil vel sjelden funke 100%, og vil vel stort sett bare forårsake dårlig stemning - men det kan jo være slitsomt å måtte være på vakt 24/7 og....
Tror heller mer på info og demo av hva som kan skje, og hvordan ting funker - i tillegg til klar tale om hva som forventes. Det har i alle fall funket mht jr...

mvh
Proffen
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Cundis skrev:
Takk for alle innspill. Her var det gode forslag!

Rør besittes ikke lengre, men er nok en effektiv greie ja. Men å få inn forståelsen for at dette er pappas, er vel det beste.

Midlertidig er forslaget til Elektron noe jeg tror jeg skal prøve en variant av. Estetikken får vel bare vike en periode.
Du skal aldri garantere respekten for pappas ting. Jeg husker for eksempel da min nå voksne niese var liten. Joda, den søte lille og veloppdragne piken visste utmerket godt at dette var bare pappa sine ting, men likevel endte Queens Greatest Hits opp med en skrape. Men det ble også siste, for det var nok det mest skremmende eksemplet på sint pappa hun hadde opplevd i sitt korte liv. Likevel er den ene gangen ofte nok (P.U. etc). Min gullunge fikk Koss Porta Pro for et par uker siden, men klager over lillebroren sin. Han vet utmerket godt at det er storebrors, men nekter likevel å akseptere det. Han kan ikke bruke dem utenom når lillebror fortsatt er i barnehagen, sover eller han selv eller moren med treåring er ute av huset. Dette er selvfølgelig en periode som er relativt kort, men den må tas med i beregningen. Jeg har heldigvis vært velsignet med en guttunge som har skjønt hva som er pappas og hva som er hans.

Ideen du følger er god og effektiv, men krever litt for å få fint. Skap kan bli dyrt. Vår alles venn Erosloveking har vel rett og slett et gjerde som omgir anlegget. Er det fortsatt slik, dere som omgås ham in real life?
 

jabbalabba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
199
Antall liker
152
Jeg har rett og slett nedprioritert stueanlegget.
Satt opp ting jeg ikke er redd for.
Eldstemann, ei jente på 1,5 år har vrengt opp volum ett par ganger før hun lærte.
Ene høytaleren har og veltet.
Men jeg er ikke redd for disse komponetnene, og skulle det bli ødelagt så gråtes det ei.
Setter klare rammer selv om det ikke er så farlig med komponentene, slik at hun lærer hva som er ok å gjøre og hva som ikke er ok (f.eks køre bil oppover høytaler trekket).
Synes det er viktig at de får utforske og lære seg hvordan det fungerer. Og få tilfredstilt nyskjerrigheten.
Håper de da har med seg kunnskapen senere i livet og kan etterhvert slippes inn i hi-fi rommet uten at jeg må på beroligende piller ;)

Hun har og fått en gammel macbook å fikle med, og nå setter hun igang videoer fra youtube og musikk i itunes selv.

Learning by doing.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
En kan ikke flytte vekk alt og slikt.. en må lære ungene å ikke røre..så får en leve med risikoen og tenke at det kan skje ting.
Har en 3 åring her og han rører ikke høyttalerne..
Prøvde seg litt før da han var lært seg og gå.. ta av dekslene på dei var kjekt.. men så klikket pappa og kjekftet fælt... da fikk han litt angst.. Så i ettertid har det gått bra.. hadde Mozart i pianolakk her fra han var 2 til 3 år og det gikk fint. Uten en ripe.. dvs en ytterst svak ripe en måtte ligge på gulvet å se, men tror ikke det var han, da stripen var litt oppe..
Uansett..her i huset blir ingen ting flyttet vekk. Største risikoen er gutter i tenårene!!!!

;D
 

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.103
Antall liker
1.822
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Begge jentene var det ingen problemer med, de "lærte" opp besøkende også. Har nå 2 år gamle tvillinger(gutter) og de utfordrer mye, MYE mer. Nytter ikke å lære dem opp, umulig for dem å ikke trykke/vri på knappene ;) Har anlegget i kjelleren bak en låst dør. Frysninger når jeg ser for meg restene av svindyre 245 rør og armer på platespilleren som peker alle veier.
Espen
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Vi må aldri glemme at de er apekatter, og som apekatter flest kan de plutselig oppføre seg uforutsigbart.
 

pettern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.03.2009
Innlegg
76
Antall liker
1
Hvorfor ikke sette lekegrinda rundt hifi'en ;D
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Barn og hifi-interesse - eller arvinger med samme interesse som en selv; guttungen skal bygge seg subwoofer med 4 stk 15"....

Jaja, eplet faller ikke osv..... ;D

P.S. Da ungene meldte sin ankomst så røyk elektrostatene og rørforsterkerne ut.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
pettern skrev:
Hvorfor ikke sette lekegrinda rundt hifi'en ;D
Hvem sier at det ikke gjøres? Du husker vel Erosloveking? Det var hans ypperlige løsning, noe som i tillegg skaper et nesten sakralt preg over stuen. Det blir som en alterring rundt husalteret, som selvfølgelig ikke er dumboksen i en sentralists møblerte hjem. ;)

Rør og små barn går helt fint, men det må ikke være synlige rør. Enten må de være helt innebygde, ellers så må det være et solid og finmasket deksel over dem. Det var en av flere grunner til at jeg valgte MT-3. Da blir det bare en fordel, slik som jeg beskrev i starten av tråden. La de merke hvor varm den er, uten at de faktisk brenner seg. De skyr etter det forsterkeren, for den er aua akkurat som komfyren til ho mor. Synlige rør er drapsforsøk på små aper. ;) Klasse A fungerer også fint, jfr aua-effekten.

Kjønns-stereotypier? Næh... ;D
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.753
Antall liker
487
Sted
Stockholm
Har tro på at info om hva som forventes er bra, men allikevel, grenser vil ofte bli prøvd tror jeg.

Jeg tror jeg kommer til å prøve en finérplate foran elektronikken, og dekslene på høyttalerne med noen form for hyssing eller bånd med noe slags hurtigkobling rundt så de ikke fås av så lett. Hullene som er til for at lyden skal strømme ut tenkte jeg å tette med ei tynn finérplate e.l.

Slag fra biler o.l mot høyttalerne er det vel bare Eros sin metode som er fullgod mot.. ;D
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Jeg lagde knurrelyd (sånn hmmmmmrrrmmmh) jeg hver gang hun nærma seg knappene. Funka fint. Nå er hun 3 og får til litt selv. Hun vet godt at man går en liten ring rundt høyttalerne :)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.199
Antall liker
101.659
Torget vurderinger
23
Klipp fingrene av de. Da lærer de.
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
pengesluk skrev:
Klipp fingrene av de. Da lærer de.
Tja, man kan visstnok poke / pelle ganske bra med beinstumper også ;D + at jeg tror barnevernet kanskje ville hatt et ord eller tre med i laget her jah ;D

Mvh :)
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.961
Antall liker
6.043
Torget vurderinger
32
Den gang jeg hadde rørmonoblokker med åpne rør, og barna var langt mindre enn nå, gjorde jeg som foreslått her inne. Jeg ba ungene holde hendene over rørene når forsterkerne var påslått. Da forstod de at dette ikke var spesielt smart å ta på. I tillegg viste jeg dem at den eneste måten det var lov å ta på rørene på, var med hvite spesialhansker, og når forsterkerne var avslått. Det fikk ungene lov å prøve en gang. Siden spurte de aldri om det og rørte heller aldri anlegget.

Nå som jeg har transistor-utstyr er det fritt fram for både kone og unger å bruke anlegget. Siden det står midt i stua, må det være til allmenn bruk. (Med unntak av platespilleren)

Likevel er det ikke så ofte de bruker anlegget, noe som kan skyldes at alle de tre ungene har hvert sitt anlegg på rommet sitt. Den eldste (14 år) har Denon receiver og cd-spiller, Logitech Squeezebox og Mission 761i høyttalere, den mellomste har Denon minianlegg med B&W DM302 (tror jeg de heter) høyttalere, mens minstejenta har et billig Philips-anlegg. Alle er såre fornøyde og hører på musikk daglig.

Nå kan det tenkes at mine eksemplariske barn er såpass eksemplariske fordi de er jenter. Naboen har en liten sønn på fire-fem år, og han er visstnok klåfingret så det holder.

Roy
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.199
Antall liker
101.659
Torget vurderinger
23
DoMentor skrev:
pengesluk skrev:
Klipp fingrene av de. Da lærer de.
Tja, man kan visstnok poke / pelle ganske bra med beinstumper også ;D + at jeg tror barnevernet kanskje ville hatt et ord eller tre med i laget her jah ;D

Mvh :)
Ja for fanken, du har rett! Og beinpiper er mye skarpere også. Barnevernet vil man nok IKKE legge seg ut med nei.

Kjenner forøvrig flere med tildels ekstrem hifi OG f.eks. hunder, og noen har plassert komponentene såpass høyt at de ikke kan nås. Høyttalere kan selvsagt være et problem, vet om en som fikk et sett grisedyre Apogee "punktert" av nysgjerrige barnefingre (ikke engang hans barn) sånn ca. 7 timer og 28 sek. etter at fabrikken gikk "ur tiden" og reparasjoner ble vanskelig. Aner ikke hva den historien kostet, eller om de noensinne ble reparert. Men det finnes et par Proac der ute som jeg har sett ikledd hjemmestrikket (!) frakk nedentil, nettopp med tanke på barn og leker etc. Egentlig smart, og det så ikke så dumt ut heller.
 
Y

ymir

Gjest
hei
Med 3 barn og 2 barnebarn, rørpre en gang,elektrostater 3 ganger hvorav en endte opp delvis strippet og vinlylspiller.

Så langt har det godt bra,"kun" en ødelagt Accuphase AC2,så barn og hifi går som regel greit.
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
salvatore skrev:
Hva tenker du i forhold til høyttalere? Mine b25 ble solgt da jeg innså utfordringene med en 14 mnd gammel utforsker. Inntil jeg finner en god løsning mtp høyttalere blir det ikke hifi her i gården. Jeg orker ikke gå rundt og bekymre meg for at noe ødelegges. Et par inntrykte Cabasse-elementer fikk all hifi ut av oppholdsrommene. Elektronikken er det forholdsvis greit å gjemme i et rack og bruke skvisboks, men hvordan løser man høyttalerproblemet?

Innbyggingshøyttaler er muligens min kommende løsning, og Burmester og Wisdom har noen varianter som virker brukbare, men noe av stasen forsvinner jo også..

Christian
Går det ikke an å trykke inn elementene på innbyggningshøyttalere eller ? ;) ;)

Espen
 

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
Min sønn på snart 3 er i utgangspunktet en propell, men ikke et stort problem å dressere. Fikk tidlig beskjed om at dette er "pappas ting", og har foreløpig latt det være med det. Det på tross av både rør og surround forsterker på gulvnivå, og en bråte med høyttalere. Mulig jeg bør bli skremt av at han også ber meg skru ned, så fort jeg nærmer meg akseptable lydnivåer? ;D Ser heller frem til å innlemme ham i musikkens verden, enn å begynne å begrense eller gjemme utstyret!

Riktignok må jeg innrømme at rørsakene har blitt skjelden brukt siste 3 år, men det er fordi jeg krever optimale lytteforhold før jeg vil skru på rørforsterkeren med 8 stk KT88 effektrør, som også er ment brukt som effekttrinn til frontene til tv titting og film...
 

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Innlegg
1.431
Antall liker
1.492
Torget vurderinger
29
Jeg er i denne situasjonen for fjerde gang.
Min taktikk har vært, langt fra pedagogisk riktig, men et høyt fælt BRØL først gang de har nærmet seg. Det har blitt noen tårer, men det har virket. Uff høres fælt ut. men de har ikke blitt redd" hifi. Tvert i mot. De to mellomste på 4 og 8 er veldig interessert i det pappa holder på med i kjelleren, og nå har de hvert sitt anlegg de styrer på med. Han på 4 har egen iPod med dockingspiller. Utrolig hvordan han manøvrerer seg gjennom menyene. Bruker spotify, men kan ikke lese. Finner sine favoritter uten hjelp :)
Han på 8 har et vellydende Denon anlegg fra 90-tallet med Patos høyttalere. Beste anlegget i klassen sier han:)
Nå ønsker han seg sub..........vi får se.
 

Airoh

Medlem
Ble medlem
02.07.2011
Innlegg
26
Antall liker
0
Jeg er 14 og har vistnok aldri rørt pappas høytalere eller forsterkere, rart egentlig :) Men viste så og si ikke hva hifi var jeg var 12 da skulle pappa og onkel en tur på HFK i oslo der lærte jeg hva det var :)
 
Topp Bunn