Bare rør?

erlingmm

Medlem
Ble medlem
29.09.2022
Innlegg
27
Antall liker
68
Sted
Oslo
Hei,
Har klart å sikre meg et par Uno Fino hornhøyttalere som jeg foreløpig kjører fra en Naim Uniti Nova (+ Technics 1200G med Avid), og er egentlig svært fornøyd. Men entusiastene mener de bør drives av en rørforsterker, og anbefaler f.eks. Octave. Jeg er ny på rør, og lurer litt på erfaringer/anbefalinger. Jeg ser at en del også går tilbake etter å ha prøvd rør en stund. Fyr løs!
- Erling
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Hei,
min erfaring med rør er at det kan lyde helt fantastisk, bra soundstage, tilstedeværelse og ofte hurtighet.

Aberet for meg er gode rør gjerne koster like mye som hele forsterkeren. Jeg synes også det er vanskelig å finne rør som har gode kvaliteter (for meg) gjennom hele registeret fra bunn til topp. Jeg blir alltid sittende med en tanke om at det kanskje kunne blitt enda bedre med noen andre rør?
I tillegg er det mange forsterkere som har etter mitt syn altfor mye gain, dvs. at volumkontroll aldri er over kl.10.

Men samtidig er det noe helt eget å fyre i gang en rørforsterker - valgets kvaler som alt annet.
Det beste er igrunnen å kose seg med det man har og nyte musikken.

mvh
 

Dharmabum

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2010
Innlegg
1.171
Antall liker
1.385
Torget vurderinger
11
Om du ikke går over på rør vil jeg anbefale deg en tyst klasse A konstruksjon til dine hornhøyttalere, feks fra Accuphase eller First watt. Sistnevnte benytter jeg selv, en J2, tyst som graven og med en mellomtone som normalt bare feks 300B konstruksjoner kan frembringe.
 

erlingmm

Medlem
Ble medlem
29.09.2022
Innlegg
27
Antall liker
68
Sted
Oslo
Hei,
Har klart å sikre meg et par Uno Fino hornhøyttalere som jeg foreløpig kjører fra en Naim Uniti Nova (+ Technics 1200G med Avid), og er egentlig svært fornøyd. Men entusiastene mener de bør drives av en rørforsterker, og anbefaler f.eks. Octave. Jeg er ny på rør, og lurer litt på erfaringer/anbefalinger. Jeg ser at en del også går tilbake etter å ha prøvd rør en stund. Fyr løs!
- Erling
Er oppe og går med Octave V70 SE. Låter som smør !
 
Sist redigert:
Topp Bunn