Bambusgulv

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.023
Antall liker
3.338
Torget vurderinger
8
Er det noen som har erfaring med gulv i bambus? Hvordan det er å legge? Hvordan er det å gå på? Er opptatt av at det skal være behagelig/varmt å gå på.

Mvh
 
R

Roysen

Gjest
bia skrev:
Er det noen som har erfaring med gulv i bambus? Hvordan det er å legge? Hvordan er det å gå på? Er opptatt av at det skal være behagelig/varmt å gå på.

Mvh
Er like lkunnskapssøkende som deg. Jeg har dog bestemt meg for å lege Bambusgulv i loftsstuen vår. Dette mest som en følge av flere besøk på restauranten Ocean Art i Oslo og deres fantastisk flotte Bambus gulv levert av BambusBambus i Oslo.

Mvh
Roysen
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.023
Antall liker
3.338
Torget vurderinger
8
Ja, lite å finne, du må få fingern ut så jeg kan få noen tips ;)

Mvh
 

espege

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2009
Innlegg
881
Antall liker
692
Sted
BERGEN
Torget vurderinger
71
Har ingen direkte erfaring, men basert på generell materialkunnskap vil jeg anta at bambusgulv er svært slitesterkt (derfor man ofte ser disse i butikklokaler), men ikke så "varmt" som feks. et furugulv…
"Varmen" har jo med porøsiteten i treslaget å gjøre, dvs. potensialet til å "holde på" oppvarmet luft… dessverre er denne egenskapen noenlunde omvendt proporsjonal med slitestyrke.

Så spørs det vel også om disse faktorene er vesentlige nok i forhold til estetikken :)

mvh e
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Er det bambus gulv eller parkett det er prat om her? Bambus er såpass solid at det kan legges rett på etg skillet som bærende flate istedenfor 22mm gulvspon. Jeg er nok ganske sikker på st det ikke vil oppleves like varm som andre mykere tresorter, men likevel varmere enn å tråkke på Laminat.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.023
Antall liker
3.338
Torget vurderinger
8
Tenker på parkett i en eller annen form. Det skal legges på toppen av eksisterende gulv/parkett.

Mvh
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
385
bia skrev:
Tenker på parkett i en eller annen form. Det skal legges på toppen av eksisterende gulv/parkett.

Mvh
Vi har lagt dette i et trafikkert rom på jobb. Det er klart "mykere" i opplevelsen enn laminat, blant annet fordi det har riller i overflaten. Mulig vi har en billig variant, for problemet jeg opplever er at det er veldig lite pent. Skjøtene er svært synlige, og det enkelte bord er kun en meter langt. For meg ser det ut som kjipeste variant laminat fra 20 år tilbake, dessverre, men det finnes sikkert visuelt penere og dyrere varianter der ute. Dog virker det så langt som slitesterkt og brukbart behagelig.

Honkey
 
V

vredensgnag

Gjest
bia skrev:
Er det noen som har erfaring med gulv i bambus? Hvordan det er å legge? Hvordan er det å gå på? Er opptatt av at det skal være behagelig/varmt å gå på.

Mvh
Jeg har bambusgulv med gulvvarme på mitt hjemmekontor/LP-vaskeri. ;)
Anbefales sterkt. Deilig å gå på i sokkelesten, lett å rengjøre og den organiske ujevnheten gjør flaten veldig imøtekommende for føttene.

Kommer til å ha bambusgulv i mitt nye hus. Ligger en forretning i Løkkeveien (sidegate til den amerikanske ambassaden) som det er verdt å besøke om man vurderer slikt gulv.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.023
Antall liker
3.338
Torget vurderinger
8
Takker for svar vreden,

hvordan er gulvet ditt behandlet?

mvh
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Roysen skrev:
BambusBambus anbefaler at man legger støydempning under i form av kork. Hvor nødvendig er egentlig det i et privat hjem synes du?

Mvh
Roysen
Ikke strengt tatt nødvendig hvis du bor i eget hus, men kork - eller annen støydemping - gjør at gulvet svikter litt mer. Sånn sett kan det føles litt mykere og mer fotvennlig å gå på.
 
V

vredensgnag

Gjest
Kork under er sikkert smart, nettopp for å få litt svikt, som UlfB er inne på. Mitt er lagt på papir over gammelt gulv, men kork er klart noe å vurdere til neste gang.

Gulvet er lakkert.

(Tenker alltid på Bambus som liggende i Løkkeveien, men ser de har forretningsadresse Huitfeldtsgate).
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
vredensgnag skrev:
Zomby_Woof skrev:
Gjør kork noe som Hunton Silencio ikke gjør?
Ser ut som et klokt produkt.
Jeg har 6mm Silencio under min vanlige eikeparkett. Leiligheten ble faktisk 'stillere' enn med den gamle som hadde 3 eller 4mm skumgummi på det gamle vinylbelegget. Marerittjobb å fjerne vinyl med barkespade, men verd det. Ellers hadde jeg vært nødt til å løfte alle dørkarmene (verandadør)... Bare å huske byggeplast på betongen.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Hvem selger bambusgulv i Norge?
 
R

Roysen

Gjest
Til dere som har lagt skumgummi, kork eller Hunton Silencio under, er det fordi dere har lagt gulvet på betongunderlag? Jeg skal legge på et tregulv og håper egentlig at det ikke er nødvendig med noe mellom tregulvet og bambusen.

Mvh
Roysen
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Om gulvet er helt plant ville jeg kun rullet ut "filt" imellom. Den tynne hvite.

La foresten kork i kjelleren for et par år siden. Ble veldig bra.
 

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Innlegg
2.598
Antall liker
360
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Boen har to gode produkter til underlag. De har en blå til tregulv underlag. Spon/treverk.
Og en sort til betong. Diffusjonssperre. Meget gode produkter som gjør jobben riktig OG som er lette å håndtere når man skal legge de.
Btw, den nye klikk parketten til Boen er helt genial i forhold til selve leggingen, men slipper endeslåing av parketten, man kun trykker den ned og bruker en tung parkettslager på langs/ingen hammer involvert. Helt klart den beste klikkparketten jeg har lagt.
Usikker på om de har bambus.
Skal sjekke...
 
Topp Bunn