Ønsker anbefaling Balansert eller ubalansert

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.181
Antall liker
2.646
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Har en Moon 280D dac/streamer og en nyankommet Moon 340i. Moon 340i er uten opsjoner (RIIA og DAC-kort), noe som jeg heller ikke ville ha. 280 D har imidlertid balansert ut og det er mulighet til å installere balanserte innganger på 340 (egen modul som kan installeres). Spørsmålet er om balanserte innganger er et poeng. Siden balanserte innganger ikke er i forsterkeren fra før, er det altså ikke bare å prøve seg frem....

Da jeg har planlagt en oppgradering på signalkabelsiden, hadde det vært greit å ta avgjørelsen om balansert vs ubalansert før jeg går til anskaffelse av signalkabel. Har ikke selv erfaring med «balansert drift» fra før. Noen som har input/erfaringer med om balasert er å foretrekke og om jeg bør gå for det?
Min erfaring er at en ren balansert oppbyggning gir deg ett lydmessig løft imo , med noen forbehold
Noen enheter allike vel bruker enkel signal føring og som en option bruker de en simple ic til å balansere signalet , som ikke er optimalt
Noen bufferer / diffentialtrinn eller preamps kan gjøre begge typer signaler altså har nesten 20-30 dB lavere forvrengning i balansert kontra SE .Det geniale med balansering er og evnen til å bryte opp jord sløyfer, og kanselerer dessuten støy bedre .Det viktige er at den har strøm reserver dvs lav utgang impedanse De best egnede er discrete kretsløp som ikke err begrenset av strøm eller spenning i forhold til op amps som har max +-12 feks .Selv om det har jeg hørt gode opamper men de koster penger og sitter som regel ikke i kommersiellt utstyr
Men til sist er det øret som teller , lytt på begge og ta avgjørelsen .Selv er jeg gått 100 % balansert og vet ikke hva støy er så lenge balansering er gjennonført alle ledd
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.426
Antall liker
35.207
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg bruker også balansert signaloverføring alle steder det er mulig. Den store fordelen er at jordstøy og jordstrømmer mellom apparatene er ute av signalveien.

Med ubalanserte RCA-kabler er signalretur = jord. Da vil jordstrømmer mellom apparatene mikses inn i serie med signalet, og hørbarheten av den støyen kommer an på bl.a. seriemotstanden i signalkabelen og i strømkablenes jordledere frem til et felles jordingspunkt.

Det er sikkert fint hvis man har som hobby å bytte overprisede ledninger til stadighet og lar seg fascinere av at man får mer eller mindre «mørk bakgrunn» ved å bytte kabler eller å snu stikk. Det er ikke hva min hobby går ut på, så jeg foretrekker å kvitte meg med hele problemet. Da kan man også med fordel kjøpe balanserte signalkabler til en hundrelapp eller tre hos nærmeste forhandler av musikkinstrumenter. De skal bare funke, hverken mer eller mindre.

Utfordringen med balansert signaloverføring er at den enkleste og billigste implementeringen har mer termisk egenstøy enn tilsvarende enkel ubalansert, spesielt på mottakssiden. Det er ikke vanskelig å skape et støysvakt balansert inngangstrinn, men det krever litt mer omtanke og noen fler og bedre komponenter enn ubalansert.

En måte å redusere termisk støy på er å redusere inngangsimpedansen. Som Harepusen sier vil det kreve forholdsvis strømsterke utgangstrinn for å fungere optimalt med både lav støy og lav forvrengning, enten bygget med diskrete komponenter eller med gode opamper. Men vi snakker bare om komponenter til noen få kroner, og da vil jeg mye heller legge kronene der.

For sluttbruker er det ikke alltid så lett å vite hvordan detaljene i ut- og inngangstrinn ser ut eller å skille mellom markedsføringssvada og tech spec. Hvis man står der med to bokser, begge med balanserte og ubalansete innganger, er jo det enkleste bare å prøve og høre etter. Lytt etter støygulv, gjerne inntil høyttalerne med signalkilden på pause, og etter forvrengning i toppene. Låter det som noe nærmer seg klipping? Hos meg er det lavest støygulv med balansert og ingen tegn på klipping, og da er det slik det blir.
 
Sist redigert:

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.181
Antall liker
2.646
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Med en ren balansert integrert pre /forsterker , dac sparte man både kabel og problematikken rundt tillpassningen " .Jeg gjorde meg noen tanker om det , og de ekstra buffere / amps som er nødvendig til de forsjellige transmissionene , da jeg testet noen klA buffer trinn kontra pre vs direkte fra dac til power amp, Tatt i betrakting at det er litt forsjell på ut impedansene på alle ,, er det besnærende å lytte rett på kilden ", selv om jeg ofte ender opp med å bruke pre
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.048
Antall liker
2.507
Jeg står i fare for å måtte flytte vinylspilleren slik at nåværende kabling må endres. RIAA trinnet får fortsatt plass sammen med platesnurrer så jeg har en slik løsning til vurdering. Noen som ved hvilken Lundahl trafo som kan ta en slik oppgave best mulig? Evt hvem i Norge som fører Lundahl eller Jensen?
1608560020423.png
 
M

MusicBear

Gjest
Denne tråden ødelegger nesten hi-fi interessen min, for å si det som det er... Tenker; skal jeg forsøke å måtte forstå/lære meg enda mer?!

Trodde balansert bestod av to typer balansert:
1. Balansert
2. Ekte balansert, da med dobbelt opp av "betær"

Alt som er beskrevet i denne tråd, sågar av svært kompetente folk, hvis innhold jeg selv ikke sjønner godt nok...
...Skal jeg tolke det som at selv balanserte produkter og måten man her sender signaler ikke er til å stole på?
...Eller som ikke passer inn sammen med "balansert-filosofi" fra produsent A eller B?

Mulig jeg er litt "kort i huggu" men blir mer og mer glad for integrerte produkter - uten div. tilpasningsproblematikker.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.426
Antall liker
35.207
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Balansert er et veldefinert konsept. Differensielt signal på et lederpar med like impedanser i mottakerenden. Eventuell innstrålt støy får samme amplitude i begge ledere og kanselleres ut i mottakerenden. USB og Ethernet bruker balansert signaloverføring, Ethernet vanligvis også med små trafoer for galvanisk skille. Se også Low Voltage Differental Signaling, LVDS.

Så det søtten forskjellige måter å implementere det på, som alle gir litt ulikt støynivå og prislapp, og gir litt ulik respons hvis noen kortslutter den ene signallederen til jord eller lignende mishandling. Det du tenker på som «ekte balansert» er hverken mer eller mindre balansert enn de andre, bare en relativt dyr måte å gjøre det på (og den vil ikke trives spesielt godt hvis noen kobler Cold til Gnd og tror de har laget en overgang fra XLR til RCA).

Skuddsikre og støysvake balanserte ut- og inngangstrinn er en interessant liten fingerøvelse. Du finner hele nerdetråder her inne om bare det ene temaet. En håndfull nerder her inne har nok tilsammen minst like mye kompetanse om dette som mange anerkjente hifi-produsenter, og har måledata til å backe det opp med. Seriøst.

Men stort sett går det bra hvis man bare holder seg i nærheten av standard.
The Absolute Best Right Way To Do It
A balanced line requires three separate conductors, two of which are signal (+ and -) and one shield (see Figure 1a). The shield serves to guard the sensitive audio lines from interference. Only by using balanced line interconnects can you guarantee (yes, guarantee) hum-free results. Always use twisted pair cable. Chassis tying the shield at each end also guarantees the best possible protection from RFI [radio frequency interference] and other noises [neon signs, lighting dimmers].
 
Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Jeg ser noen av dere tenker litt feil og misforstår hverandre. 😁

Dette er egentlig ganske enkelt.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.956
Antall liker
6.995
Sted
Kongsberg
Jeg står i fare for å måtte flytte vinylspilleren slik at nåværende kabling må endres. RIAA trinnet får fortsatt plass sammen med platesnurrer så jeg har en slik løsning til vurdering. Noen som ved hvilken Lundahl trafo som kan ta en slik oppgave best mulig? Evt hvem i Norge som fører Lundahl eller Jensen?
De har den her til 86 dollar
Med frakt og moms havner du rundt 2500 kroner for to stykker.

Transformator er en bombesikker og fantastisk bra løsning og problemløser. Det eneste som irriterer meg litt er at forvrengningen går opp til for høye nivåer hvis man ikke har kontroll på kildeimpedansen. Her i fra trafoen over:

1608583248418.png


Vi ser at hvis nivået holdes under +4dBu og kildeimpedansen er nær null Ohm så er forvrengningen uproblematisk. Man ender opp under 0,001% for alle frekvenser over 100Hz nesten uansett. Jeg tviler meeeget sterkt på at dette er hørbart.
Skal du bruke trafo ville jeg kikket nærme på kildeimpedansen på RIAA trinnet ditt. Er det over 100 Ohm så begynner det bli noe forvrengning.. :(
I så fall kan du jo bygge inn en driver til trafoene.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Å faen er det sååå lett? Hvorfor har jeg brukt ukesvis på å skjønne dette?? Faen. :D :D
Du veit.. Det er enkelt etter at sånne som deg har skjønne slikt. 😜
Da slippe vi andre å skjønne så mye. 🤭😊
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.226
Synes jeg kan høre forskel på stort set alt, men har aldrig hørt forskel på SE og Balanceret.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.956
Antall liker
6.995
Sted
Kongsberg
Er nogle som ikke tror meget på nødvendigheden af balanceret :rolleyes:
De hevder at siden de har så god kontroll på jord og støy så er det ikke nødvendig med balansert overføring. Det er jo greit hvis man kjøper kun produkter fra denne produsenten og det de sier er korrekt. Men hva med når man skal koble dette til andre produsenter utstyr? Hva med innstrålt støy på kabler? Hva med støy i jordlederen fra strømnettet som nesten helt uunngåelig vil gå i jordlederen og mikses inn i signalet?
Balansert er en sikrere og mer robust løsning. Men de har rett i at det er dyrere å lage gode kretsløp dobbelt opp.
 
Topp Bunn