Bakladet hornhøyttaler

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
1.288
Antall liker
1.264
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
Som så mange andre her er jeg fristet til å snekre litt i løpet av vinteren...

Dersom jeg finner det for godt å snekre meg noen horn, hvilket kassematriale er best egnet?
Er det noen annen grunn en det estetiske og velge bjerkefiner i stedet for mdf? Skal kassene(hornene) synge litt med? Eller hadde det vært like lurt å bruke mdf som vel er "dødest" av disse? Hornene kommer uansett til å males/lakkes.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.203
Antall liker
101.680
Torget vurderinger
23
I utgangspunktet er MDF fyfy. Til mindre ambitiøse enklere små konstruksjoner så er det forsåvidt greit nok.

Kabinettene skal overhode ikke synge med i denne type konstruksjoner.

Er det snakk om større saker med påkostede kraftige 8" elementer må du ikke finne på å bruke noe annet enn førstegrads kvalitet bjerkefiner.
 

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Innlegg
488
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Hvorfor er mdf fy-fy i slike konstruksjoner?
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.203
Antall liker
101.680
Torget vurderinger
23
I et bakladet horn er absolutt stivhet alfa og omega. Da er mangesjikts-finer uovertruffen. Det kan bli ganske slemme trykk inne i en slik konstruksjon. MDF er muligens litt enklere å ha med å gjøre ref. lakkeringsfinish, og selvsagt billigere, men utover det så er det ingen fordel.
 
O

Oblivion

Gjest
pengesluk skrev:
I et bakladet horn er absolutt stivhet alfa og omega. Da er mangesjikts-finer uovertruffen. Det kan bli ganske slemme trykk inne i en slik konstruksjon. MDF er muligens litt enklere å ha med å gjøre ref. lakkeringsfinish, og selvsagt billigere, men utover det så er det ingen fordel.
Hvis en bruker 60mm limt (flere lag) MDF i hovedkonstruksjon og 30mm i innvendige detaljer og belegger (limer) dette igjen med et passende materiale (på begge sider) får en et utmerket resultat og en så tung konstruksjon at ingenting svinger med eller resonerer ;D
Men det blir to/fire-manns (til å bære/flytte) høyttalere..
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.899
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
ALT svinger....bare spørsmål om frekvens
mvh
Leif
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.203
Antall liker
101.680
Torget vurderinger
23
Ja, det gjelder å holde seg unna en bakladet "swinger"..
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.899
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
vært på swingers club på Frogner? ;D
mvh
Leif
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Velg x-finer bjerk...
Absorberer mindre energi og energien skal jo ut i rommet og treffe ørene dine :)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.760
Antall liker
10.556
Torget vurderinger
10
Hvilket fulltone element har du i kikkerten?
 

SannaX

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2007
Innlegg
1.325
Antall liker
205
Torget vurderinger
1
FE203En-S er fortsatt å oppdrive på madisound, hvis det er av interesse.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.760
Antall liker
10.556
Torget vurderinger
10
SannaX skrev:
FE203En-S er fortsatt å oppdrive på madisound, hvis det er av interesse.
2 par i går, etter det jeg har forstått i hele verden. Med mindre du har en onkel i Japan som kjenner noen. Haloooooooooooooooooooooooooooooooo
 

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
1.288
Antall liker
1.264
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
Etter et par tre "utswingninger" i denne tråden får vi vel dra den litt inn på sporet igjen ;)

Nå har jeg brukt noen time,r og lest øynene såre, på nettet på jakt etter div informasjon om for meg ukjente saker....
Så langt har jeg kommet frem til at jeg har lyst til å bygge noe i nærheten av dette

Men jeg kunne tenke meg å prøve med SEAS FA22RCZ i stedet for Fostex FE206En...
Noen som vet om det går å bare bytte over element, eller må det gjøres endringer i konstruksjonen? Grunn til at jeg har lyst til å prøve SEAS er å få litt mer i bunn... Jeg er jo vant til å ha en 15"pr side i bassen nå, og vil ikke være nødt til å bruke sub....
Hornene kommer til å få hjørneplassering på samme måte som mine nåværende ht...
 

Vedlegg

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.203
Antall liker
101.680
Torget vurderinger
23
Dette er en s.k. "stepped expansion" konstruksjon, litt kilne på elementdata og skal du prøve SEAS (og hvorfor skal alle fikle med SEAS elementer som har null å gjøre i hornkonstruksjoner) så bør du legge inn dataene på elementet i kalkulatoren for å se hvordan målene blir, om det i det hele tatt har noen hensikt å prøve. Kan f.eks. være at du ender opp med en midlere linjelengde på 210 cm. og da har du et problem.. Konstruksjoner av denne typen er mer sære på endringer enn en lukket kasse eller bassrefleks. Du kan oppleve store kansellasjoner og/eller store peaker hvis du er riktig uheldig. Fravær av dypbass er heller ikke uvanlig når ting ikke er på stell.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.760
Antall liker
10.556
Torget vurderinger
10
Her har du et alternativ for Seas elementene. En kvartbølge transmisjonslinje. Ferdig beregnet med tegning. Her får du svær lyd og bass ned til 30hz. Lett å bygge, billige elementer. Etter min mening låter dette vel så bra som høyttalere til minst 20000 i butikken.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,55506.0.html
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.760
Antall liker
10.556
Torget vurderinger
10
Et mere high end alternativ kan være bakladede Nagaoka horn med Fostex FE208eZ

http://www.madisoundspeakerstore.com/approx-8-fullrange/fostex-fe208ez-8-full-range-sigma-series/

Her må man toppe med en diskant som deles høyt, langt forbi det kritiske mellomtoneområdet. Man kan kjøpe en horndiskant men det går også an å parre den med en bånddiskant. F ex denne:

http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=276-400


Kabinettet med tegninger finner du i innlegg #90 på side 5: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,53944.80.html
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.760
Antall liker
10.556
Torget vurderinger
10
Et tredje alternativ er Tang Bands W8-1772 i bakladet horn, Tang Band har ferdige tegninger: http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w8-1772n/W8-1772 news_rev1.jpg

Denne driveren låter fyldigere enn mange andre fulltoner. Bob Brines (guru i USA) sa at med denne kunne han lytte til hardrock uten at han ble lyttetrett. På toppen av det har den fulltonenes fantastiske mellomtone, åpenhet og letthet. På denne trenger man i prinsippet ikke diskant heller.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.760
Antall liker
10.556
Torget vurderinger
10
HEL skrev:
SannaX skrev:
FE203En-S er fortsatt å oppdrive på madisound, hvis det er av interesse.
2 par i går, etter det jeg har forstått i hele verden. Med mindre du har en onkel i Japan som kjenner noen. Haloooooooooooooooooooooooooooooooo

Her kan du lese om disse. Som nevnt i en annen tråd har vi gutta på sentralen grabbet til oss halvparten av de 25 parene som Japanerne hadde sendt til det amerikanske markedet 8)

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,59941.0.html
 

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
1.288
Antall liker
1.264
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
pengesluk skrev:
Dette er en s.k. "stepped expansion" konstruksjon, litt kilne på elementdata og skal du prøve SEAS (og hvorfor skal alle fikle med SEAS elementer som har null å gjøre i hornkonstruksjoner) så bør du legge inn dataene på elementet i kalkulatoren for å se hvordan målene blir, om det i det hele tatt har noen hensikt å prøve. Kan f.eks. være at du ender opp med en midlere linjelengde på 210 cm. og da har du et problem.. Konstruksjoner av denne typen er mer sære på endringer enn en lukket kasse eller bassrefleks. Du kan oppleve store kansellasjoner og/eller store peaker hvis du er riktig uheldig. Fravær av dypbass er heller ikke uvanlig når ting ikke er på stell.
Hvor finner jeg en slik kalkulator??
 

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
1.288
Antall liker
1.264
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
Her var det kommet mange gode forslag, men jeg kommer til å forfølge planen om et "dobbelt munn horn" litt til. Det har nok litt med det visuelle å gjøre, samt at jeg har troen på størrelse inne høyttalerkonstuksjoner....

De jeg har lagt ved tegning av tidligere er ca 180cm høye... Jeg har jo uansett ikke bruk for plassen over ht til noe ;)
 

K.V.S

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.04.2009
Innlegg
88
Antall liker
10
Thumper skrev:
Her var det kommet mange gode forslag, men jeg kommer til å forfølge planen om et "dobbelt munn horn" litt til. Det har nok litt med det visuelle å gjøre, samt at jeg har troen på størrelse inne høyttalerkonstuksjoner....

De jeg har lagt ved tegning av tidligere er ca 180cm høye... Jeg har jo uansett ikke bruk for plassen over ht til noe ;)
Tips: Sjekk ut hva Cain & Cain Double-Horn BEN-ES er for noe og se om du liker det.. merk og google, fikk ikke til å legge inn link...... Består av Fostex Fe208Ez fulltone og T900A horndiskant. Fins mange varierende utseende på kabinett, seff, dette er et fint et, syns jeg... men smaken er som baken...



Mvh Kjell
 

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
1.288
Antall liker
1.264
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
K.V.S skrev:
Thumper skrev:
Her var det kommet mange gode forslag, men jeg kommer til å forfølge planen om et "dobbelt munn horn" litt til. Det har nok litt med det visuelle å gjøre, samt at jeg har troen på størrelse inne høyttalerkonstuksjoner....

De jeg har lagt ved tegning av tidligere er ca 180cm høye... Jeg har jo uansett ikke bruk for plassen over ht til noe ;)
Tips: Sjekk ut hva Cain & Cain Double-Horn BEN-ES er for noe og se om du liker det.. merk og google, fikk ikke til å legge inn link...... Består av Fostex Fe208Ez fulltone og T900A horndiskant. Fins mange varierende utseende på kabinett, seff, dette er et fint et, syns jeg... men smaken er som baken...



Mvh Kjell
Cain & Cain kjenner jeg til:)
Men de kommer jo kun som ferdige ht. Jeg vil bygge.... Visuelt sett er Double Horn BEN og de jeg har kikket på ganske like...
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.760
Antall liker
10.556
Torget vurderinger
10
Lag deg en tråd på diyaudio.com under fullrange. Så må du oppdatere oss her inne da. Bilder er et must ;)
 

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
1.288
Antall liker
1.264
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
HEL skrev:
Lag deg en tråd på diyaudio.com under fullrange. Så må du oppdatere oss her inne da. Bilder er et must ;)
Det er jo en ide :)
Har lest en hel masse der i det siste, men i og med at jeg har det vi nok kan kalle "begrenset kunnskap" på feltet har jeg kun lest...
 
Topp Bunn