Bach - Brandenburg Concertos

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
818
Antall liker
1
Er det noen som kan komme med en god anbefaling på en topp innspilling av denne; både lyd- og musikkmessig? Det er spesielt viktig for meg at No. 3 er fremført på en meget god måte. Jeg har prøvd å lese litt på nettet og det virker på meg som Brandenburg konsetene fremført av Gustav Leonhard hadde vært den å gå for, men denne CD'en er vanskelig å finne på nettet.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Hva er dine preferanser da, historisk "korrekt" fremføring med periodeinstrumenter eller old school med moderne orkester?
 

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
818
Antall liker
1
Jeg er ikke spesielt bevandret innen klassisk musikk, og da blir det gjerne til at jeg ønsker å begynne med de mer "korrekte"/emosjonelle innspillingene fremfor de som på ulike måter skal utvide "grenser".
 

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Innlegg
790
Antall liker
6
Jeg fikk for ikke lenge siden i hus en innspilling av Collegium Aureum på Harmonia Mundi som jeg likte godt.
Anbefalingen bør muligens tas med en klype salt, for det eneste sammenligningsgrunnlaget jeg har er I Musici/Philips.
Men i forhold til denne synes jeg den var mørkere og mer klangfull, rommet mer intimt og framførelsen mer engasjerende.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Når det gjelder fremføring: Det har seg slik at såkalt "moderne" fremføring nå er avlegs i Bach, mens fremføring som går helt til bake til barokkens idealer nå dominerer.

Tidlig i det 20. århundre var Bach en respektert, men ikke særlig populær komponist, som ble ansett for å være av hovedsaklig akademisk interesse. Siden ble han revitalisert og tatt inn i varmen av en del musikere, men fremføringen var ikke slik Bach ville ha gjort det selv. Man brukte gjerne store moderne symfoniorkestre og fakter som hørte romantikken til (1800-tallet: Brahms, Mendehlson etc).

Det "korrekte" i Bach kom med den historiske bevegelsen på slutten fra 70 tallet og som fremdeles vedvarer, der ny forskning på barokkens fremføringspraksis førte til at man begynte å spille stykkene på en annen måte, mer i tråd med slik man forestiller seg at Bach selv ville ha gjort det. Bla. er orkestrene små og det brukes samme instrumenter som i barokken, dvs. tarmstrenger på strykerene, og diverse tilsvarende forløpere til de andre moderne instumentene, pluss enkelte fullstendig umoderne instrumenter som f.eks. Cembalo. Det spilles gjerne mer rytmisk og lyden er "råere" ( instrumentene klinger ikke like glatt som de moderne variantene og vibrato brukes ikke).

Det er altså denne sisnevnte fremføringspraksisen som er mest "korrekt" og som dominerer Brandenburg-konsertene i dag. Typiske dirigenter er Nicolaus Harnoncourt, Trevor Pinnock og Jordi Savall.

Det er forresten nettopp kommet en ny innspilling med Rinaldo Alessandrini og Concerto Italiano som er blitt utropt som en ny referanse av enkelte kritikere. Har ikke hørt denne selv.
 

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.162
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Pleier å si at jeg ikke er noen ekspert på barokk,- men kjøper da denslags jevnt og trutt;- har fått med med den nye fra Concerto Italiano;- bare skummet igjennom riktignok (men er det ikke det kritikkere flest bedriver,- har en mistanke!),- og må si jeg ble imponert,- hørte ikke noe som skurret;- er vel bare å kjøpe denne, med mindre man har helt spesielle preferanser.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.779
Antall liker
5.431
Sted
Holmestrand
Pleier å si at jeg ikke er noen ekspert på barokk,- men kjøper da denslags jevnt og trutt;- har fått med med den nye fra Concerto Italiano;- bare skummet igjennom riktignok (men er det ikke det kritikkere flest bedriver,- har en mistanke!),- og må si jeg ble imponert,- hørte ikke noe som skurret;- er vel bare å kjøpe denne, med mindre man har helt spesielle preferanser.
Leste anmeldelse av denne i Dagbladet, og har lett siden, blant annet i Tyskland. Hvor har du kjøpt den?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.849
Torget vurderinger
0
For meg finnes det bare en - 1 - inspilling av "Brandenburgische Konzerte". Den er på label "Archiv" produsert i Deutshe Gramophon sitt "Musikhistorisches Studio". Orkesteret er Münchener Bach-Orchester med dirigent Karl Richter.

Orginalpartitur og orginale instrumenter. Sinnsvakt bra! Kjøpte den tidlig på 70 tallet en gang, og den var grisedyr! Husker ikke akkurat hvor mye, men tror det var ca 300,- på salg den gangen! Og da var det bra mye penger.

Med litt omløp i hodet ser du ut fra dato at den ikke er på CD, men på vinyl. Tung deilig vinyl ! (Slafse, sikle, sikle....) Jeg har dem på CD også men ingen jeg har hørt så langt kommer opp mot denne vinylsamlingen. Den er bare RÅ !!!

På CD er jeg litt mer usikker på hva jeg vil anbefale, men tror ikke du vil bli skuffet om du kjøper en produksjon av Deutshe Gramophon, de bruker da å ha gode produksjoner. Men ærlig talt, hvis jeg hadde mulighet til å få kjøpt brukt den vinyl utgaven jeg har, ville jeg om så ha kjøpt platespiller og riaa hvis jeg ikke hadde det fra før. Klassisk musikk bruker det å være greit å kjøpe brukt. De platene er som regel veldig pent behandlet.
 

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Innlegg
790
Antall liker
6
Når det gjelder fremføring: Det har seg slik at såkalt "moderne" fremføring nå er avlegs i Bach, mens fremføring som går helt til bake til barokkens idealer nå dominerer.
Gjelder dette også for vokalmusikken?
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.514
Antall liker
9.663
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Gjelder dette også for vokalmusikken?
Ja; med nye stilidealer med "mindre" stemmer uten vibrato; vibrato er stort sett en oppfinnelse fra senere vokalmusikk der stemmen skulle matche ett stort orkester, i barokkens vokalmusikk er det stort sett snakk om en slags vokal kammermusikk der stemmene har en helt annen funksjon enn i romantisk kirkemusikk; dette er det først de siste 20 år man stort sett har forstått og moderne oppførelser av vokal barokkmusikk er kanskje enda mer av ett brudd med den senromatiske tradisjon enn orkestermusikken.

En annen sak med orkestermusikken; den barokke tradisjon var bare delvis notert og musikerne kunne ta seg betydelige friheter med frasering osv som ligner delvis på dagens jazz; dette har krevd fremvekst av en helt ny generasjon tidligmusikere; å høre Fabio Biondi synkopere Vivaldi er så totalt forskjellig fra feks Karajan at vi er i et helt annet univers.
 

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.162
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Det går nok litt i bølger dette med oppføringspraksis;- det virker akkurat for tiden som om den mest radikale "historismen" ikke har like meget vind i seilene som for en tid siden,- dessverre, vil jeg si. Det er forøvrig rett som erato hevder med hensyn til de muligheter som foreligger,- eks. frasering, som han nevner;- et problem er nok at dagens musikkere generelt ikke er utdannet til å kunne avvike fra rådende tradisjon;- det er grunn til å tro at det i barokken fantes fabelaktige musikkere, som var istand til alskens festlige kromspring;- det finnes heldigvis enkelte utøvere også i dag, hvis interesse og tid er rettet mot tilnærmet historisk korrekte interpretasjoner;- min oppmerksomhet er nå stort sett konsentrert om slike musikkere og ensembler bestående av disse.
 

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Innlegg
790
Antall liker
6
Apropos "historisme", hvor godt belegg har man for å si at en korrekt fortolkning nettopp er dette?
 

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.162
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Ja,- her må det igjen understrekes at undertegnedes spesialitet er senromantikken,- men interessen for barokken har tiltatt, og visse synspunkter tillater jeg meg;- det er mitt bestemte inntrykk at det finnes et meget omfattende materiale som gir relevante innspill;- flere skriflige kilder er godt kjent, og slike ligger til grunn for en rekke fremragende innspillinger.
 
K

kbwh

Gjest
Jeg har en innspilling v Brandenburgerne med English Baroque Soloists og Trevor Pinnock på Archiv Produktion, og synes det er pussig at jeg er den første som nevner den i denne tråden. Mener den var vel ansett for la oss si 15 år siden.

Jeg har gjort meg noen erfaringer med innspilte og live forsøk på "historsk korrekt" musisering, og de er ikke bare gode. Det blir helst innadvent og begrenset og da også temmelig umusikalsk i mine ører.
Gøy blir det når man tar lærdommen fra de siste 30 årenes barokkforskning og omsetter dem til musikalske lekkerbiskener slik nevnte Fabio Biondi gjør det. Boogie!
 

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.162
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
kbwh;- Pinnoch på Archiv burde nok vært nevnt;- mulig denne innspillingen er kommet i bakgrunnen;- mener at den,- når den i de senere år,- omtales i forbindelse med nye innspillinger, ikke lenger har helt samme status som den en gang hadde. Har for min del likt Pinnoch godt,- men er vel kanskje blitt blendet av fyrrige italienere,- hvilke synes å ha et overtak i dette materialet for tiden. Må innrømme at det er en god stund siden Pinnoch er blitt spilt hos meg;- fin ting med forumet dette å bli minnet på slike "hvilende" plater.
 

Springbank

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.09.2003
Innlegg
132
Antall liker
3
For meg finnes det bare en - 1 -  inspilling av "Brandenburgische Konzerte". Den er på label "Archiv" produsert i Deutshe Gramophon sitt "Musikhistorisches Studio". Orkesteret er Münchener Bach-Orchester med dirigent Karl Richter.
Den er fin, ja. En artig digresjon; det var et utdrag av Richters innspilling som ble valgt ut til å sendes med Voyager-sondene. DER har du en LP som er vanskelig å få tak i! Begge eksemplarer beveger seg i stor fart vekk fra solsystemet.

Selv har jeg Il Giardino Armonicos radbrekking av Brandenburg-konsertene. Kan ikke helhjertet anbefale den, men morsom kan jeg vel kanskje karakterisere den som...
 

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.162
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Springbank;- her må det kontateres skrikende uenighet;- er riktignok en stund siden jeg hadde Il Giardino Armonico (Teldec) fremme,- men kan levende huske én omstendighet,- min kone (fru Grace) kom inn fra haven og bad meg om å dempe;- syns nok det er grensende til desinformasjon å bruke karakteristikker som, "radbrekke" om en sprudlende vital innspilling.
 
Topp Bunn