Forsterkere B&W 804 Diamond - anbefalinger effektforsterker(brukt)

nrs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Innlegg
127
Antall liker
83
Hadde egentlig fått det godt integrert med 1 stk B&W DB1D subwoofer, men etter mye research så ble lysten til å prøve flere subber for stor. Og med gode råde fra Gjallarhorn Audio så ble en sub nr 2 innkjøpt 1 stk REL 1508 Predator.

Resultatet ble mye bedre enn hva jeg hadde håpet. Bassen integrerte seg totalt i lydbildet og var helt frakoblet kassene. Lydbildet ble med engang enda størrre med større tyngde og tilstedeværelse. Anbefaler andre som er ute etter sub også titte på REL 1508. B&W DB1D begynner å se litt overpriset ut sammenlignet med REL 1508.
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.785
Antall liker
1.983
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Rel er "overlegent" det mest til akuratt det bruket der.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Men er det ikke nødvendig med DSP romkorreksjon ved bruk av subwoofer? Det er jo nettopp i bassen at problemet er størst når det gjelder stående bølger og kanselleringer. Ille nok for vanlige høytalere, men subwoofere plasseres jo gjerne i ei krå eller noe - i alle fall ikke i nøyaktig samme posisjon som hovedhøytalerne. Neppe et problem hvis man bare skal ha bass men noen vil ha en noenlunde rett frekvensgang i dypbassen......
 

Helge.A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
129
Antall liker
102
Men er det ikke nødvendig med DSP romkorreksjon ved bruk av subwoofer? Det er jo nettopp i bassen at problemet er størst når det gjelder stående bølger og kanselleringer. Ille nok for vanlige høytalere, men subwoofere plasseres jo gjerne i ei krå eller noe - i alle fall ikke i nøyaktig samme posisjon som hovedhøytalerne. Neppe et problem hvis man bare skal ha bass men noen vil ha en noenlunde rett frekvensgang i dypbassen......
Det kommer veldig an på rommet og valg av delefrekvens.
Korrigerte 90% av subproblematikken i stua med å gå opp til 2 subber. En sub under hver høyttaler og et linear phase delefilter mellom sub/høyttaler og litt delay for å få det til å summere lineært gjennom delepunktet. Hadde monosub før, det ble aldri bra uansett hvor jeg plasserte den eller delte den.
 

nrs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Innlegg
127
Antall liker
83
Men er det ikke nødvendig med DSP romkorreksjon ved bruk av subwoofer? Det er jo nettopp i bassen at problemet er størst når det gjelder stående bølger og kanselleringer. Ille nok for vanlige høytalere, men subwoofere plasseres jo gjerne i ei krå eller noe - i alle fall ikke i nøyaktig samme posisjon som hovedhøytalerne. Neppe et problem hvis man bare skal ha bass men noen vil ha en noenlunde rett frekvensgang i dypbassen......
Som Helge.A sier. Mye vanskeligere i mange rom å få god bass i hovedhøyttalerne enn i f.eks. med 2 subber.

Men jeg har brukt svært mye tid på research måleutstyr, eksperimentering med plassering. Men som du sier du bør ha en form BassMangement hvor du har mulighet til å stille timedelay i det minste.

2 subber kan riktig implementert kansellere ut 'room-modes(stående bølger)' å fjerne 'nulls' du hadde. Men man bør investere i gode 'sealed' subwoofere i min mening.
 

nrs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Innlegg
127
Antall liker
83
Men er det ikke nødvendig med DSP romkorreksjon ved bruk av subwoofer? Det er jo nettopp i bassen at problemet er størst når det gjelder stående bølger og kanselleringer. Ille nok for vanlige høytalere, men subwoofere plasseres jo gjerne i ei krå eller noe - i alle fall ikke i nøyaktig samme posisjon som hovedhøytalerne. Neppe et problem hvis man bare skal ha bass men noen vil ha en noenlunde rett frekvensgang i dypbassen......
En sub er like vanskelig som alt annet, men 2 eller flere kan løse mange problemer. En forseglet sub kan du plassere helt nær vegg eller helst i ett hjørne, dermed fjerner du enkelte modes med engang. Har du flere subber kan du plassere dem slik at de mot hverandre kansellerer enda flere modes. Sier ikke at det er enkelt, men du oppnår en bedre og flatere respons enn hvilke som helst andre mega-dyre gulvhøyttalere noengang kan klare å prestere riktig plassert i ett rom.

(Dette er mine erfaringer, om de er vitenskapelig riktige og overførbare til alle andre situasjoner, oppsett og rom det kan jeg ikke garantere).
 

nrs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Innlegg
127
Antall liker
83
Takk nok engang til den personen som insisterte på at jeg skulle kjøpe Bladelius. Var skeptisk til Bladelius Ask fordi den er beskjedent oppgitt til 2 x 165 watt. Noe som ikke høres overveldende ut med tanke på krefter og kontroll. Men man skal ikke alltid bare se på specs, denne skjuler ett lite kraftverk i krefter og kontroll.

Har den siste tiden fått tatt den med og prøvd den på ganske store og krevende høyttalere som B&W 802 Diamond og Focal Sopra 3. Bladeliusen har fullstendig kontroll fra diskant til bass på disse, og spilte med mer kontroll enn de som eierne brukte på de, som var forsterkere som var både dyrere og kraftigere specs.
 
Topp Bunn