Høyttalere B&W 801 Matrix eller Tannoy DC10?

knuba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
309
Antall liker
139
Sted
Larvik
Torget vurderinger
3
Noen som har synspunkter på valget mellom B&W 801 Matrix eller Tannoy DC10 i et rom på 15 kvm? Hører mest på jazz, klassisk og funk/soul. Høyttalerne skal spille med Musical innovation MI 9.2 effekt, MI 25 pre og Marantz SA 11 s1 CD - spiller.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Begge de to er det en fordel med noe større rom spesielt 801. DC10 er den enkleste å ha med å gjøre i forhold til rom str og forsterkere. Men de to hadde nok ikke vært første valget med den musikk type du spiller, men regner med du har hørt de å synes de funker bra nok til Jazz og Klassisk.
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Ikke hørt noen av de, men jeg byttet ut 802 S3 med SF Venere 3 og det er en mye bedre høyttaler. Ikke like basstung som 802ene men er nok mer oppløst over hele fjøla.
 

knuba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
309
Antall liker
139
Sted
Larvik
Torget vurderinger
3
Begge de to er det en fordel med noe større rom spesielt 801. DC10 er den enkleste å ha med å gjøre i forhold til rom str og forsterkere. Men de to hadde nok ikke vært første valget med den musikk type du spiller, men regner med du har hørt de å synes de funker bra nok til Jazz og Klassisk.
Jeg må innrømme at jeg kun har hørt DC10TI på Hifimessa i Horten for noen år siden. Falt for den fyldige, saftige og dynamiske lyden. Her var det virkelig kjøtt i klangen i motsetning til de fleste andre høyttalerne jeg hørte på messa. DC10T har jeg ikke hørt. Forsterkeriet jeg har bør være strømsterkt nok med 320 000 mf kondensatorbank og to meget store trafoer :) Hvorfor tenker du at disse høyttalerne ikke passer til jazz og klassisk?
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
DC 10 skal ha eit rimeleg stort rom. 801 kan oppføre seg i relativt små rom, men kan også leve godt i store. Endå viktigare er kanskje klangkarakteren. Eg likar godt begge, men ut frå ganske ulike kriteriar. Og den nyaste 800-serien har nok endå betre modellar enn gamle 801 Matrix.
 

knuba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
309
Antall liker
139
Sted
Larvik
Torget vurderinger
3
DC 10 skal ha eit rimeleg stort rom. 801 kan oppføre seg i relativt små rom, men kan også leve godt i store. Endå viktigare er kanskje klangkarakteren. Eg likar godt begge, men ut frå ganske ulike kriteriar. Og den nyaste 800-serien har nok endå betre modellar enn gamle 801 Matrix.
Hva tenker du er minimum for DC 10, Arve? Rommet mitt er ca 3x5 meter.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
DC 10 skal ha eit rimeleg stort rom. 801 kan oppføre seg i relativt små rom, men kan også leve godt i store. Endå viktigare er kanskje klangkarakteren. Eg likar godt begge, men ut frå ganske ulike kriteriar. Og den nyaste 800-serien har nok endå betre modellar enn gamle 801 Matrix.
Hva tenker du er minimum for DC 10, Arve? Rommet mitt er ca 3x5 meter.
Dersom du har mykje demping i rommet, og kanskje har høve til å gjere akustiske tiltak, burde det gå. Eit tips: plassere høgtalarane ved langveggen om bassen vert for dominerande. Det går også an å dempe bassrefleksportane.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Begge de to er det en fordel med noe større rom spesielt 801. DC10 er den enkleste å ha med å gjøre i forhold til rom str og forsterkere. Men de to hadde nok ikke vært første valget med den musikk type du spiller, men regner med du har hørt de å synes de funker bra nok til Jazz og Klassisk.
Jeg må innrømme at jeg kun har hørt DC10TI på Hifimessa i Horten for noen år siden. Falt for den fyldige, saftige og dynamiske lyden. Her var det virkelig kjøtt i klangen i motsetning til de fleste andre høyttalerne jeg hørte på messa. DC10T har jeg ikke hørt. Forsterkeriet jeg har bør være strømsterkt nok med 320 000 mf kondensatorbank og to meget store trafoer :) Hvorfor tenker du at disse høyttalerne ikke passer til jazz og klassisk?
Ikke annet enn att veldig mange som liker klassisk spesielt vil ofte ha høyttalere som har en langt mer nøytral spillestil som ikke farger i så stor grad som de du har tenkt på. Den lyden du beskriver er egentlig ganske lik som jeg selv ville sagt og som jeg mener passer langt bedre til meg med pop og rock musikksjanger.
Forsterkeren din fikser DC10 lett, 801 trenger godt med Power. Værre med de to er å klare det å få kontroll på bassen i ett mindre rom.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
DC 10 skal ha eit rimeleg stort rom. 801 kan oppføre seg i relativt små rom, men kan også leve godt i store. Endå viktigare er kanskje klangkarakteren. Eg likar godt begge, men ut frå ganske ulike kriteriar. Og den nyaste 800-serien har nok endå betre modellar enn gamle 801 Matrix.
De nye kan vell knapt sammenlignes, forskjellene er betydelige på alle områder.
 
Topp Bunn