B&O anno 70-tallet. (Og SEAS)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    I kveld har jeg hatt fornøyelsen av å fyre opp en Beomaster 2200 som knappest har vært påslått de siste ti årene. Og tørke støv av en Beogram 1202 som definitivt ikke har snurret siden tidlig nitiitall en gang i beste fall. Etter fem forsøk virket til og med automatikken! Beomasteren er koplet til et par Beovox S60.
    Litt skurring som etter kort tid ble lokalisert til balansepotet. Trimmet det litt så ble det stille.
    Og hvordan låt det?
    Aldeles forskrekkelig!!!
    Trykkammerbass på sitt ultimat verste. Velter ut og overdøver alt annet. Langt verre enn jeg husket. Har aldri likt de høyttalerne. Men at de var så ille? Skrudde bassen ned til nesten minimum og diskanten tilsvarende opp så kan jeg ihvertfall høre hva som spilles ;)

    Men så rant det meg i hu at her står det jo et par SEAS-høyttalere jeg bygde en gang på tidlig syttitall. Gravde de fram. Men akk. Ingen ledning. Ingen DIN-plugger. Og Beovoxledningen kan jeg naturligvis ikke benytte. For Beovoxene har en hankontakt i ryggen!
    Clas Ohlson i morgen!

    Minnest at også SEAS-høyttalerne slet med denne bløte, slappe og dominerende bassen. Om ikke så galt som S60. Og da jeg tok av dekselet oppdaget at det har jeg en gang forsøkt å gjøre noe med. Jeg har laget stasen halvåpen. Vet ikke hva jeg skal kalle det. Men jeg ble garantert ikke fornøyd med det grepet heller. For sommeren -78 bygde jeg et par Acousta-horn. Og har sverget til Lowther siden.

    Skal rapportere om SEAS-ene i morgen. Vil overraske meg storligen om ikke de spiller langt bedre enn de råtne Beovoxene.

    IMG_6069.jpg
    IMG_6071.jpg
    IMG_6072.jpg
    IMG_6073.jpg
     
    Sist redigert:

    AJ84

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    285
    Antall liker
    52
    Beovox s60 har jo en 10" bass fra seas...
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Beovox s60 har jo en 10" bass fra seas...
    Det lar seg høre ;)
    SEASene ga ingen oppløftende seanse heller. Fastere i bassen, men med fraværende mellomtone. Beogramen ga forøvrig også et solid bidrag til brumlebassen.
    Det ble bedre da jeg benyttet FM-radioen som kilde (!)

    Tror SEASene går på fyllinga. s60-ene kan det derimot være noen som ser syn på på grunn av estetikken ;)
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Denne S serien til B&O kom noe senere på 70 tallet. Jeg har en Beovox 3702 som er fra 1973. Den tror jeg har Philips elementer. Er litt usikker på bass elementet. Den har en helt spesiell magnet, som ser ut som på AR MST. Har ikke sammenlignet disse to direkte med hverandre. Sisnevnte er en svært sjelden høyttaler å se. Det er ikke mange eksemplar som har helt orginale elementer. Leste om de på nett for en tid siden. mvh Guit
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.750
    Antall liker
    871
    Torget vurderinger
    35
    Denne S serien til B&O kom noe senere på 70 tallet. Jeg har en Beovox 3702 som er fra 1973. Den tror jeg har Philips elementer. Er litt usikker på bass elementet. Den har en helt spesiell magnet, som ser ut som på AR MST. Har ikke sammenlignet disse to direkte med hverandre. Sisnevnte er en svært sjelden høyttaler å se. Det er ikke mange eksemplar som har helt orginale elementer. Leste om de på nett for en tid siden. mvh Guit
    3702 har jeg hatt, mener det var Peerless bass i den. Skumkanter på disse, må refoames.

    Har fortsatt den minste ht i denne serien - 1702 - den har Philips diskant og Celestion bass.
    Estetisk meget flotte, nydelig treverk på denne serien.

    mvh
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Denne S serien til B&O kom noe senere på 70 tallet. Jeg har en Beovox 3702 som er fra 1973. Den tror jeg har Philips elementer. Er litt usikker på bass elementet. Den har en helt spesiell magnet, som ser ut som på AR MST. Har ikke sammenlignet disse to direkte med hverandre. Sisnevnte er en svært sjelden høyttaler å se. Det er ikke mange eksemplar som har helt orginale elementer. Leste om de på nett for en tid siden. mvh Guit
    3702 har jeg hatt, mener det var Peerless bass i den. Skumkanter på disse, må refoames.

    Har fortsatt den minste ht i denne serien - 1702 - den har Philips diskant og Celestion bass.
    Estetisk meget flotte, nydelig treverk på denne serien.

    mvh
    Ja det var virkelig pen finish på disse. Jeg har refoamet mine:) Byttet terminalene fra de ''dårlige'' Din typen. Jeg synes de låter fint. Skal se det er Peerless både på Beovox 3702 og AR MST. Det må jeg finne ut av. Når det gjelder denne AR MST, så hadde den 4 diskanter. Det sies at denne hadde impedans problemer p.g.a det, og ble erstattet av MST-1 som hadde 3 diskanter. Tror jeg må ta en impedansmåling på disse for å se hva som er galt:rolleyes: mvh Guit
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.750
    Antall liker
    871
    Torget vurderinger
    35
    Denne S serien til B&O kom noe senere på 70 tallet. Jeg har en Beovox 3702 som er fra 1973. Den tror jeg har Philips elementer. Er litt usikker på bass elementet. Den har en helt spesiell magnet, som ser ut som på AR MST. Har ikke sammenlignet disse to direkte med hverandre. Sisnevnte er en svært sjelden høyttaler å se. Det er ikke mange eksemplar som har helt orginale elementer. Leste om de på nett for en tid siden. mvh Guit
    3702 har jeg hatt, mener det var Peerless bass i den. Skumkanter på disse, må refoames.

    Har fortsatt den minste ht i denne serien - 1702 - den har Philips diskant og Celestion bass.
    Estetisk meget flotte, nydelig treverk på denne serien.

    mvh
    Ja det var virkelig pen finish på disse. Jeg har refoamet mine:) Byttet terminalene fra de ''dårlige'' Din typen. Jeg synes de låter fint. Skal se det er Peerless både på Beovox 3702 og AR MST. Det må jeg finne ut av. Når det gjelder denne AR MST, så hadde den 4 diskanter. Det sies at denne hadde impedans problemer p.g.a det, og ble erstattet av MST-1 som hadde 3 diskanter. Tror jeg må ta en impedansmåling på disse for å se hva som er galt:rolleyes: mvh Guit
    Kikket i "arkivet" mitt og det viser seg at mine 3702 hadde Seas diskant og mellomtone + Peerless bass:
    3702.jpg


    Synes de låt bra, veldig åpen lyd.
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Mine 3702 har helt annen diskant og mellomtone. Diskanten er Philips med denne filtputen festet foran. Mellomtonen er jeg ikke så sikker på hva er!

    c621d1d9-fad0-4323-a417-c43f3c2009dc.jpg
    index.jpg
     
    Sist redigert:

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5

    Tandberg TL-3520 har samme mellomtone og diskant.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn