Alt til hus og bolig Bølger i ny parkett?

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei!

Overtatt ny leilighet, i nybygget Skanska bygg. Parkett ser ut til å tverrgående bølger når jeg ser på den i motlys. Vanskelig å kjenne ujevnheter, men synes å ane at de er der. Altså mener jeg at det ikke bare er sjatteringer som gir inntrykk av bølger. Har meldt inn dette til boligbygger nå. Hva mener den kritiske HiFi ekspertisen om dette? Det er vannbåren varme i gulvet. Ikke tegn til oppsprekking eller annet.
Bølgene minner litt om ujevnt slipt/lakket parkett, men dette er altså snakk om helt ny. 9A0104DB-C03D-4632-8F9D-22976A8C1CD8.jpeg
 
Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Jeg hadde ikke brydd meg, livet er for kort til å henge seg opp i hva man kan ane, og om noe man kun kan se i motlys. (Skriftlig ser dette værre ut enn det jeg mener å være ;) )
 

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.656
Antall liker
1.715
Torget vurderinger
1
Hvis de ikke kan kjennes, og når møbler og tepper kommer på plass så er det ikke sikkert dette blir så synlig. Så jeg ville latt være og gjøre noe med det.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.310
Det er bare slik parkett er. Godta det som det er.
 

TerryGib

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2011
Innlegg
1.678
Antall liker
2.875
Sted
Bergen
Har hatt parketten(2-stavs eik) i over 10 år og aldri sett/tenkt over at den har tverrgående bølger - men når eg nå ser i motlys og i en spesiell vinkel er det nok antydning til bølger på noen av bordene. Kommer aldri til å bry meg.
145FDAB5-52D1-4D56-9A44-D33E37026E02.jpeg
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.287
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Hei!

Overtatt ny leilighet, i nybygget Skanska bygg. Parkett ser ut til å tverrgående bølger når jeg ser på den i motlys. Vanskelig å kjenne ujevnheter, men synes å ane at de er der. Altså mener jeg at det ikke bare er sjatteringer som gir inntrykk av bølger. Har meldt inn dette til boligbygger nå. Hva mener den kritiske HiFi ekspertisen om dette? Det er vannbåren varme i gulvet. Ikke tegn til oppsprekking eller annet.
Bølgene minner litt om ujevnt slipt/lakket parkett, men dette er altså snakk om helt ny.
Jeg har tilsvarende parkett med vannbåren varme under og jeg har levd godt med det i 14 år. Det kommer du også helt sikkert til å gjøre.
 
2

2xJ

Gjest
Jeg foreslår at du irriterer deg mer enn du gjør, bli helst bitter i tillegg!! Gå hardt og brutalt ut mot byggherre, vis ingen nåde og vær sta som et uvær.

Det er bare så deilig og ha tanken om slikt... men sånn er det når man velger plastikk :LOL:

Get a life and get over it...
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Takk for svar folkens!

Skjønner at grunn for postingen ikke kom godt nok frem; det er altså dette med vannbåren varme som er nytt for meg.
Om parketten kan «slå seg»/har bølget når man begynner å øke temperaturen. Jeg har selv i min korte eiertid ikke vært over 25 grader, og har lest at det skal gå greit med opp mot 27 grader. Har hatt parkett i flere boliger, ikke hatt disse bølgene, og ikke hatt varme i stuegulv heller før. Får høre hva Skanska sier om saken.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Jeg foreslår at du irriterer deg mer enn du gjør, bli helst bitter i tillegg!! Gå hardt og brutalt ut mot byggherre, vis ingen nåde og vær sta som et uvær.

Det er bare så deilig og ha tanken om slikt... men sånn er det når man velger plastikk :LOL:

Get a life and get over it...
Denne skjønte jeg lite av..? Er ingen som er eller vil bli bitre eller irriterte her.
Bra BRL her, hvor man enkelt oppretter saker etter overtagelse. Alltid noen feil og mangler etter kjøp av ny-bolig, og de er viktige å ta med en gang mens garantien gjelder og byggherre har folk gående på bruket.
Plastikk..?
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Jeg hadde ikke brydd meg, livet er for kort til å henge seg opp i hva man kan ane, og om noe man kun kan se i motlys. (Skriftlig ser dette værre ut enn det jeg mener å være ;) )
Var vanskelig å få frem dette skikkelig med mobilkameraet pga nettop motlys.
Jeg tenker det behøves en runde med noe lavfrekvent, for på den måten massere ut parketten skikkelig og jeg har også hørt at basspulser er gunstig for sirkulasjonen i gulvvarmen. Samt at lyden sprer seg med og gjennom vannmolekylene rundt i alle tilknyttede rom. Sonar. Das Boot.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Vannbåren varme og parkett er ikke et problem, det er jo ingen grunn til å ha høyere turtemperatur en at gulvet aldri blir over 27°. Er rimelig sikker på at det fint tåler mye mer, men fabrikantene har satt det såpass lavt for å sikre seg.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Slike bord er jo ikke pusset men høvlet.
De gulv jeg har sett er ikke dette noe uvanlig.
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.977
Antall liker
4.263
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Det er ikke ideelt på noen måte at gulvvarme skal ha full romtemperatur.
Det er bedre å toppe de siste gradene med internlast (eller ovn) slik at du hurtig kan regulere ned varmen.
Er gulvet under (dekket) i betong, kan det gå to opptil dager før temperaturen endres (energilagring, treg respons).
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Uten at jeg vet det, regner jeg med at dette dreier seg om varmesløyfer som ligger rett under parketten, slik det er blitt vanlig... Det er vel ingen som legger varmerør/kabler i betong idag, i alle fall ikke til boligformål, nettopp pga den store hysteresen. Likevel, - jeg har problemer med å se noen bølger i det hele, - det lille jeg klarer å se i venstrekant av bildet ser mer ut som et produksjonsfenomen.. det er for tett til å skyldes varmesløyfene, og for langt i mellom til å skyldes høvling i produksjonen.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.614
Antall liker
9.171
Sted
Trondheim
Man må vel regne med at det er lagt en parkett som er lagd for å tåle gulvvarme? Det er det vel ikke all parkett som er? I hvert fall ikke da det ble lagt parkett hos meg for 6 år siden.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Slikt handler ikke bare om den roterende høvelen, men også materullen under.
Hvis den ikke er helt perfekt kan dette fenomenet komme.
Men synes det er veldig lite.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei folkens! Takk for gode innspill. Snakket med utbygger nå, og fått forsikring på at alt er OK ift temperatur toleranser og «bølger». Det ble henvist til dette med motlys, og sammenlignet med malte vegger hvor man vil se samme fenomen. Og dette kjenner jeg igjen. Bare aldri sett det på parkett før. Fikk jo slipt og lakket over 40kvm original parkett i 70-talls huset, hvor lysinnslippet og motlys faktoren var enda større. Der var det heelt smooth. Gulvtech i Oslo ass. Han karen kunne sakene sine han. 91C9AE2C-4933-425C-97A8-084CE49AD8A6.jpeg
 
Sist redigert:

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
Ble medlem
20.11.2004
Innlegg
3.604
Antall liker
3.949
Sted
Stockholm/Västerås
Torget vurderinger
2
Hei folkens! Takk for gode innspill. Snakket med utbygger nå, og fått forsikring på at alt er OK ift temperatur toleranser og «bølger». Det ble henvist til dette med motlys, og sammenlignet med malte vegger hvor man vil se samme fenomen. Og dette kjenner jeg igjen. Bare aldri sett det på parkett før. Fikk jo slipt og lakket over 40kvm original parkett i 70-talls huset, hvor lysinnslippet og motlys faktoren var enda større. Der var det heelt smooth. Gulvtech i Oslo ass. Han karen kunne sakene sine han. Vis vedlegget 662109
Du måste vara väldigt lång, om du skall nå upp till de romerska ringarna.🤔
 
Topp Bunn