Høyttalere Bøklete bånddiskant

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Innlegg
488
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Heisann,
var på butikkdemo med et par brukte stativhøyttalere med bånddiskant. Det låt fint det, men jeg har ikke noen referanser hverken innen bånddiskant eller stativht. Jeg var egentlig klar for å ta med høyttalerne den dagen, men da jeg tok av grillen så jeg at bånddiskantene på begge var bøklete (bulket). De så rett og slett ut som om de hadde fått seg en trøkk. De var som sagt brukte, men så ellers meget pene ut.

Kan bånddiskant bli seendes slik ut av seg selv, (tenker hard bruk, magnetisk påvirkning og lignende?) eller må de få seg en trøkk for å bli bulkete?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.959
Antall liker
13.293
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
de strekker seg ved hard belastning over tid, om de ikke brenner over
mvh
Leif
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Da jeg hadde Decca og Gamma bånddiskenter så hendte det at de ved meget høyt lydtrykk fikk seg en kavring som lignet på en DC-puls. Diskantene tålte det, men båndet ble buklet. Demonterte og "korrugerte" membranet selv med et passende kjøkkenredskap :)cool:). Det fungerte fint.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Ganske mange diskant-bånd er "creppet" (bølgete) fra fødselen...
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
var sikkert linjært så det holdt etterpå!:rolleyes:
Lagde for endel år siden High Fidelity's "La Folia" hvor diskanten var av båndtypen. Eksperimenterte med flere korrugeringsmetoder og mønstre - store, små og skrå korrugeringer. Sikkert målbare forskjeller, men det spilte overraskende bra! Dro desverre uhorvelige mengder strøm og det var tøft å være forsterker. Diskantbåndet målte 1,2 ohm husker jeg.... Ikke VELDIG dynamiske... :rolleyes:
 

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Innlegg
488
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Takk for alle svar.

Det låt jo bra, så når jeg så hvor ruglete de var tenkte jeg at "jøss, har jeg så dårlig hørsel at et så skadet membran høres bra ut? ".

Men siden dette da tydeligvis er normalt, hvor mye påvirker det lyden? Altså hørbart, ikke målbart. (Mulig spørsmålet stiller i klassen "Hvor mye koster en bil? ")
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
706
Antall liker
242
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Slik ser mine ut ,kansje litt vondt og se men dei er også bøklete fra fødsel :D Tonian acoustics -TL-R2 (Google i vei)
Mvh Roy K

 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Alle mine Emim mellomtoner i Infinity RS1 er litt ujevne, men de spiller da fantastisk for d !!
 

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Innlegg
488
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Vel, disse var ikke ujevne, de så ut som noen hadde kjørt et spett i de noen ganger..
 
U

Utgatt11378

Gjest
Du kunne jo snakket med butikken, eller stukket innom for og se og diskutere "bunglene" . Ikke noe er så irriterende som å være litt usikker på om dette er riktig eller ikke....selv om "båndmannskapet" ytrer at dette ikke er noe særtilfelle!

Vh
S
 

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Innlegg
488
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Hei, javisst, men selgeren hadde ikke sett det før jeg påpekte det. Og jeg spør her for å få svar fra folk uten interesser i saken.

Selger har tilbudt å dele kostnaden på kr 870 + mva per diskant, og med nye diskanter er det langt mer interessant.
 
U

Utgatt11378

Gjest
Slik jeg har lest tråden er der ingen med interesser i saken, men som er interessert i saken og har erfaringer med bånd... :)

Vh

S
 
L

Lars.N

Gjest
Alle mine X Infinity RSIIB var også buklete spillte feiende flott .
 

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Innlegg
488
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Såvidt jeg har skjønt må elektrostatmembraner skiftes etterhvert, de blir slitt ut. Er bånddiskant en lillebror av elektrosta, og må/bør skiftes etter noen år?
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Bare om du bruker dem som askebeger & nåle-pute...
 
U

Utgatt11378

Gjest
...melder pass...skjønner ikke tråden lengre.. :/
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Elektrostater tiltrekker seg støv/luftforurensing/røyk pga statisk elektrisitet. Magneter har ikke helt samme egenskap...
 
Topp Bunn