Avstiving/demping av høyttalerkabinett

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • aloz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    442
    Antall liker
    124
    Torget vurderinger
    2
    Har et par Klipsch Tangent 5000 som jeg kunne tenke meg
    å prøve å gjøre noe med i forhold til å "stramme" opp lyden.
    Da hovedsaklig bassen.
    Kabinett-veggene er ca 10mm, frontbaffelen er 20mm.
    Høyttalerne er bestykket med en passiv/radiator-bass nederst.
    Pr nå er det ingen form for avstivinger bortsett fra et par små/korte lister mellom side/bakvegg.
    I tillegg ligger det en 30mm skumgummimatte langs bakvegg/rundt diskant/mellomtone.
    Da jeg har null peiling på hva som kan lønne seg, eller om det i det hele tatt kan lønne seg å gjøre noe,
    vil jeg høre om noen av dere kan komme med tips.
    IMG_2168.JPG
    IMG_2173.JPG
    IMG_2170.JPG
    IMG_2169.JPG
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.907
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Prøv å kutte nøye til et par biter av kosteskaft som går fra side til side, slik at de akkurat går å sette inn. Det er mulig at du må bruke kile i enden for å få en stram passning - Det skal være tight nok til at veggene kommer i litt spenn.

    Johan-Kr
     

    aloz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    442
    Antall liker
    124
    Torget vurderinger
    2
    Mener du da jo flere desto bedre?
    Eller kan det holde med en under hvert bass-hull f.eks?
    Takk for tilbakemelding.
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Jo fleir, jo bedre, men du stjeler kassevolum. Det er ganske frie tøyler eigentleg, gjer som du synes er lettvint, det er bra med kaos inni kassa, du treng altså ikkje eigentleg bruke tommestokk dersom du limer. Her frå noko eg gjorde nylig:
    1591990829383.png


    Synast det ofte er greit å lime nokon på høykant, deretter skru+lime ei plate i mellom dei igjen.
    1591990564830.png

    Det vil hjelpe masse med bare dei røde, men så kan du legge i den blå plata dersom du gidder, og vil ha det veldig stivt.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.907
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Diagonale avstivere, over ei plate, som vist over, er svært effektivt for å dempe kasseresonanser.

    Johan-Kr
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Ah ... Flott tråd! Akkurat det jeg kanskje trenger.

    Har akkurat kjøpt en pen kasse som jeg kunne tenke meg å gjøre noe med. Mulig jeg skulle teste den først, men jeg vil ha den best mulig med en gang.

    Det skal monteres JBL E145 i den. Kassa er kanskje litt i minste laget (160 liter) for elementet, men jeg vil ha det slik. Rommet mitt vil antagelig dra dette i riktig retning.

    Kunne tenke meg å frese ut diameteren/kanten av der hvor det gamle elementet satt med 13mm. Men bare 1-2mm dypt. Slik at E145 elementet har en liten kant å hvile i.

    Mulig jeg kunne bygge opp hele kanten med noe, men da har ikke elementet en hvilekant.

    Bakplaten er skrudd fast. Så den kan tas av. Kunne tenke meg å stive av mest mulig, uten å stjele for mye volum. Kan jeg legge en lag kryssfiner eller MDF med noe «tøft» limt mellom? Tenker også stive horisontalt etc…

    Setter STOR pris på forslag!

    Horn og Sub 4.JPG


    Horn og Sub 3.JPG
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.381
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ribber limes asymmetrisk (f.eks etter formel L = 0,62x +1x + 1,62x) til innervegger med stivt lim. Avstiving vil løfte resonans, men her vil nodene spres over et bredt område istedet for et par skarpe pga symmetri. Avstivninger (på tvers i kassen) limes med mykt lim slik at resonans nå dempes istedet for å løfte res.frekvensen.
    På platene i mellom limes asfaltgummi og filt for å holde de høyeste frekvensene nede.
    Dette går altså kun på kassekonstruksjonen (når kassen først er slik den er), i tillegg kommer hensyn til de indre refleksjonsegenskaper.
    Du har også mulighet for kasse-i kasse med et bruddlag imellom, sandwich, viskoelastisk folie / lim, sandfylling, isolert elementoppheng etc.
    Hold kontroll på volumet og event. etterjuster refleks-port. Til dette temaet vil det normalt følge innsigelser fra en hærskare av tilhengere av engelske (gitar)kasser.
    Det er bare sunt, akkurat som "k-ordet" som dras frem når ting blir kjedelig på sentralen.
    Min filosofi (som jeg liker å tro på... ;) ), er at lyden kun bør stamme fra forsiden av elementet.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Selve grunnkonstruksojonen består av fineert mdf og kryssfineer. Veggene er 30mm og 27mm.

    Tenke ikke gå så langt som kasse i kasse med sandfylling etc. Første delen du beskriver er mer i gata jeg tenkte. Kassa er 40cm dyp og 60 brei. Ca 85 høy.

    Du skriver ribber. Er det slike som du ser på bildet?

    De stokkene som står der er skrudd og limt fra bakplata til baffel.

    Har jeg noen stor effekt av å hel-lime 10mm kryssfiner i hele kassa innvendig?

    Hva slags lim er mykt lim?
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.381
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ja,det kan kalles ribber. Bruk green- glue om du limer på plater. Du nevner finer. Jeg vil heller anbefale gipsplater, helst fibergipsplate type Fermacell. "Kasse- signaturen" vil endres og utfallet er alltid ukjent på forhånd.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Endret strategi noe. Hva med å tre inn en hel plate med stort hull i midten som treffer alle vegger og lime denne mot veggene og stokkene som står der fra før. Stokkene går fra baffel til bakvegg.

    I tillegg vil jeg stive opp resten av baffel med 10mm mdf som det allerede er gjort bak høyttalerområdet.

    Så tar jeg tipset ditt med asfaltgummi og filt. Skal det ikke mer demping i kassen etter dette? Det er skumgummiplater på alle flater fra før. Skal dette fjernes?

    Når jeg er ferdig vil jeg lime og skru fast bakplaten.

    JBL E145 har 13 mm større diameter enn mange andre JBL-elementer og er vel beregnet for en flat baffelfesting. Derfor vil jeg få laget en 39cm ring med et hull på 35,6 og plassere denne inn i utsparingen. Denne kunne ha vært av et isolerende materiale, som du nevner. Noen ide om dette? Bore opp og så skru fast elementet.

    Så får det briste eller bære.

    box_home4arb.jpg
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.381
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Zerostat:
    Ikke forveksle mekanisk kassedemping (vegger/vibrasjoner) med akustisk demping (kasse-fyll).
    Akustisk demping går kort fortalt ut på på klangjustering.
    Ser du har bassrefleksport, Normalt er det minimalt med (fyll)demping i en slik kasse, men det er opp til konstruktøren å bestemme dette.

    Aloz: På ditt system med slavebass bør det ikke forandres på opprinnelig fyll noe særlig.
    Forsøksvis kan du plassere ei ikke for tykk, men tung matte (f.eks 50mm Rockwool) på bakveggen bak den aktive wooferen.
    Legg på tynn filt på matten eller spray på litt lakk slik at fibere ikke løsner.

    Når du nå har anledning bør du dempe sidene på hornene inni kassen med blygummi.
    Dette er forøvrig en velkjent Klipsch - tweak.
    Konstruksjonen fra ca 1993 bør også få nye kondensatorer. av god kvalitet.
     

    Vedlegg

    aloz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    442
    Antall liker
    124
    Torget vurderinger
    2
    Aloz: På ditt system med slavebass bør det ikke forandres på opprinnelig fyll noe særlig.
    Forsøksvis kan du plassere ei ikke for tykk, men tung matte (f.eks 50mm Rockwool) på bakveggen bak den aktive wooferen.
    Legg på tynn filt på matten eller spray på litt lakk slik at fibere ikke løsner.

    Når du nå har anledning bør du dempe sidene på hornene inni kassen med blygummi.
    Dette er forøvrig en velkjent Klipsch - tweak.
    Konstruksjonen fra ca 1993 bør også få nye kondensatorer. av god kvalitet.
    Takk for info.
    Mener du at en tung matte alene vil kunne være nok, eller bør jeg i tillegg sette igang avstiving med div stag?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    1592564763758.png


    Dette er en god ide syns jeg. Tilpassningen blir også mye enklere å få til.
    Blir også lett å få nok lim bak avstivningene og tett mot kassen.

    Kan jeg bruke lim fra biltema? Dette er lærerikt!
    Eks:
    BT Multibond, eller
    Trelim
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Tenkte jeg skulle stive av med denne kryssfineerplata rett under basselementet. Den blir 2 cm kortere alle veier enn kabinettet innvendig. Dernest blir det som den rød/blå platen over.

    En ting jeg også lurer på er om hullet jeg skal skjære ut er kritisk??? Tenker størrelse. Se bildet under:
    box_home5arb.jpg
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.381
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Artikkelen beskriver resonanser som har opphav fra forskjellige avstivingsmønstre.
    Tenk på en støtdemper: Den er hverken stiv eller fritt fjærende.
    Kjenner ikke Multibond-limet. Hullet i avstivingsplata under bass er ikke kritisk sålenge hullet har godt areal.
    Det farlige med å gi tips er at forventninger kan skrus urimelig høyt. Det er ikke alltid sikkert at resultatet tilsvarer forventningene.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Innleggene dine setter jeg veldig pris på. Virker fornuftig å tenke på og å ta med i betraktningen. Jeg har ingen bakgrunn for dette og da blir dette prosjektet et slag i lufta. Elementet jeg skal bruke er ikke testet i kassa av meg. Dette blir så spennende som det kan bli. Har ingen store forventninger, men allikevel håper jeg på positiv overraskelse.😀

    Så tilbake til kassa. Kassa virker fornuftig laget. Ser ut som at veggene hovedsakelig består av 3 lag. Ca + -1mm mål og lagene består av:
    - Fineert utvendig overflate.
    - 5mm MDF
    - 18mm kryssfineer
    - 10mm MDF

    Bakveggen er 22mm MDF og bare skrudd fast foreløpig og skal limes.

    Jeg ønsker en enklel avstivningsløsning som kan gi meg et godt løft i forhold til hvordan dette er alllerede.

    Hva tror du om å lage 3 stk horisontale avstivninger som går rundet hele kassen med ca de forholdsmålene du oppga tidligere i tråden? (Leser i artikkelen jeg linket til, at avstivninger i lengderetning er mer effektive. Eller leser jeg feil?)

    Syns du at jeg skal beholde stavene som går fra baffel til bakvegg?

    Ønsker at løsningen stjeler minst mulig volum av kassen.

    Jeg tenker «støtdemper» og hvordan... 🧐
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.381
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Avstiving i lengderetning fungerer fint, gjerne på skrå slik at flatene ikke blir rektangulære.
    Ikke bruk "mykt" tre, men gjerne eik, ask eller 22mm kryssfiner på høykant.
    Behold stavene.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.403
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Er en veldig god måte å tilpasse avstiver på.
    Kutt en platebit ca 3 mm lengre en kassens mål innvendig. Skråkapp den på midten.
    Så er det bare å skyve de på plass med lim imellom.
    Sitter som ett skudd.
    (Sagblad er som oftest ca 3 mm)
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Er det egentlig nødvendig å lage disse avstiverlistene helt kloss inntil tilstøtende vegger, Steinost? Tipper det er bedre å lage dem 1cm kortere. Som w.sand skriver, kan et kryss over hele siden med med 22mm kryssfineer som skråstivere være en god ide. Kanskje 6cm dype. Velg eks 2-3 skruer som akkurat passer uten å gå igjennom kasseveggen 😬 og dra til med lim mellom. Bor hull igjennom først som er større en selve skruegjengene. Da vil avstiveren dras godt inntil veggen. Etter hva jeg skjønner vil kassen da bestå av en masse små trekantede resonans flater. Hvis man i tillegg lager noen avstivere og setter asymmetrisk tvers over mot kryssene har man kanskje gjort første fase med resonanskontroll. Så kommer dempingen. Se over hva w.sand skriver over om nettopp dette. 👍
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Spørs hvor langt opp i frekvens kassa skal spille og.
    Om den skal opp til 6-700 Hz er det kanskje lurt å stappe inn litt saueull også?
    Jeg kjøpte noe fra en nettbutikk tidligere i år til mine 180 liter kasser. Husker ikke hvilken.

    Jo mer du stiver opp kassa, jo høyere opp legges resonans frekvensen i kassa.
    Det beste er vel å få lagt resonans frekvensen utenfor kassas arbeidsområde, men jeg vet ikke hvordan man gjør det.
    Uansett hvordan, og hvor mye man avstiver, vil vel kassa få en egenresonans som trigges ett eller annet sted i frekvens.
    Eller er jeg på bærtur nå? Er det en enkel måte å løse det på?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg testet en vegg med krysstivere. Kassen/veggen fikk en helt annen og lysere «knock»-faktor og virker dau i forhold.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.403
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Er det egentlig nødvendig å lage disse avstiverlistene helt kloss inntil tilstøtende vegger, Steinost? Tipper det er bedre å lage dem 1cm kortere. Som w.sand skriver, kan et kryss over hele siden med med 22mm kryssfineer som skråstivere være en god ide. Kanskje 6cm brede. Velg eks 2-3 skruer som akkurat passer uten å gå igjennom kasseveggen 😬 og dra til med lim mellom. Bor hull igjennom først som er større en selve skruegjengene. Da vil avstiveren dras godt inntil veggen. Etter hva jeg skjønner vil kassen da bestå av en masse små trekantede resonans flater. Hvis man i tillegg lager noen avstivere og setter asymmetrisk tvers over mot kryssene har man kanskje gjort første fase med resonanskontroll. Så kommer dempingen. Se over hva w.sand skriver over om nettopp dette. 👍
    Trenger ikke skruer hvis det gjøres slik jeg sier.
    Sier ikke noe om det du sier.
    Det jeg mener er for avstigning side mot side og front mot bakvegg.
    Dette er like enkelt som det er genialt.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.403
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Når du skyver disse mot hverandre blir de jo lengre.
    Dårlig tegning, men gjort i farta.
    20200611_132755.jpg
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hva skjer når du avstiver fra en vegg til en annen som er lik? Jeg mener du da transporterer samme frekvens mellom dem... eller tar jeg feil.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.403
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tror du tenker litt feil. Kassa blir stivere.
    Resonansfrekvensen blir jo da en annen.
    Det beste er vell å lage kassa ekstremt tykk med forskjellige lim mellom platene.
    Thohaug laget jo en kasse som var død, da mener jeg stein dau.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.710
    Torget vurderinger
    96
    Når man forandrer på en konstruksjon fra en høyttalerprodusent som sikkert har beregnet en resonans frekvens som skal ligge under det meste av frekvensområdet til høyttaleren, vil det ikke være fare for at man flytter denne frekvensen opp i et mer kritisk område?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg skal vist dele på 600-700 Hz. Da skal vel kasseresonansen være over dette.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    aloz

    Hvordan går det med avstivningen? Jeg er nysgjerrig på lydsignaturen etter.

    Jeg ville ha satt en avstiver mellom elementene som beskrevet av AAaf i innlegg #4. Ville også boret opp skruehullene og brukt gjengeinnsatser innskrudd fra baksiden. Flytt dem hvis de gamle er slitte. La demping være slik det er og ta en prøvelytt. Tipper alt er som er "ment" fra fabrikanten stort sett er i varetatt, bortsett fra at babbel og kabinett blir stivere. Resonanspunktetene for kassen blir flyttet litt oppover, men også dempet. Tipper dette ikke skader.

    Er det allerede en pakning mellom element og kasse?

    Disse er bra:
    https://www.gustavsenas.no/innslags-mutter-og-gjenger/116686/gjengeinnsats-for-tre-med-umbrako-m8x15



    La meg få høre hva du syns!
     
    Sist redigert:

    aloz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    442
    Antall liker
    124
    Torget vurderinger
    2
    I sommervarmen har jeg ikke kommet lenger enn at jeg har kappet noen
    rundstokker og andre biter som skal brukes til avstiving slik dere anbefaler.
    Skal prøve meg fram.
    Skruehullene er ok, men skal montere pakninger mellom elementer og kasse.
    Kommer med rapport etterhvert:)
    Takk for tips til alle!
     

    Modifix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    261
    Antall liker
    510
    Eller man kan starte kabinetbyggeriet helt forfra og lade sig inspirere lidt af enkelte Duelund-ideer:
    IMG_20201120_034856.jpg
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Min filosofi (som jeg liker å tro på... ;) ), er at lyden kun bør stamme fra forsiden av elementet.
    Grunnleggende innenfor alt av høyttalerkonstruksjoner det du her sier - kan ikke si meg mer enig.

    Også enig med Reidar Persson (Response høyttalere) som ikke har avstivere innvendig, da han mener at hver flate bør ha sin egen utklinging/egenressonas, fremfor at de kobles sammen via avstivere og dermed i fare for å skape én mer hørbar resonans.

    Sand, virker godt det (har selv prøvd det) men man må ha mye sand skal det ha noen effekt, og den bør være så finkornet som mulig (tørket sandblåsersand som leveres i fuktsperrende sekker).
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Grunnleggende innenfor alt av høyttalerkonstruksjoner det du her sier - kan ikke si meg mer enig.

    Også enig med Reidar Persson (Response høyttalere) som ikke har avstivere innvendig, da han mener at hver flate bør ha sin egen utklinging/egenressonas, fremfor at de kobles sammen via avstivere og dermed i fare for å skape én mer hørbar resonans.

    Sand, virker godt det (har selv prøvd det) men man må ha mye sand skal det ha noen effekt, og den bør være så finkornet som mulig (tørket sandblåsersand som leveres i fuktsperrende sekker).
    Det er kanskje derfor han lager pyramideformede kabinetter. Mulig denne formen har noen fordeler i så måte.
    Jeg har hørt mitt kabinett med og uten avstivning og er ikke i tvil hva jeg foretrekker.
    Har avstivninger på alle vegger med forskjellig inndeling. Har en avstivning fra baffel til bakvegg som jeg derimot er usikker på. Bitumen-plater er bra i tillegg. Skaper ro og orden.
    Trekker ikke frem demping her nå. Lar det ligge til jeg får mer erfaring.
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Extrem-approach, ganske dødt kabinett til tross for at det er 2050mm høy of 168mm bred (og ca 350mm dyp)
    Epoxy mikset med sand :)
    LS2-2.jpg
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Extrem-approach, ganske dødt kabinett til tross for at det er 2050mm høy of 168mm bred (og ca 350mm dyp)
    Epoxy mikset med sand :)
    Ingen «skrangling i kabinetter» å høre, nei, hver gang jeg passerer deg. Banker plutselig på døra di, for ny lytt, bare denne korona-dritten gir seg...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn