Avspillingsproblemer på Akai GXC-709D

Kassettkaksen

Medlem
Ble medlem
02.10.2021
Innlegg
35
Antall liker
16
Sted
Trondheim
Hei! For en måneds tid sia kjøpte jeg en brukt Akai GXC-709D kassettspiller. I starten funka den bra, og den spilte veldig fint.
Men nå har jeg fått visse problemer med den. Når jeg trykker play så bruker den et sekund eller to på å komme opp i riktig hastighet. Slik var det også når jeg kjøpte den; men jeg tenkte ikke mye over det. Men nå har jeg trøbbel med å spille en rekke kassetter som spiller fint på (den elendige) ghettoblasteren jeg har hatt sia jeg var barn. Enten nekter den å spole fram eller tilbake, ellers så slutter den plutselig å spille midt i en kassett. Da er jeg som regel nødt til å putte kassetten i ghettoblasteren, spole den fra start til slutt på begge sider flere ganger, og deretter spiller Akaien som regel greit gjennom kassetten. Jeg har også trøbbel med at den tidvis spiller med ujevn hastighet.

Hva er problemet her? Dette har begynt å skje med for mange kassetter til at jeg tror det bare er kassettene. I hvert fall når de spiller helt fint på ghettoblasteren (dog med elendig lydkvalitet, som det er på denne ghettoblasteren).
Kan det være at det er reimene som begynner å bli slitt, eller er det noe verre - nemlig motoren?
 
Sist redigert:

Kassettkaksen

Medlem
Ble medlem
02.10.2021
Innlegg
35
Antall liker
16
Sted
Trondheim
Å tusen takk, det var faktisk svaret jeg ønska å høre (jeg frykta at det i verste fall kunne være motoren)! 😊
Jeg får vel forsåvidt også legge ut et bilde av denne nydeligheten i aksjon! 😀
 

Vedlegg

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.941
Antall liker
1.279
Sted
Nadadouro, Portugal
Du kan jo ta lokket av spilleren og se hva der skjer når du trykker play.
Du kan spørre om belter på tapeheads også, kanskje et PRB belte? Vintage-electronics har kanskje også.
 

torstej

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.10.2018
Innlegg
623
Antall liker
1.003
Den spilleren skal ha 3 belter til sammen, er det ikke like greit å bestille alle 3 når man først handler fra utlandet?

Man kan absolutt kjøpe sånne beltesett på eBay eller andre nettsteder. Det er en liten risiko i det at man vet ikke alltid helt hvem man handler med og om de har kontroll på hva som er riktige belter... I tillegg til dette med kvalitet selvfølgelig. Alternativt kan man som @niels også er inne på kjøpe PRB-belter, det har jeg gjort ofte, og det gjør mange på tapeheads-forumet også (inkludert profesjonelle reparatører). Evt. kan man sende en forespørsel om belter til FixYourAudio, han som driver det stedet er en entusiast som også er på tapeheads-forumet.

Ifølge PRB sin katalog så skal Akai GXC-709D ha følgende 3 belter:
1633857453054.jpeg


Nå er ikke den katalogen 100% korrekt alltid, men hvis man tar sjansen så er det mulig å bestille pr epost (og paypal) direkte fra Russell Industries, evt. fra MarVac Electronics som også har disse beltene på lager. Jeg har god erfaring med begge steder. Man kan jo også sikre seg på forhånd ved å ta av de gamle beltene, kontrollere typen (flatt belte eller firkantet belte) måle de og sammenlikne med mål på de 3 fra katalogen (de gamle vil naturlig nok være strekt - det må man ta høyde for). En bonus er at man da også finner ut om dette er en jobb man får til selv, før man legger penger i nye belter. Dersom spilleren ender opp hos en reparatør, så kan det hende han foretrekker å bruke belter fra sitt eget lager (Teletor f.eks. gjør det), så da har man kastet penger rett ut av vinduet...
 
Sist redigert:
Topp Bunn