Avspilling av spotify høy kvalitet

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.496
Antall liker
1.787
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Hei

Trenger litt hjelp
Streamer pr i dag spotify via chromecast ultra til tven og fra tv til dac via toslink kabel.
Sliter med dårlig lydkvalitet og fant ut at spotify ikke støtter streaming av den høyeste kvaliteten via chromecast.
Har derfor tittet på en Nvidia shield, men ut i fra hva jeg leser så er det samme problemet her, og det virker som det er android som operativ system som er problemet.
Ikke at jeg forstår alt som er skrevet, men er noe med upsamling som gjør at det er fundamentale endringer i anroid som må til for å evt løse dette.

Trenger derfor forslag til løsning som kan gi meg god lydkvalitet og helst streaming av filmer o.l også.
Jeg bruker kun spotify til musikk, og har ingen kabeltv så ser kun tv/film via chromecast
Dac blir brukt som forforsterker rett inn i effektforsterkere (digital volumkontroll) og har ingen analoge inputs

Ut i fra spesifikasjonene på dac er det vel best å bruke coax eller usb
Coaxial S/PDIF input up to 192 kHz/24 bit
Optical S/PDIF input up to 96 kHz/24 bit
USB Asynchronous High Speed USB 2.0 input up to 192kHz/24bit
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
ChromeCast Audio? Aner ikke om den støtter streaming av høy kvalitet, men jeg ble i sin tid overrasket av hvor god CC Audio var.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.496
Antall liker
1.787
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Hmm, bluesound så jo interessant ut. Men dette så jo nesten ut som erstatter for hele dac`en. Til 5.000kr så kunne det kanskje vært bedre å bygge en dedikert pc for heller å bruke spotify connect?
Finnes det noen andre alternativer som er litt billigere?
 
M

MarkusH

Gjest
Benytt en audiostreamer, f.eks. Bluesound Node 2i til musikk, som du plugger i dacen. https://www.hifiklubben.no/bluesound-node-2i-musikkstreamer/blsnode2ibk/
Du kan fortsatt bruke CC ultra til film osv i kombinasjon.

Johan-Kr
Kanskje du vet om det er mulig å få standardisert volumet på node 2i ved bruk av Spotify? Jeg kjøpte en Argon Stream2M og den har ikke den muligheten, som er helt høl i hue ....

Jeg bruker PC og DAC i stedet for Argon-streamer pga kvalitet og brukervennlighet.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Kanskje du vet om det er mulig å få standardisert volumet på node 2i ved bruk av Spotify? Jeg kjøpte en Argon Stream2M og den har ikke den muligheten, som er helt høl i hue ....

Jeg bruker PC og DAC i stedet for Argon-streamer pga kvalitet og brukervennlighet.
Nå har ikke jeg Bluesound, men den går via Spotify Connect. Da går du i innstillingene på Spotify-appen, under playback, og skrur på «Enable volume normalization».

Joban-Kr
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.373
Sted
Sørlandet
Spotify tilbyr ikke lossless CD kvalitet og mange tester viser at lydkvaliteten via Spotify ligger en del under konkurrentene.

-BB-
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.496
Antall liker
1.787
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Testet tidal men ble ikke komfortabel med interface. Har brukt spotify i ti år nå og bruker det overalt (bil, hjemme, jobb, reise osv) så blir ikke akutellt å bytte. Derimot ønsker jeg å få maks ut av spotify og det får jeg ikke i dag.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Mitt tips blir å se på bruktbørsen etter en Bluesound node2 (ligger vanligvis ute til ca 2500,-) eller en Sonos Connect (har sett dem fra 900-1500,-)
Problem løst.

mvh
Proffen
 
M

MarkusH

Gjest
Nå har ikke jeg Bluesound, men den går via Spotify Connect. Da går du i innstillingene på Spotify-appen, under playback, og skrur på «Enable volume normalization».

Joban-Kr
Mener at jeg så på det, men ikke fant det. Får se om jeg finner det i kveld. ;)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
CC Audio rett i DAC? Finnes vel ikke noe billigere?
mulig det, men da får jo ikke ts mulighet for å benytte seg av Spotify`s høyeste oppløsning, jfr innlegg 1.
Og det er jo nettopp dette han ønsker seg.

mvh
Proffen
 
S

svk

Gjest
mulig det, men da får jo ikke ts mulighet for å benytte seg av Spotify`s høyeste oppløsning, jfr innlegg 1.
Og det er jo nettopp dette han ønsker seg.

mvh
Proffen
Denne støtter høyere oppløsning enn spotify.
Spotify låter dårlig uansett
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Denne støtter høyere oppløsning enn spotify.
Spotify låter dårlig uansett
Men spotify er kanskje ikke fullt ut kompatibel med CC?
Iflg ts er det jo noe med komboen som lugger litt.
Og CC Audio rett i dac forutsetter kanskje at dac har hdmi inn, i tillegg til at spotify må være fullt ut kompatibel med CC Audio......?
Din mening om spotify låter er vel i grunnen irrelevant for ts, som jo virker tilfreds med det.....

mvh
Proffen
 

jan_eriks

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
433
Antall liker
116
Hæ? Har jeg gått glipp av noe? Bruker CC Audio enheten og streamer via toslink til en dac. 44. KHz. Er ikke dette maks av hva Spotify greier??
 
S

svk

Gjest
Men spotify er kanskje ikke fullt ut kompatibel med CC?
Iflg ts er det jo noe med komboen som lugger litt.
Hæ? Har jeg gått glipp av noe? Bruker CC Audio enheten og streamer via toslink til en dac. 44. KHz. Er ikke dette maks av hva Spotify greier??
du har rett her...
Din mening om spotify låter er vel i grunnen irrelevant for ts, som jo virker tilfreds med det.....

mvh
Proffen
kjøpte en brukt CC. får den ikke til å virke med ios. har bestilt apple airport.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.496
Antall liker
1.787
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Hmm, sjekket litt sonos på finn. Er det noe risiko ved å kjøpe disse gamle som ikke er støttet lenger? Jeg bryr meg ikke om multiroom, vil kun få så god lyd som mulig ut av det tross alt ganske ok anlegget jeg har.
Ellers har jeg funnet noen andre streamere som har spotify connect, men de koster jo fort like mye som en mini pc: https://www.komplett.no/product/116...rebone/barebone-m-hovedkort/asus-minipc-pn50#
Og det blir vel kanskje uansett bedre lyd med en pc koblet til Dac via usb?
 
M

MarkusH

Gjest
Hmm, sjekket litt sonos på finn. Er det noe risiko ved å kjøpe disse gamle som ikke er støttet lenger? Jeg bryr meg ikke om multiroom, vil kun få så god lyd som mulig ut av det tross alt ganske ok anlegget jeg har.
Ellers har jeg funnet noen andre streamere som har spotify connect, men de koster jo fort like mye som en mini pc: https://www.komplett.no/product/116...rebone/barebone-m-hovedkort/asus-minipc-pn50#
Og det blir vel kanskje uansett bedre lyd med en pc koblet til Dac via usb?
Jeg kjøpte en billig Argon streamer (som tydeligvis skrur av muligheten for å normalisere volumet), den kan ikke kobles til DACen min på noen måte (Parasound ZDAC), for DACen i den Argon-saken er av den dårlige typen, endte opp med å bruke den gamle bærbare pcen med usb rett inn i ZDAC og det fungerer greit, men er lite praktisk. Hadde vært spennende å visst om Bluesound faktisk godtok å "tvinge" volumet til normalt på alle sangene. :)
 
S

svk

Gjest
Liten laptop er jo mer praktisk😝
Holder på å teste ny dac idag. Bruker usb og laptop.
Mobilen som fjernkontroll.
men 14» pc er litt stort
image.jpg
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.211
Antall liker
6.125
Sted
Under stjernene
Hmm, sjekket litt sonos på finn. Er det noe risiko ved å kjøpe disse gamle som ikke er støttet lenger? Jeg bryr meg ikke om multiroom, vil kun få så god lyd som mulig ut av det tross alt ganske ok anlegget jeg har.
Ellers har jeg funnet noen andre streamere som har spotify connect, men de koster jo fort like mye som en mini pc: https://www.komplett.no/product/116...rebone/barebone-m-hovedkort/asus-minipc-pn50#
Og det blir vel kanskje uansett bedre lyd med en pc koblet til Dac via usb?
Gjerne med en SOtM sMS 200 Ultra NEO med PS 500 koblet til nettverket og med en egnet USB kabel til DAC.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Samme volum på alle sanger på spotify? Vil ikke det hemme kvaliteten?
Var nå det som ble sagt tidligere
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hmm, sjekket litt sonos på finn. Er det noe risiko ved å kjøpe disse gamle som ikke er støttet lenger? Jeg bryr meg ikke om multiroom, vil kun få så god lyd som mulig ut av det tross alt ganske ok anlegget jeg har.
Anbefaler ikke å kjøpe streamer som ikke er støttet lengre av produsent. Da er det en endring av grensesnittet til Spotify som skal til, og så står du med det som i prinsippet er en dyr dørstopper.

Jeg bruker Squeezebox økosystemet, men der er det og snakk om noe som er ute av produksjon, men der er hele økosystemet gjort til open source, så du får fremedeles oppdateringer. Den dagen Logitech lukker ned squeezebox-portalen, så sliter man kun litt - Da er det dags å legge greia over på roon.

Chromecast Audio er ute av produksjon, men den koster skitt og ingenting om du finner noen som har restlager- ca 400kr. Til den prisen anser jeg det ikke som stor risiko.

Johan-Kr
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.014
Torget vurderinger
2
Spotify tilbyr ikke lossless CD kvalitet og mange tester viser at lydkvaliteten via Spotify ligger en del under konkurrentene.

-BB-
Dette er jo korrekt, men det er i sannhet overraskende hvor bra det kan låte dersom man kjører Spotify Connect digitalt fra nettverksspiller via en god DAC. Jo, jeg kan av og til høre at CD og/eller Tidal er et strå hvassere, men sånn til daglig rekker Spotify i lange baner.
 
Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.496
Antall liker
1.787
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Gjerne med en SOtM sMS 200 Ultra NEO med PS 500 koblet til nettverket og med en egnet USB kabel til DAC.
Interresant, men spørs om jeg får brukt denne? Glemte å skrive at jeg har en electrocompaniet ecd 2 dac, de har kun usb drivere til windows og mac. Vet ikke om det vil funke uten drivere?
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.496
Antall liker
1.787
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Anbefaler ikke å kjøpe streamer som ikke er støttet lengre av produsent. Da er det en endring av grensesnittet til Spotify som skal til, og så står du med det som i prinsippet er en dyr dørstopper.

Jeg bruker Squeezebox økosystemet, men der er det og snakk om noe som er ute av produksjon, men der er hele økosystemet gjort til open source, så du får fremedeles oppdateringer. Den dagen Logitech lukker ned squeezebox-portalen, så sliter man kun litt - Da er det dags å legge greia over på roon.

Chromecast Audio er ute av produksjon, men den koster skitt og ingenting om du finner noen som har restlager- ca 400kr. Til den prisen anser jeg det ikke som stor risiko.

Johan-Kr
Takk, som jeg mistenkte. Blir fort penger ut av vinduet da hvis det kommer oppdatering, og det gjør det jo ofte.
 
S

svk

Gjest
bruk pc og usb til ec dac`n.
sett evt noe imellom for å redusere jitter.

eller bruk chomecast audio eller apple airport.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.496
Antall liker
1.787
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Endte opp med å bestille en mini pc som jeg bruker til dac`en.
Var mye som endret seg samtidig (spotify i full kvalitet, 44.1khz 16bit til 192khz 24 bit og andre kabler), men til det bedre.
 
  • Liker
Reaksjoner: svk
Topp Bunn