Aura Fidelity`s venner. På parti med musikken.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    121
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har lyst til å starte en vennetråd for dette fantastiske forsterkermerket. Ifølge konstruktøren har det blitt solgt ca 15 forsterkere i Norge. Det er få som har skrevet om sine erfaringer. Jeg har skrevet om mine her på Sentralen tidligere.
    Jeg har for noen uker siden oppgradert både for-og effektforsterker til Gold-versjon. Dette er tredje oppgradering jeg har foretatt. Hver gang har jeg opplevd en signifikant økning i forsterkerens evne til å grave fram nyanser og detaljer i musikken. Selv om jeg nå har brukt en anseelig sum på forsterker(75000 kr) har jeg hele tiden følt at jeg har fått valuta for pengene. Det er slike opplevelser som gjør denne hobbyen så fin.Med den siste oppgraderingen et det kommet enda mer oppløsning og slagkraft i de dypeste toner noe som øker realismen spesielt i forhold til kompliserte orkesterverker med store energiutladninger.
    Jeg sitter nå og hører Keith Jarret spille sin improviserte Køln-konsert her i stuen. Musikken fremføres via denne forsterkeren på en svært overbevisende måte. Jeg kan høre hvert pust, host og kremt fra publikum. Tonene har en fantastisk utklingning. Hans måte å variere anslag kommer helt klart frem både i høyre og venstre hånd. Definisjonen av instrument og konsertlokalets akustikk er forbilledlig. Det oppleves så riktig og naturlig. Jeg spiller ikke særlig høyt fordi jeg bor i blokk. Allikevel er alle nyansene i musikken på plass.
    Skifter over til opera. Både mann´s -og kvinnestemmer tegnes troverdig. Kor og orkester kommer fram tydelig slik at en kan høre tydelig de enkelte instrumentgrupper. De er riktig plassert i forhold til hverandre. Klangen i instrumenter og stemmer oppleves riktig. Man kan høre at sangerne beveger seg rundt på scenen. Slagverk og bassinstrumenter er tydelig og riktig presentert i forhold til strykere og blåsere.
    Musikken "spruter" ut av høyttalerne (Gallo ref 3,5). Hvilken spilleglede! Vanskelig å ikke la seg rive med og trampe takten. ;D
     
    • Liker
    Reaksjoner: mwt

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Hvor er erfaringen fra de 14 andre eierene av dette forsterkersettet ?

    Har forøvrig Gold-forsterkeren og preamp (ikke Gold, den er i utviklingsfasen) på lån. Det kommer vel etterhvert en omtale på OAS-hjemmeside.

    Kan allerde nå røpe at dette er forsterkere som er vel verdt å låne sitt øre til ;)
     

    KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    121
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    5
    Har fått Goldversjon av preampen i går. Kan meddele at det er en kraftig forbedring, spesielt i de lavere deler av frekvensområdet. Hele lydbildet har selvfølgelig en nytte av at bunnen blir mer definert. Følelsen av rom blir ende bedre. Drivet i musikken kommer bedre frem. Lydbildet fremstår som noe varmere med glød og temperament.
    Bassinstrumenter og slagverk får et tydeligere "skyv". Oppover blir stemmer fyldigere og står bedre i rommet. Det er blitt enda bedre luft mellom instrmentene i framføringene. Den banker min Hovland HP100 med nye( og innspilte) rør på alle parametre bortsett fra utseendet.
    Jeg har problemer med å forstå hvordan det kan gjøres bedre i denne prisklassen. ;D
     

    Amademus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    504
    Antall liker
    116
    Torget vurderinger
    1
    Hei:)

    Vil først og fremst få takk KnutD for at vi (Impulse og undertegnede) fikk komme på en liten lytte kveld med Aura. Knut er en meget sympatisk og hyggelig fyr med et solid utvalg av vinyl og mye god musikkunnskap:)
    Etter en til to timer med kaffe og kaker begynte musikken og våkne. Da hadde vi gått over til vinyl etter å ha trutla litt med noe sånn derre data avspilling greier jeg ikke helt har greie på, ei heller gått over til. Er desverre ingen kløpper på data selv, så hos meg går det i cd/lp. Knut hadde et par små men vakre Gallo høyttalere det ble spilt på. Spec. på div utstyr kan du KnutD kansje fortelle hva som var hva for intresserte? Så vakkert ut:) Det spilter bedre og bedre ettersom timene gikk, og vi ble forført av myk og meget detaljert og homogen musikkgjenngivelse. Aura gir en veldig god innsikt i de forskjellige instrumentene og dens struktur samt plassering. Både Impulse og jeg er jo innbitte horn/rør avhengige, og det skal i hvertfall mye til for at jeg lar meg forføre av transistor, men dette låt meget bra. Savnet litt mere dynamikk og litt mere i de nedre regioner, men det skyldes nok mye høyttalerens begrensninger, eller at jeg er litt farget av mye lytting på mine egen horn. Men det spilte veldig sammenhengende og ryddig. Gleder meg til å høre Aura på flere typer høyttalere i fremtiden. Aura har kvaliteter jeg sent vil glemme og ble forført av. Et veldig godt tegn på at dette låt godt var at vi ville bare lytte mere og mere, selvom klokka sa at det var på tide og la verten få lov til å legge seg i annstendig tid. En veldig hyggelig kveld/opplevelse jeg håper jeg får flere muligheter til å bli bedt på. Igjen en stor takk til KnutD:)))

    Mvh

    Amademus.
     

    KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    121
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    5
    Takk til Amadeus og Impulse for et hyggelig besøk. Fint at innbitte rørentusiaster likte å høre på transistor. Selv har jeg også en forkjærlighet for rør. Var imidlertid blitt lei av at utstyret stadig måtte på service. Dessuten koster rørutstyr en god slump penger dersom man vil ha utstyr i toppklassen. Derfor var det flott å finne et transistormerke som har mange av rørenes gode egenskaper mht oppløsning og behagelig lydbilde. I denne sammenheng er prisen moderat. Hele settet koster omtrent det samme som en god rør forforsterker f.eks Hovland hp 100. Jeg har fortsatt denne preampen i soveromsanlegget ;D.
    Diskusjonen rør vs transistor er litt håpløs slik jeg ser det. Jeg tror at det mer handler om hvordan teknologien implementeres, dvs hvordan kretsene designes. I Aura forsterkerene er det lagt stor vekt på strømforsyningen og at energien leveres til hvert forsterkningstrinn på en effektiv måte. Dette må konstruktøren redgjøre for selv. Den som er interssert kan sikkert ta kontakt med ham.
    Jeg vet at han nå er i ferd med å legge siste hånd på et Riia-trinn som er bygget etter samme prisipp som han bruker i forsterkerne. Tror dette kan bli veldig bra. Håper å få hørt på det i neste uke.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Jeg må bare få takke for en utrolig hyggelig kveld hos KnutD sammen med Amademus. Glimrende selskap, avslappet og tilbakelent stemning, god Brioche, glitrende musikk og et veldig spennende anlegg skapte noen veldig gode timer. Anlegget spilte etterhvert usedvanlig bra, selv om det var tydelig at forsterkeren nok trengte etpar timer før den virkelig viste oss hva den kan. Knut er som veteran å regne i hifisammenheng, han har hengt med på dette kjøret i flere tiår, og da er det ikke direkte overraskende at det er vinylspilleren som er den foretrukne kilden. Den gedigne Vpi-spilleren med Shelter 901 og Riaa fra Artemis Labs spilte med gedigen pondus, nydelig separasjon og artikulasjon, og med en letthet man kun finner i virkelig glimrende utstyr. Forsterkerne fra Aura besatt den samme lettheten, denne følelsen av riktige klangfarger, virkelig troverdig instrumentell kropp, utklingning, luftighet og uanstrengthet. Ingenting var forsert eller kunstig, musikken pustet i rommet, ikke inne i høyttalerne. Å høre Radkas "Fairytales", Little Feats avsindig coole "Dixie Chicken" eller Anette Peacocks "The perfect release" (skjelden og ubercool utgivelse fra det herrens år 1979. Som en kanonfunky Joni Mitchell med stuntpoettekster og superbacking. Denne finnes kun i samlingen til kjennere, spør du meg... Kudos til Knut! ) var en fryd. Det låt rett og slett veldig naturlig og overbevisende. Ikke som elektronikk som gjengir, men som musikk som lever. Det sier ikke lite.
     

    KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    121
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    5
    Takk for hyggelig innlegg Impulse. Jeg var hos Joakim i dag og hørte på hans nye riia trinn. Det ble brukt en Technics platespiller til 1200 kr med en MM picup til 180 kr. Det spillte MEGET godt. Den råtne vinylriggen spilte ringer rundt en relativt oppegående Marantz cd/sacd spiller. Lyden var levende, oppløst og dynamisk. Jeg tror at dette riiatrinnet kan konkurrere med min Artemis Labs til nesten 40.000. Skal teste i eget anlegg om en stund. Tror prisen på å få bygget dette riiatrinnet inn i preampen vil være rundt 5000. Blir sikker endel dyrere å få det som frittstående enhet. Dette er bare foreløpige anslag såvidt jeg vet. Uansett tror jeg det blir en sensasjon til prisen.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    I et anlegg bestående av dCS integrert (forrige generasjon) CD-spiller, Aura Gold pre og amp, Stereovox signalkabler, Dynaudio Contur 2.4 ht, og Nordost Freya ht.k. låt det ikke fullt så lekkert som det tydeligvis gjør hjemme hos KnutD.
    Rommet musikken ble avspilt i var langt fra optimalt, men det er verten ikke alene om.
    Ble musikk materialet for komplekst (mange utøvere, og mye forskjellig instrumentering) fikk forsterkeriet trøbbel med og formidle budskapet stringent og oversiktlig. det ble rett og slett en smule sauset sammen.
    Ved avspilling av små gode jazz ensembler låt det oppløst med god følelse av 3D, størrelse og kropp på instrumentene er flott opptegnet, og det var bra med energi og pådrag nedover.
    Igjen var magien med et vell av mikrodetaljer til stede som vi også hørte hos Herr Fragåso under avspilling av musikk i hans produksjonslokaler høsten 2010. jeg er nå mer i tvil om det er "gold" alt som gjengis via Aura forsterker settet.
    Her må lyttes mer i andre anlegg som har andre komponenter i et bedre rom.
     

    Amademus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    504
    Antall liker
    116
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var innom Joaquim i går og fikk lytte på hans nye riia via hans gold edition serie, og der har det virkelig skjed noe siden sist jeg var der! ;D

    Lyden var meget oppløst og frigjort samtidig som det spilte med en skikkelig autoritet og ro. Innsikten i musikken er formidabel og alle instrumeneter og stemmer fremstår veldig riktig både tonalt og plasseringsmessig. Det var ingenting som "skar" i mine ører uansett om man spilete lavt eller veldig høyt, og det var ingenting som stakk av eller forandret tonalitet eller plassering. Det spilte veldig mykt stort lett og behagelig, og med skikkelig fylde og drag i nedre område. Dette var morro å høre på. Må nok få testet dette hjemme ved anledning snart, så får vi se om noe av rørutstyret mitt får reisepass. Tiden vil vise ;)

    Mvh

    Amademus.
     

    christianator

    Fersking
    Ble medlem
    12.03.2009
    Innlegg
    2
    Antall liker
    1
    Jeg tok, etter å ha lest om Aura her på sentralen, kontakt med produsenten på Rud for å høre om det var mulig å stikke innom for en lytt. Jeg har i utgangspunktet et ganske avslappet forhold til dette med HIFI og er på langt nær inne i terminologien, så dere får unskylde meg om dette ikke er omtale etter boka. Anlegget mitt består av kreti og Pleti. Dynaudio Contour 3,4, Krell, Cambridge audio, Rega, viablue og MIT kabler, Abrahamsen dac, med mer.
    Da jeg besøkte Aura, var det vanskelig å danne seg noe inntrykk av lyden. Innehaver, daglig leder, konstruktør og altmuligmann Joakim var imidlertid velvilligheten selv så jeg fikk låne med meg Grand Integra hjem. Etter å ha koblet opp forsterkeren satt på en tilfeldig CD (husker ikke lenger hva det var) begynte jeg med helt andre ting. Unger skal ha mat, hus skal holdes i orden, så jeg ble gående litt til og fra. Ganske raskt ble imidlertid stoppene foran anlegget lenger og lenger. Jeg begynte en frenetisk graving i CD samlingen, for her var det opplagt mye moro. Her var det pondus, oppløsning, varme, den er nok noe mørkere enn mange andre forsterkere jeg har opplevd, noe jeg liker godt. Konstruktørene mener selv at forsterkeren ikke har noen signatur hva gjelder klangen. Det er mulig det, men det betyr mindre for meg. Jeg liker veldig godt den klangen jeg hører. Jeg har lest at andre, som har testet Aura mot Dynaudio har hatt mindre heldig resultat, men hos meg funker det utmerket. Jeg har også hatt besøk av langt mer drevende hifigærninger enn det jeg er som påpeker at dette må være en særdeles god match. En annen ”hifiskrue” var innom med en av sine berømte referanseplater, og jeg ble superoverrasket over at Grand Integra drev høytalerene mine til helt nye høyder, og ikke minst dybder.
    Jeg kan trygt si at i løpet av de ukene jeg har hatt den på test, så har jeg aldri spilt mer musikk kontinuerlig som jeg har gjort nå. Det har vært en ubetinget glede og se hva en knøttliten produsent har fått til. Hvis jeg skal påpeke noe negativt så er det at den går veldig varm. I tillegg ville jeg valgt et annet design, men det er jo en smakssak. Det viktige, lyden, jo den er i mine ører fantastisk, og jeg anbefaler alle å låne ører til dette merket. Jeg for min del skal i hvert fall følge med på hva Joakim foretar seg fremover, for han er helt klart på sporet av noe, og dessuten er han jo usedvanlig artig å prate med!
     

    KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    121
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    5
    Det var interessant å lese dine opplevelser med Aura. Det er akkurat slik jeg opplevde det. Man blir på et merkelig vis dratt inn i musikken. Det vanlige HiFi fokuset,dvs.hvordan det låter, blir borte og musikken trer frem.Det rare er at denne effekten blir sterkere jo lengre men hører. Disse forsterkerne har en "vanedannende" virkning. Man ønsker å høre mer musikk.
    Det er riktig at forsterkerne blir varme. I følge Joakim har de høy hvilestrøm. Min forsterker går i klasse A til ca 18 watt.
    Jeg har nå hatt riia-trinnet innbygget i preampen noen uker. Jeg opplever det som et meget kompetent riia-trinn.
    I dag var jeg oppe hos Joakim og fikk høre om han planer for en ny serie med forsterkere. Det virket meget spennende. Det blir nye kretsløsninger og nytt design.
     

    christianator

    Fersking
    Ble medlem
    12.03.2009
    Innlegg
    2
    Antall liker
    1
    Enig! Forsterkeren, for meg, fjernet fokuset fra vanlige "hifisannheter", til at jeg koste meg med musikken. Det blir spennende å se hva Joakim finner på med den nye serien sin.
     

    sonyrotel

    Fersking
    Ble medlem
    21.01.2009
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Hei,
    Ser at Aura kan ha noe interessant på gang, mern det er kanskje enda i en tidlig fase? Jeg er ute etter et lydbilde som i minst mulig grad farges av elektronikken. Utfordringen min som for kanskje de fleste, er at jeg har begrenset peiling, og har valgt å lytte til norske tester i de valgene jeg har gjort. Har derfor nå endt opp med Chapter Precis (MkII) og Bladelius Thor II, da disse fikk fremragende kritikker i et norsk hifi blad. Disse forsterkerne fungerer bra til hvert sitt formål, men får ofte anbefaling å gå Klasse A veien.

    Jeg streamer musikken fra disk/PC, og følgelig er også DAC et kritisk ledd i kjeden. Her er 'testvinneren' sagt å være HD20. Denne har jeg foreløpig ikke gått til anskaffelse av. Det er mest fordi jeg opplever virkelige store forskjeller mellom de ulike DACer, såvel gamle som nye. Har prøvd Lite DACs, SFD-I MkII, oppgraderte PS Audio, Logitech Transporter osv. Og må innrømme at det er den gamle Sonic Frontier SFD-1 som gir det mest behagelige og vanedannende lydbildet for meg, og da snakker vi om nesten 20 år gammel teknologi.

    Grunnen til at jeg skriver dette, var at jeg leste et innlegg om Aura forsterkere, der vedkommende skrev at Chapter Precis virker grumsete etter å ha lyttet til Aura Integra. Og når jeg i tillegg leser hva som står i denne forum-tråden, da er det at jeg kunne ønsket at de som har testet Thor II og Chapter MkII, også kunne testet Aura Grande Integra, og gjerne med en sammenligning mot de to tidligere 'vinnerne'.

    Muligens at rene Klasse A forsterkere er veien jeg burde gått, men er litt skeptisk til dette av 'tekniske' grunner.
    Slik som jeg leser beskrivelsene og andres erfaring med Aura, så kan det tyde på at dette representerer en design og et lydbilde som ligger nær opp til min preferanse. Men savner som sagt en 'test' av denne mot Chapter og Thor II.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det aller beste er vel kanskje om du låner med deg forsterkeren med hjem og står for testen selv, i ditt rom og med dine høyttalere og kilde.....
     

    KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    121
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    5
    Har vært hos Joacim for å se hvordan det går med utviklingen av den nye forsterkeren. Den første prototypen begynner nå å se dagens lys. Det blir en intergrert monsterforsterker på 2x400watt. designet blir meget spesiellt. Den blir laget som en 130 x 30 cm høy søyle. Den blir bare 8 cm dyp i den nederste delen og 4 cm dyp i de øverste 2/3 deler.
    Kabinettet er i aluminium. Strømforsyningen blir større enn på Hegels største effektforsterker. Den er bygget slik at elektrolyttene er koblet direkte til utgangstransistorene for sikre rask tilgang på energi.
     

    Vedlegg

    • Liker
    Reaksjoner: mwt

    ramsalt

    Fersking
    Ble medlem
    13.05.2012
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Har nylig gått til innkjøp av en Aura Fidelity Integra og er svært fornøyd. Gikk fra Electrocompaniet AW100 med ditto forforsterker og denne integrerte forsterkeren spiller, i mitt annlegg og mine ører, utvilsomt bedre. Bassen når dypt, transienter leveres med snert og komplekse lydbilder presenteres med imponerende detaljrikdom. Ben Harpers akkustiske gitar plasseres tydelig i rommet og fremstår med en stofflighet som er vanskelig å beskrive. Strenger av stål og en resonanskasse av tre til å ta og føle på. Harpers stemme er varm og nær. Charles Mingus trakterer bassen sin med en autoritet som nå fremstår mer dynamisk og samtidig fintfølende enn jeg har hørt den før. Også større orkesterverk får plass i stua mi. Det er herlig å skru opp volumet og virkelig føle mektige kresjendoer og paukeslag, men også fult mulig å nyte på moderat volum uten at detaljene forsvinner. Jeg blir grepet av en iver etter å høre alt, pianosonater, oriatorier, funk og heavy metal. Integra tar utfordringen på strak arm. Dette er helt klart en forsterker som kommer fra en musikalsk familie. På parti med musikken - så absolutt.
     

    Amademus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    504
    Antall liker
    116
    Torget vurderinger
    1
    Var innom Joaquim i dag og hørte på han siste skaperverk og jeg ble veldig possetivt overrasket. Det låt utrolig flott og meget musikkalsk. Jeg hadde bare lyst til å sitte å lytte hele kvelden og bare drømme meg bort i musikken som ble veldig delikat og behagelig servert. Her var det innsikt, detaljer, autoritet, ro, dynamikk, tyngde, 3dimensjonalitet, sammenhengende, å masse masse mer som virkelig var i en klasse for seg. Jeg har ikke hørt på musikk på lenge og har gått litt lei, men dette gjordet at jeg fikk tenning på å nyte musikk igjen. Så neste helg står det en integret box fra mister aura her i stua og stryker H2ene mine på ryggen til stor glede for meg å min kjære vil jeg tro. Så får vi se om ikke røra mine må se seg etter en ny eier... Gleder meg som en unge :)
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: mwt

    KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    121
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    5
    Har hatt Joakims siste kreasjon, effektforsterken Lotus i noen uker. Jeg har eid mange utgaver av hans effektforsterkere. For hver utgave har det vært en tydelig forbedring. Disse forsterkerene er nå på et meget høyt musikalsk nivå. Gjengivelsen er skremmende realistisk og veldig behagelig og vanedannende. Joakim har veldig klare ideer om hva han vil med sine produkter: musikalitet og realisme.
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    457
    Sted
    Jar
    Sitter og smiler bredt i regnværet:) Var hjemme hos Knut D i går og hadde tidenes lydopplevelse. Velværet sitter igjen i kroppen. Første plate ut var Rodrigos Concierto de Aranjuez. To sekunder etter at Benz LP hadde begynt avspillingsjobben, skjønte jeg at dette var spesielt. Organisk, lettflytende, detaljert, homogent og naturlig. Ingen tegn til mekanisk gjengivelse, glassaktig topp eller andre triste ting som ofte ellers er bivirkninger av høyoppløst, gjennomsiktig og detaljert lyd. Et bredt, høyt og dypt lydbilde, hvor alt stod på millimeter'n i alle plan.

    Etter gitarkonserten var det tid for mer rytmisk musikk, og det svingte som fy.

    Knut har et fantastisk anlegg. Programkildene er førsteklasses. Men det må være noe helt spesielt med både forsterkerne og høyttalerne, som klarer å bringe musikken videre til lytteren på en slik måte. Hva det er, har jeg ingen aning om... Men det funker til de grader:)

    Jeg har lenge vært interessert i musikk og lydgjengivelse, og begynte for alvor med hifi på midten av 80-tallet. Da jeg begynte med dette, så jeg for meg at jeg skulle klare å sette sammen noe som ga den helt store lydopplevelsen. Men det viste seg snart at det ikke var så lett, og at alt for mye hifi sto i veien for en god musikkopplevelse. Jeg har lenge slått meg til ro med rimelig god lydkvalitet, og trodd at grensen for hva som er praktisk mulig å få til, var nådd. Men i går fikk jeg høre den lyden jeg har drømt om.

    Tusen takk til Aura Fidelity, Musical Affairs, div annet utstyr og ikke minst Knut for en fin og inspirerende kveld!!!
     
    Sist redigert:

    KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    121
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    5
    Tusen takk for hyggelig tilbakemelding på anlegget og musikken. Vi får ta oss en tur til Aura fidelity's "fabrikk" på Rud i Bærum. Der kan du treffe kostruktøren Joakim Fragoso og høre hans filosofi vdr forsterkerkonstruksjon. Jeg opplever det er en et felleskap i tankegang mellom konstruktørene av Aura og Musical Affairs. Begge setter formidlingen av musikk i sentrum. De tør gå nye veier i sin streven etter å få frem "sjelen" i musikken. Musikken blir ikke gjengitt men fremført ved hjelp av disse komponenetene. Du hører musikkens "budskap", ikke lyd.
     

    KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    121
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    5
    Siste nytt om Aura's Lotusmodell

    Var hos Joakim på fredag. Han hadde konstruert noen nye "styringskretser" til effektforsterkeren. Jeg forstod at disse skulle hjelpe til med å "berge gjennom" rominformasjon og annen svak informasjon som vanligvis forsvinner på vei gjennom en forsterker. Nå er jo Auraforsterkerene ikke akkurat lukkede fra før. Tvert imot er de noen av de mest tranparente forsterkere man kan legge øret til. Nå har imidlertid Joakim greid å "åpne enda flere dører" til musikken. Høyttalerene forsvant fullstendig i lydbildet. Musikerene var tilstede i rommet i 3 dimensjoner og i riktige proposjoner. Forsterkeren opplevdes som den hadde fått en turboladning. Alt var raskere. Alle hifi-begreper blir helt meningsløse i en slik sammenheng. Musikken lever i rommet. Man hører den enkelte musikers bidrag til helheten. Klang, rytme, frasering, timing er det som settes i fokus. Jeg håper virkelig at flere får anledning til å oppleve innspillt musikk presentert på en så troverdig måte.
     

    Amademus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    504
    Antall liker
    116
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var innom Joachim i går kveld og hørte på den aller nyeste integrerte forsterkeren hans på 170watt i ett nett kabinett på ca 15kg. Etter å ha hørt på den en liten stund er jeg ikke i tvil at dette er hans beste konstruksjon. Må bare henge meg på de uttalelser KnutD nevner her over til det fulle. Etter å ha hørt hans forige forsterker en stund savnet jeg noe mer klang i tonene. Det ble liksom en bitte liten anelse kort klang i tonenen slik at jeg ikke fikk den innsikten jeg ønsket meg, men det har han nå virkelig fått ordnet opp i. Forsterkeren spiller med en eksepsjonell rytme og driv, så både hjertet og foten går i takt med musikken. Denne forsterkeren gjenngir musikken på et vis som rører i sjelen til en rørentusiast. Den spiller uanstrengt, silkemykt og ekstremt innsiktsfult, og den tonale ballansen i hele registerer er helt i toppklasse. Kunne ønske meg noe mere kraft helt nederst i subområde ved høyt volum når det kreves veldig mye energi, men det skulle bli fikset på med litt større kondensatorer. Gleder meg sykt til å få hjem en og få spilt på horna mine:) Denne anbefaler jeg virkelig folk å ta en lytt til:)
     

    KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    121
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    5
    Har hatt den intergrerte modellen i anlegget i helgen. Dette er en PERLE av en forsterker. Til prisen, 25000, er den ett kupp. Den har oppløsning og krefter. Det følger sin makeløse storebror ( koster nesten 100.000)nesten til døren. Jeg skal bruke den i stueanlegget og venter på et par Proac D18. Kommer tilbake med nærmere omtale på et senere tidspunkt.
     

    Erik.M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    4
    Har nå hatt Lotus Integra i ca en måned
    Har prøvd flere forskjellige transistor forsterkere på mine Impulse H2 uten å få den magiske lyden jeg vet de kan levere.
    Magien er nå på plass, og det er absolutt en perle av en forsterker...
    Nå er det bare å kose seg med musikken.
     

    KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    121
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    5
    Jeg sitter her og smiler så munnvikene møtes bak i nakken. Han hatt den nyeste versjonen av Aura Lotus pluss forsterkersettet i anlegget i ca ett døgn. Jazzmusikken lever og pulserer i rommet. Mitt lille 12 kvm lytterom er omskapt til en jazzklubb hvor Oscar Peterssons trio framfører We get Requets. Jeg hører hver tone perfekt i riktig klang. Hvert slag på cymbal og trommer er her tredimensjonalt sammen med en riktig kontrabass. Det svingersom bare f.. . Maken til utklinging. Maken til timing og driv. Her kommer jeg til å bli sittende resten av dagen. Skal nå sette på en klassisk plate ; eller 5, eller 10.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.798
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Var på besøk hos Aura Fidelity her forleden.
    Joaquim Fragoso har vært min kamerat siden 1980.
    Har i grunnen ikke tatt Joquim seriøst nok tidligere, men nå har det skjedd mye på "verkstedet" hans.
    Jeg fikk høre hans siste kreasjoner dvs Aura Fidelity's beste preamp og sluttrinn.
    Det er dessverre ikke mulig og bedømme "lydkvaliteten" i Aura sitt lytterom.
    Til det er det alt for mange begrensninger. Fikk i hvertfall et inntrykk av at dette begynner
    og bli seriøse greier.
    Joaquim kunne fortelle meg at han har planer om og utvide, slik at Aura kan få et skikkelig lytterom
    som de fortjener.
    Aura Fidelity har planer om og "lage" toppmodeller balansert.
    Dette passer jo meg,så da får jeg muligheten til og prøve dette hjemme hos meg.
    Gleder meg til og bli den første som for prøvd Aura Fidelity's toppmodeller?
    Skal oppdatere meg oftere her hos Aura Fidelity i framtida.

    Lykke Til Joaquim med ditt firma Aura Fidelity!

    Mvh
    puristen
     

    KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    121
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    5
    Ny effekforsterker

    Joacim har akkurat lagt siste hånd på den nye versjonen av effektforsterkeren. Han har forbedret layout på kretskortene, forbedret strømforsyning og brukt spesialselekterte j-fet's i styringskretsene. Har hatt forsterkeren i hus over helgen. Kan foreløpig si at dette er en en veldig god forsterker. Alle de gamle Aura Fidelity dydene er på plass: Åpenheten, klangfargene, musikaliteten og det behagelige lydbildet. I tillegg er det kommet en livlighet ,plutselighet og enorm dynamisk kontrast. Tidligere var det forforsterken som var det sterkeste kortet hos Aura. Nå er effekforsterkeren virkelig blitt minst like god. Skal komme tilbake til nærmere beskrivelser når jeg har hørt mer på vidunderet. Foreløpig er jeg litt målløs fordi haka sitter fast nede på brystet. Hadde virkelig ikke trodd det skulle bli en så stor forbedring.
     

    Amademus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    504
    Antall liker
    116
    Torget vurderinger
    1
    Sitter nå å hører på Joachim's siste verk, en integrert 300watter som spiller silkemykt på et par gamle refoamet Snell J3.
    Bortsett fra alle de ankepunktet de ht har er jeg blitt meget fascinert over hva som bor i denne forsterkeren. At gamle Snell kan levere så mye som disse gjør hadde jeg aldrig trodd! Gleder meg så utrolig til å få i hus en full-range ht av nyerere dato inn her i stua og se hvor det bærer henn på nyåret.... Mere info kommer nå alt er på plass snart :))) god jul :)
     

    Amademus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    504
    Antall liker
    116
    Torget vurderinger
    1
    Hei.

    Det har nå gått noen år siden sist jeg skrevt her, og det har skjedd en hel del med forsterkersettet til Aura Fidelity og i livet mitt med en ny verdensborger������

    Jeg har innimellom bleieskiften fått prøvd ut en rekke høyttalere for å finne noe som passer i stuen vår som er ganske håpløs akustisk sett. Stor stue fra 80-tallet med lite møbler og dårlig isolerte vegger, så det har ikke vert lett å finne en "homogen" ht som passer inn.

    Problemet er at forsterkersettet ikke har noen begrensinger i frekvensen noen steder og det er som å koble på en foss i inngangen for så å finne en ht ventil/demning som kan slippe ut vanne i en begrensning som rommet takler.

    Det har jeg nå endelig fått til med et par herlige Harbeth 30.1 i nydelig eucalyptus utførelse.

    Jeg blir helt satt ut til tider når musikken når helt inn til hjerterota på meg, fordi det er det Aura Fidelity gjør.
    Det spiller så utrolig herlig og musikalsk og en glemmer alt annet en musikken og hva den formidler.

    Jeg kjenner Joachim godt etterhvert og har vert med en stund under utviklingen ved å lytte underveis, og jeg føler nå at han virkelig har kommet dit henn hvor produktet hans virkelig er i verdenstoppen.

    Jeg har før spilt på dyrt rørutstyr og hornhøyttalere og er veldig opptatt av å få det musikalske helt frem til det indre i meg som rører i sjelen, og har aldrig fått den følelsen av noe transistor oppsett før ei heller digitale inntil møte med aura.

    Dette er store ord, men jeg mener denne mannen har funnet ut hvordan man skal bygge musikkformidler som ivaretar det aller viktigste i musikken, nemlig sjelen. Eller sagt på en annen måte, en musikkformidler som ikke ødlegger det som er i innspillingen.

    Takk for at jeg får ta del i dine evner Joachim, det setter jeg virkelig pris på������

    Mvh Amademus
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Bilder min gode mann, jeg vet jo at du er en meget kapabel fotograf. Hva skjedde med de fransk - importerte engelskmennene? :)

    Og gratulerer med eufori og glede. Det er deg vel unt. Både ifht hifi, og kanskje enda mer som stolt pappa :)
     

    Amademus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    504
    Antall liker
    116
    Torget vurderinger
    1
    Bilder min gode mann, jeg vet jo at du er en meget kapabel fotograf. Hva skjedde med de fransk - importerte engelskmennene? :)

    Og gratulerer med eufori og glede. Det er deg vel unt. Både ifht hifi, og kanskje enda mer som stolt pappa :)
    Takker mister������ H2 og rørutstyr er nedpakket siden aura kom i hus, og blir nok det en god stund til fremover������
    Prøver å laste opp et bilde tatt med gammel iPad med elendig kvalitet, men du får et inntrykk. Alt under benke blir bort når jeg får ryddet opp litt, så alt som blir synlig er ht, tv og forsterker. Ht stativer skal selvfølgelig skiftes ut med noen svarte etterhvert.
     

    Vedlegg

    Amademus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    504
    Antall liker
    116
    Torget vurderinger
    1
    Fått noen gamle targetstativer intill videre og satt på stor fot så lillegutt ikke klarer å velte dem.
    Bildet tatt med gammel iPad, så dårlig kvalitet, men lyden er hinsides bra. Mykt og tilbakelent med et stort lydbilde med innsikt og detaljer jeg aldrig har hørt før. Lillegutt nyter musikken og storkoser seg. Blir ikke bedre en dette😊
    God helg godt folk!
     

    Vedlegg

    KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    121
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    5
    Hei Amadeus. Jeg er enig med din vurdering av de siste modellene. De har en veldig høy grad av transparens og riktige klangfarger.
    Det samme gjelder riia'en og dac'en han har installert i preampen min.
    Jeg har satt mine andre riia'er og dac'er til side fordi de ikke kan konkurrere med Aura's naturlighet .
    Jeg var hos Joakim. Han hadde fått tak i noen meget gode transistorer som han nå implementerer i de nyeste modellene.
    Dette er meget lovende.
    Desverre er det dyre saker. Jeg tror ikke jeg kommer utenom. Det jeg hørte var så bra.
     

    Amademus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    504
    Antall liker
    116
    Torget vurderinger
    1
    Hei Amadeus. Jeg er enig med din vurdering av de siste modellene. De har en veldig høy grad av transparens og riktige klangfarger.
    Det samme gjelder riia'en og dac'en han har installert i preampen min.
    Jeg har satt mine andre riia'er og dac'er til side fordi de ikke kan konkurrere med Aura's naturlighet .
    Jeg var hos Joakim. Han hadde fått tak i noen meget gode transistorer som han nå implementerer i de nyeste modellene.
    Dette er meget lovende.
    Desverre er det dyre saker. Jeg tror ikke jeg kommer utenom. Det jeg hørte var så bra.
    Jeg har nå fått inn disse transistorene i preampen min (amp om noen mnd) og fått testet riia'n og jeg er helt målløs!!!
    Som resten av Aura tingene, er det en riia utenom det vanlige. Herlig naturlig og uanstrengt er kjennetegnene. Kan ikke få berømmet dette merke nok og håper folk stikker innom Joachim for en hyggelig prat og en fantastisk lytteopplevelse??????
     

    KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    121
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har to riia'er og en dac i preampen. I dag skiftet Joachim to kondensatorer i dacen. Det ble enda mer myk og naturlig lyd.
    Det fine med riiaen er at den ikke belaster pickupen. Det er pickupen som styrer riaen. Man trenger ikke tenke på belastningsimpedans. Den spiller like bra med en Benz LP som en Ikeda 9tt.
     

    KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    121
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    5
    Har fått forsterkersettet i den nye Alfaserien i hus. Eksteriøret på forsterkerene er endret. Volumkontrollen er er ikke lengre et analogt potmeter. På fronten er det et opplyst display som viser inngang og volum.Preampen har innebygget riia og dac. Dacen har bare SPDIF innganger så man trenger en USB/firewire til SPDIF omvandler eller et vanlig CD drivverk. Riia'en er konstruert slik at den ikke belaster pickupen. Man trenger ikke tenke på last. Både preamp og sluttrinn er balanserte.
    Lyden er typisk Aura Fidelity: åpen, behagelig, masse detaljer, stor grad av musikalitet. I forhold til Lotusserien er det mer av alt. Først og fremt er det mer musikk. Rytmikken er forbedret. Mikrodynamikken er veldig god. Det kommer fram enda fler nyanser. Fraseringer, små deltaljer i instrumentering og klangfarger kommer enda bedre frem. Musikken pulserer og vibrerer og fyller rommet.
    Forsterkeren oppleves raskere til å formidle pulser og transienter.
    Den er kresen på strømkvalitet og er noe følsom for luftbåren støy.
    Dacen er beste jeg har hørt forutsatt at man har et godt digitalsignal. Jeg henter signalene fra en IMac med audirvana+. Bruker firewire til Weiss Dac 2 som konverterer til SPDIF til Aura dacen.Firewire er etter min erfaring bedre enn USB til å overføre digitalsignaler i mitt anlegg. Har forsøkt forskjellige USB/SPDIF konvertere.
    Riiaen er god nok til at den ikke gjør seg bort i selskap med pickuper til rundt 30k på en platespiller til +100k. Jeg har forsøkt med Benz LP, Linn Kandid og IKEDA 9TT. Alle fungerer godt.
    Forsterkeren koster en god slump penger men for meg er den så mye bedre enn forgjengeren at den er verd prisen for oppgraderningen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn