Audion på besøk hos Proffen

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Proffen kontaktet meg for en stund siden med spørsmål om hvordan jeg mente monoblokkene mine ville fungere på høytalerne hans.



Derfor lempet jeg i går blokkene i baksetet på 850'en humpet avgårde.

Høytalerne til Proffen er BKS, danskproduserte om jeg ikke tar feil? De har et femogethalvttommers bass/mellomtoneelement som gir stafettpinnen videre til en bånddiskant ved 2400Hz. 88dB sensitivitet og 6ohm impedanse (om motstanden er jevn over hele frekvensspekteret aner jeg ikke). Kassa er temmelig død med granitt på sideveggene.





En utfordring for Audion silver Night med sine 18 300b-watt... ::)



Forforsterkeren som ble brukt er av merket "Classic", med opphav i det fjerne østen. CD-spilleren er fra Copland.





Vi startet med lett vokal jazz type "Diana Krall", Ida Marie Gundersen tror jeg det var en som het.
Og Mary Chain Carpenter, hun har jeg sansen for.
På slik musikk spilte det helt nydelig. Deilige varme, glødende og spretne toner. Godt med luft og stort lydbilde med glimrende dybde. Bassen var fyldig og artikulert. Men det manglet det nok snert i bassen. Man kan vel kanskje si at det manglet endel dynamikk.
Dette var inntrykk av lyden mens det ble spilt på Proffens normale lyttenivå, hvilket nok er nærmere et halvt snes dB lavere enn det jeg foretrekker når jeg har en salig lyttestund hjemme. Men for hverdagslytting med en god bok og et glass rødvin er det et greit nivå.
Tkr, som også var på besøk, karakteriserte da også lyden kort og godt som "rødvinslyd" ;D



Vi gjorde et par forsøk på å skru opp, men da klippet det umiddelbart. Ikke noe headroom med andre ord.

Vi satte etterhvert på noe rock, Red Hot Chillipeppers, Muse, Dave Matthews Band. Dette fungerte ikke for min del. Det ble for lite punch, for lite dynamikk, rett og slett ganske tamt.

Kammermusikk av Bach derimot spilte overjordisk vakkert med nydelige klanger og uendelige mengder luft og rom. Rett og slett noe av det bedre jeg har hørt. Igjen, så lenge man holdt seg på matta mtp lydnivået.

Konklusjonen med dette er imo at dette spiller helt aldeles nydelig så lenge man holder seg til en visse typer musikk, og så lenge man ikke blir for ivrig med volumet. Dette var vel kanskje ikke helt uventet med tanke på at BKS'ene nok er en urimelig tung last for forsterkerne.

Jeg og tkr postulerte at om Proffen går for denne typen blokker, vil han nok snart være på utkikk etter et par lettdrevne høytalere!

Eller hva sier du Proffen? ;)

Og som vanlig var det veldig hyggelig å møte likesinnede!!
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Nydelige bilder og en flott beskrivelse, takk kjoenik. Det er moro og lærerikt å lese om slike seanser.
 
R

Rojoh

Gjest
kjoenik skrev:
Jeg og tkr postulerte at om Proffen går for denne typen blokker, vil han nok snart være på utkikk etter et par lettdrevne høytalere!

Eller hva sier du Proffen? ;)
Høres ut som en bedre strategi. Jeg droppet relativt fort mitt prosjekt med hybridelektrostater/86dB/1W, transmisjonslinje i bass og dipp ned mot 1,5 Ohm i diskant på røreffekttrinn med begrenset effekt. Et kanskje mer spennende alternativ til watt-små forsterkere i denne klassen er f.eks. disse som jeg har hatt på hjemlån noen uker nå:


Mvh. Johan
 

Vedlegg

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Rojoh skrev:
kjoenik skrev:
Jeg og tkr postulerte at om Proffen går for denne typen blokker, vil han nok snart være på utkikk etter et par lettdrevne høytalere!

Eller hva sier du Proffen? ;)
Høres ut som en bedre strategi. Jeg droppet relativt fort mitt prosjekt med hybridelektrostater/86dB/1W, transmisjonslinje i bass og dipp ned mot 1,5 Ohm i diskant på røreffekttrinn med begrenset effekt. Et kanskje mer spennende alternativ til watt-små forsterkere i denne klassen er f.eks. disse som jeg har hatt på hjemlån noen uker nå:


Mvh. Johan
Skasei! :eek:
Fortell gjerne mer om disse (gjerne i din tråd) Rojoh :)
 
R

Rojoh

Gjest
Skal si litt mer i annen tråd - ikke vits å dra denne tråden helt OT. :)

Mvh. Johan
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hei Nils og tkr, og takk for sist!

Kommer med inntrykk og kommentarer så fort jeg rekker. I dag ble det jaggu litt knapt med tid.....
Men et spennende (og meget trivelig) besøk var det uten tvil.
Fikk ryddet opp i noen tanker, men fikk samtidig noe mer å tenke på... ;D

mvh
Proffen
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.532
Antall liker
3.076
Torget vurderinger
0
kjoenik skrev:
Bassen var fyldig og artikulert.
Dette virker som starten på en skikkelig "røverhistorie"...........

Det ser ut som vi snakker om BASS - men preferansene er ytterst forskjellig ;)
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.243
Antall liker
2.474
Torget vurderinger
1
Jeg har hørt litt på disse, og litt mer på storebroren i kjelleren til Roald. Litt mer power var tilgjengelig noe som jeg mener er et absolutt krav.

De kommer nok aldri til å bli de store rock høyttalerne, selv med utømmelige mengder watt. Men noe musikk gjør de meget bra! Så spørsmålet er hva hører du mest på og om du er villig til å betale for å få noe som gjør alt like bra.

Mvh Roald
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hei,
En hyggelig musikkstund var det iallfall!
"Rødvinslyd", ja.... kanskje ikke den dummeste formuleringen....
Det var en utrolig forskjellig presentasjon av musikken med Audion i forhold til VTLen til Proffen. At VTLen står der er vel litt min skyld, jeg anbefalte Proffen å beholde den.
Jeg synes VTL er nøytral og veldig dynamisk, mens Audionene, koplet med BKS, ga alt et pastellfarget, litt varmt og romantisk skjær. Vanedannende, IMO, og alldeles forførende med jazz, akustisk musikk og kammermusikk. Det var så en nesten vætet seg....
Nå er det slik at Proffens platesamling inneholder veldig mye av det som låt så betørende, og mindre elektronika, HM og klassisk musikk med store orkestre. I så måte var Audionene som skapt for Proffens musikksmak.
Jeg deler ellers helt Kjoeniks bedømmelse. Så snart det ble litt mer "guffe", falt lyden sammen og ble flat og udynamisk. Så veldig høyt kunne man heller ikke spille før det kom hørbar forvrengning.
Personlig synes jeg at det ville være å inngå vel store kompromisser å kjøre Audion på BKS. Det ville sette uakseptabelt store begrensninger på hva slags musikk man kunne spille.
Å beholde Audion i kjeden, derimot, sammen med mer lettdrevne høyttalere................. :D :D :D
mvh
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hei ja!
Da er jeg "klar" til å summe rundt sist torsdags musikalske timer.
Må starte med noe, og hvorfor ikke bare innrømme det: en skal søren klype lete lenge etter noe som slår Audion på finish... ;D

Men; nå er det vel ikke primært finishen som er&var av interesse, men lyden....
Og lyden var, som både Kjoenik og tkr alt har vært inne på, meget god og behagelig på en del musikk, mens det på annen musikk og ved for mye ratting på volumkontrollen falt sammen som en sekk med poteter i fritt fall. Synes det må være en enkel og grei måte å oppsummere opplevelsene denne kvelden.

Da vi spilte musikk som passet inn i forsterker/høytalerkombinasjonen, syntes jeg lydbildet var stooort, mye større, særlig i bredde og dybde, enn jeg har vært vant til. Lyden var også godt over tilfredsstillende oppløst, lettflytende og "musikalsk", utklinging var bedre enn jeg har vært vant til, og Audionene ivaretok mye av magien en kan finne i rørenes verden, og da i særdeleshet i mellomtonen...(og som kanskje også var det jeg var mest nysgjerrig på på forhånd). Her spilte også høytalerne på lag, med sine dipole bånddiskanter og kjappe bass/mellomtone, og bidro nok også aldri så lite til lydbildet som oppstod.

Desto større var da skuffelsen da sekken med poteter omsider landet... Det ble plutselig lite gøy å høre Red Hot Chili Peppers og annen musikk som tross alt krever mer power enn roligere stoff...(dette var jeg dog forberedt på, all den tid jeg visste at høytalernes følsomhet kunne bli i laveste laget for Audionene) Skuffelsen var derfor til å "leve med", selv om jeg helst skulle opplevd just det motsatte.......

En interessant og hyggelig kveld var det okke som! Hvor kursen går videre vites ikke i skrivende stund. Det frister å gå for 2*18w med Audion og 300B, men da er det ingen bønn; nye og mer lettdrevne høytalere må i hus! Og da aller helst noen som matcher BKS mht WAF! ;D Jeg er i alle fall åpen for muligheten, men det kan også tenkes at jeg prøver meg frem med litt ulike typer rør i VTL`en først......... Som tkr skriver og synes; den er nøytral og dynamisk, og ankepunktet mitt har så langt vært en viss mangel på mellomtonemagi, slik Audion tryllet frem... Blir spennende å høre hva litt tube-rolling kan gjøre....

Vil bare takke Kjoenik for sporty hifi-kameratslighet, stille opp slik med eget utstyr, det synes jeg er kjekt å oppleve. Likeledes takk til både ham og tkr for rett-fra-levra-kommentarer. Det er slik en "kommer videre..."
Nå er jeg en erfaring rikere, samt noen tanker tyngre. Får derfor bruke litt tid fremover på å finne ut hva jeg skal gjøre.

mvh
Proffen
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
slenger inn en brannfakkel:
bks kan ikke rocke.
historien vil vaere den samme uansett hvilken forsterker du smeller opp.
pent paa "hi-fi musikk", men treg og kaotisk paa uptempo rock og prog.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
joaquin skrev:
slenger inn en brannfakkel:
bks kan ikke rocke.
historien vil vaere den samme uansett hvilken forsterker du smeller opp.
pent paa "hi-fi musikk", men treg og kaotisk paa uptempo rock og prog.

Ska vi slåss????? ;D

Skjønner poenget, og ja, de vil aldri kunne gjengi bass med konsertnivå eller -trykk.
Men de kan likevel spille godt................

mvh
Proffen
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Rojoh skrev:
kjoenik skrev:
Jeg og tkr postulerte at om Proffen går for denne typen blokker, vil han nok snart være på utkikk etter et par lettdrevne høytalere!

Eller hva sier du Proffen? ;)
Høres ut som en bedre strategi. Jeg droppet relativt fort mitt prosjekt med hybridelektrostater/86dB/1W, transmisjonslinje i bass og dipp ned mot 1,5 Ohm i diskant på røreffekttrinn med begrenset effekt. Et kanskje mer spennende alternativ til watt-små forsterkere i denne klassen er f.eks. disse som jeg har hatt på hjemlån noen uker nå:


Mvh. Johan

Sorry ot... men M12 ? Spent på hva du har å si om disse :)
 

olllie

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2006
Innlegg
530
Antall liker
464
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hei Proffen.

Du har et anlegg som er BRA!!!!!!

Men trenger du rørkrefter? Du kan få mine Kora Cosmos 100w monoblocker mår de kommer tilbake fra service i Frankrike.

Olllie
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Ingen dum ide å prøve Kora, nei!
Kora og BKS hadde samme importør i England før i verden. De brukte selvfølgelig den kombinasjonen (sammen med kabler fra norske Renaissance) på messer. Det låt fantastisk bra. BKS kan faktisk rocke , men gudene skal vite at det trengs krefter. Og Proffen, mellomtonemagien du opplever fra en SET 300B er det faktisk bare SET 300B som leverer. Du kan tube-rolle til du mister forstanden uten å få det til. Det er mulig å komme ganske tett på, men bare ganske."Close, but no cigar" som det heter på oversjøisk. Det er vel hovedgrunnen til at vi som sverger til den teknologien og det røret, velger å leve med de begrensningene og de utgiftene det innebærer.

"Game, SET, match", som den utmerkede Kjoenik sier... ;)
 

olllie

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2006
Innlegg
530
Antall liker
464
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
impulse skrev:
Ingen dum ide å prøve Kora, nei!
Kora og BKS hadde samme importør i England før i verden. De brukte selvfølgelig den kombinasjonen (sammen med kabler fra norske Renaissance) på messer. Det låt fantastisk bra. BKS kan faktisk rocke , men gudene skal vite at det trengs krefter. Og Proffen, mellomtonemagien du opplever fra en SET 300B er det faktisk bare SET 300B som leverer. Du kan tube-rolle til du mister forstanden uten å få det til. Det er mulig å komme ganske tett på, men bare ganske."Close, but no cigar" som det heter på oversjøisk. Det er vel hovedgrunnen til at vi som sverger til den teknologien og det røret, velger å leve med de begrensningene og de utgiftene det innebærer.

"Game, SET, match", som den utmerkede Kjoenik sier... ;)

Og jeg som trodde Kjoenik er tennisspiller!! Så feil kan man ta.

Olllie
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Kora er litt i bakhodet, ja... ;D
De er jo dessuten svinelekre.
Men har også hørt kommentarer om at Kora ikke er noen perfekt match for BKS i alles ører...........
Da er det jo bare en måte å finne ut av det.... ;D
100w er jo noe mer enn det jeg kjører med idag, og rørene blir vel en annen type og.
Mulig det kun er 300B som kan skape den mellomtonemagien som impulse snakker om. Men en kan jo prøve å komme i nærheten, dersom en ikke er villig til å cashe ut det en 300B-forsterker koster, når den passerer 50w i ytelse.... Det er jo dessuten forskjell på hvor nær en kan komme, alt etter hvilken forsterker og hvilke rør en matcher inn i oppsettet............ Dvs at jeg har andre tanker i bakhodet enn Kora og, ja............ ;D Time will tell............

mvh
Proffen
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Ingen ting i verden er en perfekt match i alles ører, proffen.Men at Kora-importøren i GB valgte BKS sier vel sitt. Og en 300B-basert amp som passerer 50W i ytelse tror jeg ikke du finner noe sted uansett.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
impulse skrev:
Ingen ting i verden er en perfekt match i alles ører, proffen.Men at Kora-importøren i GB valgte BKS sier vel sitt. Og en 300B-basert amp som passerer 50W i ytelse tror jeg ikke du finner noe sted uansett.
Får se om jeg ikke benytter muligheten til å "få" Kora på besøk.... Er jo et poeng når Kora benytter seg av BKS. Mulig jeg faktisk har hørt den komboen hos Roald en gang, men det er for lenge siden........ Regner med at Ollie ikke mente bokstavelig at jeg skulle få blokkene hans................ ;D
Ad 300B: Bare jeg som mente jeg hadde hørt en som leverte 2*65w, men kan jo være jeg husker feil. 4 stk 300B pr kanal.......... Skal undersøke litt........ Har undersøkt litt. VAC er forsterkeren, den leverer 70w p-p.............. ;D

mvh
Proffen
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
jo,jo... men ettersom du leter etter mellomtonemagien fra Kjoeniks Audion, som er en single-ended-konstruksjon, tenker du da å gå i retning av push-pull om du vil ha 300B?
Påstanden min var basert på SET, som ligger rundt 20 W i klasse A ved to rør i paralell. Det ville jo forutsette nye høyttalere, som både du og tkr er inne på.

Koras forsterkere er riktignok PP, men de passer i alle fall hed høyttalerne du har.Mine erfaringer med netopp Kora er at de har mye av den lettflytende og kommunikative mellomtonen som SET-forsterkere elskes for. Derfor er det IMHO et godt valg om du beholder BKS 107.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
impulse skrev:
jo,jo... men ettersom du leter etter mellomtonemagien fra Kjoeniks Audion, som er en single-ended-konstruksjon, tenker du da å gå i retning av push-pull om du vil ha 300B?
Påstanden min var basert på SET, som ligger rundt 20 W i klasse A ved to rør i paralell. Det ville jo forutsette nye høyttalere, som både du og tkr er inne på.

Koras forsterkere er riktignok PP, men de passer i alle fall hed høyttalerne du har.Mine erfaringer med netopp Kora er at de har mye av den lettflytende og kommunikative mellomtonen som SET-forsterkere elskes for. Derfor er det IMHO et godt valg om du beholder BKS 107.
pr dags dato tror jeg også at BKS blir værende, og da kan kora være et alternativ....
Et annet alternativ kan jo og være Rogue, men kjenner verken kora eller Rogue, så det må i så fall kartlegges...
hva som evt skjer i fremtiden mht forsterkeri og høytalere, det er et annet og åpent spørsmål. Finnes jo f x andre 300B forsterkere enn audion, men den store utfordringen blir nok å finne et par lettdrevne høytalere jeg kan leve med, både mht plasseringshensyn og waf...

mvh
Proffen
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Ja, du kan jo sjekke ut Audio Note, Coincident, WLM, Klipsch... Ikke at de er like vakre å se på som BKS, men...
Rogue lager forresten veldig gode forsterkere. :)
 

oyvindk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
360
Antall liker
109
Sted
Trondheim
Hei Proffen.
Hvorfor ikke bare kjøpe Avantgarde med én gang, så er du ferdig med det??? ;D
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
oyvindk skrev:
Hei Proffen.
Hvorfor ikke bare kjøpe Avantgarde med én gang, så er du ferdig med det??? ;D
Fordi:
1) JEG ikke har falt for looks`en......
2)Fordi de ikke ville kommet i hus med madamens velsignelse
;D

mvh
Proffen
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Proffen,
Bare behold BKS'ene dine. Det finnes 300B-forsterkere som klarer dem skjønner'u ;)

Se bare her hva f.eks en anmelder skrev om dem:

XXX P20 and P21 push-pull amplifiers
The subject of two recent reviews in the hi-fi press, both of them unequivocally complimentary, the XXX P20 has carved a solid reputation for fine sound quality, serious musical enjoyment and ability to drive loudspeakers that were thought to be beyond the capability of 20W valve amplifiers. Featuring two 300B output triodes per channel, this time in a push-pull configuration giving 20W/channel the P20 handles all music with finesse and aplomb and injects a serious dose of energy and excitement. The natural timbres of instruments are superbly portrayed with fine resolution and detail retrieval whilst floor-shaking bass can be delivered should the music demand it. Once again, the external power supply units are in evidence providing a super quiet, black background and a solid bass foundation. Single ended all the way up to the inter-stage transformer the P20 takes advantage of this supposedly antiquated technology to split the phase in a more accurate and time consistent way than the much more common active phase splitters resulting in a much purer sound with better resolution and leading edge definition. Described by one hi-fi reviewer as ‘one of the finest musical enjoyment devices available’ the XXX is sure to illuminate and extract maximum enjoyment from any music collection.

Superb amplifier with bags of power and genuine resolution, one of the best music appreciation devices available.'

'In the right company this amp delivers transparency, fluidity of timing and grunt like few others out there...... if it's the musical essence you're after it's a tough act to follow.'
Jason Kennedy Hi-Fi Choice Summer 2002
Hi-Fi Choice EDITORS CHOICE


Du kan jo gjette på hvilket navn jeg har X'et ut her ;D
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Erland skrev:
Proffen,
Bare behold BKS'ene dine. Det finnes 300B-forsterkere som klarer dem skjønner'u ;)

Se bare her hva f.eks en anmelder skrev om dem:

XXX P20 and P21 push-pull amplifiers
The subject of two recent reviews in the hi-fi press, both of them unequivocally complimentary, the XXX P20 has carved a solid reputation for fine sound quality, serious musical enjoyment and ability to drive loudspeakers that were thought to be beyond the capability of 20W valve amplifiers. Featuring two 300B output triodes per channel, this time in a push-pull configuration giving 20W/channel the P20 handles all music with finesse and aplomb and injects a serious dose of energy and excitement. The natural timbres of instruments are superbly portrayed with fine resolution and detail retrieval whilst floor-shaking bass can be delivered should the music demand it. Once again, the external power supply units are in evidence providing a super quiet, black background and a solid bass foundation. Single ended all the way up to the inter-stage transformer the P20 takes advantage of this supposedly antiquated technology to split the phase in a more accurate and time consistent way than the much more common active phase splitters resulting in a much purer sound with better resolution and leading edge definition. Described by one hi-fi reviewer as ‘one of the finest musical enjoyment devices available’ the XXX is sure to illuminate and extract maximum enjoyment from any music collection.

Superb amplifier with bags of power and genuine resolution, one of the best music appreciation devices available.'

'In the right company this amp delivers transparency, fluidity of timing and grunt like few others out there...... if it's the musical essence you're after it's a tough act to follow.'
Jason Kennedy Hi-Fi Choice Summer 2002
Hi-Fi Choice EDITORS CHOICE


Du kan jo gjette på hvilket navn jeg har X'et ut her ;D
Da gjetter jeg vilt og hemningsløst på EAR..... ;D Men det kan jo være feil....

mvh
Proffen
 
S

slowmotion4

Gjest
Grensevakt .... men 20watt er og blir 20watt ;)

Men jeg skal vedde på at grensevaktene gjengir musikken på en lystig måte med noen lettdrevne høytalere.

;)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
border patrol? ;D
Jaja, men skjønte ikke helt hvordan det forkortes til 3 bokstaver............. ;D

mvh
Proffen
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det er nok Border Patrol, ja... Fantastiske ting, men kostbart. Apropos EAR, en EAR V20 hadde ikke vært så dumt å sjekke ut. Fantastisk lyd, og ikke er den så dyr brukt heller......
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
impulse skrev:
Det er nok Border Patrol, ja... Fantastiske ting, men kostbart. Apropos EAR, en EAR V20 hadde ikke vært så dumt å sjekke ut. Fantastisk lyd, og ikke er den så dyr brukt heller......
Var det ikke nettopp en slik på brukt'en da, V20 altså?
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Jaggu er det det ! Bare for å ha sagt det, den er ikke min!
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Var det nå så lurt å invitere Kjoenik og Audion-blokkene på besøk......? ;D
Joda, det var det, og attpåtil kjempekjekt!
Fikk en liten stund med det enkelte karakteriserer som 300B-magi. Og det er jo ikke å forakte.
Nå lar det seg vanskelig gjøre å parre Audion og BKS. Og foreløpig blir BKS`ene stående. Jeg synes det er rasende gode høytalere, som en skal betale ganske mye for å matche/overgå (jaffal sammenliknet med hva jeg ga for mine)
Og siden BKS`ene blir, har jeg plutselig avgrenset valgmulighetene en hel del.
1) tweake med rør i VTL`en (både EL 34, KT 77 og 12AT7)
2) sjekke ut andre effektforsterkere, basert på andre rørtyper enn EL 34 (Kora, Rogue m fl)
Tror så gjerne at EAR er gode saker, men du hildrande for en samling rør det var på v20`ern.......

Tror nesten det blir første etappe på vei mot forbedring.

Så kanskje det blir Audion (evt andre 300B-forsterkere) på han far etterhvert, sammen med andre høytalere... Skjønner jo hvorfor enkelte blir hektet på 300B, det er jo så tilstedeværende.
Men jeg mistenker at det fordrer ny stue og bolig, for hifialteret mitt har begrenset space å bre seg ut på pr idag..... Og dit hen er det jo et stykke pr dags dato, også med tanke på raset på børsen. Ser en frarådes å kjøpe bolig nå....

mvh
Proffen
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Continuo skrev:
Ligger et par Quicksilver på børsen. :)
Se der ja, visst gjorde det det!
Har hatt sånne en gang, men ser at dette er en nyere modell. Veldig bra greier, og krefter nok til å dra BKSene.
mvh
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
tkr skrev:
Ville sett meg om etter et par Quicksilver monoer, jeg.
mvh
Skal undersøke saken!
Hvilke rør er no` sånt bestykket med, KT 88?

Men nå må du ikke forvirre meg mer, Tønnes............. ;D

mvh
Proffen
 

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
Proffen skrev:
impulse skrev:
Ingen ting i verden er en perfekt match i alles ører, proffen.Men at Kora-importøren i GB valgte BKS sier vel sitt. Og en 300B-basert amp som passerer 50W i ytelse tror jeg ikke du finner noe sted uansett.
Får se om jeg ikke benytter muligheten til å "få" Kora på besøk.... Er jo et poeng når Kora benytter seg av BKS. Mulig jeg faktisk har hørt den komboen hos Roald en gang, men det er for lenge siden........ Regner med at Ollie ikke mente bokstavelig at jeg skulle få blokkene hans................ ;D
Ad 300B: Bare jeg som mente jeg hadde hørt en som leverte 2*65w, men kan jo være jeg husker feil. 4 stk 300B pr kanal.......... Skal undersøke litt........ Har undersøkt litt. VAC er forsterkeren, den leverer 70w p-p.............. ;D

mvh
Proffen
Stemmer det Proffen ;)....og skulle du ha lyst til å teste ut VAC'en er det bare å si fra....bør være nok kraft her til å handle BKS'ene og samtidig nyte godt av 300B magien, selv med PP konfig.

 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
SOA skrev:
Proffen skrev:
impulse skrev:
Ingen ting i verden er en perfekt match i alles ører, proffen.Men at Kora-importøren i GB valgte BKS sier vel sitt. Og en 300B-basert amp som passerer 50W i ytelse tror jeg ikke du finner noe sted uansett.
Får se om jeg ikke benytter muligheten til å "få" Kora på besøk.... Er jo et poeng når Kora benytter seg av BKS. Mulig jeg faktisk har hørt den komboen hos Roald en gang, men det er for lenge siden........ Regner med at Ollie ikke mente bokstavelig at jeg skulle få blokkene hans................ ;D
Ad 300B: Bare jeg som mente jeg hadde hørt en som leverte 2*65w, men kan jo være jeg husker feil. 4 stk 300B pr kanal.......... Skal undersøke litt........ Har undersøkt litt. VAC er forsterkeren, den leverer 70w p-p.............. ;D

mvh
Proffen
Stemmer det Proffen ;)....og skulle du ha lyst til å teste ut VAC'en er det bare å si fra....bør være nok kraft her til å handle BKS'ene og samtidig nyte godt av 300B magien, selv med PP konfig.

Hehe, ja, jo det var jo din jeg tenkte på......
Hva er den "stooore" forskjellen mellom PP og SET?
Er jo stadig innom Audiogon og ser etter godsaker, og der dukker det fra tid til annen opp VAC...
Men det er jo mange gode alternativer, totalt sett da......

mvh
Proffen
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Proffen,

Jeg synes det blir litt dumt å måke ut med forslag til kombinasjoner jeg ikke har hørt, men en tanke slo meg.........

Cary 805C eller Aniversary edt av samme.

50W SET magi fra 845 rør med 300B som driver.

Disse monoblokkene har en stor vennekrets rundt i verden og ligger på A-listene til blader og anmeldere. Ikke uforskammet dyre på bruktmarkedet heller.

Kanskje verd å tenke på?
 
Topp Bunn