Diverse Audiomyter

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
I visse segment er da vekt, ofte, i direkte sammenheng med kvalitet. Plinth til platespillere og kabinett til typiske kassehøyttalere f.eks.
Jeg vil nok også vedde ganske mye på at en 100 watts forsterker på 30 kg nesten alltid er bedre på å levere strøm og effekt enn en som veier 10 kg. Om begge er basert på gammeldags klasse A/B teknologi. Klasse D er selvsagt ikke gjeldende her.
Ikkje når det gjeld klasse D, nei. Eg veit om ein på 9 kg.....
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.905
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Takk for spennande linkar. (Eg vart letta, trudde ei stund det var snakk om Goldmund sine legendariske platespelarar for vinyl. Dei kunne det vore spennande å kopiere...)
Det er ikkje så mange som byggjer CD-konstruksjonar frå grunnen, men langt fleire som har lansert eigne modellar. Dei må nødvendigvis "låne" andre sine konstruksjonar. Då er det svært interessant å sjå kva dei har gjort for å få sin eigen "huslyd" og betre lydkvalitet.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.032
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Nei, det tror jeg nok ikke du gjør. Men det får meg til å lure på om du forstod memet jeg postet.
Da gir ikke stemlordsreferansen noen mening i post #98, men opplys meg gjerne. Ikke fant jeg noen memes heller som du har postet.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.769
Antall liker
10.573
Torget vurderinger
10
Min erfaring er nærmest modsat. Jo mere kontrol jo strammere bliver bassen = mindre fylde.
Enig.

Har hatt flere First Watt forsterkere og det er lærerikt å høre hvordan man kan voice fulltoner. Forsterkere med svært lav dempefaktor gir fyldig bass.


Nelson Pass er generøs som deler disse konstruksjonene til DIY-folket. Selv kjøpte jeg fabrikkbygde (fra kjøkkenbenken til familien Pass). Hyggelig fyr, svarer til og med på private e-post. I artiklene forklarer han hvordan de låter og hvorfor.



PS! Nelson Pass testet høyttalerkabler allerede i 1981. Se artikkelen nederst:

 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Vel, det var ikke verre enn at jeg ikke skjønner hva du prøver å formidle. Spar deg gjerne for sarkasmer som ikke treffer blink ;)
Ditto. Ble veldig usikker på hva du egentlig mente selv, så jeg helgarderte og slang inn en jab og en venstre hook for sikkerhets skyld. :whistle:
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.032
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Ditto. Ble veldig usikker på hva du egentlig mente selv, så jeg helgarderte og slang inn en jab og en venstre hook for sikkerhets skyld. :whistle:
Kort (?) fortalt:
I #82 la du ut definisjon av stemlord som en teknologisk formalkompetent person som hever seg over andre.
I #98 brukte du denne definisjonen på de som spyr ut meninger om alt de frykter og ikke forstår.

Derav spørsmålet om de som frykter og ikke forstår audio og elektronikk nødvendigvis er de som har formell kompetanse på dette. For meg blir det en lite logisk og underlig holdning.
 
S

Syncrolux

Gjest
Det kunne også tolkes slik at nettroll og netthetsere generelt er kun folk som har formalkompetanse innen elektronikk.....
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Kort (?) fortalt:
I #82 la du ut definisjon av stemlord som en teknologisk formalkompetent person som hever seg over andre.
I #98 brukte du denne definisjonen på de som spyr ut meninger om alt de frykter og ikke forstår.

Derav spørsmålet om de som frykter og ikke forstår audio og elektronikk nødvendigvis er de som har formell kompetanse på dette. For meg blir det en lite logisk og underlig holdning.
Ja, jeg internaliserte svaret til Syncrolux fordi jeg syns det var litt STEMlordaktig og irriterende. :cool: Men takk for mansplainingen. Godt å se at det ikke bare er jeg som benytter meg av helt vanlig vrangvilje når jeg skriver innlegg her inne.
:)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
En nokså merkelig holdning.... hvis man drar den litt lenger, så må jo alle som "konstruerer" high end produkter være autodidakte noksagter som merkelig nok synes å få til et og annet ????
 
S

Syncrolux

Gjest
Ja, jeg internaliserte svaret til Syncrolux fordi jeg syns det var litt STEMlordaktig og irriterende. :cool: Men takk for mansplainingen. Godt å se at det ikke bare er jeg som benytter meg av helt vanlig vrangvilje når jeg skriver innlegg her inne.
:)
Javel ja. Men det var vel Trondmeg sitt innlegg du svarte på ... eller?
 

Gradoman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.04.2008
Innlegg
60
Antall liker
36
Oida .... ser Luxman lager audiomyte på beskrivelsen av forsterkeren min:

Our non-angled wiring pattern with straight and smoothly curved traces on the circuit board also contribute to the smooth passage of audio signals.

Så du får smoothere flow av signaler om du unngår vinkler på signalbanen.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.032
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Ja, jeg internaliserte svaret til Syncrolux fordi jeg syns det var litt STEMlordaktig og irriterende. :cool: Men takk for mansplainingen. Godt å se at det ikke bare er jeg som benytter meg av helt vanlig vrangvilje når jeg skriver innlegg her inne.
:)
Du har fortalt mer enn nok for meg. Jeg gidder ikke kaste bort mer tid på tullpratet ditt.
 
S

Syncrolux

Gjest
En ny en : biwiring

Bare tull sett fra et teknisk perspektiv.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Nej det er en fordel med tyndere flettet sølvkabel til mellem og diskant. Mindre induktion og dermed mindre støj. Desuden giver det mulighed for Biamping.
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.396
Antall liker
1.868
Torget vurderinger
8
Oida .... ser Luxman lager audiomyte på beskrivelsen av forsterkeren min:

Our non-angled wiring pattern with straight and smoothly curved traces on the circuit board also contribute to the smooth passage of audio signals.

Så du får smoothere flow av signaler om du unngår vinkler på signalbanen.
Det skulle jeg ikke sett! ikke før sett på Luxman som en produsent med bløff men nå 🙈
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.134
Antall liker
9.292
Torget vurderinger
2
Oida .... ser Luxman lager audiomyte på beskrivelsen av forsterkeren min:

Our non-angled wiring pattern with straight and smoothly curved traces on the circuit board also contribute to the smooth passage of audio signals.

Så du får smoothere flow av signaler om du unngår vinkler på signalbanen.
Det er faktisk riktig , skarpe kanter og hjørner gir mere emf støy og stråling mellom banene . Viktig ved radiofrekvenser, kanskje også audio
 
Sist redigert:

Pug309gti

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.04.2016
Innlegg
1.697
Antall liker
883
Sted
Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
Torget vurderinger
8
Stikk innom Strøm-Larsen på Torshov i Oslo.
kjenner godt til strøm larsen på torshov, bodde i oslo 13 år, men de falt heller ikke i smak her, for meg duger kun spanske og italienske pølser, til nøds franske og tyske. kuttet ut alt som heter norsk pølser/spekemat for mange år siden og kommer desverre ikke til å se meg tilbake.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.478
Antall liker
3.617
Torget vurderinger
96
En ny en : biwiring

Bare tull sett fra et teknisk perspektiv.
Det virker jo rart at det skulle bli noe særlig forskjell med passive filtre. Men på flere høyttalere jeg har hatt har det vært en markant forskjell, og jeg utelukker økt tversnitt som grunn pga. dimensjonene på kablene jeg har brukt. De høyttalerne jeg har nå spiller mye bedre når jeg hekter av forbindelsen mellom terminalene.
Bredere og mer luftig perspektiv og markant mindre agressivt i de øvre frekvenser. Det er noe positivt som skjer når bass og mellomtone/diskant skilles fra hverandre. Det er mange år siden jeg sluttet med rare tweaks og kabelstyr annet enn det min fornuft forteller meg, men biwiring er nesten et must å ha når jeg skal kjøpe høyttalere. Dessuten har man også mulighet for bi-amping med doble terminaler, noe som kan være en stor fordel og man har flere muligheter med tanke på oppgradering av forsterkere.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har diverre ikkje sjansen til å høyre høgtalarane mine utan biwiring, ettersom terminalane står i kvar sin ende av bakstykket. Men det er ein interessant observasjon du har gjort. Eg har prøvd biwiring versus jumper mellom terminalane, og har vel kome til at skilnaden ikkje er stor. Men det treng ikkje vere slik for alle.
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
885
Antall liker
566
Tja...er det en myte? Du finner sikkert enkelttilfeller av særdeles gode produkter til lite penger, men det er ikke normen.
Det er ikke propsjonalt, men det trodde jeg alle skjønte.
En 100K forsterker er nok ikke 10x så bra som en til 10K, men den er bedre! Men i noen tilfeller, i noen oppsett og noen rom, så kan den muligens være 10x bedre, hva vet jeg.
Kan du nevne noen eksempler på det du mener?
F.eks cd afspillere fra Edge?
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.478
Antall liker
3.617
Torget vurderinger
96
Eg har diverre ikkje sjansen til å høyre høgtalarane mine utan biwiring, ettersom terminalane står i kvar sin ende av bakstykket. Men det er ein interessant observasjon du har gjort. Eg har prøvd biwiring versus jumper mellom terminalane, og har vel kome til at skilnaden ikkje er stor. Men det treng ikkje vere slik for alle.
På et par danske Avance høyttalere som broderen kjøpte en gang var forskjellen stor. Lettelsen i fjeset hans når jumperne ble tatt bort... Ha ha.
 
Topp Bunn