Diverse Audiomyter

S

Syncrolux

Gjest
Kanskje. Men internet er jo så godt egnet for alle raringer å spy ut deres meninger om alt de frykter og ikke forstår.
 

Nidaros

Ble medlem
27.12.2014
Innlegg
246
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
"Nå har lyden på gjengitt musikk blitt så bra som den kan bli. Blir ikke bedre. Vi har nådd grensen for hva som er mulig å gjengi gjennom et lydopptak."
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.478
Antall liker
3.617
Torget vurderinger
96
Myte: At vekten på utstyret betyr noe for lydkvaliteten
I visse segment er da vekt, ofte, i direkte sammenheng med kvalitet. Plinth til platespillere og kabinett til typiske kassehøyttalere f.eks.
Jeg vil nok også vedde ganske mye på at en 100 watts forsterker på 30 kg nesten alltid er bedre på å levere strøm og effekt enn en som veier 10 kg. Om begge er basert på gammeldags klasse A/B teknologi. Klasse D er selvsagt ikke gjeldende her.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.032
Antall liker
7.854
Torget vurderinger
12
Ja, testing med tilfeldig prosesserte signaler fra ukalibrerte sensorer trumfer alt annet når det gjelder fantasyvitenskap.
 

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
929
Antall liker
1.306
Sted
Østfold
Såkalt varm og kald lyd skal repareres gjennom matching av komponenter, måling og målrettet DSP korrigering skal unngås for enhver pris
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.032
Antall liker
7.635
Sted
Oslo
Har høyttalerkabler m bananer rund baut.
Kobler de alltid slik at skriften leses fra forsterker til ht.
Myte, vett da faen, kristne korser seg i hytt og pine, hjelper det?
 

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
929
Antall liker
1.306
Sted
Østfold
Hi-fi myte: teknisk innsikt og utføring av målinger kan ikke kombineres med interesse og godt øre for musikk.

Forklaring: De som har teknisk innsikt og måler gjør dette hele tiden, derfor rekker de ikke å høre ordentlig på anlegget sitt.
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Gode danske og tyske pølser, skylt ned med godt øl over beluga og Dom hver dag, hele året😋
Dei beste pølsene eg har smakt, kom frå Kroatia. Men dei portugisiske er heller ikkje så verst....
Når det gjeld hifi, held eg meg gjerne til andre nasjonalitetar. Og dette er inga myte.
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.235
Antall liker
285
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Norske pølser (ikke alle) kan være veldig high end, mens norsk hifi er ittno spesiellt, bare overprisen.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Braathens Wiener riktig preparert samt at Coop Extra hadde en "Käse Knacker" for noen år siden som var nokså fab.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.032
Antall liker
7.854
Torget vurderinger
12
Ja, og trolig derfor de har fått en egen benevnelse: STEMlords.
Forstår jeg deg rett hvis jeg oppfatter at du mener at de som frykter og ikke forstår audio kun er folk med formalutdannelse? I så fall er det er veldig underlig og lite sannsynlig begrensning av virkeligheten.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.209
Antall liker
101.716
Torget vurderinger
23
Åkeberg Skoglunn er kongelig hoffleverandør til Sluket, har vært i 40 år. Ingen wiener som låter bedre. Gammel omspunnen myte som lever fortsatt.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Forstår jeg deg rett hvis jeg oppfatter at du mener at de som frykter og ikke forstår audio kun er folk med formalutdannelse? I så fall er det er veldig underlig og lite sannsynlig begrensning av virkeligheten.
Nei, det tror jeg nok ikke du gjør. Men det får meg til å lure på om du forstod memet jeg postet.
 
Topp Bunn