Audiominimalisme og Hemmingways "The old man and the sea".

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Muligens starten på en både interessant og nyttig tråd? Jeg poster den på "Hifi-generelt" da jeg ønsker så åpen og bred respons som mulig. Post & bash. Jeg har enda ikke lest Hemmingways "The old man and the sea", men den regnes som en klassiker. Dermed er det å lese denne min egen tweak for de neste dagene. Tråden er da ment som en nokså åpen refleksjon rundt (hva det nå enn måtte være). Finnes det det link eller lærepunkt?

Eneste jeg vet; er at det det er mere verdt å skrive noe som pirrer enn frastøter - være seg selv eller andre. Sikkert mange som har lest denne fiksjonen/novellen, og som kan tjuvstarte. Jeg: Jeg skal lese novellen. :)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.569
Antall liker
2.770
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
God bok!
Husker fortsatt beskrivelsen av kampen den gamle utkjempet, selv nå, 38 år etter at jeg leste boken som 12-åring!
Var nesten ikke mulig å legge den fra seg om kveldene.....

mvh
Proffen
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Kom aldri så langt som å lese noe av Hemingway, men som Metallica-fan siden slutten av 80-tallet har jeg jo et slags forhold til tittelen på et annet av verkene hans; For Whom The Bell Tolls, som var inspirasjonen for en av de mest kjente sangene til Metallica, men som Hemingway igjen hadde lånt fra John Donne's No Man Is An Island. Med den tankerekken i bakhånd syns jeg på en måte det er innafor å gjengi diktet til Donne her, håper det er ok.

'No Man is an Island'

No man is an island entire of itself; every man
is a piece of the continent, a part of the main;
if a clod be washed away by the sea, Europe
is the less, as well as if a promontory were, as
well as any manner of thy friends or of thine
own were; any man's death diminishes me,
because I am involved in mankind.
And therefore never send to know for whom
the bell tolls
; it tolls for thee.

https://web.cs.dal.ca/~johnston/poetry/island.html

...og litt Metallica.
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.575
Antall liker
27.678
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg synes at det går en direkte linje fra de gamle norrøne sagaene til Hemingway. Skulle ønske at jeg kunne skrive 1/10 så godt.

mvh
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Jeg synes at det går en direkte linje fra de gamle norrøne sagaene til Hemingway. Skulle ønske at jeg kunne skrive 1/10 så godt.

mvh
Synes du skriver bra jeg, tkr! :)

Mitt møte med boken var filmen fra 1958 som ble sendt på NRK en gang rundt 1970.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.575
Antall liker
27.678
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg synes at det går en direkte linje fra de gamle norrøne sagaene til Hemingway. Skulle ønske at jeg kunne skrive 1/10 så godt.

mvh
Synes du skriver bra jeg, tkr! :)

Mitt møte med boken var filmen fra 1958 som ble sendt på NRK en gang rundt 1970.
Takker så mye! Det er det aldri noen som har sagt til meg noensinne. Jeg ble veldig glad.

Antoine de St. Exupery: Il semble que la perfection soit atteinte non quand il n'y a plus rien à ajouter, mais quand il n'y a plus rien à retrancher.

Mvh
 
Topp Bunn