Audiolab

bruce

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2005
Innlegg
291
Antall liker
0
Er det noen der ute som vet hva som er bruktprisen på Audiolab C og P? (Forforsterker og 2*100 watt effektforsterker fra 1990-tallet).
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
De kom i mange utgaver, fra de grå (A-versjon) og videre utover alfabetet.. de ble laget i mange år; fra noe slik som ca 1987 (?) til 1997.
De seneste er de beste, men forskjellene er ikke så store at det burde utgjøre noe
kjøp-eller-ei.
De er svært så pålitelige, og har usedvanlig høy forventet levetid. 100-watteren driver det meste av høyttalere med den største selvfølgelighet, og låter den dag i dag temmelig bouncy og levende. Preampen 8000C hadde en spesielt god og støyfri riaa (MM/MC). Som følge av dette var de veldig populære, ofte premierte i presse og på show, og svært godt omtalte, og konkurrerte lydmessig lett med forsterkere til langt over deres beskjedne veil pris (mellom 11k-15k pr sett, avhengig av tilbudslysten til importøren).
Eiere (og de er det mange av, etter salgstall å dømme!) har ikke akkurat pøst de ut på bruktmarkedet, de er et heller sjeldent syn i bruktannonsene. Derfor har de pleid å være nokså dyre brukt.
En sen 8000C/P har mange år igjen å leve, og jeg har sett disse settene gå for rundt 6-7k nylig. Det bør være utgangspunktet for et sent sett i god stand, og så får man trekke av for alder og stand..

Mvh Vidar P
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg skaffet en 8000Q til en kompis for 3500.-
Høres ut som en svært god deal! Disse kostet vel 12-13k nye, så å få en slik for 1/4 pris er ikke verst..
Min bror kjøpte i fjor et sett 8000C/P for 5.5k tror jeg (uvisst hva han skulle med det, han har så mye annet).
Jeg husker at Andre Kolberg (AK Hifi) solgte disse settene i bøtter og spann dengang jeg drev med sakene.. har forresten hatt et sett C/P selv også.

Med referanse til en annen ny tråd om Audiolab; jeg foreslo for trådstarter, som nylig hadde kjøpt etpar 8000M og hadde en 8000S som pre, at han skulle selge 8000S'en og heller kjøpe en 8000Q om han fant en... om det er slik at man kan få en 8000Q for rundt 4k så kan man jo bytte likt omtrent...

Mvh Vidar P
 
K

kbwh

Gjest
Min største hifitabbe er kjøpet av Tandberg 3031A framfor Audiolab 8000T. Skulle ha remotekontrollerbar tuner...
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Nå ser det jo ut som om du har giftet deg med Tandberg uansett, så slik sett var det kanskje ikke så ille likevel?
 
K

kbwh

Gjest
Nja, er ikke gift med Tandberg, men med fruen. Forsterkersettet mitt er ikke det dummeste. Byttes kun ut med moderne teknologi, som f.eks. Emblas toppsaker eller Lyngdorf, og kun dersom de lyder bedre.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Min største hifitabbe er kjøpet av Tandberg 3031A framfor Audiolab 8000T. Skulle ha remotekontrollerbar tuner...
Kanskje ikke noen svær tabbe, men 8000T er en god del bedre både på klang og på mottak spør du meg. Jeg hadde en slik en tid før Audiolab'en selv.
Men Tandberg'en er vel ikke aller verst, eller hva?  :D

Audiolab'en har mye bedre dypbass da...

Mvh Vidar P
 

Bzzzt

Medlem
Ble medlem
02.05.2006
Innlegg
13
Antall liker
0
Med referanse til en annen ny tråd om Audiolab; jeg foreslo for trådstarter, som nylig hadde kjøpt etpar 8000M og hadde en 8000S som pre, at han skulle selge 8000S'en og heller kjøpe en 8000Q om han fant en... om det er slik at man kan få en 8000Q for rundt 4k så kan man jo bytte likt omtrent...
Det var meg, det! Jeg er interessert i et bytte, jeg. Har en meget pen 8000S.

Angående pris, betalte jeg dette: 8000S: 3500, 8000M: 2000 pr stk. Måtte bare vente ca 10 år før jeg hadde alt i boks ;-)
 
K

kbwh

Gjest
Men Tandberg'en er vel ikke aller verst, eller hva?  :D
Tandbergen blir så lenge radio er FM. Den er god nok til det. Men hvis det på en dødsboauksjon skulle dukke opp en 3001A til tusenlappen ville det stille seg noe annerledes, selvfølgelig. Da får eventuelt fjernkontroll være fjernkontroll.
 

KapteinUfattelig

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
501
Antall liker
146
Torget vurderinger
4
2000,- for en 8000M? "Half a dinari for my bloody lifestory?"

Dæven flette, det er jo gitt vekk. Vel verdt å vente på, men 10 år? :)
 

Bzzzt

Medlem
Ble medlem
02.05.2006
Innlegg
13
Antall liker
0
2000,- for en 8000M? "Half a dinari for my bloody lifestory?"

Dæven flette, det er jo gitt vekk. Vel verdt å vente på, men 10 år? :)
Syntes ikke det var noen upris, nei ;)

I løpet av de 10 årene hadde jeg jo en 8000A som fungerte flott, og det siste året har jeg hatt 8000S. Likevel: Det ble mer futt med to M-er! ;D

(eidt: de nye, grå 8000M koster forresten ca 4500 NOK i UK. Billigere enn 9300 kr som de kostet i 1996, gitt)
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
hei !

forsto det slik at audiolab gikk konk og ble oppkjøpt av tyske t+a.er jeg helt på gjoret nå ?. men fant nylig hjemmesiden dere. apperatene ser akkurat ut som jeg husker de, men nå i sølv/grå finish.

mvh. s.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
hei !

forsto det slik at audiolab gikk konk og ble oppkjøpt av tyske t+a.er jeg helt på gjoret nå ?. men fant nylig hjemmesiden dere. apperatene ser akkurat ut som jeg husker de, men nå i sølv/grå finish.

mvh. s.
Audiolab gikk aldri konkurs; tvert om var de en av UK's mest suksessrike hififirmaer, og fikk sågar fortjenestemedalje fra dronningen for dette.. og hadde aldri gått bedre og vært mer progressiv enn på salgstidspunkt. Det var derfor det var så forlokkende for TAG også.
Ble kjøpt av TAG McLaren fordi Udo Zucker (var det ikke det han het, hifientusiast og shef på TAG) "har et av verdens beste merkenavn, og ingenting å selge..."

Mvh Vidar P
 

us3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2006
Innlegg
236
Antall liker
0
tok de en 10års ferie da med andre ord
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
tok de en 10års ferie da med andre ord
Njaaa... Philip Swift og Derek Scotland, som grunnla og eide Audiolab (og etpar firmaer i samme genre før det), fikk et økonomisk tilbud som var for godt til å avslå fra TAG. Derek trakk seg tilbake, Phil tok en liten "ferie" fra hifi, men presterte å få pengene fra Audiolab (og det var ikke småtteri!) til å yngle... men han kjedet seg med annen business. Når unge mester Hughes (sønn av grunnleggerne Spencer og Dorothy, derav Spen-Dor) slet på Spendor, fikk Phil et tilbud om å kjøpe hele greia og klinket til. Så nå er Phil eier og sjef på Spendor, og lager høyttalere som omtales med bravur som få i all verdens miljøer og presse.
Jeg har hatt litt kontakt med Phil i mange år, og dette er en mann med en teknisk bredde og kompetanse sjelden sett idag, og i tillegg er han en som aldri svikter kunder og entusiaster. Nå venter jeg 3 sett av nyeste generasjon Spendor-høyttalere hjem hvert øyeblikk (S3e, S5e og S9e); man kan nesten kalle det "Audiolab-høyttalere" i tillegg... ingenører fra det gamle Audiolab-teamet har vært involvert (14 i tallet) og dette blir noe jeg gleder meg fælt til. Phil sier at de har brukt Audiolab forsterkeri under utviklingen, og at de fortsatt bruker 8000M og MX som effektforsterkeri i fabrikkens forskjellige rom, og at dette spiller usedvanlig godt sammen... han burde ha en ide, siden han har laget begge deler...

Mvh Vidar P
 
Topp Bunn