Digitale avspillere Audiolab M-DAC vs Hegel HD20

Lars_N

Medlem
Ble medlem
30.01.2009
Innlegg
31
Antall liker
4
Sted
Trondheim
Har kjøpt et par Dynaudio Focus 110A som jeg tenker å parre med en kapabel DAC med volumkontroll og fjernkontroll, slik at jeg kan bruke denne som pre. Sett på Hegel HD20 og Audiolab M-DAC og sitter foreløpig med disse to kandidatene. Etter prisnedsettelse på HD20 koster de nå tilnærmet det samme.

HD20 skal være en sikker match til Focus 100A og har også funnet indikasjon på at denne trekker det lengste strået mtp ren lydkvalitet. Samtidig har M-DAC bedre tilkoblingsmuligheter, har fått gode tilbakemeldinger i anmeldelser og virker på mange måter som et mer moderne og velkomponert produkt.

Noen tanker eller meninger om hva jeg bør velge?

Ønsker ideelt 2 x optisk + 2 x coax (som M-DAC har), men kan løse det med otisk splitter på HD20 (men ikke ideelt). Hører mest på instrumental/vokal musikk (klassisk, jazz, vise...) med innspill av pop/rock og gode gamle helter som Pink Floyd, Bruce, Tom Waits, Led Zeppelin etc. Skal også brukes som TV lyd og tenker å hekte på en XTZ W 10.16 sub for å få trykk i bunnen.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Begge er gode og burde passe dine høyttalere. Det hele burde bero på din forsterker og smak. Jeg vil si det slik at du ikke vil få noe etterrettelig svar før du prøver selv, samme hvilke svar du får på dette.
Selv er jeg av anglofil legning med hifilivet fullt av Audiolab-apparater på 80- og 90-tallet, og ville sikkert hatt hang til Audiolab av den grunn, men Hegel lager gode produkter også, og da er man der igjen; skal du ha noe pålitelig svar på såpass close shaves så må du prøve selv.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Audiolab har en ganske genial filterløsning og en hodetelefonutgang hvis det hjelper deg i riktig retning. Den kan også oppgraderes med ulike filterløsning/software via usb inngangen. Det bør også være muligheter for videre oppgradering med bedre ekstern strømforsyning.
 

Lars_N

Medlem
Ble medlem
30.01.2009
Innlegg
31
Antall liker
4
Sted
Trondheim
Begge er gode og burde passe dine høyttalere. Det hele burde bero på din forsterker og smak. Jeg vil si det slik at du ikke vil få noe etterrettelig svar før du prøver selv, samme hvilke svar du får på dette.
Selv er jeg av anglofil legning med hifilivet fullt av Audiolab-apparater på 80- og 90-tallet, og ville sikkert hatt hang til Audiolab av den grunn, men Hegel lager gode produkter også, og da er man der igjen; skal du ha noe pålitelig svar på såpass close shaves så må du prøve selv.
Takk for raskt svar Vidar. Du har selvfølgelig helt rett, problemet er bare at det ikke er så enkelt å få testet M-DAC i Trondheim og sist jeg var på Soundgarden og ønsket å teste HD20 var ikke denne koblet opp og de var heller ikke ivrige til å ordne dette for meg. Kan alltids få testet HD20, men vanskelig å få test opp mot hverandre.

Selv om det er subjektive oppfatninger synes jeg derfor likevel det er verdifullt hvis noen faktisk har prøvd begge produktene, men tviler ikke på at det nok blir bra uansett. Hjertet heller mest mot M-DAC, men fornuften sier at jeg bør holde meg til "trygge" og velprøvde HD20 :)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Lars; sånn på det globale hifimarkedet så kan det vel kanskje sies at Audiolab-dac'ene (bruker en av sorten selv daglig til streaming) er meget mer trygg og velprøvd enn lille Hegel, som knapt noen utenfor landets grenser har hørt om.
Nå aner jeg ingenting om salgstall, men skulle ikke forbause meg om M-Dac har solgt antall Hegel i n'te potens. Mao; jeg tror ikke Audiolab er noen utrygg hest å satse på (sier jeg helt uten blygsel, som har og har hatt Audiolab DAC, 8000Q, 8000Mx4, 8000PPA, 8000T, 8000A, 8000P, 8000C, 8000S, 8000CDM, 8000CD etc etc :) ). OBS; jeg er litt Audiolab-tilhenger, men det er skapt ved nærkontakt og kjennskap til de egenskapene produktene byr på. Og er av subjektiv art.
 

Lars_N

Medlem
Ble medlem
30.01.2009
Innlegg
31
Antall liker
4
Sted
Trondheim
Godt å høre Vidar. Må ærlig innrømme at jeg ikke har hørt så mye om Audiolab tidligere, men det sier kanskje mer om meg og det norske markedets fokus på egne produkter :) Ut fra det du sier får jeg ikke mindre lyst på Audiolab. Ved du om hodetelefonutgangen har noe for seg eller om denne kun er "til pynt"?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har ikke hørt hodetelefonutgangen på M-DAC, men jeg vet positivt at Audiolab aldri inkluderer noe som en "afterthought", og de hodetelefonutgangene de har hatt på produkter som 8000S, 8000A og 8000Q har vært ren klasse A beste sort du kan forvente integrert på forsterkere. De har pleid å få særskilt skryt for sine hodetelefonutganger.

Og som eier av "vanskelige" hodetelefoner som f.eks AKG K701 og Sennheiser HD800, for å nevne noen, så kan jeg bare bekrefte at de Audiolab hodetelefonforsterkere jeg har (Q, A, S) er mye bedre enn andre ting jeg også har (Beresford f.eks, en katastrofe). Mye bedre enn flere separate uniter jeg har hørt. Virkelig gode er de; står faktisk ikke veldig mye tilbake for suverene eksellenser (i mine ører) som f.eks Naim Headline med Napsc psu.

PS; dette er kun egne meninger, og ikke egnet til å overføres til andres settinger og smak.
 

Lars_N

Medlem
Ble medlem
30.01.2009
Innlegg
31
Antall liker
4
Sted
Trondheim
Takker for gode svar Vidar. Forstår at det ikke dreier seg om objektive sannheter, men setter stor pris på dine innspill.
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Jeg har hørt AudioLab M-DAC og Hegel HD20. Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville ha valgt. Seier helt klart i favør Hegel. AudioLab sin dac la litt for mye kjøtt på benet etter min mening, som igjen gikk ut over gjennomsiktighet og microdetaljer. HD20 er antagelig det beste jeg har hørt med tanke på gjennomsiktighet og balanse.
Når Vidar snakker om at Hegel er så ukjent utenfor landets grenser, skjønner jeg ikke hvilken relevans dette har til lydkvalitet. Er det sånn at man bør kjøpe det som er mest kjent for at det er bedre !! kanskje man bør kjøpe samsung blu-ray spiller og bruke den som kilde :p
 
Sist redigert:

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.980
Antall liker
1.218
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Har hatt Audolab daccen og har nå Hegel H20. Hegel er klart bedre i mitt oppsett. Den spiller renere med svartere bakgrunn, og får frem fler klangfarger. Brukervennligheten og fleksibiliteten er et stort pluss hos Audiolab (som også er en god dac, men ikke high-end).
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Har sett på begge disse DAC-ene selv, og jeg backer ofte av når det der med "ny og bedre ekstern strømforsyning" blir et tema på et produkt. Man kommer liksom aldri i mål da. Hadde kjøpt HD20.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
.. Når Vidar snakker om at Hegel er så ukjent utenfor landets grenser, skjønner jeg ikke hvilken relevans dette har til lydkvalitet. Er det sånn at man bør kjøpe det som er mest kjent for at det er bedre !! kanskje man bør kjøpe samsung blu-ray spiller og bruke den som kilde :p

Unnskyld at jeg sier det, men dette er bent frem tøvete og uvennlig sagt, og du burde lese det innlegget du kommenterer bedre. Det er ikke hyggelig å være med å snakke om produkter når man blir møtt med slikt vrenging av meninger, som ikke engang er meninger. Slike kommentarer er god nok grunn til å holde seg unna meningsutveksling om hifi, det blir bare så utrolig utrivelig. Det er vel kanskje derfor at mange også lar være å delta lengre i slike tråder, meg inklusive.
Jeg har aldri sagt noe i nærheten av det du tillegger meg, og jeg har aldri ment noe om lydkvalitet opp mot internasjonale salgstall. Tvert om så har jeg poengtert at enhver bør prøve selv.

Lars snakker om "trygg og kjent", og jeg poengterer simpelthen at internasjonalt er Audiolab bedre kjent internasjonalt enn Hegel, noe jeg er temmelig sikker på at du vil finne belegg for, og sånn sett ikke noen utrygg hest å satse på dersom "kjenthet" er et tema. Uten å på noen måte legge noe mer i det, og jeg har overhodet ikke sagt at det har med lydkvalitet å gjøre. Selv om jeg personlig foretrekker den rikere klangen fra Audiolab i mange henseender.

Jeg kan godt sitere innlegget mitt, så slipper du å bla opp;

Lars; sånn på det globale hifimarkedet så kan det vel kanskje sies at Audiolab-dac'ene (bruker en av sorten selv daglig til streaming) er meget mer trygg og velprøvd enn lille Hegel, som knapt noen utenfor landets grenser har hørt om.
Nå aner jeg ingenting om salgstall, men skulle ikke forbause meg om M-Dac har solgt antall Hegel i n'te potens. Mao; jeg tror ikke Audiolab er noen utrygg hest å satse på (sier jeg helt uten blygsel, som har og har hatt Audiolab DAC, 8000Q, 8000Mx4, 8000PPA, 8000T, 8000A, 8000P, 8000C, 8000S, 8000CDM, 8000CD etc etc :) ). OBS; jeg er litt Audiolab-tilhenger, men det er skapt ved nærkontakt og kjennskap til de egenskapene produktene byr på. Og er av subjektiv art.
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Unnskyld at jeg sier det, men dette er bent frem tøvete og uvennlig sagt, og du burde lese det innlegget du kommenterer bedre. Det er ikke hyggelig å være med å snakke om produkter når man blir møtt med slikt vrenging av meninger, som ikke engang er meninger. Slike kommentarer er god nok grunn til å holde seg unna meningsutveksling om hifi, det blir bare så utrolig utrivelig. Det er vel kanskje derfor at mange også lar være å delta lengre i slike tråder, meg inklusive.
Jeg har aldri sagt noe i nærheten av det du tillegger meg, og jeg har aldri ment noe om lydkvalitet opp mot internasjonale salgstall. Tvert om så har jeg poengtert at enhver bør prøve selv.

Lars snakker om "trygg og kjent", og jeg poengterer simpelthen at internasjonalt er Audiolab bedre kjent internasjonalt enn Hegel, noe jeg er temmelig sikker på at du vil finne belegg for, og sånn sett ikke noen utrygg hest å satse på dersom "kjenthet" er et tema. Uten å på noen måte legge noe mer i det, og jeg har overhodet ikke sagt at det har med lydkvalitet å gjøre. Selv om jeg personlig foretrekker den rikere klangen fra Audiolab i mange henseender.
Jeg skjønner ikke hvorfor du i første omgang nevner, lille Hegel og salgstall. Jeg har også problemer med å skjønne hvorfor et internasjonalt merke skal være bedre å satse på. AudioLAB er ikke akkurat noe stor fisk i lydbransjen lenger heller, selv om det er uvensentlig etter min mening. Du kan godt mene at det jeg skrev var tøvete, akkurat som jeg mener det du skrev var litt tøvete. Uansett, la oss ikke dra dette lenger.
Håper ikke du tar dette som en fornærmelse. Kanskje jeg dro det litt langt. La oss holde oss til tråden.
 
Sist redigert:

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har ikke sagt noe av det der i form av noen mening om noe, jeg kommenterte kun på gehalten i denne kommentaren om "trygge og velprøvde Hegel" og viste til at Audiolab har en lang og stor 30-årig internasjonal historie i motsetning til Hegel, som er liten internasjonalt. Dermed er ikke Hegel noe tryggere eller mer velprøvd per se enn Audiolab. Og det var jammen ikke mye feil eller misvisende i det jeg sa.

Hva som er best å satse på i så måte har jeg overhodet ikke kommentert. Men kan tilføye for ordens skyld at jeg har "kjent" Hegel i form av produkter siden 90-tallet, og liker de godt. Og jeg har eid Audiolab-produkter enda lengre, og personlig liker jeg de bedre. Men det har ingenting med salgstall å gjøre, og det skrev jeg heller ikke.
 
Sist redigert:

Lars_N

Medlem
Ble medlem
30.01.2009
Innlegg
31
Antall liker
4
Sted
Trondheim
Hvis du ikke har noe i mot å lese litt så skrev jeg en sammenligning mellom m-dac, hd20 og zodiac gold her:
Comparison: M-DAC vs ZODIAC GOLD w/VOLTIKUS vs HEGEL HD20
Finn sammenlikning.

Ønsker ikke å blande meg videre inn i diskusjonen, men sitter igjen med et inntrykk av at både Hegel og Audiolab er seriøse produsenter som leverer gode produkter. Tror i dette tilfellet jeg faller ned på en HD20 når jeg får muligheten. Takker for alle innspill og kommentarer.
 
T

tce-teams

Gjest
prøv begge lars_n som vidar p sa , da sitter du trygt selv også om hvilken lydbilde du ønsker.
 

Jarll

Medlem
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
22
Antall liker
4
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
8
prøv begge lars_n som vidar p sa , da sitter du trygt selv også om hvilken lydbilde du ønsker.
Det er lettvint å si at en bør prøve begge. I praksis er det nok vanskelig for mange å prøve og høre en komponent før kjøp.

Når en skal anbefale en komponet er det viktig å vite hva en ønsker å oppnå.

Kankje jeg er litt enkel, men jeg tror at man kan dele audiofile inn i tre kategorier:
1. De som ønsker at anlegget skal høres ut som "live" og ha litt fysisk bass
2. De som ønsker alle innspiller skal høres bra ut (tom. KISS), være engasjerende og ikke være slitsomme
3. De som ønsker en oppløst avspilling der en hører mye detaljer og får en rom følelse der en kan plassere lokaliteten til de forskjellige instrumentene

Forskjellige komponenter vil nok oppfølge ønskene over i forskjellig grad. Jeg har ikke hørt Audiolab dac'en. Men mitt inntrykk er at mange britiske fabrikanter (Rega, Naim, Audiolab) har audiofiltype 2 som målgruppe. F.eks. Rega dac'en opplever jeg som lite oppløst og at den klarer å spille alt uten at den blir slitsomt og at den er engasjerende.

Jeg har selv Hegel HD20 og opplever den som veldig oppløst/avslørende, med liten forvrengning og har ingen problemmer med å anbefale den til alle. Audiolab er nok mer brukervennilg og har mer funksjoner hvis det er viktig (f.eks hodetelefon utgang). Hegel DAC'en må du bruke fjernkontroll for å bejene, men da kan du i tillegg stryre avspilling fra PC (Spotify og andre Linux/Mac/Windows avsopillingsprogrammer untatt WIMP). Hører du på mye musikk med dårlig innspillingskvalitet og har anlegg der engasjement er viktig og ikke oppløsning vil jeg anbefale Rega.
 

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Innlegg
1.926
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
2
Legger en link direkte til et innlegg i tråden mariusaa lenket til.
Comparison: M-DAC vs ZODIAC GOLD w/VOLTIKUS vs HEGEL HD20
Synes han finnen der forklarer forskjellen på de to dacene på en grei måte (jeg har ikke hørt dem).

I det siste har jeg sluttet å søke etter hva som er "best", men heller tenke på hvilken lydsignatur du liker. Jeg har kjøpt noen ting etter hva andre har sagt, uten å sjekket ut lydsignaturen... og gått på noen smeller. Er overfølsom for ssskarpe lyder :p
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Enig 100% med det du sier om "sluttet å søke etter hva som er best, men heller tenke på hvilken lydsignatur.."

Imidlertid så stusser jeg på "Synes han finnen der forklarer forskjellen på de to dacene på en grei måte (jeg har ikke hørt dem)."
 

M1

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.02.2009
Innlegg
633
Antall liker
343
Sted
Bærum
Torget vurderinger
2
Hei, har testet begge med coax og USB, på rock og pop. Syntes M-DAC ga meg den mest musikalske lydopplevelsen.
mvh
M1
 

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Innlegg
1.926
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
2
Enig 100% med det du sier om "sluttet å søke etter hva som er best, men heller tenke på hvilken lydsignatur.."

Imidlertid så stusser jeg på "Synes han finnen der forklarer forskjellen på de to dacene på en grei måte (jeg har ikke hørt dem)."
Ja, det der ble litt kryptisk. Jeg mente at han forklarer forskjellen på en god måte. Får en idè om hvordan de høres ut, men om hans fremstilling
er riktig vet jeg ikke, siden jeg ikke har hørt på de to DACene selv.
 
Topp Bunn