Audiofili i Vietnam

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
290
Antall liker
1
Jeg har vært her i Vietnam noen uker, og her i Hanoi mesteparten av tiden. Her har jeg vandret omkring, som jeg alltid gjør når jeg er på reise. Mange steder selger de "hifi" i form av megaforsterkere med dusinvis av ratt og LEDs. Og PA-høyttalere. Imponator-anlegg mao. Her skal malingen strippes av veggene til naboen. Men jeg har også funnet et par steder der de solgte mer utstyr for våre ører.
I den ene sjappa solgte de mer "vanlig" utstyr. Dvs. slikt en finner hos Klubben. Denon, Marantz og en del lokale merker. Fyren i sjappa snakket ikke engelsk, så jeg fikk ikke diskutert noe med ham. I tillegg hadde han koblet opp et surround-anlegg i den lille sjappa si, så det ble ikke noen audiofil lytting.
Gleden var derfor stor da jeg fant noe som så ut som en skikkelig high-end sjappe litt sør for gamlebyen. Merker som Audio Note, Pass, McIntosh og andre prydet vinduene. Jeg gikk innenfor dørene, og i det luftkondisjonerte rommet stod det nærmest stabler av herligheter fra det ypperste av det ypperste innen hifi. De hadde satt opp tre anlegg til lytting. Det ene som de ansatte var mest opptatt av, var et surround-anlegg der de forsøkte å få mest mulig "boom" på Hong-Kong videoen sin. De skrudde av da jeg kom inn. Tydeligvis etter instruksjon fra en av sjefene. Ingen snakket engelsk, desverre. Men jeg fikk vandre rundt i lokalet. Et par AN Quest mono-blokker stod der, koblet til et par LITE følsomme høyttalere av ukjent merke. Jeg lyttet ikke på komboen, men tror et par 8 watts monblokker vil slite.
Litt lenger inne i lokalet hørte jeg de kjente tonene fra "Carmen". Jeg bevegde meg innover i lokalet og fant frem til et lytterom der det stod en TUNG McIntosh (tror meteret gikk til 2400 watt) koblet til et par store HORN-høyttalere. Hmmmm. Jeg satte meg ned og ble oppmerksom på at noe var galt. Og det var ikke kombo'en. Bortsett fra at Mac'en nesten sovnet der den fikk levere svimlende 50-100 milliwatt til de hyperfølsomme høyttalerne. Men det var noe langt annet. Jeg tenkte først at "de kan da umulig...". Jeg prøvde å finne andre grunner. Men etterhvert gikk realiteten inn hos meg. De hadde koblet høyttalerne i motfase. Uten å høre det. Jeg har forsåvidt også klart å koble høyttalere i motfase, men da har jeg hørt det.
Det var tydelig at dette var akkurat samme sjappe som de andre. Bare at her var imponatoren penger, ikke effekt (selv om den nevnte komboen er nok til å få ørene dine til å blø). Dette var et tempel til Mammon, ikke audiofili.
Jeg gikk desillusjonert ut av lokalet og ut i varmen utenfor. Det finnes sikkert audiofile her i landet. Men jeg har enda ikke møtt noen så vidt jeg vet.
Men som en trøst har jeg funnet en del sjapper rundt om i byen som selger audiofile cd'er. Fant en i stad der de faktisk hadde en egen seksjon merket "audiophile".

Der fant jeg cd'er fra Chesky, Stockfish, Kirkelig Kulturverksted og test-cd'er fra forskjellige hifi-produsenter. Og med priser på 14-16 kroner per cd, så har jeg hamstret en del. Siden er er p*host*irrat-kopier, så kan det jo være så som så med kvaliteten. Jeg har hatt delvis god erfaring med cd'er fra Asia tidligere. Men om halvparten av platene er av dårlig kvalitet, så er det allikevel billig for resten. Gleder meg til å komme hjem for å teste dem ut.

Cobra i Vietnam
 

Vedlegg

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
kom deg til saigon.
det er der de ekte hi-fi sjappene befinner seg.
hanoi har ikke en dritt.
 

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
290
Antall liker
1
Gago skrev:
kom deg til saigon.
det er der de ekte hi-fi sjappene befinner seg.
hanoi har ikke en dritt.
Da vet jeg det til neste gang. Nå er det bare noen dager igjen her i Viet Nam, så da blir det vel ikke så mye mer hifi for min del.
 

siph

Medlem
Ble medlem
10.12.2007
Innlegg
15
Antall liker
0
Gago skrev:
kom deg til saigon.
det er der de ekte hi-fi sjappene befinner seg.
hanoi har ikke en dritt.
Har du link eller adresse i Saigon? På forhold takk

mvh. Siph
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
cobra skrev:
De hadde koblet høyttalerne i motfase. Uten å høre det.
He, he - dette opplevde jeg på Oslo Hifi Center like etter at Mr. Tømmervik hadde tatt over sjappa. Da jeg gjorde dem oppmerksom på det, så de på meg som om jeg var djevelen selv.... lyttet - tittet bak høyttalerne - byttet om til riktig, og forsvant ut av lokalet. Så de aldri mere....
 

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Innlegg
343
Antall liker
1
Haha, du kan da ikke drepe sjelen til en stakkars pusher på den måten! den mannen døde litt inni seg den dagen ;D
 
Topp Bunn