Audiofile--en merkelig rase?

J

Jurassic

Gjest
Kan jeg spørre om hvor du vil?

Ønsker du at folk skal fortelle at det de hører av forbedringer med dyre kabler skal være placebo og at de blir lurt?

Vil du at de som skal stå fram med en cd spiller til mer >30 000 skal stå der og si at egentlig kunne jeg klart meg med en til 20 000 for videre oppover på prisskalaen er det ikke noen forbedring?

Lurer på hva som er motivasjonen din for denne tråden, du har ikke akkurat opplevd å bli hakket på fordi du skal ha DEQX og ASP1000 moduler.

Er du ikke åpen for at folk kan oppleve god lyd fra en DCS rigg og Valhalla kabler og være fornøyde med sin investering?
 
B

Back_Door

Gjest
Jurassic skrev:
Kan jeg spørre om hvor du vil?

Ønsker du at folk skal fortelle at det de hører av forbedringer med dyre kabler skal være placebo og at de blir lurt?

Vil du at de som skal stå fram med en cd spiller til mer >30 000 skal stå der og si at egentlig kunne jeg klart meg med en til 20 000 for videre oppover på prisskalaen er det ikke noen forbedring?

Lurer på hva som er motivasjonen din for denne tråden, du har ikke akkurat opplevd å bli hakket på fordi du skal ha DEQX og ASP1000 moduler.

Er du ikke åpen for at folk kan oppleve god lyd fra en DCS rigg og Valhalla kabler og være fornøyde med sin investering?
Hvorfor blir du så fort sinna Jurassic?
Jeg har ikke ment noe galt med denne tråden. Hvorfor deltar vi på et diskusjonsforum, viss ikke for å lære av hverandre og kanskje forstå hvorfor vi prioriterer ulikt. I tillegg til å lytte og prøve og feile, kan det vel være nyttig å prøve å få nye innfallsvinkler av andre? I stedet for endeløse diskusjoner om testmetodikk, synes jeg personlig det er mer interessant å fokusere på hvordan det kan forklares at det som enkelte oppfatter som dramatiske forbedringer, av andre ikke oppfattes i det hele tatt. Du mener tydeligvis at det er dårlig gjort av meg å påpeke dette faktum?
Hvorfor skulle jeg kunne ha blitt hakket på som følge av DEQX og ASP1000 moduler? Hva har det med denne tråden å gjøre uansett? I den grad det kan relateres til tema, har jeg gode tekniske begrunnelser for mine valg.
Hvorfor skulle ikke jeg unne andre sin glede av sine anlegg, fordi om jeg samtidig ønsker å forstå deler av typisk audiofil tankegang og prioritering?
Er du motstander av å sette kritisk søkelys på åpenbare problemstillinger fordi det kanskje kan støte noen som har valgt utstyr innen den omtalte kategori?

Hva ønsker du Jurassic å få ut av din deltagelse på forumet, ut over å bli forbannet??
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0

Disse høyttalerne koster $140.000/paret. Fra KEF.
Jeg har hørt dem i Venezia.

Disse, derimot, koster 1/28 av et par Muon høyttalere:



Og disse koster 1/56 del.


Er Muon høyttalerne 56 ganger bedre enn Dynaudios Focus 140? Det er vel trådstarters poeng her - og nå kan enkelte innvende og si at Muon er dekorasjon, og ikke funksjon.
Men hva med disse:


Er de 80 ganger bedre enn Dynaudio høyttalerne, og 40 ganger bedre enn Gallos Reference 3.1?

Alle er utmerkede for lydgjengivelse.
 
J

Jurassic

Gjest
Back_Door:
De som har en DCS-rigg eller noe annet dyrt eksotisk har nok også en god begrunnelse for hvorfor de har det.
Det samme tror jeg de som har dyre kabler har men jeg forstår godt at de ikke deltar i kabeldebatter.

Klart det at en kan lære av hverandre men jeg synes at subjektivistene har fått veldig mye pepper den siste tiden.
Hvorfor ikke høre på hva de synes om ulike kabler også?
De blir jo omtrent fremstilt som lettlurte uten evne til å kunne tenke selvstendig.
Personlig kjenner jeg flere hifi interesserte i samme yrkesgruppe som meg og de har jo til og med brukt penger på kabler.

Hvorfor skulle ikke de som har kjøpt dyre cd spillere og kabler ha like god begrunnelse som deg for sine valg, om enn subjektive.

Jeg ser ikke hvordan det skal komme noe positivt ut av denne tråden, derfor ser jeg ikke poenget med å sette "kritisk søkelys på åpenbare problemstillinger".

Jeg får mye ut av forumet jeg, blitt kjent med mange hyggelige folk, plukker opp tips om musikk og holder meg orienter innen hifi.
 

harhau

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.07.2007
Innlegg
72
Antall liker
1
Back_Door skrev:
Soundproof skrev:
Back_Door skrev:
Savner kommentarer på det jeg egentlig spør om:

Kan lydkvaliteten forbedres ut over det den var ved innspilling? Viss ikke, hvor går grensene?
Hva mener vi med 'forbedring'?
Mitt utganspunkt for problemstillingen er at et anlegg skal gjengi musikk, ikke skape. Det skal gjengi en hver innspilling så likt det opprinnelige så mulig. Enten det dreier seg om et live opptak fra kjelleren eller symfonikonsert i perfekte omgivelser.
Dersom man bruker et anlegg til å lage lyden om til det man personlig liker, blir selvsagt grensene som jeg etterspør langt mer tøyelige.
Her er jeg 100% på linje. Lydkvaliteten kan ikke forbedres ut over det den var ved innspilling. Det er selvfølgelig ikke mulig å gjenskape det som er tapt. Kun en kunstig tilførsel av "farge" kan gjøres for å gi en illusjon av forbedring. Og det er greit nok det hvis det gir det resultat man ønsker. Men for meg blir dette en umulighet, ettersom jeg hører på så mye musikk av totalt forskjellig karakter. Hvis den samme klangen eller lydbildet klistres på helt upassende musikk blir sluttresultatet helt feil.

Det kan bli som å høre på kammermusikk eller intim jazz i Sennheiser HD-600 hodetelefoner e.l. det. Skrekk og gru. ;)
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
Bruker masse penger på stereo og musikk og er ofte i himmelen. Driter i hva de forskjellige dingsene heter eller hva de koster. Går mye på konserter og, men skjønner ikke helt hva som er så spennende med denne type diskusjon? (Må innrømme, har bare skummet denne tråden)

;D ;D ;D

Men hver sin lyst. Verden er stor. Den har plass til oss alle

Mvh
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Back_door:

Mitt utganspunkt for problemstillingen er at et anlegg skal gjengi musikk, ikke skape. Det skal gjengi en hver innspilling så likt det opprinnelige så mulig. Enten det dreier seg om et live opptak fra kjelleren eller symfonikonsert i perfekte omgivelser.
Dersom man bruker et anlegg til å lage lyden om til det man personlig liker, blir selvsagt grensene som jeg etterspør langt mer tøyelige.
[/quote]

Men sånn må det da vel bli, uansett. Et objektivt sett nøytralt annlegg med høy potens når det gjelder omfang og dynamikk vil evne å treffe tettere på et bredere spekter av innspillinger enn mer teknisk ufullkomne anlegg. Men det tekniske utgangspunktet for de ulike innspillingene varierer så mye at et system satt sammen for å gjengi musikk, på et eller annet nivå, legger til og trekker i fra på en måte som er med på å gi musikken en bias.

Tenk bare på den store forskjellen på hvordan en rappinnspilling og en større symfonisk innspilling blir til! Eller et studioopptak av Queen og en live bluesplate! Å sette sammen et stereoannlegg etter kunnskap og preferanser må med nødvendighet ha et preg av medskapning. Synes en relevant sammenligning er jobben som gjøres av mastringsteknikere; Gjennom kunnskap om innspillingsprosessen, genre, folks lyttevaner etc, og egne preferanser/dømmekraft gis en plate et enhetlig preg eller en "signatursound". Det samme gjør et hifianlegg. At objektiv, "teknisk nøytralitet" er et mål vi alle i større eller mindre grad vli strebe mot, ligger i sakens natur. Uten dette bommer man jo på begrepet High fidelity. Men at dette er det overordnede målet mener jeg er et verdivalg, eller uttrykk for en preferanse, på linje med et ståsted a la "det må være rør!". Det irrasjonelle, subjektive og personlige spiller en for stor rolle. Prosessen mot utviklingen av Gaia kan vel heller ikke bare kalles logisk og rasjonell. Det finnes vel allerede raskere og kanskje også billigere måter å få seg en høytaler som er like nøytral, realistisk eller hva man nå måtte være ute etter. Slik jeg har lest tråder om utviklingen handler denne historien også i høy grad om utforskertrang, behov for å sette ideer ut i live og skape noe nytt og unikt. Og ikke minst: Lære mer.

Målet man setter seg, personlighet, kunnskap og referanser osv osv bestemmer hvordan man vekter endringer, hva man opplever som verdt pengene eller ei. Fra vi oppdager at vi er selvstendige vesner i spedeste barndom vil vi "klare selv" og få bekreftelser på at vi kan og at det vi vil og liker er verdifullt og viktig. Har vi svetta for noe, brukt masse penger på det eller fått skryt for noe eller måtte tåle tyn for noe, blir det viktig for oss og får betydning. Dette er så langt fra unikt for denne hobbyen. Dette preger oss som mennesker i alt vi driver med. Audiofile er ikke en merkelig rase sammenlignet med andre file av ulike kategorier. Kabelhysteriet og enkeltkomponenter som tangerer og drar forbi familiebiler i prisnivå er selvfølgelig helt bananas. Men vi mennesker finner glede og fred i de merkeligste ting. ;)

Mvh
Sniff
 
B

Back_Door

Gjest
Kjære venner, inklusiv Jurassic(?):

Bakgrunnen for denne tråden, er min personlige undring over en del fenomener jeg har registrert i tiden min på forumet.
Hvor går den øvre grense for hva som er mulig å hente ut av en gitt innspilling? (Vil en ny cd-spiller til en million kroner føre til at lyden på den til 500 000 kr blir rævva i forhold?)
Hvorfor har vi som deltagere i den samme lidenskap så fundamentalt forskjellig oppfattelse av virkeligheten(i oppfattelse av lydforandringer)

Har ikke ment å støte noen. Jeg er selv en som famler etter den optimale vei.
Syntes bare at dette var relevante spørsmål som burde kunne bli tatt opp til diskusjon.
Reiser i morgen tidlig på ferie en ukes tid. Vil dermed ikke kunne delta på diskusjonen videre i den tiden.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
540
Musikken i sentrum pleier vi å si, gjør vi ikke?

Og musikkinteressen er det eneste vi kan forsvare kjøpene våre med...

En ting som da burde få oss alle til å tenke oss om og nok også rødme litt...

Musikktråden her har like over 20.000 innlegg...
HiFi-generelt tråden alene har nær 100.000 inlegg...

I tillegg er det alle de andre tekniske trådene, hvorfor skriver vi mer om teknikk enn om hva alt dreier seg om, selve musikken... Tør jeg spørre om det er mange av dere som skriver i rene musikkforum? Skal innrømme at det gjør ikke jeg...

Kanskje jeg burde være flau, det er jo musikken som står i sentrum og ikke anlegget pleier jeg å forsvare meg med. Men er en sannhet med modifikasjoner det, for jeg er medlem av en rar rase (de audiofile) og skal gledelig innrømme at for min del så preger nettopp min audiofili musikkvalgene da ikke alt høres like ok ut på anlegget.

Flere her enn meg, som utelukker musikkmessig bra plater og av og til spiller musikk man musikkmessig ikke ville spilt om det ikke hørtes så utrolig bra ut på anlegget...??

Bare en audiofil kan ha testplater uten noe som helst musikalsk verdi i platehyllen...

Det er IKKE bare musikken som gjelder for min del, desverre, selv om jeg gjerne skulle ønske akkurat det...

Audiofili er et løp i en rettning der enn ALDRI helt kan komme i mål, jeg har ALDRI i mitt liv møtt den audiofile som ikke er kritisk og tenker oppgradering tross at vedkommende sitter der med ett anlegg som er så musikalsk at det nær ikke er noe særlig å gå på i forhold til vedkommendes lydfilosofi...

Det er som det ble sakt, dyrt å strekke alt enda litt videre, og dess mer man har lagt ut dess mer må man legge ut for selv marginaliteter. For noen koster den knapt hørbare forskjell 200.000 kroner, for dem som ikke er så hardt rammet så kan en forsterker til "bare" 1/10 del utgjøre en enorm forskjell da steget fra 2-20.000 er enormt mens fra 300.000 til 500.000 for en komponent så er det vesentlig mindre å hente.

Kan diagnosere 90% av oss her inne, vi har gått oss fast i det å aldri bli helt fornøyd og vi ønsker å strekke oss det store eller lille stykket videre....
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
540
Var forøvrig mange bra innlegg her og jeg er mye enig med trådstarter, er som om jeg ville sakt det selv...
 
J

Jurassic

Gjest
Back_Door skrev:
Kjære venner, inklusiv Jurassic(?):


Reiser i morgen tidlig på ferie en ukes tid. Vil dermed ikke kunne delta på diskusjonen videre i den tiden.
Er din venn jeg. Du får ha en god ferie og drikke masse pils, er du ungkar får du sjekke noen stygge damer også..... Det ville jeg gjort iallfall ;D
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Jeg er en av de som har gjort alt feil :eek: Mine valg gjennom mange år når jeg har oppgradert til dyrere utstyr, er basert på at det ikke har medført noen lydmessige forbedringer ved å gjennomføre oppgradringen :eek: Det er ikke lydmessige forskjeller mellom min gamle dCS-rigg, min "gamle" Muse Polyhymnia spiller, eller min nåværende Teac Esoteric P-03/D-03 rigg, derfor har jeg valgt å oppgradere :eek: Det har også ikke vært lydmessige forskjeller mellom alle de kablene som har passert gjennom oppsettet mitt gjennom mange år, derfor har jeg valgt å oppgradere på kabelfronten også :eek: En av de store tabbene mine må være når jeg valgte å oppgradere til Pagode Master Reference rack, dette løftet ikke lydbildet i det hele tatt ;D Oppgraderingen til Edge NL 12.1 tør jeg ikke å snakke om :eek:

Alt i alt, så ser det ut som jeg bare har gjort feile valg innenfor denne hobbyen min ;) Erfaring kan jeg ikke ha tilegnet meg i hverfall ??? Hadde det vært tilfelle, så hadde jeg jo ikke gjort alle disse feile valgene ???

Jeg setter umåtelig stor pris på at jeg nå endelig innser at jeg har gjennom mange år tabbet meg ut ;) Denne fortjenesten er det ene og alene enkelte velmenende, kunnskapsrike personer her på sentralen som kan takkes for ;)

Skrevet med ett snev av ironi ;D

mvh
Back_Door skrev:
Kjære venner, inklusiv Jurassic(?):

Bakgrunnen for denne tråden, er min personlige undring over en del fenomener jeg har registrert i tiden min på forumet.
Hvor går den øvre grense for hva som er mulig å hente ut av en gitt innspilling? (Vil en ny cd-spiller til en million kroner føre til at lyden på den til 500 000 kr blir rævva i forhold?)
Hvorfor har vi som deltagere i den samme lidenskap så fundamentalt forskjellig oppfattelse av virkeligheten(i oppfattelse av lydforandringer)

Har ikke ment å støte noen. Jeg er selv en som famler etter den optimale vei.
Syntes bare at dette var relevante spørsmål som burde kunne bli tatt opp til diskusjon.
Reiser i morgen tidlig på ferie en ukes tid. Vil dermed ikke kunne delta på diskusjonen videre i den tiden.
 
B

Back_Door

Gjest
Jurassic skrev:
Back_Door skrev:
Kjære venner, inklusiv Jurassic(?):


Reiser i morgen tidlig på ferie en ukes tid. Vil dermed ikke kunne delta på diskusjonen videre i den tiden.
Er din venn jeg. Du får ha en god ferie og drikke masse pils, er du ungkar får du sjekke noen stygge damer også..... Det ville jeg gjort iallfall ;D
Rekker et siste innlegg før vi reiser.
Takk for den Jurassic. Vi må jo ikke glemme at vi deler den samme lidenskap ;)
Er ikke ungkar. Har familie med to tenåringer. Andre damer blir nok kun en appetittvekker. Da bør de selvsagt ikke være FOR stygge ::)

Noen av ideene bak denne tråden, fikk jeg når jeg leste den uendelige tråden om blindtester.
Der røk to av gigantene ;D på dette forum sammen i en diskusjon preget av alt fra kvantefysikk til psykologi via elementer av kverulering.

Tanken slo meg: Hvorfor skal det være nødvendig å diskutere testmetodikk for å avgjøre om det i det hele tatt finnes verifiserbar forskjell? Hvor store kan egentlig forskjeller være, dersom de gir grunnlag for slike diskusjoner?
Tenk om knutinh og Roysen kunne møtes og spille musikk sammen? Da kunne de sammen fundert på hvorfor den ene ikke hører det som den andre oppfatter som dramatisk forbedring. Så vidt jeg husker, har knutinh scoret høyt på tester vedrørende hørsel og gehør.
Jeg prøver m.a.o. å dra det hele ned til et enklere og mer folkelig nivå. Jeg tror et slikt møte kunne blitt en tankevekker for disse personer.
 
B

Back_Door

Gjest
Re Endre:

Hadde satt mer pris på et innlegg skrevet på prinsippielt grunnlag relatert til de fenomener jeg tar opp. Er glad for at du tross alt innrømmer ironi..
Du må da mang en gang ha undrest over disse tingene du også?
Tviler uansett ikke på ditt grunnlag for å nyte din musikk gjennom ditt nåværende anlegg :D

Tilbake om en ukes tid!
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Back_Door skrev:
Tenk om knutinh og Roysen kunne møtes og spille musikk sammen? Da kunne de sammen fundert på hvorfor den ene ikke hører det som den andre oppfatter som dramatisk forbedring. Så vidt jeg husker, har knutinh scoret høyt på tester vedrørende hørsel og gehør.
Jeg prøver m.a.o. å dra det hele ned til et enklere og mer folkelig nivå. Jeg tror et slikt møte kunne blitt en tankevekker for disse personer.
Nei, nei, nei. Man må bruke lang tid, i et stressfritt og velkjent miljø, med kjent musikk, før man kan si noe sikkert om kabler, det vet da alle.

Og til Endre, som har foretatt så mange dårlige valg.
Kanskje et poeng å Lese - Fundere - Forstå før man skriver? Slik jeg oppfatter trådstarter er spørsmålet hans hvor man skal sette den prismessige grensen for fornuftige FORBEDRINGER. Han har aldri skrevet at det ikke skjer forbedringer.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.072
Antall liker
33.778
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Enhver hobby kan vel virke merkelig på utenforstående, Audiofile er intet unntak her.
For min del handler det om sanseopplevelser. Jeg setter umåtelig stor pris på en tur i fjellet, besøk på store museer i inn og utland, ikke minst en stor konsertopplevelse.
Det er bare det at uken består av flest hverdager, med de forpliktelser som følger med arbeid, hus og familie.
Musikk er da noe av det som virkelig gir meg påfyll i hverdagen. Hi-Fi er kun et verktøy for å gjøre disse sanseopplevelsene maksimale. Ser ikke noe mer merkelig å bruke ressurser på dette enn hva som helst annet.
Kjenner folk som overhodet ikke har forhold til musikk - for disse fremstår jeg sikkert som noe underlig. Andre venner som er utøvende musikere, gleder seg enormt over en musikk-kveld i min stue - selv om de ikke har interesse for hi-fi.
Merker selv at jeg bruker mye mindre tid på utstyr enn før,men jeg tror kanskje jeg aldri hadde fordypet meg i musikken på samme måte uten denne hobbyen.
Det at hi-fi blader og messer er mindre interessant er kanskje et tegn på at jeg har nådd mitt mål - et anlegg som gjengir musikk på en realistisk måte.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
soundscape skrev:
Merker selv at jeg bruker mye mindre tid på utstyr enn før,men jeg tror kanskje jeg aldri hadde fordypet meg i musikken på samme måte uten denne hobbyen.
Det at hi-fi blader og messer er mindre interessant er kanskje et tegn på at jeg har nådd mitt mål - et anlegg som gjengir musikk på en realistisk måte.
Gratulerer! Det lyder virkelig som om du har klart å nå dit hvor anlegget spiller musikk! Og jeg er helt enig, interesse for kvalitetsgjengivelse gjør at man blir dypt interessert i kvalitetsfremførelser. ;D
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Hvorfor skal eventuelt du eller andre sette seg opp på sin høye hest og definere hva som prismessig er fornuftig og akseptert ??? Dere har vel ingen ting med hvor mye en person skal velge å bruke på hobbyen sin ??? Hva er dette for holdninger ???

mvh
Soundproof skrev:
Back_Door skrev:
Tenk om knutinh og Roysen kunne møtes og spille musikk sammen? Da kunne de sammen fundert på hvorfor den ene ikke hører det som den andre oppfatter som dramatisk forbedring. Så vidt jeg husker, har knutinh scoret høyt på tester vedrørende hørsel og gehør.
Jeg prøver m.a.o. å dra det hele ned til et enklere og mer folkelig nivå. Jeg tror et slikt møte kunne blitt en tankevekker for disse personer.
Nei, nei, nei. Man må bruke lang tid, i et stressfritt og velkjent miljø, med kjent musikk, før man kan si noe sikkert om kabler, det vet da alle.

Og til Endre, som har foretatt så mange dårlige valg.
Kanskje et poeng å Lese - Fundere - Forstå før man skriver? Slik jeg oppfatter trådstarter er spørsmålet hans hvor man skal sette den prismessige grensen for fornuftige FORBEDRINGER. Han har aldri skrevet at det ikke skjer forbedringer.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Her vil jeg faktisk svare. Jeg mener det handler om effekt i forhold til innsats.

Overdimensjonering av komponenter, spesielt kabler, er i noen tilfeller som å sette 2x600 hp motorer på en robåt, i forhold til hva kabelen egentlig behøver å gjøre for å levere et skikkelig signal til høyttalerne.

Innen matematikk, sjakk og produktutvikling har man konseptet "elegant" - som ikke handler om mote, men om innsats i forhold til effekt. Et matematisk bevis er elegant når det oppnår færrest mulige trinn fra utgangspunkt til konklusjon; en sekvens i sjakk er elegant når den både er uangripelig og umulig å gjennomføre med færre trekk; produktutviklingsdesign er elegant når tiltenkt effekt er oppnådd med sikker, men ikke overdreven materialbruk. De vakreste broene ser ut som om de svever, men de holder.

Innen rakettutvikling ble det et kjennetegn på de fremste designerne at de var i stand til å holde regnskap med hver eneste varmekalorie som skulle til for å sende raketten i bane - veggene på en Saturn rakett er papirtynne, men de holder til formålet.

Høye hest eller hva faen du har lyst til å kalle det - får være det samme. Det byr en i mot, om man har litt innsikt i hva det handler om, å se ekstreme sirkuskabler o.a. dill.

Endre Askeland skrev:
Hvorfor skal eventuelt du eller andre sette seg opp på sin høye hest og definere hva som prismessig er fornuftig og akseptert ??? Dere har vel ingen ting med hvor mye en person skal velge å bruke på hobbyen sin ??? Hva er dette for holdninger ???

mvh
Soundproof skrev:
Back_Door skrev:
Tenk om knutinh og Roysen kunne møtes og spille musikk sammen? Da kunne de sammen fundert på hvorfor den ene ikke hører det som den andre oppfatter som dramatisk forbedring. Så vidt jeg husker, har knutinh scoret høyt på tester vedrørende hørsel og gehør.
Jeg prøver m.a.o. å dra det hele ned til et enklere og mer folkelig nivå. Jeg tror et slikt møte kunne blitt en tankevekker for disse personer.
Nei, nei, nei. Man må bruke lang tid, i et stressfritt og velkjent miljø, med kjent musikk, før man kan si noe sikkert om kabler, det vet da alle.

Og til Endre, som har foretatt så mange dårlige valg.
Kanskje et poeng å Lese - Fundere - Forstå før man skriver? Slik jeg oppfatter trådstarter er spørsmålet hans hvor man skal sette den prismessige grensen for fornuftige FORBEDRINGER. Han har aldri skrevet at det ikke skjer forbedringer.
 
R

Roysen

Gjest
Jøss, er dere i gang igjen - uten meg? ;D Dere må da vite å si i fra ;D

Fra spøk til revolver - dette med pris blir jo svært individuellt og det er også hva man anser som stor eller små forbedringer/forandringer. Jeg tror mye av kjernen ligger her. I tillegg har jeg en filosofi om at enhver forbedring skal ikke forkastes uansett hvor liten den måtte være fordi mange små endringer blir til sammen en stor.

Mvh
Roysen
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Endre Askeland skrev:
Jeg er en av de som har gjort alt feil :eek: Mine valg gjennom mange år når jeg har oppgradert til dyrere utstyr, er basert på at det ikke har medført noen lydmessige forbedringer ved å gjennomføre oppgradringen :eek: Det er ikke lydmessige forskjeller mellom min gamle dCS-rigg, min "gamle" Muse Polyhymnia spiller, eller min nåværende Teac Esoteric P-03/D-03 rigg, derfor har jeg valgt å oppgradere :eek: Det har også ikke vært lydmessige forskjeller mellom alle de kablene som har passert gjennom oppsettet mitt gjennom mange år, derfor har jeg valgt å oppgradere på kabelfronten også :eek: En av de store tabbene mine må være når jeg valgte å oppgradere til Pagode Master Reference rack, dette løftet ikke lydbildet i det hele tatt ;D Oppgraderingen til Edge NL 12.1 tør jeg ikke å snakke om :eek:

Alt i alt, så ser det ut som jeg bare har gjort feile valg innenfor denne hobbyen min ;) Erfaring kan jeg ikke ha tilegnet meg i hverfall ??? Hadde det vært tilfelle, så hadde jeg jo ikke gjort alle disse feile valgene ???

Jeg setter umåtelig stor pris på at jeg nå endelig innser at jeg har gjennom mange år tabbet meg ut ;) Denne fortjenesten er det ene og alene enkelte velmenende, kunnskapsrike personer her på sentralen som kan takkes for ;)

Skrevet med ett snev av ironi ;D

mvh
Back_Door skrev:
Kjære venner, inklusiv Jurassic(?):

Bakgrunnen for denne tråden, er min personlige undring over en del fenomener jeg har registrert i tiden min på forumet.
Hvor går den øvre grense for hva som er mulig å hente ut av en gitt innspilling? (Vil en ny cd-spiller til en million kroner føre til at lyden på den til 500 000 kr blir rævva i forhold?)
Hvorfor har vi som deltagere i den samme lidenskap så fundamentalt forskjellig oppfattelse av virkeligheten(i oppfattelse av lydforandringer)

Har ikke ment å støte noen. Jeg er selv en som famler etter den optimale vei.
Syntes bare at dette var relevante spørsmål som burde kunne bli tatt opp til diskusjon.
Reiser i morgen tidlig på ferie en ukes tid. Vil dermed ikke kunne delta på diskusjonen videre i den tiden.
Hei Endre!
Du sier innleggget er "farget" av ironi, men hva mener du egentlig?
Du bruker uttrykket "forskjeller" i de konkrete tilfellene ved navngite komponenter, mens du innledningsmessig bruker "at det ikke har medført lydmessige forbedringer" (ironisk ment)
Jeg for min del oppfatter det (bortenfor ironien) som du mener at enhver oppgradering for deg har vært en lydmesig forbedring i den rekkefølgen de er foretatt.
Det jeg da lurer på er (siden jeg har oppfattet at du vel mener at ting skal matche) hvordan du i etterkant kan vite hvorvidt en av dine tidligere kabelserier kanskje ikke kunne vært en bedre match enn den siste eller den nest siste?
Det samme med andre komponenter, for situsajonen er vel den at under veis er det flere kombinasjoner av det du har eid som aldri fikk muligheten til å bli prøvd så langt jeg har klart å følge med ;) :D.
Jeg sitter med det inntrykket at du nå mener at det (siste) anlegget etter din mening er det beste (matchmessig) og at ingen andre (tidligere) enkeltkomponenter ( i et tenkt innbytteeksempel) kunne vært en forbedring.
Dersom det er rett, hvordan kan du (eller andre i tilsvarende situasjoner ) vite det?
Mvh.KW
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Backdoor skrev:
En cd-spiller til 500 000 kr påstås å gi enormt mye bedre lydkvalitet enn en til 100 000kr. Samme forhold med forforsterkere, effektforsterkere, høyttalere og ikke minst kabler.
Det innledes som en debatt mellom deltagerne her på HFS og det brukes uttrykket "vi

Hvem (konkret ) her på HFS har påstått ovenstående og er det i det hele tatt noen som har det?
Jeg sier ikke at det ikke er det, jeg har bare ikke hørt om vedkommende eller lest det her (tenker på cdspiller) ;D

Jeg har nylig referert til et utsagn fra Ola S. som vel må betraktes som en tilnærmet objektivist, hvor også han bruker "sterkt" adjektiv (utklasset Cardas med en billig diykabel?)

Jeg tror nok at muligheten er at noen for å "VEKTLEGGE" sin egen konklusjon på at deres eget valg (av hva som er best) blir et (ubevisst) forsvar for det samme (og da er det lett å ha et behov for og markere det), noe jeg mener Ola S sitt innlegg virkelig viser.

Det som også burde være et tankekors for mange, er jo at med stadige forandringer så vil det etter min mening være noe problematisk til enhver tid å vite eksakt hva og hvilken komponent det er som bidrar med den oppfattede forbedringen/forandringen samt eventuell fordeling av den samme.

Mvh.KW
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Soundproof skrev:
Jurassic skrev:
Med realisme mener jeg evnen til å gjengi musikk uten dynamisk kompresjon.
Skjønner ikke helt. Tror, f.eks., at det er fullt mulig å ha minimalt med kompresjon, men likevel ha et fullstendig urealistisk lydbilde.

Ta Tord Gustavsen Trio, for eksempel.
I The Ground og Changing Places brukte man en piano-gjengivelse og et tromme-perspektiv som er helt vilt - begge ble strukket fra venstre-til-høyre i lydbildet på ekstremt vis.
Samtidig er det omtrent så minimal dynamisk kompresjon som det er mulig å få til i opptak, helt upåklagelig.
I seneste utgivelse, Being There, så har man tonet ned denne utstrekkingen av kildene fra venstre til høyre kanal, og gått inn for en riktigere relativ instrumentplassering. Jeg ville sagt at nå er lydbildet, og oppløsningen, langt mer nøytrale/realistiske. Men i alle tre utgivelser er det søkt oppnådd en så fullstendig dynamisk gjengivelse som mulig ...
Hei!

Ta Tord Gustavsen Trio, for eksempel.
I The Ground og Changing Places brukte man en piano-gjengivelse og et tromme-perspektiv som er helt vilt - begge ble strukket fra venstre-til-høyre i lydbildet på ekstremt vis.
Jeg regner jo med at det er tilsiktet og dermed på et vis "realisitsk" sett fra "kunstnerens" (musiker/Ludtekniker/produsent) side og her kommer det inn som jeg stadig (tidligere) har kommet inn på, nemlig at det er mye "pin-pong" effekter
i innspillinger og da skal de vel også høres og oppfattes slik hjemme også (tenker her på mine innlegg angående pinpointeffekter)
Særlig når det kommer til mer electrionica og liknende musikk, uinteressant sier noen, men uansett så er nå en del laget slik.
Jeg (for min del) kan godt være de foruten på akkurat det eksemplet du nevner, mens jeg liker det (ofte) godt på annen type musikk.
Tenk bare hvordan det gjennom årene har blitt eksprementert med slikt mikrofoner plassert inne i div. for å få til bestemte typer lyd (farging) (eller "sound" heter det vel)

Noe av det samme blir det vel egentlig for de forskjellige av oss at vi har egne preferanser/meninger for hvordan det er ønsket at lyden skal presenteres.
Det er helt sikkert mange forskjelliglydende anlegg rundt omkring og ingen av de er vel strengt tatt 100% nøytrale, det vil alltid dreie seg om grad av nøytralitet.
Heller ikke en fasit for hva som er mest nøytralt (av alle anlegg ute hos oss her på HFS) vil det for sin egen del noen gang kunne bli enighet om, og hvorfor sier seg vel sjøl.
Det vil vel som oftest være noe urealistisk å få det samme trykket hjemme i stuemiljøet som det f.eks. i går natt var på Delbert McClinton konserten på Notodden ca 30-40 meter fra scenen.

Samtidig så opplevde jeg å ikke høre de laveste tonene/partiene i noen av numrene under konserten med Knut Reiersrud og da sto jeg ved lykontrolltårnet litt lengre bak ca. 50m?)
De hører jeg glatt hjemme ::)
Rent lydmessig så er ikke jeg i tvil om hvor jeg vil høre musikken ::)
Særlig dersom en er edru, blant de som befinner seg i all stadier av det motsatte, nå gikk det brubart da siden jeg ikke hørte til i motsatt leir ;D


Mvh.KW
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Innlegget er skrevet i en ironisk tone. Derfor skal innlegget leses med motsatt fortegn. Alle oppgraderinger som jeg har foretatt opp gjennom årene har medført forbedringer. Hvis noen tror at man velger å bruke penger på en oppgradering som ikke medfører forbedringer, da er man ganske naiv. Aller helst hadde jeg sett at utstyret var nesten gratis. For da hadde jeg spart mange penger. Jeg mener at jeg har vært heldig som har fått lov til å ha så mye forskjellig utstyr i oppsettet mitt opp gjennom årene. Alt fra relativt billigt utstyr til det som enkelt her på sentralen definere som idiotisk dyrt. Jeg har også vært så heldig å få anledning til å lytte til utstyr i andre oppsett som er av meget høy kvalitet. På grunn av denne allsidige erfaringen som jeg har vært så heldig å få, sett i mine egne øyne, kanskje ikke andre sine øyne, så tro jeg at jeg er i stand til å skille klinten fra hveten. Sagt med andre ord, å vurdere om en oppgradering medfører en lydforbedring eller ikke.
I tillegg til dette har jeg proffesjonelt i de siste 9 år holdt på med å analysere innholdet i lydopptak/real-time lyd ifm å skape ett bilde på hva som befinner seg på rundt en neddykket ubåt, både på overflaten og i dypet rundt den. Dette har jeg blitt utdannent til både i Sjøforsvaret i Norge og også i UK Navy. Denne erfaringen med å plukke detaljer og nyanser ut av ett lydbilde, har og er fortsatt en stor bonus for meg i denne hobbyen.
Jeg har enda til gode å oppleve at "de objektive" her på sentralen kommer med noe matnyttig som kan hjelpe meg videre i denne hobbyen.
Du har helt rett i at jeg ikke kan vite om en av mine tidligere kabelserier passer inn i dagens oppsett. Det kan godt være mulig. Jeg har aldri påstått dette heller. Hvis du har lest en del tidligere innlegg fra meg, har du sikkert fått med deg at jeg gjentatte ganger har poengtert at jeg er åpen for alt som kan medfører forbedringer. Kan derfor tipse deg om at jeg enda ikke er ferdig med kabler i mitt oppsett. Holder nå på med omfattende tester og utprøving av forskjellige kabler. Vi får se hva vi ender opp med. Kanskje jeg går tilbake til en produsent som har vært i oppsettet mitt før? Eller kanskje noe helt nytt? Spørsmålet er om jeg skal gidde å dele disse nye erfaringene med lesere på hifi-sentralen. Det er jo alltid noen surpomper her på sentralen som har det som sin livsoppgave å fortelle alle andre her på sentralen at siden de har brukt mer penger enn det de selv har på denne hobbyen, så har de ikke nok kunnskaper om hvordan man skal sette sammen et skikkelig oppsett som spiller fantastisk bra.
Så til siste del av innlegget ditt.
Det hadde jo vært kjekt å kunne hatt all de komponetene som har vært i oppsettet mitt opp gjennom årene stablet opp i naborommet til der hvor anlegget står. Dette er av praktiske årsaker ikke mulig.(les; kjekt å kunne selge det gamle utstyret for å delfinanisere nyinvisteringene.)
Det kunne jo godt tenkes at noe av det gamle kunne passet inn i dagens system.
Jeg har heller ikke påstått at dette ikke er mulig noen gang.
Når dette er sagt.
Dagens oppsett er det beste som jeg lydmessig noen gang har hatt.
Ut i fra mine lydpreferanser har jeg enda til gode å høre noe som spiller bedre. At det er mulig å sette sammen andre oppsett som jeg mener er like bra eller bedre, det er helt sikkert.

mvh

NB! Har samme erfaring som Roysen. Flere mindre forbedringer, gir i sum en stor forbedring. Dette skal man ikke kimse av.




[/quote]
Hei Endre!
Du sier innleggget er "farget" av ironi, men hva mener du egentlig?
Du bruker uttrykket "forskjeller" i de konkrete tilfellene ved navngite komponenter, mens du innledningsmessig bruker "at det ikke har medført lydmessige forbedringer" (ironisk ment)
Jeg for min del oppfatter det (bortenfor ironien) som du mener at enhver oppgradering for deg har vært en lydmesig forbedring i den rekkefølgen de er foretatt.
Det jeg da lurer på er (siden jeg har oppfattet at du vel mener at ting skal matche) hvordan du i etterkant kan vite hvorvidt en av dine tidligere kabelserier kanskje ikke kunne vært en bedre match enn den siste eller den nest siste?
Det samme med andre komponenter, for situsajonen er vel den at under veis er det flere kombinasjoner av det du har eid som aldri fikk muligheten til å bli prøvd så langt jeg har klart å følge med ;) :D.
Jeg sitter med det inntrykket at du nå mener at det (siste) anlegget etter din mening er det beste (matchmessig) og at ingen andre (tidligere) enkeltkomponenter ( i et tenkt innbytteeksempel) kunne vært en forbedring.
Dersom det er rett, hvordan kan du (eller andre i tilsvarende situasjoner ) vite det?
Mvh.KW
[/quote]
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Min erfaring, er at det finnes en grense, men den er individuell.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.006
Antall liker
6.234
Oh no...
Enda en hvordan-kan-alle-som-er-uenig-med-meg-være-så-steike-dum-tråd fra objektivistene.

Blir dere aldri lei?
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
BT skrev:
Oh no...
Enda en hvordan-kan-alle-som-er-uenig-med-meg-være-så-steike-dum-tråd fra objektivistene.

Blir dere aldri lei?
Hva mener du med "være så steike dum"? Jeg bruker mer penger på vin enn jeg kan smake forskjell, er det dumt? Det handler jo om godfølelsen.
Mitt synspunkt er mitt -- du har ditt eget. Vi nyter forskjellen.

Men siden HFS er lagt opp til diskusjon, blir det litt dumt å ikke diskutere forskjell i oppfatning.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei Endre!
Får håpe du ikke misforsto innlegget mitt, og ja, jeg skjønte jo at hele innlegget skulle leses med motsatt (oppfatning).
Mitt poeng (eller spørsmålstilling) var mer at jeg har oppfatttet det dithen at du er av den oppfatning at hver og en av dine siste komponenter også er de(n) beste.
Det er derfor jeg undret, nettopp fordi alt er avhengig av matchen ( langt på vei).
Kan ta et eksempel (uten at jeg sitter med fasiten på hvorvidt det medfører riktighet) dersom du f.eks. nå for tiden driver og tester ut (alternative) kabler, så er så langt jeg har skjønt ikke dine flotte høyttalerer ferdig innspillt ;) Skjønner du hvordan jeg tenker?
Ting forandrer seg underveis og for å kunne ta en ( mest mulig)korrekt avgjørelse (særlig på ditt anleggsnivå) så kan det fort bli for mange ting/parametere som p.g.a. delvis forandring underveis vanskeliggjør dette.
Jeg for min del synes mye er vanskelig nok med kun en og en forandring som ofte i tillegg ikke er alt for store/sterke, men det er meg ;)
At det du har nå er det beste du har hatt lydmessig i egen stue tviler jeg ikke et sekund på medfører riktighet.
Jeg skjønner også godt at det ikke er hverken mulig eller særlig praktisk å beholde alt av tidligere komponenter og kabler ;)
Fra min side så gikk det mest på at jeg oppfatter det slik som at du nå har de beste kablene og enkeltkomponentene (hver for seg) noen gang har hatt, det er muligens en gal oppfatning fra min side.
Uansett så kan det godt være riktig også, ikke slik ment :D
Det var vel mest kabler jeg hadde i tankene.

Mvh.KW
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Komponentene som jeg nå har, er de beste som jeg noen gang har hatt. Også når de spiller sammen. Dette er riktig oppfattning. Vedrørende kabler, så gjenstår det å se. Har fått ett og annet å tenke på ;) Isis har passert 500 timer, men den trenger nok 500 timer til før den er optimal. Når det gjelder mine tester av kabler, så er det ingen som har sagt at det prosjektet er ferdig i morgen, og at de endelige valgene skal gjøres da ;)

mvh
KW skrev:
Fra min side så gikk det mest på at jeg oppfatter det slik som at du nå har de beste kablene og enkeltkomponentene (hver for seg) noen gang har hatt, det er muligens en gal oppfatning fra min side.
Uansett så kan det godt være riktig også, ikke slik ment :D
Det var vel mest kabler jeg hadde i tankene.

Mvh.KW
 

Audioholica

Medlem
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
29
Antall liker
0
Ja, definitivt merkelig, men dog en rase! 8) Jeg synes det alltid har vært greit å fordype seg i alle slags hobbyer man måtte ha, og finner ingen limitasjon forhold til hvor langt man skal "grave", men det som virker "rart" på meg er da man slutter å nyte musikken og bare er ute etter å høre "feil" i matchinga av komponenter osv...virker som om komponentene i anlegget er 1.ste pri og musikken ender opp med å være kun test-plater for disse... Hva skjedde underveis? Kabeldebatten er et kapittel for seg - I dont care...REALLY! ... ;) men jeg er jo heller ikke Audiofil så min betraktning er kun outside-in...
 
B

Back_Door

Gjest
Hvorfor går noen i forsvarsposisjon ut fra den spørsmålsstilling jeg kommer med?? Tar man seg selv så høytidelig, eller treffer jeg noen ømme punkter?
Hvorfor reagerer f.eks. Endre slik han gjør? Har jeg kritisert hans valg?? Har jeg betvilt hans erfaring og evner? Det har uansett aldri vært i mine tanker!

Jeg har aldri kritisert hvor mye penger man velger å bruke på denne hobby. Er jeg den rette til det???(ref. Gaia)
Jeg er kun opptatt av å gjøre optimale valg. Jeg stiller dermed spørsmål om hvor går grensen for hva et menneskelig øre kan oppfatte. Hvor går grensen for hvor mye bedre lyd det er mulig å hente ut av en spesifik cd-innspilling. Kan avspilling gi bedre lyd enn innspillingen ga? Hvilke komponenter er det mest å hente fra m.h.t oppgradering?

Har jeg satt meg på min høye hest? Er det i tilfelle fordi jeg våger å stille spørsmål? Er vi ikke alle opptatt av det optimale og mulige grenser? Vil vi ikke alle forsøke å gjøre de beste valg?
Noen av svarene her understreker poenget i overskriften. Denne overskrift var i utgangspunktet humoristisk ment, og jeg mente ikke å utelate min egen person ;)

Hvorfor har ingen typisk subjektivist svart på spørsmålet om hvorfor vi oppfatter lydforskjeller så forskjellig? I stedet for endeløse diskusjoner om testmetodikk, belyste jeg heller det faktum at mens en person snakker om dramatisk forbedring, klarer den andre person ikke å høre noe i det hele tatt. Dette på tross av at begge har helt normal hørsel og er like interessert i musikk og god lydgjengivelse.
Er det kun objektivister som undrer seg over dette besynderlige faktum?

Grunnlaget for min påstand om at det stadig hevdes at dyrere og dyrere cd-spillere osv. gir bedre og bedre lyd, har jeg først og fremst fra den kulørte hifi-presse.

Jeg belærer ingen, men ønsker tvert i mot å lære mer selv. Hva er da mer naturlig enn å stille disse grunnleggende spørsmål til den audiofile menighet?
 
K

kbwh

Gjest
Jup. Vi diskuterer de samme temaene om og om igjen. Her inne.
Vi burde vært på konsert i stedet.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det beste eksemplet finner vi på forsiden av sentralen (sitat):

"I'm convinced that if you're happy with your present system and want to maximize its performance, adding a Monaco will reap... "

Hvilket normalt menneske vil oppgradere eller bytte ut noe man er lykkelig eller fornøyd med? Hadde det stått "If you are not content with your present systems performance, improving vibration control may be just the thing that will make you happy"....kunne jeg forstått det, og i langt de fleste bransjer er det slik markedsføringen ville foregått. Men i denne bransjen markedsfører man forbedringer til folk som er fornøyd? :eek:

Hvis jeg er lykkelig med anlegget mitt bruker jeg penger på musikk, konserter (eller mindre jobbing slik at jeg får mere tid til å sitte foran det); heller enn på å planlegge eller på å tjene penger til neste oppgradering.

Når jeg reagerer på slike utsagn, forteller det vel at jeg, til tross for en langvarig opptatthet av lygjengivelse og musikk (35 år) - og med et anlegg langt de fleste av min omgangskrets synes er godt over toppen for hva som er meningsfylt - likevel sannsynligvis ikke er en ekte audiofil. Og det er jeg i så fall glad for.....
 
K

kbwh

Gjest
Vet du hva, erato, jeg tror vi kan lage laug. Vi må være flere enn bare oss to.
Jeg overhørte den ene enden av en kabelsalgssamtale i en butikk just. Jøje meg.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Vet du hva, erato, jeg tror vi kan lage laug. Vi må være flere enn bare oss to.
Jeg overhørte den ene enden av en kabelsalgssamtale i en butikk just. Jøje meg.
Ikke gå i sånne butikker. Det er en del av oppskriften på å fortsette å være fornøyd.
 
K

kbwh

Gjest
Jeg kjøpte en LP med Moravec som spiller Beethoven. Op. 90-sonaten og 4. pianokonsert. 40 spenn. Ingen fare med meg. :)
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Jeg kjøpte en LP Moravec som spiller Beethoven. Op. 90-sonaten og 4. pianokonsert. 40 spenn. Ingen fare med meg. :)
Så det var ikke en "sånn" butikk, men en "slik" butikk.

Så du postet om den et annet seted og lurte på hvem det var som hadde den koplingen. Moravec er saker ja, men har ikke hørt denne. Min favoritt op 90 (en av de flotteste Beethovensonatene forøvig, tilsynelatende kort og enkel, men som i så mye annet sen Beethoven - overflaten bedrar) kommer fra Gilels.

Supraphon denne?
 
K

kbwh

Gjest
Supraphon ja. Har Gilels (DG) og Kempff stereo, fremdeles uhørt. Gleder meg til å sammenlikne de tre. Dette er for meg audiofil galskap slik jeg liker den. theStig og jeg driver og leker oss med Bachs Magnificat for tiden. Har du hørt McCreesh?
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Supraphon ja. Har Gilels (DG) og Kempff stereo, fremdeles uhørt. Gleder meg til å sammenlikne de tre. Dette er for meg audiofil galskap slik jeg liker den. theStig og jeg driver og leker oss med Bachs Magnificat for tiden. Har du hørt McCreesh?
jepp - kjøpt hos Bøyum for 99. Trenger å høre mer på den - men Matteuspasjonen med samme krefter har en inderlighet som bare slike nesten kammermusikalske oppføringer får, det er en tradeoff mellom storslåtthet og inderliget...de av oss som er hektet på Bach trenger versjoner i begge varianter. Vi får passe oss så vi ikke kupper tråden, vi audiofile kommer i hardware- og softwarevarianter og trådstarter tenkte nok mer på HW....
 
Topp Bunn