Audiofil dugnad 1: Eit musikkalbum eg har stor sans for.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Nei, basismaterialet til det som etterhvert ble The Final Cut var leftovers fra The Wall.
    Albumet er jo også av mange karakterisert som Waters' første soloalbum. Ikke minst ved ar det på coveret står: By Roger Waters, performed by Pink Floyd.
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.782
    Antall liker
    8.745
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    ^ Nei, basismaterialet til det som etterhvert ble The Final Cut var leftovers fra The Wall.
    Albumet er jo også av mange karakterisert som Waters' første soloalbum. Ikke minst ved ar det på coveret står: By Roger Waters, performed by Pink Floyd.
    Hmm, makes sense så sikkert riktig :)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.522
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ^ Nei, basismaterialet til det som etterhvert ble The Final Cut var leftovers fra The Wall.
    Albumet er jo også av mange karakterisert som Waters' første soloalbum. Ikke minst ved ar det på coveret står: By Roger Waters, performed by Pink Floyd.
    Final Cut liker jeg veldig godt og har hørt over mange år. I går hørte jeg Pros and Cons, og det er jaggu mye likt.
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.782
    Antall liker
    8.745
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Har også sansen for final cut, kjøpte den remastred på vinyl for et par år siden, har hatt cd'n i over 20 år.
    En kuriositet er jo låta when the tigers broke free, som forteller om dødsfallet til Waters far under krigen. Waters ville ha denne med på the Wall, men de andre nektet Ds de syntes den ble for personlig. Jeg ble kjent med den fra filmen. Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om det er bra at den er med som et bonus spor på final cut. Jeg mener jeg liker låten, men det føles litt klipp og lim...
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.262
    Antall liker
    6.340
    Sted
    Under stjernene
    Marillion - Script for a Jesters Tear
    Kjøpte albumet i ca 83, ble spilt mye da. Kjekt gjennhør på Tidal, selv om jeg ennå har albumet.
    Tips: Av en eller annen grunn er albumet ypperlig til å sjekke plaseringen høyttalerne, spesielt til bakveggen.
     
    Sist redigert:

    ingarol2

    Medlem
    Ble medlem
    20.08.2005
    Innlegg
    20
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    6
    Her er ei skive til jeg synes utmerker seg i mengden.

    Jon Lord - Pictures Within.

    Vis vedlegget 575563

    De som kun har et forhold til mr. Lord gjennom hans traktering av B3 i DP og Whitesnake kan jo ikke sies å ha opplevd mer enn omtrent halve mannen:)

    Ved siden av tungrocken og musikken som gjorde han til verdensstjerne hadde Jon Lord en mer allsidig musikkinteresse. Ikke minst klassisk musikk, som han også var noe skolert innenfor.
    Det resulterte i ikke mindre enn drøyt 10 soloutgivelser (litt avhengig av hva man tar med, og ikke). Noen rene klassiske verk, andre mer bluesrettede og tverrmusikalske.

    Pictured Within tilhører vel mer en miks av dette. Basisen heller mot det klassiske, men platen er langt unna et klassisk verk. Her er det enkeltstående låter, med vokale innslag fra Sam Brown (som jobbet mye sammen med Lord) og Miller Anderson.
    Musikken er i hovedsak dempet, pianobasert, rolig og av en slik karakter som gjerne lar hodet og tankene dra langt av sted under lytting.

    Kort og godt - et flott album jeg fikk gleden av å oppleve deler av under DP´s konsert m/symfoniorkester og venner i Göteborg for flere år siden.

    Takk for tips :).

    Kan også anbefale Jon Lords Before I Forget fra 1982 med flotte vokale innslag fra Vicky Brown og den gang 18 år gamle Sam på backing vocals.

    jonlordbeforeiforget.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.701
    Antall liker
    10.061
    Sted
    London
    Savner vestkyst-rocken her. Et album som alltid har en plass hos meg, er Toto IV
    IMG_9591-600x600.jpg

    Men hvis jeg skal spille Toto disse dager, drar jeg heller frem Turn Back - har orginalutgivelsen på vinyl, og dynamikken på English Eyes er god test av anlegg :)
    Turn Back.jpeg
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.783
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Og etter det kom et annet album som fremdeles er et av mine favorittalbum:



    med en kompleksitet og virtuositet som er helt uovertruffet. Fantastisk album - Yes' beste etter min mening. Spilles fremdeles titt og ofte. 48 år siden det ble utgitt i september.

    Etter det er det stort sett blitt klassisk. Et av de første klassiske album jeg kjøpte:



    og operainteressen min har bare vokst og vokst siden.
    Enig med deg om både Yes og opera.
    Hørte Der Freischütz første gang i Kristiansund i 1976 tror jeg det var.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.262
    Antall liker
    6.340
    Sted
    Under stjernene
    Vil slå et slag for
    Jon Lord sin første utgivelse Sarabande fra 76.

    20200327_111736.jpg


    "The theme behind the music on the album is that of a baroque dance suite.
    A form of music which was brought to the highest level of Bach. The title of each track is the name of o dance used in one of these dance suites, and i have tried to use the same tempo, and feel as an original Sarabande, Giuge, etc.
    Composed and Scored by Jon Lord between January and August, 1975, in Munich, Germany. J. D. L Music. Orchestra Conducted by Eberhard Schoener.
    Record between the 3rd and 6th of September, 1975, at the Stadt Halle Oererckenschwick, near Dusseldorf, Germany with the Dieter Dierks Mobile Recording Studio, using Agfa P. E. M 408 master tape" (Teksten er hentet på baksiden av albumet)
    Altså skrevet og innspilt i DP tida.

    Musikere:
    Jon Lord (selvfølgelig)
    Mark Nauseef (Ian Gillian Band, Thin Lizzy m.m.)
    Andy Sommers (Police m.m)
    Peter York (Spencer Davis Group, Erik Clapton m.m)
    The Philharmonia Hungarica
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.262
    Antall liker
    6.340
    Sted
    Under stjernene
    Cream bestående av Eric Clapton gitar, Jack Bruce bass og Ginger Baker trommer. Så langt jeg husker, ble de kalt for verdens første supergruppe.
    Dessverre er Ginger Baker og Jack Bruce gått bort.

    Cream Goodbye.png


    Albumet er det 4. studioalbumet og består av 3 studiolåter og 3 live opptak. Så langt jeg forstår er Goodbye en slags avskjedskonsert.

    Det er konsertopptakene som er interessante, de overgår alt jeg har hørt.
    Både LP utgaven fra 69 og 192/24 låter flott.

    Det er kommet ut en boks med 4 CD med Goodbye konsertene. Dessverre har den elendig lyd, i alle fall på Tidal.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Vil slå et slag for
    Jon Lord sin første utgivelse Sarabande fra 76.
    Flott album det også, men det var nok ikke hans første soloutgivelse.
    Om vi ser bort fra CFGAO fra 68, så gav han ut Gemini Suite i 72 og Windows i 74:)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Vil slå et slag for
    Jon Lord sin første utgivelse Sarabande fra 76.

    Vis vedlegget 576682


    Det er gjort mange forsøk på å kombinere symfoniorkester og rock gjennom tidene. Dette er den mest vellykte; kanskje den eneste?
    Jon Lords tidligere forsøk bør helst glemmes....
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.262
    Antall liker
    6.340
    Sted
    Under stjernene

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.909
    Antall liker
    1.916
    Sted
    Sortland
    Etter en lengre periode uten tilgang til stereoanlegg (95-98) fikk jeg endelig opp et passe mid-fi anlegg - men til min store fortvilelse viste det seg at jeg var drittlei de ca 600 titlene jeg hadde stående. Ingenting fristet.
    For å gjøre en lang historie kort:
    Denne åpnet en helt ny verden for meg:purcell: Songs and Dialogues med Emma Kirby (sopran), David Thomas (bass) akkompagnert av Anthony Rooley på lutt.
    Lang fra Zappa og Black Sabbath :cool: - men herre min for en inntrykk den gjorde.
    Derfra var veien kort til andre klassiske komponister og sjangre, og jeg benytter denne tråden til å promotere en av de virkelig store innen samtidsmusikken:
    Steve Reich.
    Et greit inngangspunkt for de som de som foretrekker el-gitar er selvsagt denne:
    https://www.youtube.com/watch?v=MOAS6ik796s

    Finnes tilgjengelig her:
    diffreich.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn