Audiocom HiFi | FinkTeam BORG - Det perfekte kompromiss?

FT_Borg_Wide.png

FinkTeam BORG
FinkTeam BORG ble raskt hyllet som en av markedets mest gjennomførte og vellydende høyttalere uansett pris. Kun et fåtall høyttalere kan vise til en like gjennomtenkt og nøye utviklet konstruksjon både akustisk og mekanisk, og disse er enten mindre, eller langt dyrere.

FinkTeam består at er særdeles kompetent team ledet av Karl-Heinz Fink, og selskapet benyttes ofte som konsulenter når andre kjente merkevarer skal utvikle nye produkter. Karl-Heinz Fink og hans team har en lang rekke prisvinnende produkter på samvittigheten.
Når de skulle utvikle produkter under eget merkenavn, var det uten føringer og med et ønske om å perfeksjonere alle sider innenfor en gitt prisramme. FinkTeam BORG er analysert og vurdert fra alle mulige vinkler og med de mest avanserte verktøy tilgjengelig. Når FinkTeam i tillegg består av noen av de mest erfarne og best kvalifiserte høyttalerkonstruktørene i verden blir også resultatet deretter.

Kabinettene er noen av markedets mest gjennomførte og analyserte. Målet var et kabinett som påvirket resultatet i ekstremt liten grad, og selv minimale avvik, som kun ble registrert av et laser-vibrometer, ble tatt hånd om.

Delefilteret er i en klasse for seg selv. Delefilteret er selve hjerne i en høyttalerkonstruksjon, og selv på svært dyre høyttalere ser vi subotimale delefilterløsninger. Dette kan medføre stygge fase/impedansvinkler som gjør høyttaleren vanskelig å drive. BORG har jevnt høyt impedansforløp som gjør at den til og med kan drives av rørforsterkere med lav effekt ved normale lyttevolum. Mange skryter av delefilterkomponenter til ekstreme priser. Kostbare komponenter kan ikke redde et "dårlig" filterdesign. FinkTeam BORG oppleves ekstrem sømløs grunnet det gode filterdesignet og overgangen mellom de to høyttalerelementene er ikke hørbar. Delefilteret gir også den unike muligheten for å justere klangbalanse for å tilpasse rom og preferanser, og justere dempingen for å tilpasse forsterkerens dempingsfaktor.

Lyd

Det å lytte til FinkTeam BORG er en noe annen opplevelse enn hva de fleste er vant med. I og med at høyttaleren er en svært velkonstruert toveishøyttaler, har BORG homogeniteten og balanse til en god stativhøyttaler, men den store bassmellomtonen sørger for trøkket og dynamikken fra en større profesjonell monitor. Oppløsning og detaljer er på høyde med de beste, men med et fundament og gjengivelse av dynamikk ingen små toveishøyttalere kan måle seg med, uansett pris.

Det er ikke uten grunn at enkelte anmeldere har hevdet det er den beste høyttalere de noensinne har lyttet til.

FinkTeam BORG er priset til 249.900,- i Norge

Dersom FinkTeam BORG er en høyttaler som pirrer interessen, kontakt oss gjerne på hifi@audiocom.no, så tar vi en prat​

Kommentarer

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Antall liker
531
Torget vurderinger
9
De virker ikke gå særlig dypt i oktavene? Jeg finner det fremdels merkelig at høytalere over 100k uansett, ikke er fullrange, av gulvstående. Men hørte dem i Munchen og likte dem svært godt..Men manglet på den dype bassen, hadde med noen elektronika cder jeg fikk spille litt av, og der manglet av dyp bass dessverre

Audiocom HiFi

Bransjeaktør
Ble medlem
16.07.2020
Antall liker
91
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
1
De virker ikke gå særlig dypt i oktavene? Jeg finner det fremdels merkelig at høytalere over 100k uansett, ikke er fullrange, av gulvstående. Men hørte dem i Munchen og likte dem svært godt..Men manglet på den dype bassen, hadde med noen elektronika cder jeg fikk spille litt av, og der manglet av dyp bass dessverre
Høyttalerdesign handler om å finne en rett balanse av kompromisser innenfor konseptet man ønsker å utvikle. Alt for mange designere gjør feilen å presse høyttaleren for langt ned i frekvens uten å ha kapasiteten til å gjengi oktavene med troverdighet.
BORG er utviklet for å gi en så troverdig fysikk og dynamikk som mulig innenfor de begrensningene som ligger av høyttalerens fysiske størrelse, og for det aller meste av musikk. For en konstruksjon som dette kan det fort gi fordeler oppover i frekvens, dersom høyttaleren ikke tvinges for langt ned. Responsen i rom er ned til rundt 30Hz

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Antall liker
531
Torget vurderinger
9
Jo, jeg ser den:) Var ingen kritikk på noen måter, disse var et av mine favorittpar da jeg fikk hørt dem

Audiocom HiFi

Bransjeaktør
Ble medlem
16.07.2020
Antall liker
91
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
1
Jo, jeg ser den:) Var ingen kritikk på noen måter, disse var et av mine favorittpar da jeg fikk hørt dem
Men selvsagt er det lov å komme med kritikk, selv om ikke det var ment slik. Det er jo tross alt en høyttaler til en god slump penger, og en slik høyttaler som dette vil ikke treffe alle. For de som verdsetter høyttalerens mange sterke sider, så kan det fort være den "eneste rette".

Caucaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2011
Antall liker
31
Torget vurderinger
11
Helt sikkert fantastiske men ff, ser ut som sarkofag.

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Antall liker
182
Torget vurderinger
1

Ser du har Devialet, Borg går ned til 20hz ved bruk av SAM😁

Audiocom HiFi

Bransjeaktør
Ble medlem
16.07.2020
Antall liker
91
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
1
Helt sikkert fantastiske men ff, ser ut som sarkofag.
Hehe, ja designet har vel nesten fått like mye fokus som den fantastiske lyden. Designet er faktisk et resultat av nøye kabinettsimuleringer og målsetningen om at utformingen skulle ha minst mulig innflytelse på lyden. Det er ikke et tilfeldig design fra et fuktig nachspiel for å si det slik.

Det morsomme er at flere rapporterer om at utseendet/designet vokser på dem over tid eller når de får se høyttaleren i virkeligheten.

Audiocom HiFi

Bransjeaktør
Ble medlem
16.07.2020
Antall liker
91
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
1
Fin videoomtale fra Terry Ellis i Pursuit Perfect System

Sammen med 2 stk Canor Audio AI 1.20 ble dette årets beste lyd, for Terry:

Informasjon om bruker

Audiocom HiFi
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
91
Link til alle artikler
40
Audiocom HiFi sine annonser
Bransjenyheter
Lyd og håndverk i klassisk italiensk innpakning | Audiocom HiFi
Bransjenyheter
Produkter fra Creek - Nyhet | Audiocom HiFi

Produkter fra Creek - Nyhet | Audiocom HiFi

• 0
Tradisjonsrike Creek Audio er tilbake i Norge med nye sterke produkter og spennende planer.
Fortsett
Bransjenyheter
JL Audio - Markedets mest prisbelønnede subwoofere | Audiocom HiFi
Bransjenyheter
Martin Collums skamroser FinkTeam KIM | Audiocom HiFi

Martin Collums skamroser FinkTeam KIM | Audiocom HiFi

• 4
"...........a standmount design well beyond expectation, even for a Fink design" Ingen anmeldere kan vise til samme faglig tyngde innen høyttalerutvikling som Martin Colloms. Han har selv vært...
Fortsett
Bransjenyheter
Vi åpner showroom i Kristiansand | Audiocom HiFi

Vi åpner showroom i Kristiansand | Audiocom HiFi

• 7
Det er en glede å meddele at vi åpner showroom i Sørlandsparken i løpet av mars. I vårt showroom vil besøkende få mulighet til å se og lytte på et godt utvalg av våre produkter. Dette vil i...
Fortsett
Bransjenyheter
Fantastiske FinkTeam KIM får ny fabelaktig anmeldelse | Audiocom HiFi
Topp Bunn