Audio Technica Pickup., contra Ortofon.

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Er på markedet for en Pickup som passer sammen med den Nye Elac Miracord 90 plate spiller og lurer lidt på de Klangmæssige forskelle på følgende Pickup fra Audio Technica:

AT33EV

AT33SA

AT OC-9/III

Alternative:

Ortofon Cadenza Red og Black

Armen på Miracord 90 har en masse på 8-9 gram.

Er der nogen der kan helpe lidt med at beskrive de lydmessige forskelle på disse 3 Pickupper.

Mvh Hi-Rex
 

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Innlegg
655
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
Er på markedet for en Pickup som passer sammen med den Nye Elac Miracord 90 plate spiller og lurer lidt på de Klangmæssige forskelle på følgende Pickup fra Audio Technica:

AT33EV

AT33SA

AT OC-9/III

Alternative:

Ortofon Cadenza Red og Black

Armen på Miracord 90 har en masse på 8-9 gram.

Er der nogen der kan helpe lidt med at beskrive de lydmessige forskelle på disse 3 Pickupper.

Mvh Hi-Rex
Kan ikke si så mye om Ortofon men AT 33 EV er en bra pickup.Hvorfor du har hoppet over AT 33 PTG vet jeg ikke men det er et ganske bra løft lydmessig fra 33 EV til PTG så jeg ville absolutt tatt den i betraktning.

I utgangspunktet så har armen din veldig lav masse og da kan muligens disse pickupene bli for stive så veien å gå er antakelig MM
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.777
Antall liker
5.270
Sted
oslo
AT OC-9/III har jo ganske høy compliance, så den burde vel funke
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Er på markedet for en Pickup som passer sammen med den Nye Elac Miracord 90 plate spiller og lurer lidt på de Klangmæssige forskelle på følgende Pickup fra Audio Technica:

AT33EV

AT33SA

AT OC-9/III

Alternative:

Ortofon Cadenza Red og Black

Armen på Miracord 90 har en masse på 8-9 gram.

Er der nogen der kan helpe lidt med at beskrive de lydmessige forskelle på disse 3 Pickupper.

Mvh Hi-Rex
Kan ikke si så mye om Ortofon men AT 33 EV er en bra pickup.Hvorfor du har hoppet over AT 33 PTG vet jeg ikke men det er et ganske bra løft lydmessig fra 33 EV til PTG så jeg ville absolutt tatt den i betraktning.

I utgangspunktet så har armen din veldig lav masse og da kan muligens disse pickupene bli for stive så veien å gå er antakelig MM
Havde en ide om at 33 PTG kansje blev lidt for analytics know i sin gengivelse.

Foretrekker en gengivelse som er neutral, med en anelse glød og varme.

Vil tro at det vil gå bra med synagien, Japans skal ganges m 1.5 til 2.

Vægten på AT 33 EV/SA er 6,9 gram og arm 9 gram, um opgis til 10 Japans, som skal ganges m 1,5til 2 og da havner vi på en system resonans på rundt 10Hz, vi s jeg har regnet dette rigtigt?.
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
AT OC-9/III har jo ganske høy compliance, så den burde vel funke
Ja såvidt jeg kan regne det ut vil det gå ganske bra me d de AT pickuper som her er nevnt, det jeg lurer lidt på er hvordan de står sig imellom klangmæssigt?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har både AT33EV og OC9/III og 33 er rikere, varmere og fyldigere hos meg. Uten å være for lite innsiktsfull, langt derifra. Egentlig rett og slett en mer "likanes" pu. Men annen spiller da, Linn LP12/Naim Aro. Resten av pu'ene kjenner jeg ikke.
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Har både AT33EV og OC9/III og 33 er rikere, varmere og fyldigere hos meg. Uten å være for lite innsiktsfull, langt derifra. Egentlig rett og slett en mer "likanes" pu. Men annen spiller da, Linn LP12/Naim Aro. Resten av pu'ene kjenner jeg ikke.
Ok, bestiller jeg en AT 33EV ;) så er det bare farge/ finish valg til Miracord som genstår at få avklarte.

takker for hjelpen til alle for avklaring
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Tror du klarer deg lenge med AT33EV. Jeg brukte den i flere år i et "millionoppsett" med fullrigget LP12, Naim 500-serie amps og KEF 207/2 uten at den fremsto som noe svakt ledd. Selv sammenliknet med 10 ganger så dyre pu'er låt den helt tilfredsstillende. Ja kort og godt supert.
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Tror du klarer deg lenge med AT33EV. Jeg brukte den i flere år i et "millionoppsett" med fullrigget LP12, Naim 500-serie amps og KEF 207/2 uten at den fremsto som noe svakt ledd. Selv sammenliknet med 10 ganger så dyre pu'er låt den helt tilfredsstillende. Ja kort og godt supert.
Så på Google under en test av Miracord 90,at de havde valgt at oppgradere til nettopp AT33EV.

De skrøt av denne combination, så da du bekreftige mine antagelser, var valget let.
Pick up købt, så nu venter vi på Posten:D

Er helt javle spent på hvordan denne kombination spiller, tilbage i gamle dage havde jeg LP 12, Intoch, Troica kombinationen, lurere faktisk på at Købe en Linn kombi igen, inntil jeg huskene hvilken jævel denne er med hensyn til justering, oppsetning, og jeg har ingen illusjon om at den vil holde justering opset fra Oslo til Haugesund.

Derfor valgte jeg at satse på Mirocord,en

Tak for hjelpen, skal en tur in til by,en vi prates ved senere.

Mvh

Johnny
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Som tidligere nevnt er Miracord 90 samt Audio Technica AT 33 Ev bestilt og på vei, men efter at Ken Kessler har haft Monteret en pickup i denne arm, platespiller kombination som koster 4 gange så meget som platespilleren, og skryter av armen, sider jeg alvorlig og lurer på om jeg skal gå hele veien og prøve og se hvad der er mulig vis man giver den en premier Pickup.

Dem jeg har i tankerne er:

Audio Technica ART 9
Ortofon Cadenza Bronze
Ortofon Cadenza Black

Armen er en 9 tommer kullfiberforsterket Carbon kevlar arm, Elac opplyser arm masse til ca 8,5 gram

Er der nogen av dere, som har nogen formodninger om hvordan disse pickuper står i forhold til hinaden rent klang, lydmessig?
 
A

ANM

Gjest
Har eid kontrapunkt h, c og Jubilee, har for øyeblikket Cadenza Red og ART 9. Nesten slik at jeg kunne gitt deg et kvalifisert svar. Er Ortofon fanboy, men ART 9 er virkelig et kupp og har etter mine ører og hukommelse kvaliteter på høyde med Jubilee. Lettbent og svært god sporingsevne, klangmessig relativ nøytral.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
ART 9 har jeg hatt lenge i hus. Det er et usannsynlig godt pickupkjøp som det nærmest er vanskelig å tenke seg at har konkurrenter til prisen og et langt stykke over.
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Fik AT33EV i hus for et par dage siden,

IMG_0053.jpg



men har endnu ikke hørt denne da Miracord 90 først lige er ankommer Oslo, endvidere har jeg også købt en Ortofon pickup som også ankom Oslo idag.

går ut fra at Cadenza Black bliver monteret up i morgen, eller hva Morten :eek:

Efter montering vil der blive foretaget nogle kontroll lytte runder, hvor der blandt andet også vil blive lyttet lidt på forskjellige kabler mellen platespilleren og Riaa trin.

Så jeg forventer ikke at se denne kombination her hos mig før ut i næste uke.

Det var foresten Vidar indeher som nevnte at AT 33 EV var en svært likandes pickup og envidere anbefaler Raumklang denne i kombination med Miracord,en.

Fanden tog i mig, og jeg gik amok og bestilte Cadenza Black av 2-3 årsager.

A. Black er av en del folk regnet som en svær bra pickup i High end siktet.
B. Den er Dansk produkseret, og fik lyst til at støtte mine Lands men.
C. Ønsket om at utforske hvor langt det går and at tøyle grensen for opnådelig lydkvalitet av Miracord,en, da jeg har erfaring med tidligere top opset tilbage fra slutten av 80 tallet, bestående av fuld opset av Linn LP 12 med mere, koblet op m Gryphon guld eg av et Riia trin.

Men vi for se hvor langt det bærer, og må indrømme at a er lidt nysgjerrig på, hvor langt teknologien er kommet siden da.

Men regner som sagt med at det ikke bliver før neste helg, at denne vil blive koblet up her i mit opset, som består av Gryphon Atilia m Riia.
 
Sist redigert:

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
ANM og Impulse, vis i gider og har tid og ikke mindst lyst, kan jeg sende AV 33EV så i for mulighet for at prøve at lytte på denne.

Vis det har interesse, er i velkommen til at ta kontakt.
 
A

ANM

Gjest
Det var da svært så generøst av deg!:) Du står herved på julekortlista!

Nå er det ikke lenge siden den gode AudiofileArve lånte meg sin AT33SA som ledet meg til ART9. Selv om det er morsomt å prøve pickup, så tror jeg at jeg likevel takker nei til ditt tillitsfulle tilbud.

Vil gjerne ha rapport om de første inntrykkene dine med Black, da hjertet mitt fortsatt tilhører Ortofon og jeg vurderer en fremtidig avløser til Red.

mvh
André
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Det var da svært så generøst av deg!:) Du står herved på julekortlista!

Nå er det ikke lenge siden den gode AudiofileArve lånte meg sin AT33SA som ledet meg til ART9. Selv om det er morsomt å prøve pickup, så tror jeg at jeg likevel takker nei til ditt tillitsfulle tilbud.

Vil gjerne ha rapport om de første inntrykkene dine med Black, da hjertet mitt fortsatt tilhører Ortofon og jeg vurderer en fremtidig avløser til Red.

mvh
André
Takker, -for vel ikke hørt på denne lige med det første, da Cadenza vil blive monterert up først, og da var det at ideen dukkede op, vedrøende at holde dig lidt beskæftiget, efter at have studeret vær´´meldingen.

Men OK, du skal slippe ;)

Og rapport skal du få.

Vil prøve på at beskrive hva jeg synes , når denne er koblet up her..

Hvor lang tid skal man regne med der går, før en sådan sag for sat sig rent lydmessig, 50 timer?

Mvh. Johnny
 
Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Ikke med ART9, Arve. Den er litt tregere sånn. Regn med hundre.
 
Topp Bunn