Audio Technica LP240USB

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
image.jpg
Jeg er på utkikk etter platespiller. Vurderingene har sondert mellom Rega og Project (selv om drømmen er en Linn), men i det siste har jeg kikket på den gamle klassikeren Technics SL-1210mk2. Har forsøkt å lese så mye jeg kan om den. Utseendemessig liker jeg Technics langt bedre enn både Rega og Project. Liker retro-looken. Platespilleren skal spille sammen med en Music Angel XD800 med KT88 (oppgradert ver) og Dali Ikon 6mk2. Jeg liker den varme og fyldige lyden jeg har nå, med stor vekt på mellomtone. Jeg liker ikke slank lyd som er superoppløst, og som heller mot det spisse.

Men siden SL-1210mk2 kun er å få tak i brukt, og litt sjelden, så oppdaget jeg at HIFI Stasjonen i Elverum selger en spiller som utseendemessig er temmelig lik, men som skal være kraftig forbedret (vekt 13 kg!). Det er en Audio Technica LP240USB.

Er det noen som har kjennskap til denne her på forumet, og som kan si litt om den?:)
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
LP120USB er det nærmeste du kommer en Technics 1210 av nyproduserte spillere. Det Audio Technica gjorde var kjøpe rettighetene, ta de beste funksjoner og kvaliteter fra 1200-serien, og rett og slett videreføre dem under eget navn. Matsushita kutta produksjon av ikonet sitt i november, 2010. Lydmessig ligger den trygt plassert i det leiet du ønsker, veier 10,7 kg og har bygge av panservognmerke. Du får både pickup og innebygd riaa i tillegg til USBen. Jeg ville kjøpt denne før en hvilken som helst Pro-Ject. Bedre blir den om du setter en Ortofon Concorde på seinere..men AT95e er en liten kongepickup til prisen..Kjør på.
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.629
Antall liker
15.452
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg har lillebroren (LP120USBC) som tilsvarer 1210 mkI. Den står på hytta og har erstattet min gamle Pioneer. I tillegg valgte jeg en Goldring 2300 (MM), men det kan også anbefales å se etter en Goldring 1042 ettersom denne har en Fritz Gyger Super-sliping av diamanten som muliggjør å hente ut opptil 5000 timer. Du skal nemlig et godt stykke opp på prisskalaen til andre pickup-produsenter før de leverer denne slipingen.

For enkelte vil nok nostalgien med å eie en "original" 1210 være altoverskyggende samtidig som viljen mot å prøve "det nye" avfeies hånlig og med vikarierende argumentasjon. For min del tror jeg at produksjonstoleransene har blitt bedre med årene slik at disse modellene faktisk er et likeså bra valg om ikke bedre i noen sammenhenger enn å satse på bruktspillere med tredve års fartstid og mer enn det. Uansett vil den nye generasjonen vinylister kunne få oppleve noe av det samme som vi oldisser gjorde for en mannsalder siden. Til tross for at man har kuttet ned kostnadene på den ytre finishen, er innmaten rikelig opp mot slik 1210'en var - innebygget i et metallchassis med lakkert plast utvendig. Men nå var jo 1210'en opprinnerlig en "dyr spiller" også da. Omregnet i 2013-kroner er det gledelig at man kan få en så god spiller til en rimelig pris - i tillegg til innebygd riaa og USB som gir mulighet for å rippe vinylen over til harddisk.

Funksjonelt og lydmessig opplever jeg at dette funker godt med høy morrofaktor. Det er ikke sammenlignbart å måle Audio Technica'en opp mot de spillerne jeg har her hjemme, men om jeg ikke husker helt galt, er signaturklangen ihvertfall langt fra så hissig og pistrete i toppen som de langt lettere platespillerne jeg har hatt. Faktisk opplever jeg at LP120 har et godt fundament å bygge på. Aluminiumstallerken og total masse gir generelt godt skyv nedover i bassen. Digitale målinger jeg har gjort tilsier også at hastigheten er stabil riktig. LP240 tilsvarer 1210mkII, mens den jeg har tilsvarer mkI. Jeg betviler ikke at LP240 er enda et hakk hvassere enn min. Det er ingen grunn til å ikke gi gass om du liker looken. Et separat riaa-trinn kan være å tenke på ved neste anledning.


Mvh
Jan P.
 
Sist redigert:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Tusen takk for fyldig info! Det er lite info på 240 og ingen skikkelige tester å se. Kanskje jeg bør lete litt på 120 isteden. Jeg kommer nok til å gå for en LP240, men så var det PU, da? Jeg vil ha en lyd som trøkker litt og hvor jeg får litt live opplevelse. Dyp bass og dynamikk. I hvertfall på den første PU jeg kjøper, så kan jeg heller kjøpe litt flere etter hvert. Er pick up som Denon DL-103 eller Sure M97XE noe å gå for? Legger uansett den PU du nevnte bak øret:)
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Glimrende info, Grumpy. Takk-takk :)
Så for øvrig at bildet jeg la ved først var LP1240 ikke LP240. LP1240 har flere knapper og beregnet til DJ.

Dette høres jo ut som spilleren for meg. Ønsker litt gøyfaktor og live følelse, fremfor superoppløst og litt bakpå.
 
Sist redigert:

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
LP120USB er det nærmeste du kommer en Technics 1210 av nyproduserte spillere. Det Audio Technica gjorde var kjøpe rettighetene, ta de beste funksjoner og kvaliteter fra 1200-serien, og rett og slett videreføre dem under eget navn. Matsushita kutta produksjon av ikonet sitt i november, 2010. Lydmessig ligger den trygt plassert i det leiet du ønsker, veier 10,7 kg og har bygge av panservognmerke. Du får både pickup og innebygd riaa i tillegg til USBen. Jeg ville kjøpt denne før en hvilken som helst Pro-Ject. Bedre blir den om du setter en Ortofon Concorde på seinere..men AT95e er en liten kongepickup til prisen..Kjør på.
Tull og vas...desverre. Tror ikke du vil finne noen likheter under skallet whatsoever....og AT har ikke kjøpt noen rettigheter.
Om 13 kg er en STOR oppgradering fra 1210MkII sine 12,5kg?
 

Aggromagnet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2012
Innlegg
286
Antall liker
70
Kjøp nå heller en brukt 1200 hvis det faktisk er det du har lyst på.
Verditap vil være nærmest 0 hvis du bestemmer deg for å selge igjen sammenliknet med en ny AT.
Er tonnevis av info på nett (og herlig fanatisme) rundt 1200 i forhold til AT'en også.
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Det jeg lurte mest på var om det var noen forskjell i lydkvalitet mellom LP240 og en SL-1210?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Cobra: Feilinfo ett eller annet sted ,da. Iallefall ER det det jeg har hørt/lest..Fakta er at produksjonen opphørte hos Technics i 2010, og disse spillerne er ihvertfall basert på UTSEENDET til 1200-linja. Det var det jeg mente. Og har mye av de samme funksjoner Videre fakta er at de gir et solid startpunkt for både nyblevne DJs og nyvinylister..og låter mer enn akseptabelt til pris- har prøvd!
 
Sist redigert:

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Cobra: Feilinfo ett eller annet sted ,da. Iallefall ER det det jeg har hørt/lest..Fakta er at produksjonen opphørte hos Technics i 2010, og disse spillerne er ihvertfall basert på 1200-linja. Videre fakta er at de gir et solid startpunkt for både nyblevne DJs og nyvinylister..og låter mer enn akseptabelt til pris- har prøvd!
Det er nettopp det som er feil...; de er IKKE basert på SL-12xx (annet enn utseendet). Resten er sikkert ok (?)
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Men et lite spørsmål fra en som aldri har hørt en Technics SL-1210mk2...hvordan kan man avslå at Audio Technica LP240 ikke kan måle seg med SL-1210mk2 om man aldri har hørt LP240? At LP120 er dårligere enn 1210 er det en del info på. Men nå er også LP240 en helt annen spiller enn LP120, etter hva jeg leser av spec.
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.629
Antall liker
15.452
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Sammenlikning her mellom SL-1200mkII og AT-PL120 (blindtest) som muligens kan være av interesse:

http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=444759
Skal man være litt pirkete så er sammenligningsgrunnlaget også litt feil. LP120 er en versjon som kan sammenlignes med mkI. Hadde de foretatt en blindtest mot LP240 ville resultatet med stor sannsynlighet blitt oppfattet annerledes.

GENERELT: Det er heller ikke overraskende at de av oss som enten har opplevd eller til daglig lever med Technics 1210 aldri aksepterer en videreføring eller tilsvarende under annet merkenavn. Det skjønner jeg og er enkel psykologi. Jeg synes at vi skal glede oss over at noen viderefører en tradisjonsrik spiller som faktisk er bra til en pris som er drit hyggelig. Lev med det og at enkelte kanskje ønsker nytt med garanti og ikke har samme gleden av å mekke spillere med høyt alderstillegg og usikker levetid. Da hjelper det lite med annenhåndsverdi. Dessuten er tapet minimalt om man må selge når vi snakker om spillere som koster noen svært få tusenlapper. Den største forskjellen som jeg har funnet er det ytre chassiet. Noe må man ha kuttet litt på for å kunne holde den lave prisen. Dessuten er det en kjennsgjerning at produksjonstoleransene, også på platespillere, generelt har hatt en positiv utvikling de siste tretti årene.

Det er mulig at det er et godt råd og heller kjøpe en brukt 1210, men jeg tviler.
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Takk for et veldig reflektert innlegg, Grumpy.

Kan jeg i samme tråden spørre om hvilken annen aktuell spiller jeg må vurdere (utenom SL-1210mk2 og AT LP240)? Da tatt utgangspunkt i hvilken lydsignatur jeg ønsker. Jeg har ca. 20 år med hifi som hobby, så jeg er ikke helt grønn. Har tidligere eid både BAT VK60 og Krell, men er mer opptatt nå å få god lyd som ikke koster opp mot prisen av en bil.

Er det andre spillere enn Rega og Project som bør vurderes i under 6000 kroners klassen?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Cobra: Se edit- litt seint her:rolleyes:

Chris: I det prisleiet havner du fort i en av to leire: GBR vs AUT- se ellers boksen! Jeg tror dog den ATen er en liten joker for din del..
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Hvis du liker Technics SL1210, så er mitt tips å kjøpe en slik fremfor en som ligner!
Technics kan du trygt kjøpe brukt.
Hvis du senere oppgraderer til Linn, så kan du selge Technicsen for samme pris eller mer enn du kjøpte den for.
Audio Technica spilleren er verdt halvparten av prisen med en gang du setter strøm på!
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Hvis du liker Technics SL1210, så er mitt tips å kjøpe en slik fremfor en som ligner!
Technics kan du trygt kjøpe brukt.
Hvis du senere oppgraderer til Linn, så kan du selge Technicsen for samme pris eller mer enn du kjøpte den for.
Audio Technica spilleren er verdt halvparten av prisen med en gang du setter strøm på!
den tanken har og streifet meg, pekaill... Leser flere steder om at SL-1210mk2 har en litt mørk lydsignatur med godt trøkk i bassen. I såfall ER det litt av det jeg er på jakt etter. Men siden det blir vanskelig å høre Technics før et kjøp, så blir det mye spørsmål og søking. Rega har keg hørt ved ett par anledninger, så prøver jeg å finne omtaler som beskriver Technics ift en Rega RP3...
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Spørs om jeg nå ikke zoomer ned til SL-1210mk2 og Rega RP3:) Åpen for andre forslag som jeg ikke har sett såklart.
men om det ble Technics eller Rega. Hvilke RIAA vil dere anbefale til disse, til en pris til under 5000 kr?
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.813
Antall liker
38.465
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Det ligger en Jasmine på børsen som jeg vet passer meget bra sammen med 103r som du nevnte tidligere som en aktuell pu.
103 r passer også utmerket sammen med en 1210 :)

mvh
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Blir mer og mer frem og tilbake, og har fått både hyggelige PMer her inne og eposter. Jeg er nok litt tilbake til AT240 igjen etter å ha lest en del brukeromtaler av denne. I tillegg fikk jeg en veldig objektiv epost fra Hifi Stasjonen, som oppklarte en del ting. Og selv om han selger AT240, så var det en objektiv anbefaling jeg fikk. Noe jeg satt veldig pris på for øvrig.

Nytt er nytt, og det er noe med det også. Men jeg venter på et svar fra Hifi Stasjonen i morgen, så får vi se hva det blir. Det som blir veldig spennende er at jeg kommer nærmere og nærmere min første platespiller. Hadde platespiller som yngre, men den var fattern sin:)

En av tingene han fra Hifi Stasjonen skrev, var at med samme PU på AT240 og en nyere modell av SL-1210mk2 så vil jeg ikke høre forskjell. Og da ser jeg heller ikke helt grunnen til å kjøpe en gammel platespiller, med ulempene det evt måtte medføre.

Så derfor landet valget mellom Rega RP3 og AT240 nå i helgen. Det beste hadde jo vært å hørt både RP3 of AT240 i mitt anlegg, men det får jeg jo ikke til. Men de her inne som kanskje har hørt SL-1210mk2 med god PU (og hvilken PU) og som kan si noe om forskjellen til RP3 med en Elys2??
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Tenkte bare å runde av tråden på en ok måte. I dag fikk jeg endelig min vinylspiller på plass. Det ble ingen Audio Technica, hverken LP120 eller LP240. Begge er sikkert fine, men tror ikke de kan måle seg med orginalen. Jeg fikk tak i en strøken Technics SL-1210mk2 som knapt er brukt, og da kun til hifi. Jeg begynner litt pent, og har satt på en Audio Technica AT95E. Justert med protractor fra VinylEngine, og koblet sammen med min tungt modifiserte Music Angel KT88, så låter både Kari Bremnes LY og Michael Jackson Thriller helt fantastisk godt. Riaa-trinn ble en Musical Fidelity V-LPS mk2. Jeg skjønner nå at jeg i lang tid er blitt forledet til å tro at komprimert digital-musikk har vært hifi
 

Vedlegg

Sist redigert:

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Jeg har lillebroren (LP120USBC) som tilsvarer 1210 mkI. Den står på hytta og har erstattet min gamle Pioneer. I tillegg valgte jeg en Goldring 2300 (MM), men det kan også anbefales å se etter en Goldring 1042 ettersom denne har en Fritz Gyger Super-sliping av diamanten som muliggjør å hente ut opptil 5000 timer. Du skal nemlig et godt stykke opp på prisskalaen til andre pickup-produsenter før de leverer denne slipingen.

For enkelte vil nok nostalgien med å eie en "original" 1210 være altoverskyggende samtidig som viljen mot å prøve "det nye" avfeies hånlig og med vikarierende argumentasjon. For min del tror jeg at produksjonstoleransene har blitt bedre med årene slik at disse modellene faktisk er et likeså bra valg om ikke bedre i noen sammenhenger enn å satse på bruktspillere med tredve års fartstid og mer enn det. Uansett vil den nye generasjonen vinylister kunne få oppleve noe av det samme som vi oldisser gjorde for en mannsalder siden. Til tross for at man har kuttet ned kostnadene på den ytre finishen, er innmaten rikelig opp mot slik 1210'en var - innebygget i et metallchassis med lakkert plast utvendig. Men nå var jo 1210'en opprinnerlig en "dyr spiller" også da. Omregnet i 2013-kroner er det gledelig at man kan få en så god spiller til en rimelig pris - i tillegg til innebygd riaa og USB som gir mulighet for å rippe vinylen over til harddisk.

Funksjonelt og lydmessig opplever jeg at dette funker godt med høy morrofaktor. Det er ikke sammenlignbart å måle Audio Technica'en opp mot de spillerne jeg har her hjemme, men om jeg ikke husker helt galt, er signaturklangen ihvertfall langt fra så hissig og pistrete i toppen som de langt lettere platespillerne jeg har hatt. Faktisk opplever jeg at LP120 har et godt fundament å bygge på. Aluminiumstallerken og total masse gir generelt godt skyv nedover i bassen. Digitale målinger jeg har gjort tilsier også at hastigheten er stabil riktig. LP240 tilsvarer 1210mkII, mens den jeg har tilsvarer mkI. Jeg betviler ikke at LP240 er enda et hakk hvassere enn min. Det er ingen grunn til å ikke gi gass om du liker looken. Et separat riaa-trinn kan være å tenke på ved neste anledning.


Mvh
Jan P.
Låner denne tråden litt videre..............

Audio-Technica AT-LP120 USB


Som jeg forstår har denne innebygd RIAA også mulig å ta opp digitalt fra via usb..........

beskrivelse av produkt:
Inbyggd RIAA Skivspelaren har ett inbyggt RIAA-steg som gör att du kan koppla den direkt till en förstärkare utan phono-ingång eller till en dator. På baksidan finns en omkopplare som styr om den analoga utsignalen skall förstärkas och RIAA-kompenseras eller ej. Signalen till datorn via USB passerar alltid RIAA-steget.

Betyr dette at jeg kan bruke ekstern RIAA ved å bruke omkopplare som det står?

Ser på youtube der er flere videosnuts der man viser hvordan man kobler fra intern RIAA - men dette er vel ikke nødvendig hvis spilleren har omkobler?
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.629
Antall liker
15.452
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Låner denne tråden litt videre..............

Audio-Technica AT-LP120 USB


Som jeg forstår har denne innebygd RIAA også mulig å ta opp digitalt fra via usb..........

beskrivelse av produkt:
Inbyggd RIAA Skivspelaren har ett inbyggt RIAA-steg som gör att du kan koppla den direkt till en förstärkare utan phono-ingång eller till en dator. På baksidan finns en omkopplare som styr om den analoga utsignalen skall förstärkas och RIAA-kompenseras eller ej. Signalen till datorn via USB passerar alltid RIAA-steget.

Betyr dette at jeg kan bruke ekstern RIAA ved å bruke omkopplare som det står?

Ser på youtube der er flere videosnuts der man viser hvordan man kobler fra intern RIAA - men dette er vel ikke nødvendig hvis spilleren har omkobler?
Svaret er ja.

Jeg har koblet opp ytterligere to slike spillere for venner som har ønsket å gjenoppfriske vinylminnene. De spiller som en kule alle sammen, bare man lar den medfølgende AT-pickupen få sugd til seg nok antall timer med vinyl. En av spillerne manglet merkelig nok platematte ved ankomst, men det ettersendte Hifistasjonen raskt. Nå har min egen hyttespiller vært igjennom både bitende vinterkulde og en varm sommer. Den snurrer like ufortrødent videre som da den var ny. Med en pris rett i underkant kr. 2.500,- kan ingen motsi at dette er mye gøy pengene.

 
Sist redigert:
Topp Bunn