Diverse Audio Science Review (ASR)...Fake News?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    IMG_0126.PNG

    https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?reviews/

    Audio Science Review (ASR)er basert i Seattle USA, ett relativt nyoppstartet nettforum fra 2016 som hovedsakelig legger ut måledata på forskjellige audio produkter typ dac'er, hodetelefon forsterkere, effekt forsterkere osv.
    Eier og hovedbidragsyter heter Amir Majidimehr og benytter en topp moderne APx555 Audio Analyzer til sine målinger. Stort sett er testene basert på tilsendte brukte produkter fra forumets egne medlemmer og i noen tilfeller nye produkter fra produsent.
    Et interessant mønster vedrørende ASR tester som ofte går igjen, omfatter rimelige nett produkter kjøpt på eBay eller eldre modeller utgått av produksjon. ASR driftes gjennom bidrag fra medlemmer og besøkende og ønsker å fremstå som en ikke-kommersiell aktør uten sponsorer. Om det siste kan verifiseres 100% er dog vanskelig å vite...

    Så over til hovedspørsmålet...Er ASR til tider Fake News?
    Tja, mulig....svaret på det syns å være flerdelt.

    Ene observasjon går på medlemmer som ukritisk poster en lenke eller sitat fra en av ASR anmeldelse som om Amir's målinger trumfer alt, en form for ubestridt autoritet. Og er det like innlysende som enkelte på sentralen hevder og tror at måledata fra ASR er vitenskapelig objektivt informasjon uten feil og mangler som ikke kan mistolkes? Som sakt, dette kan minne litt om overdrevet fanatisme og enn kan undre hvor blir det av kritisk tenkning med repeterbarhet som jo skal være fundamentet innen vitenskap?

    Har brukt litt tid til å lese igjennom flere av Amir's tester parallelt med andre tolkninger rundt de samme produktene for å få ett bredere objektivt inntrykk. Og selv om han prøver å fremstå som vitenskapelig i sine tester er det innimellom noe som skurer etter hvert som man leser mer nøye igjennom hans beskrivelse og konklusjoner.

    Det virker som Amir har flere agendaer og som selverklært apostel innen audiofil vitenskap er ikke dette spesielt tillitsvekkende kvalitetstrekk når han selv uttaler...jeg hater blant annet:

    • Rør topologi
    • Dac som ikke benytter Sigma Delta brikke
    • Oppdatering av data drivere (også audio relatert)
    • Og han trenger penger, masse penger

    "If you are not interested in tests of these older products, please move along. I need money and will do anything to get some!"

    Så da kan man spørre, bør man ikke i det minste ha en nøytral innstilling og ikke minst kunne vise til repeterbarhet på sine analyser og målinger...Og nettopp her svikter Amir fundementalt etter mitt skjønn.

    Eksempel som illustrere måle tabbe, til tider amatøraktig utført....Det foreligger mange, slik som i testen av Hegel HD12 under. Les og tolk selv!
    IMG_0134.jpg


    IMG_0128.jpg

    IMG_0127.jpg



    Et annet eksempel er denne misforståtte slakten av diy ACA Class A forsterker fra Nelson Pass / First Watt. Forsterkeren er et klassisk diy design tiltenkt som øvelse for å lære og forstå diskré effekt prinsipper med minimum av deler og fremdeles ha pålitelig drift, ergo et niche produkt for diy samfunnet.

    IMG_0135.JPG


    https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/nelson-pass-amps.8034/



    Og til dere som liker å tror Schiit kun får pepper av Amir...

    IMG_0137.jpg


    • Schiit Aegir PWR Amplifier
    The Schiit Aegir is a competently designed amplifier with solid build quality and no design mistakes. It shows the power of proper measurements and engineering verification to remove the element of surprise in third-party verification job we perform here.I am going to put the Schiit Aegir on my recommended list for its solid engineering and design.

    • Schiit Modi 3
    The S/PDIF performance of Schiit Modi 3 Uber put a smile on my face and easily garners my recommendation for that use. The DAC is a bargain at that price with that level of performance. USB input unfortunately falls behind in my testing, likely due to sensitivity to input noise. Since Schiit doesn't show that problem in their testing, your specific host and DAC configuration may perform better.

    EDIT: Using WASAPI instead of ASIO4ALL wrapper (which my analyzer requires) resolved the issue with USB. As such, I am recommending the Schiit Modi 3 without reservations.

    • Schiit LYR 2
    Overall I can recommend the Schiit LYR 2 with LISST tubes. Not recommended with tubes however.



    So, hvilken konklusjon kan man trekke av Amir og ASR's målinger....

    Vær litt mer kritisk og ta testene med en klype salt innimellom postinga. Amir har sine kjepphester som alle andre og husk dynamisk støygulv for effekt som er mindre enn 0,1% THD (-60dB) ved alle frekvenser/nivåer/belastninger vil være gjennomsiktige så langt forvrengning angår. Digitalt støygulv under 96db er egentlig en akademisk reklame øvelse og ikje så altfor hørbart.

    Se på målinger, bruk øra og lytt med hjertet....God Jul folks! :cool:
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg er mest interessert i hvordan produktene er designet og satt sammen. Bildene sier mer enn tusen ord og så skader det ikke at målingene er sånn nogenlunde på stell heller. Og kudos til Hegel for at de logger seg inn og svarer på spørsmål fra kritiske medlemmer.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Klarte å slette innlegget mitt når jeg skulle redigere det, men i korte trekk var det som følger;

    Ingen reelle argumenter ender som regel med ad hominem, så også her. Påstanden fra "gullører" med såre følelser er at Amir har en/mange agendaer som farger resultatene og/eller hva han tester.

    Men han tester det som sendes inn, både fra produsenter og fra brukere. Det har hendt at produsenter og brukere har blitt sint for at produktene måler dårlig, men aldri at noen har påstått at Amir har latt være å presentere testene. Han tester ting utover standard-testene hvis folk ber om det og han sidestiller andre brukeres tester/målinger gjort med samme måleapparat med sine egne anmeldelser.

    Det er et klart og tydelig signal på at han ikke er spesielt interessert i å beskytte sin egen skjulte agenda.
    Amir er veldig flink til å vise til etablerte normer for hva som er mulig å høre når et produkt måler på grensen, så jeg forstår egentlig ikke kritikken.

    Jeg antar at den bunner ut i irritasjon over at noen med høy teknisk og teoretisk kompetanse forteller den audiofile-teologiske delen av befolkningen innenfor hobbyen at det meste de tror de vet er i realiteten regnbuer og enhjørninger - og attpåtil demonstrerer det svart på hvitt.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er forøvrig verdt å merke seg at det er målingene i seg selv som er anmeldelsen, ikke hva Amir sier/skriver/mener om dem. På sett og vis kan man si at det er fake news å kalle et produkt for dårlig/middelmådig så lenge det måler bedre enn hva vi kan høre, og hvis man ser på det på denne måten vil enhver for tabell/ranking være misvisende og relativt irrelevant for de fleste av oss.
    Amir er jo forsåvidt ærlig om den biten også, så det er ikke nødvendigvis kritikkverdig i seg selv.

    For egen del synes jeg personlig at både Amir og en del av brukerne kan være litt i overkant, så jeg legger lite vekt på hva som skrives. Men jeg synes det er et langt steg å gå fra det til å anklage Amir for skjulte agendaer og manipulerte resultater av objektive data.
    Alt er mulig, men da vil jeg se konkrete eksempler som indikerer at det kan være en plausibel forklaring.

    At en pensjonist som driver 10-12 timers dager med testing og presentasjon av testing spør om donasjoner for tidsbruken synes jeg er noe å applaudere, ikke kritisere. Alternativet er nedspamming av annonser med alt det kan innebære for troverdighet osv. (Lyd&Bilde anyone?)
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Coolio sier det vel ganske presist og med en liten snert . Det går jo kort og godt rett på det innerste i Hiendismen. Og det smerter tydeligvis. Kan man ikke ta saken, så forsøker man å mistenkeliggjøre og diskreditere budbringeren. En velkjent taktikk. Amir presenterer målinger som er transparente og etterprøvbare. At han kan gjøre en feil, jo selvfølgelig. ASR framstår som et lyspunkt i Hiendismens noe middelalderske mørke.

    Dr E
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Klarte å slette innlegget mitt når jeg skulle redigere det, men i korte trekk var det som følger;

    Ingen reelle argumenter ender som regel med ad hominem, så også her. Påstanden fra "gullører" med såre følelser er at Amir har en/mange agendaer som farger resultatene og/eller hva han tester.

    Men han tester det som sendes inn, både fra produsenter og fra brukere. Det har hendt at produsenter og brukere har blitt sint for at produktene måler dårlig, men aldri at noen har påstått at Amir har latt være å presentere testene. Han tester ting utover standard-testene hvis folk ber om det og han sidestiller andre brukeres tester/målinger gjort med samme måleapparat med sine egne anmeldelser.

    Det er et klart og tydelig signal på at han ikke er spesielt interessert i å beskytte sin egen skjulte agenda.
    Amir er veldig flink til å vise til etablerte normer for hva som er mulig å høre når et produkt måler på grensen, så jeg forstår egentlig ikke kritikken.

    Jeg antar at den bunner ut i irritasjon over at noen med høy teknisk og teoretisk kompetanse forteller den audiofile-teologiske delen av befolkningen innenfor hobbyen at det meste de tror de vet er i realiteten regnbuer og enhjørninger - og attpåtil demonstrerer det svart på hvitt.
    Vurderte å trykke "Liker" på dette innlegget, fordi det åpenbart er en balansert og redelig fremlegging av de faktiske forhold, men så syntes jeg det ble litt vel kortfattet, så da svarer jeg litt på det i stedet.

    For meg er subjektivismen minst like viktig som de faktiske, verifiserbare forhold, jeg har liten interesse av at hifi-utstyret måler korrekt, dersom det ikke samtidig stter mine emosjoner i bevegelse. Jeg må understreke at Amirs anmeldelser har sin soleklare plass i vårt univers, men på mange måter synes jeg ikke de er mer verdt enn min egne, upresise og følelsesstyrte blogginnlegg, om jeg får være så uærbødig. :) Ikke stjæl livsløgnen min! I motsetning til Amir, så elsker jeg det som kommer ut av en god rørforsterker, og en lang rekke feilkonstruerte DAC'er, og jeg antar at det finnes grunner til dette, ettersom jeg ikke vet på forhånd hva som måler bra og ikke, når jeg skriver.
    For meg er musikk følelser, og nå har det vist seg gjennom mange år at for undertegnede, og mange med meg, trigges dette oftest av "dårlig" utstyr. Oss om det; målingene er fortsatt korrekte. Jeg har respekt og aksept for de som mener denne innfallsvinkelen er både naiv og upresis, det er den jo, men den er gøyal! Jeg vil spre det glade budskap, spre musikkglede, og glede over en hobby der noen leter etter gullet i enden av regnbuen. Min bekymring er at de hardeste dataforkjempere like gjerne dreper interessen for hifi og musikk, som at de sprer kunnskap. Mens min subjektivisme like gjerne fremprovoserer feilkjøp som at de sprer glede.

    Men litt fomling i sakuen gjør at du føler du lever! :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Siden jeg synes det er plagsomt å måtte forandre fra mobilvisning til desktop-visning for å kunne trykke "liker", så får jeg fortelle at jeg liker, og setter pris på, både innlegget og din tilnærming til hobbyen, mr Rognlien :)

    Siden filosofisk tilnærming er off-topic her tenker jeg vi kan starte en egen tråd om det emnet da det egentlig er mer interessant å reflektere over enn Amir/ASR.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Ene observasjon går på medlemmer som ukritisk poster en lenke eller sitat fra en av ASR anmeldelse som om Amir's målinger trumfer alt, en form for ubestridt autoritet. Og er det like innlysende som enkelte på sentralen hevder og tror at måledata fra ASR er vitenskapelig objektivt informasjon uten feil og mangler som ikke kan mistolkes? Som sakt, dette kan minne litt om overdrevet fanatisme og enn kan undre hvor blir det av kritisk tenkning med repeterbarhet som jo skal være fundamentet innen vitenskap?
    Så da kan man spørre, bør man ikke i det minste ha en nøytral innstilling og ikke minst kunne vise til repeterbarhet på sine analyser og målinger...Og nettopp her svikter Amir fundementalt etter mitt skjønn.
    Er ikke Amir veldig transparent på hvordan han utfører sine målinger? Jeg er enig i at man skal være skeptisk til autoriteter, men målingene må etter mitt skjønn ses på som harde fakta. I så fall, hvorfor ikke?

    Eksempel som illustrere måle tabbe, til tider amatøraktig utført....Det foreligger mange, slik som i testen av Hegel HD12 under. Les og tolk selv!
    Vis vedlegget 563069

    Vis vedlegget 563070
    Vis vedlegget 563071
    Dette ser jeg på som ærlig og transparent. Han gjør målingene på nytt, beklager feilen, og gir produktet godt skussmål. Jeg ser dette som et kvalitetstegn, ikke som et problem. Feil oppstår, og dette synes jeg var en god måte å innrømme det på.

    Og til dere som liker å tror Schiit kun får pepper av Amir...

    Vis vedlegget 563073

    • Schiit Aegir PWR Amplifier
    The Schiit Aegir is a competently designed amplifier with solid build quality and no design mistakes. It shows the power of proper measurements and engineering verification to remove the element of surprise in third-party verification job we perform here.I am going to put the Schiit Aegir on my recommended list for its solid engineering and design.

    • Schiit Modi 3
    The S/PDIF performance of Schiit Modi 3 Uber put a smile on my face and easily garners my recommendation for that use. The DAC is a bargain at that price with that level of performance. USB input unfortunately falls behind in my testing, likely due to sensitivity to input noise. Since Schiit doesn't show that problem in their testing, your specific host and DAC configuration may perform better.

    EDIT: Using WASAPI instead of ASIO4ALL wrapper (which my analyzer requires) resolved the issue with USB. As such, I am recommending the Schiit Modi 3 without reservations.

    • Schiit LYR 2
    Overall I can recommend the Schiit LYR 2 with LISST tubes. Not recommended with tubes however.
    Dette viser igjen at Amir ikke har noen agenda, men tester og anbefaler produkter ut fra objektive testkriterier, uavhengig av merke.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det er vel ikke utlegget av målegrafer som er problemet, men heller den hellige overbevisningen om at disse forteller alt (exhaustive).
    Og skulle man høre noe som ikke er forenlig med disse måleresultatene så er man en lettlurt audiofil tulling som kjøper et defekt/feil-designet apparat, hverken mer eller mindre!
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    At Amir innrømmer når han har gjort en feil er et kvalitetstegn og ikke noe som bør kritiseres. ASR er målinger og stort sett kun det. Ingen lyrikk å spore. Vil man ha lyrikk så finnes det andre gode alternativer.

    Å bli snurt for dårlige målinger fremstår ikke konstruktivt. Min egen DAC har 15 filtre som lyder og måler forskjellig. Ikke gitt at det som måler best oppfattes best, men informasjon om hva som er best målemessig er likefullt interessant IMO.
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det er vel ikke utlegget av målegrafer som er problemet, men heller den hellige overbevisningen om at disse forteller alt (exhaustive).
    Og skulle man høre noe som ikke er forenlig med disse måleresultatene så er man en lettlurt audiofil tulling som kjøper et defekt/feil-designet apparat, hverken mer eller mindre!
    Og så? Ikke vær så fintfølende :). Folk må jo få lov til å ha sine tanker, like mye som man har om de. Bryr meg ikke et døyt. Jeg omgås ikke slike, og har ingen planer om det i fremtiden heller (man ser klare tendenser i "mitt anlegg"-tråder, om hvem som omgås med hvem).
    Plager meg altså ikke det minste! ;D
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    ASR er "right news".
    En motvekt til kameraderiet som foregår ellers i hiend bransje/testingen.

    AMIR har noen kjepphester riktignok som skinner gjennom, men den objektive vurderingen av faktisk design/produksjon av et produkt er det nærmeste vi kommer sannheten pr.idag. Han har en egen metodikk for å sette produsent litt i "sjakk matt" og åpner lite for diskusjon rundt designvalg o.l.

    Morsomt egentlig at når endelig kommer en site som tester objektivt, uten reklamepåvirkning, uten ekstern påvirkning så kommer antydning om "fake news". :)

    Her kan dere bruke 1t for å finne ut hvordan identifisere "fake news".

    PS: Har også et produkt som jeg liker/likte som fikk en dårlig test på ASR. Ble litt skuffet men skylder bare på meg selv sånn sett :)

    EDIT: Å herregud den videoen var dritkjedelig!
     
    Sist redigert:

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel ikke utlegget av målegrafer som er problemet, men heller den hellige overbevisningen om at disse forteller alt (exhaustive).
    Og skulle man høre noe som ikke er forenlig med disse måleresultatene så er man en lettlurt audiofil tulling som kjøper et defekt/feil-designet apparat, hverken mer eller mindre!
    Ja, men så har du den andre motsatte siden av saken. Tvilsomme design pakket inn i noen voldsomme ekstravagante kabinetter og klistret en logo fra en eller annen "high end" produsent med prislapp som ikke henger på greip. Måler ræva, men blir skrytt opp skyene av fagpresse og de få som tar seg råd til det.

    Sannheten ligger vel en plass i mellom...:)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    men så har du den andre motsatte siden av saken. Tvilsomme design pakket inn i noen voldsomme ekstravagante kabinetter og klistret en logo fra en eller annen "high end" produsent med prislapp som ikke henger på greip. Måler ræva, men blir skrytt opp skyene av fagpresse og de få som tar seg råd til det.
    Og dette er jo heeelt uuholdelig for overformynderiet her inne ;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Senk skuldrene Distinctive :). Vi deler kanskje her, men i bunn og grunn er dette en hobby for individet. Såklart kan en bli provosert når en blir fortalt hva en kan forvente å få høre. Men det tar jeg med knusende ro. Disse som evt sier dette sitter ikke i mitt rom, de har ikke samme kombinasjon av bokser og helt klart ikke den samme hørsel på godt og vondt. Opp i alt dette har vi og smak. Så nei, "overformynderi" vil jeg ikke si det er. At noen er entusiastisk vedr egne investeringer finner jeg sjarmerende på lik linje som når noen står hårdnakket på at deres fasit, teknisk El ei, må gjelde for alle. Enkelte ganger er det bedre med "stor takhøyde" enn påstander om et "lavt støy gulv" :)
     
    X

    X186841

    Gjest
    Totalt Absurd Sludder , ASR er det beste som har hendt siste tiåret.
    Endelig litt fakta og ikke bare tåkeprat, egen smak og hallelujastemning.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Egen smak og hallelujasteming er okey, tåkeprat er det værre med..
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Målinger sier ikke alt men vi må ikke Ikke la fakta stå i veien for juks sludder og humbug,eller?
    Forøvrig er riktig angitt i tidligere innlegg atdet støy og forvregning under -60dB/0.1% ikke er hørbart og at forbedringer fra -96db som er 16 bit CD oppløsing til -120db er i praksis kun relevant som en teknisk mål på produsents tekniske kvalitet og ikke nødvendigvis kommer til uttrykk som bedre lyd. Men om man vil betaler for dyr hifi er det ikke fint at man også har tekniske mål å forholde seg til? . Og ikke bare en gedigen boks å vurdere utifra og krydret med tåkeprat fra selger med ukjent kompetanse?

    Ørene ja de har vi alle lett tilgjengelig og med litt trening og data finner man ut hvor smertegrensen går ang dårlig lyd målt eller ikke, men det er ganske morsom å finne ut ved hvilke nivå av tekniske parametre det slår ut.Derfor er jeg nokså glad i målinger , også fordi det gir innsikt i produktenes kvalitet som er overførbar uten å måtte sitte i samme rom og lytte .
    Men men ,,,

    Her Jeg er nå er det passelig varmt og litt bris En norsk sommerdag på Østlandet. eller med andre ord 22c Intet skydekke og 7m/s og duggpunkt 13c, ifølge nærmeste meteorologiske stasjon
    Men jeg har det bra her i på lesiden med 25c og 2m/s
    EC241903-D906-46D0-9A28-36E4DD7CAAA2.jpg


    CA7DA5B0-6476-4E41-B951-181BCC52EB21.jpg
     
    Sist redigert:

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Forstår ikke hvorfor du insisterer på å omtale deg selv på denne måten:
    .... en lettlurt audiofil tulling som kjøper et defekt/feil-designet apparat, hverken mer eller mindre!
    Så vidt jeg har sett er du den eneste som bruker en slik karakteristikk.
    Merkelige greier.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Det er vel ikke utlegget av målegrafer som er problemet, men heller den hellige overbevisningen om at disse forteller alt (exhaustive).
    Og skulle man høre noe som ikke er forenlig med disse måleresultatene så er man en lettlurt audiofil tulling som kjøper et defekt/feil-designet apparat, hverken mer eller mindre!
    Det er godt, du har skjønt det Distinctive (Det morsomme i dette er jo at det ikke er noe galt med objektive målinger, tvert imot er det kjempe bra selv om enkelte her tror vi mener det motsatte).8)

    • Et greit eksempel på Amir's tabber er nettopp fra Hegel testen...
    Problemet med Amir er ureflekterte konklusjoner som flagges med store symbolske bilder som rating på gode eller dårlige produkter.... isteden bør hovedfokus være på de objektive dataene (pris er ikke en) og helst kutte ut misbruken av perfomance-to-price-forholdet som egentlig er misvisende og lite vitenskapelig. La oss si en tenåring som kanskje har intensjon om å kjøpe produktet (har begrenset kunnskap rundt målinger) ser bildet på første side og skrolller kjapt til konklusjonen...personen vil sansynligvis raskt konkludere produktet er uinteressant og bruker ikke mer tid på å undersøke videre osv.

    Hvis det er en grov feil med testen, må den korrigeres og aller helst utføres på nytt ...Det gjør ikke Amir...Eksempelvis i Hegel testen beholder han åpningsinnlegget pluss bildet av dac'n med halshugget panter på første side stående med original tekst...While the enclosure is the typical understated Hegel design, it seems too plain and uninteresting to me....Kan ikke begripe slik uttalelse står for god objektiv vitenskap?

    Ergo, hovedpoengene er at skaden er allerede gjort og legge ut en liten koreksjonslenke i etter tid er jo nesten en fornemmelse.
    Rett og slett dårlig håndverk og uproft utført, men vi får satse på ASR lærer av sine feil etter hvert og enkelte leserne her inne ikke sluker alt rått.;)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er enig i at den opprinnelige testen burde vært slettet og erstattet med den oppdaterte på forsiden. Alt annet du tar opp synes jeg blir krampaktig og uvesentlig i ditt forsøk på å diskreditere ASR/Amir og testresultatene der.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Oooh.. skrekk og gru! Var det noen som disset et Hegel-produkt??? Selv om ASR kan ha sine svakheter her og der, er det likevel rene sannhetskilden i forhold til store deler av "fagpressen", og ikke minst de ultravansert svadageneratorene til en dessverre stadig økende del av podusenter...
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    ASR gjorde jo Hegel og brukerne av dacen en tjeneste ved å påpeke problemer ved bruk av "feil" drivere på Asio siden.
    Hegel burde oppdatert support siden sin for å adressere akkurat denne saken.
    Er det solgt mange slike produkter er det sannsynlig at flere ikke har fått full utnyttelse av ytelsen til dacen...

    Nå trumfer jo "eierglede" og subjektiv vurdering faktisk objektiv ytelse så det er kanskje like greit at det ikke er kjent ? :D

    EDIT: Førsteinnlegget ble redigert på Hegel testen med forklaring.
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Det er vel ikke utlegget av målegrafer som er problemet, men heller den hellige overbevisningen om at disse forteller alt (exhaustive).
    Og skulle man høre noe som ikke er forenlig med disse måleresultatene så er man en lettlurt audiofil tulling som kjøper et defekt/feil-designet apparat, hverken mer eller mindre!
    +1
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Etter å ha lest litt innpå der, fremstår ikke han som noe mer ekspert enn meg.
    Det sier nå litt. :p
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Etter å ha lest litt innpå der, fremstår ikke han som noe mer ekspert enn meg.
    Det sier nå litt. :p
    Da regner jeg med du kommer med objektive data som bekrefter hans manglende ekspertise. Ser frem til det.
    Går det an å måle hans mange uttalelser?
    Nei tenkte nok det.
    Det var helt graut i eine hjørnet av panna.. :p

    Nei, du.. Det var bare min mening etter å ha lest nedover i en del tråder der.
    Ikke alle innlegg, som virker fagmessig imponerende
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Synes alle burde sertifisere sine meninger her inne, for å være på den sikre siden :eek:
    Nå er du inne på noe interessant.

    Hvordan skal en få til det da?
    Hvem skal bestemme om min eller din egen mening er reell? Er det din mening eller er din mening faktisk ikke din mening?!? Kanskje det er en annens mening? Kan din mening måles om det virkelig er din mening?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Synes alle burde sertifisere sine meninger her inne, for å være på den sikre siden :eek:
    Vel, alle som trekker i tvil hans ekspertise burde enkelt kunne stille opp med noen data som beviser at han tar feil. Registrerer at hverken produsenter eller kritikere gjør dette.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Amir gjør dette helt riktig, starter med en visuell inspeksjon av finish og opplevd kvalitet. Deretter åpner han opp boksen og påpeker ev. feil som en med kunnskaper lett kan se, manglende jord der hvor det skulle vært jord, f.eks. eller kabelstrekk som innbyr til støy.... Deretter måler han produktet og dokumenterer på den måten kvaliteten på komponenter og implementering. For til slutt å komme med en subjektiv anbefaling eller ikke. Det blir opp til leseren og vurdere om produktet er verdt en lytt eller ikke. Og det kan godt hende at et produkt som måler dårlig høres godt ut for meg men ikke for deg.
    Eller motsatt:D Men målingene er et riktig utgangspunkt, deretter kan smak og behag avgjøre.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Synes alle burde sertifisere sine meninger her inne, for å være på den sikre siden :eek:
    Nå er du inne på noe interessant.

    Hvordan skal en få til det da?
    Hvem skal bestemme om min eller din egen mening er reell? Er det din mening eller er din mening faktisk ikke din mening?!? Kanskje det er en annens mening? Kan din mening måles om det virkelig er din mening?
    Dine meninger er urelevant, amirs også for den saks skyld. Men det er i veldig liten grad det han holder på. Han stiller med veldig konkrete måledata og noen betraktninger om hvorfor de er slik. Dette kan enkelt tilbakevises om han har manglende ekspertise.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Synes alle burde sertifisere sine meninger her inne, for å være på den sikre siden :eek:
    Vel, alle som trekker i tvil hans ekspertise burde enkelt kunne stille opp med noen data som beviser at han tar feil. Registrerer at hverken produsenter eller kritikere gjør dette.
    Nå var det ikke målingene det går i, men hans uttalelser av og til
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Et interessant mønster vedrørende ASR tester som ofte går igjen, omfatter rimelige nett produkter kjøpt på eBay eller eldre modeller utgått av produksjon.
    Så dersom han tester produkter som ikke er kostbare så skal det være negativt for hans troverdighet? Dette må du forklare.


    ASR driftes gjennom bidrag fra medlemmer og besøkende og ønsker å fremstå som en ikke-kommersiell aktør uten sponsorer. Om det siste kan verifiseres 100% er dog vanskelig å vite...
    Kan du nevne en aktør som er mindre kommersiell? Så vidt jeg vet er alle de du elsker å sitere finansiert av annonser fra de samme produsentene som de tester produkter fra. Spørsmålet må jo da være om det er best at den som skal lese testen har finansiert den, eller om det er bedre at de som tjener penger på å selge det testede produktet skal betale for testen.


    Ene observasjon går på medlemmer som ukritisk poster en lenke eller sitat fra en av ASR anmeldelse som om Amir's målinger trumfer alt, en form for ubestridt autoritet. Og er det like innlysende som enkelte på sentralen hevder og tror at måledata fra ASR er vitenskapelig objektivt informasjon uten feil og mangler som ikke kan mistolkes? Som sakt, dette kan minne litt om overdrevet fanatisme og enn kan undre hvor blir det av kritisk tenkning med repeterbarhet som jo skal være fundamentet innen vitenskap?
    En slik test trumfer ingen ting, og det har vel knapt noen sinne skjedd at noen har hevdet det. Det er fritt frem for deg og alle andre å forklare hva som ikke stemmer i de aktuelle testene. At det aldri kommer et eneste slikt argument er vel det du burde fokusert på fremfor å angripe Amir som person.


    Har brukt litt tid til å lese igjennom flere av Amir's tester parallelt med andre tolkninger rundt de samme produktene for å få ett bredere objektivt inntrykk. Og selv om han prøver å fremstå som vitenskapelig i sine tester er det innimellom noe som skurer etter hvert som man leser mer nøye igjennom hans beskrivelse og konklusjoner.
    Hvilke andre objektive kilder har du lagt til grunn?


    Det virker som Amir har flere agendaer og som selverklært apostel innen audiofil vitenskap er ikke dette spesielt tillitsvekkende kvalitetstrekk når han selv uttaler...jeg hater blant annet:

    • Rør topologi
    • Dac som ikke benytter Sigma Delta brikke
    • Oppdatering av data drivere (også audio relatert)
    • Og han trenger penger, masse penger

    "If you are not interested in tests of these older products, please move along. I need money and will do anything to get some!"
    Så det at han er åpen om sine holdninger skal svekke hans troverdighet?


    Så da kan man spørre, bør man ikke i det minste ha en nøytral innstilling og ikke minst kunne vise til repeterbarhet på sine analyser og målinger...Og nettopp her svikter Amir fundementalt etter mitt skjønn.
    Kan du nevne én person som driver med testing av utstyr og har en nøytral innstilling?

    Og er ikke Amir sine målinger repeterbare?

    Pakk inn yndlingsDAC-en din i en kasse av sponplater. Send den til Amir, og den måler eksakt likt som den gjorde i fancy smancy kabinett. Send den så til en av dine andre favorittanmeldere, og voilla, jaggu har ikke lyden fullstendig skiftet karakter som følge av sponplatene.

    Så hva slags repeterbarhet er det du er ute etter? Evnen til å repetere det andre anmeldere skriver? Eller evnen til å skrive glorifiserte anmeldelser av alle produkter som koster mye penger?


    Eksempel som illustrere måle tabbe, til tider amatøraktig utført....Det foreligger mange, slik som i testen av Hegel HD12 under. Les og tolk selv!
    Nå var det han selv som ga oss fakta i saken. Hadde han holdt tett hadde altså troverdigheten hans vært høyere?


    Et annet eksempel er denne misforståtte slakten av diy ACA Class A forsterker fra Nelson Pass / First Watt. Forsterkeren er et klassisk diy design tiltenkt som øvelse for å lære og forstå diskré effekt prinsipper med minimum av deler og fremdeles ha pålitelig drift, ergo et niche produkt for diy samfunnet.
    Når en forsterker måler så avsindig dårlig, hva skal man da si? Den har enormt med høyere harmonisk forvrengning. Den oppfyller ikke en gang DIN-standarden, ikke en gang i nærheten. Noen ganger må man spørre seg om det er produktet man tester, ens egne ører, eller ens egen kritiske sans.


    Og til dere som liker å tror Schiit kun får pepper av Amir...

    • Schiit Aegir PWR Amplifier
    The Schiit Aegir is a competently designed amplifier with solid build quality and no design mistakes. It shows the power of proper measurements and engineering verification to remove the element of surprise in third-party verification job we perform here.I am going to put the Schiit Aegir on my recommended list for its solid engineering and design.

    • Schiit Modi 3
    The S/PDIF performance of Schiit Modi 3 Uber put a smile on my face and easily garners my recommendation for that use. The DAC is a bargain at that price with that level of performance. USB input unfortunately falls behind in my testing, likely due to sensitivity to input noise. Since Schiit doesn't show that problem in their testing, your specific host and DAC configuration may perform better.

    EDIT: Using WASAPI instead of ASIO4ALL wrapper (which my analyzer requires) resolved the issue with USB. As such, I am recommending the Schiit Modi 3 without reservations.

    • Schiit LYR 2
    Overall I can recommend the Schiit LYR 2 with LISST tubes. Not recommended with tubes however.
    Så han mener at noen av produktene er gode? Hvorfor er det galt?


    hvilken konklusjon kan man trekke av Amir og ASR's målinger....

    Vær litt mer kritisk og ta testene med en klype salt innimellom postinga. Amir har sine kjepphester som alle andre og husk dynamisk støygulv for effekt som er mindre enn 0,1% THD (-60dB) ved alle frekvenser/nivåer/belastninger vil være gjennomsiktige så langt forvrengning angår. Digitalt støygulv under 96db er egentlig en akademisk reklame øvelse og ikje så altfor hørbart.
    Mitt inntrykk er at folk stort sett er kritiske nok til målinger. Det er hvordan de betrakter ukontrollerte lytteinntrykk og subjektive beskrivelser mange er altfor lite kritiske til.


    Se på målinger, bruk øra og lytt med hjertet....God Jul folks! :cool:
    Jeg vil foreslå at en del bytter ut hjertet med øra når de skal lytte.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Det er vel ikke utlegget av målegrafer som er problemet, men heller den hellige overbevisningen om at disse forteller alt (exhaustive).
    Og skulle man høre noe som ikke er forenlig med disse måleresultatene så er man en lettlurt audiofil tulling som kjøper et defekt/feil-designet apparat, hverken mer eller mindre!
    Har du et eksempel på at noen har hørt noe som ikke er forenelig med måleresultater?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det er vel ikke utlegget av målegrafer som er problemet, men heller den hellige overbevisningen om at disse forteller alt (exhaustive).
    Og skulle man høre noe som ikke er forenlig med disse måleresultatene så er man en lettlurt audiofil tulling som kjøper et defekt/feil-designet apparat, hverken mer eller mindre!
    Har du et eksempel på at noen har hørt noe som ikke er forenelig med måleresultater?
    Det er jo bare å ta PS Audio Directstream som eksempel. Alle eiere og testere tar feil, basert på hva som måles/måleresultater.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn