Audio Research

elta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
166
Antall liker
34
Torget vurderinger
2
Eg sit og speler på nokre REF 210 monoblokker og lytter vel omtrent like mykje på viftestøy.Er det nokon som har testet ut andre typer vifter i desse eff trinna,det irriterer så mykje at eg vurderer å selge dei
 
T

timc

Gjest
Du kan jo prøve Papst sine vifter. De har en serie som er meget stillegående.
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
jeg prøvde en del vifter i mine og endte opp med papst samt en enkel hastighetsregulator. i tillegg åpnet jeg opp luftgjennomføringen bak vifta (chassie modifikasjon) dette hadde større betydning en en skulle tro.. mine ble helt tyste selv på maks turtall. vær også ops på at det er forskjell i støynivå på like viftetyper innen samme fabrikat...

jakr
 

elta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
166
Antall liker
34
Torget vurderinger
2
Har du noko modell-typebetnelse på desse papst viftene.? Eg antar at du har lagt opp ein egen tiførsel til dei,eller er dette også 12v vifter?
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Jeg hadde D-79, som var toppmodellen til ARC, i mange år. Gjorde en masse forsøk på å redusere støyen, men ble til slutt lei og solgte den. Aldri mer forsterkere med vifter her i huset.........
 

elta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
166
Antall liker
34
Torget vurderinger
2
Ja egentleg heilt enig FZ,det tar jo bort heile lyttgleden,så det enkleste er vel å selge
 

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Innlegg
432
Antall liker
44
Heisann.

Jeg forstår godt din irritasjon vedrørende viftestøy på 210.

Viftestøy på produkter i denne klassen burde helt klart vært unngått. Hele vifta burde vært fjernet. De fleste andre klarer det jo. VTL f.eks.

Ved lav spilling og i rolige partier i musikken så er støyen fremtredende. Dette særlig når man først har begynt å
irritere seg over dette. Denne diskusjonen har vært tatt opp tidligere på HS. Det er noen som har prøvd å gjort noe med dette.
Ikke helt sikker på hva de endte opp med. Bytting av vifter, åpne opp for mer/større luftinntak bak vifta, eller bare koble vekk hele vifta.

Jeg har nå koblet ut tilførsel til vifta. Jeg kan spille uten kabinettdeksel, og da må del vel være god nok lufting, håper jeg.
Har ikke fått testet dette da høyttalerne er på en liten utbedring.

Det skal bli godt å spille med en heeelt stille bakrunn uten sus og støy.

Hva med garantien, vil nok noen tenke, joda den faller sikkert bort så det blir jo på egen risiko. Men det gjorde den idet
jeg valgte å kjøpe utgangsrør fra Motron, og ikke gjennom forhandler til ca.22k.


Mvh mag.
 

elta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
166
Antall liker
34
Torget vurderinger
2
Eg har heldigvis nokre eff trinn til ståendes,og det ender alltid opp med etter nokre timer med REF ene,så må eg bare bytte og stillheten senker seg .
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
timc skrev:
Du kan jo prøve Papst sine vifter. De har en serie som er meget stillegående.
Det står orginalt papst vifter i ARC, i vertfall gjorde det i min VT100MkIII. Vifta i den var omtrent helt tyst. En måtte virkelig lytte etter den selv om anlegget var i mute.
Nå var den plassert i bunnen, mulig dette var mer gunstig når det gjalt støy!
 
R

rico

Gjest
Har også nevnte blokker og har aldri opplevd disse viftene som noe problem, tenker rett og slett ikke på det. Kanskje jeg har plassert forsterkerene slik at viftene ikke høres noe særlig, hva vet jeg. Men det jeg vet er at de spiller fantastisk bra, de erstattet en DP A5 og å bytte tilbake hadde aldri blitt aktuelt.
 
T

timc

Gjest
Kan det være noe feil på regulatoren til viftene dine. At det går med for høy "idle" hastighet?
 
Topp Bunn