Audio Research - fundamentalistar

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Var en VK75 ja. En trenger nesten å være utdannet elektrotekniker for å eie en slik. Trengte sterke nerver når rørene begynte å knitre.... Var vel like ille VK75 SE, men de spilte godt.... Preampene var problemfrie. Har hatt 3 stk av de også.
    Og sterke armer om ampene skulle flyttes på :rolleyes: Disse modellene var jo store (dype) og ikke lette å plassere siden de utviklet mye som man burde bli kvitt. Viktor K anbefalte i sin tid egen viftekassett på undersida for å senke temperaturen (og øke pålitelighet og levetid).
    PS
    SE-modellene var betydelig bedre rent musikalsk, bedre oppløsning og betydelig lavere støygulv.
    Uansett, var artig å teste ut VK -60 på Avantgarde horn (var aldri så lite overkill, men har aldri senere hatt i nærheten så enorm bassdynamikk!).
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Og sterke armer om ampene skulle flyttes på :rolleyes: Disse modellene var jo store (dype) og ikke lette å plassere siden de utviklet mye som man burde bli kvitt. Viktor K anbefalte i sin tid egen viftekassett på undersida for å senke temperaturen (og øke pålitelighet og levetid).
    PS
    SE-modellene var betydelig bedre rent musikalsk, bedre oppløsning og betydelig lavere støygulv.
    Uansett, var artig å teste ut VK -60 på Avantgarde horn (var aldri så lite overkill, men har aldri senere hatt i nærheten så enorm bassdynamikk!).
    Sterke armer ja, de var svintunge. Og sterke nerver og rolige hender ved grunnbias innstilling i bunn, med forsterkeren stående på høykant. Noe som måtte gjøres ved hvert rørskifte, som også var ganske ofte. Savner ikke den forsterkeren....
    Var for øvrig knotete biasjustering på ARC VT100 også. Hadde et uhell en sen natt jeg hadde byttet rør, spilt noen timer og skulle bare ta en sjekk da jeg kom borti en av strømbanene med målepinnen, noe som resulterte i et høyt smell, kraftig lysblink, som medførte at jeg var blindet i 10 minutter. Gjorde ikke det flere ganger....
    Er da mye bedre HMS på REF210 blokkene:)
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Long Live the New Restructured Audio Research Corporation!



    IMG_0150.png


    Ny eier offentliggjøres 15 Mai


     

    Cato G.

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2008
    Innlegg
    82
    Antall liker
    83
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    4
    Hei fundamentalistar!

    Har et spørsmål dere: Har et anlegg med både REF 5SE og REF 150. Etter å ha hørt REF 80S (på mitt anlegg), som lød veldig bra, går jeg med tanker om å bytte sluttrinn, men dessverre blir det neppe REF 80S eller REF 160S. Begrunnelsen for dette er lite "audiofil": Jeg har rett og slett ikke plass til dem i stua! Jeg går derfor med kjetterske tanker om å skaffe meg et transistordrevet slutt-trinn. Når har jeg prøvd en del "norske" sluttrinn, bl.a. Hegel P30 (?) og Dynamic Precision, men de lyder etter min erfaring betydelig dårligere enn REF 150. Jeg tenker derfor i første rekke på et mindre (i størrelse, iallefall) sluttrinn av merke Constellation, Dan d'Agostino eller tilsvarende. Har noen gjort erfaringer med "High End" slutt-trinn som kan være aktuelle? Høyttalerne mine er Franco Serblin Ktema, som ikke er en altfor vanskelig høyttaler å drive.
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    818
    Antall liker
    256
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Hei fundamentalistar!

    Har et spørsmål dere: Har et anlegg med både REF 5SE og REF 150. Etter å ha hørt REF 80S (på mitt anlegg), som lød veldig bra, går jeg med tanker om å bytte sluttrinn, men dessverre blir det neppe REF 80S eller REF 160S. Begrunnelsen for dette er lite "audiofil": Jeg har rett og slett ikke plass til dem i stua! Jeg går derfor med kjetterske tanker om å skaffe meg et transistordrevet slutt-trinn. Når har jeg prøvd en del "norske" sluttrinn, bl.a. Hegel P30 (?) og Dynamic Precision, men de lyder etter min erfaring betydelig dårligere enn REF 150. Jeg tenker derfor i første rekke på et mindre (i størrelse, iallefall) sluttrinn av merke Constellation, Dan d'Agostino eller tilsvarende. Har noen gjort erfaringer med "High End" slutt-trinn som kan være aktuelle? Høyttalerne mine er Franco Serblin Ktema, som ikke er en altfor vanskelig høyttaler å drive.
    Er REF 80S og 150, 160 for lite "musikalske"? Er det det du mener?

    Sonicfrontiers
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Noe fra Accuphase kanskje? Har sjøl hatt endel ARC utystyr; bla VT100MKII og fremdeles PH-5. Spiller på Franco Serblin Accordo Essence med Accuphase. Det er forskjell på ARC rør og Accuphase (rør vs transistor. Accuphase spiller "tørrere"), men begge har en smooth og delikat måte å formidle musikk på.....
     

    Cato G.

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2008
    Innlegg
    82
    Antall liker
    83
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    4
    Er REF 80S og 150, 160 for lite "musikalske"? Er det det du mener?

    Sonicfrontiers
    Nei, 150 har jeg selv, men den mangler litt detaljeringsevne i mellomtonen i forhold de beste (av de nye). REF 80S og REF 160 hadde vært ideelle i så henseende, men de er litt større (høyere og dypere og trenger mer "lufterom" p.g.a. rørvar,men). Selv om det kanskje høres latterlig ut for deg/dere, vil jeg helst unngå en total ommøblering av hylleseksjon/komponenthyller m.m. hvis jeg kan. It is as simple as that. Hadde jeg hatt plass til REF 160S, hadde jeg ikke trengt å skrive dette innlegget.
     

    Cato G.

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2008
    Innlegg
    82
    Antall liker
    83
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    4
    Noe fra Accuphase kanskje? Har sjøl hatt endel ARC utystyr; bla VT100MKII og fremdeles PH-5. Spiller på Franco Serblin Accordo Essence med Accuphase. Det er forskjell på ARC rør og Accuphase (rør vs transistor. Accuphase spiller "tørrere"), men begge har en smooth og delikat måte å formidle musikk på.....
    Takk for tips! Når jeg tenker på Accuphase, ser jeg for meg noen store "beist" av sluttrinn. Har du noen som er relativt "små" fysisk som du vil anbefale?
     

    Cato G.

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2008
    Innlegg
    82
    Antall liker
    83
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    4
    Kjære fundamentalister!

    Dette går ikke mer: Dessverre har de fleset av dere, sannsynligvis på grunn av god vilje og iver, oversett det viktigste i min forespørsel: Har noen gjort erfaringer med "High End" slutt-trinn som lyder bra med Audio Research forforstrekere (kan både være LS og REF, og sannsynligvis SP 19)? Foreløpig har ikke en eneste "erfaren" meldt seg. Kan ikke dere andre tøyle dere litt, og så ser vi om vi kan få lokket ute en "erfaren"? Jeg vet at de finnes fra tidligere innlegg i denne gruppen!!
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.766
    Antall liker
    50.395
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Hei fundamentalistar!

    Har et spørsmål dere: Har et anlegg med både REF 5SE og REF 150. Etter å ha hørt REF 80S (på mitt anlegg), som lød veldig bra, går jeg med tanker om å bytte sluttrinn, men dessverre blir det neppe REF 80S eller REF 160S. Begrunnelsen for dette er lite "audiofil": Jeg har rett og slett ikke plass til dem i stua! Jeg går derfor med kjetterske tanker om å skaffe meg et transistordrevet slutt-trinn. Når har jeg prøvd en del "norske" sluttrinn, bl.a. Hegel P30 (?) og Dynamic Precision, men de lyder etter min erfaring betydelig dårligere enn REF 150. Jeg tenker derfor i første rekke på et mindre (i størrelse, iallefall) sluttrinn av merke Constellation, Dan d'Agostino eller tilsvarende. Har noen gjort erfaringer med "High End" slutt-trinn som kan være aktuelle? Høyttalerne mine er Franco Serblin Ktema, som ikke er en altfor vanskelig høyttaler å drive.
    Hva med Accuphase klasse A? A-48 låter bra på Sonus Faber Amati Futura, Electrocompaniet, Luxman. Luxman sine effekter er jo dyre men😱. Det er noe av det jeg har eid på mine SF som jeg har erfaring med.
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.192
    Antall liker
    12.725
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Kor mykje effekt treng du?
    Eg bruker nå ein gammal 50W EC med ARC pre. Hadde ARC røyrsluttrinn før, men ser meg ikkje tilbake.
     
    Sist redigert:

    Bjørnendrestad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    171
    Antall liker
    355
    Sted
    Karmøy
    Kjære fundamentalister!

    Dette går ikke mer: Dessverre har de fleset av dere, sannsynligvis på grunn av god vilje og iver, oversett det viktigste i min forespørsel: Har noen gjort erfaringer med "High End" slutt-trinn som lyder bra med Audio Research forforstrekere (kan både være LS og REF, og sannsynligvis SP 19)? Foreløpig har ikke en eneste "erfaren" meldt seg. Kan ikke dere andre tøyle dere litt, og så ser vi om vi kan få lokket ute en "erfaren"? Jeg vet at de finnes fra tidligere innlegg i denne gruppen!!
    CODA: No.8 m V1 fungerer godt med min Ref5, må si meg veldig fornøyd.

    Effekt i 8 Ohm 2 x 150W
    Effekt i 4 Ohm 2 x 300W
    Strømforsyning 3000VA
    Strømkapasitet 150A peak pr kanal
    Ladekapasitet 80000uF
    Klasse A Opp til 18W
     

    Bamboos

    Medlem
    Ble medlem
    27.09.2010
    Innlegg
    40
    Antall liker
    47
    Hej

    Jag har en Ref6 förförstärkare och Ref210 monoblock. Jag har testat Ref150 i mitt system men upplever att monoblock är bättre - både VM220 och definitivt Ref210 stegen.

    Sedan kan jag med egen erfarenhet säga att steget från Ref5 till Ref6 ger mycket mer välljud än att byta slutsteg.
     

    Tore K

    Medlem
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    15
    Antall liker
    6
    "High End" slutt-trinn som lyder bra med Audio Research forforstrekere.
    Jeg har selv ARC REF 6. Har erfaring med ARC-GS 150 som effekt. Fungerte veldig fint, men syntes AYRE VX-R-TVENTY er litt skarpere. Rør og Rør ble litt for bløtt for mine ører, men det er en smaks sak. ARC og Karan har jeg testet både på effekt og pre. Det er også en god match til ARC. Har hatt og har fortsatt mye ARC, bare lovord og si om det jeg har hatt i hende, men som du antyder det er noen med særs god kompetanse på dette på sentralen. Håper de gjør seg til kjenne.
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    804
    Antall liker
    424
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Det er vel som å banne i kjerka, foreslår godt norsk, 2stk Vera Audio P150/600, brokoblet. Spiller nydelig, så slipper du å tenke på rørskifte etc. Gikk fra Mcintosh MC2102 til Nord NC500. Har ikke angret ett sekund, Nord spiller bedre enn Mcintosh. Vera har vel dradd det ennå lengre enn Nord.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel som å banne i kjerka, foreslår godt norsk, 2stk Vera Audio P150/600, brokoblet. Spiller nydelig, så slipper du å tenke på rørskifte etc. Gikk fra Mcintosh MC2102 til Nord NC500. Har ikke angret ett sekund, Nord spiller bedre enn Mcintosh. Vera har vel dradd det ennå lengre enn Nord.
    Eg brukar p400/1000 saman med ein sp10 med svært tilfredsstillande resultat.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.338
    Torget vurderinger
    8
    Jeg skulle hatt meg et par nye 6H30 rør til min LS17SE.
    Det er vel bare EH og Sovtek å velge i?
    Etter det jeg forstår så kommer begge fra samme fabrikk, er det hørbar forskjell på merkene?

    Fint hvis noen har tips og erfaringer 🙂

    mvh
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Jeg skulle hatt meg et par nye 6H30 rør til min LS17SE.
    Det er vel bare EH og Sovtek å velge i?
    Etter det jeg forstår så kommer begge fra samme fabrikk, er det hørbar forskjell på merkene?

    Fint hvis noen har tips og erfaringer 🙂

    mvh
    Det er NOS Reflektor 6H30DR du "trenger". Koster dessverre mer flesk enn juleribbe.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.338
    Torget vurderinger
    8
    Det er NOS Reflektor 6H30DR du "trenger". Koster dessverre mer flesk enn juleribbe.
    Har vurdert det, men tenker det hadde vært større lydmessig gevinst å bruke pengene på bedre forforsterker.
    Mvh
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Min anbefaling er å gå for EH 6H30Pi Gold. Alle nyproduserte 6H30 rør er laget av Reflector fabrikken og stadard rørene blir solgt som Sovtek og selekterte rør som EH Gold. Jeg har hatt 6H30 i anleggene mine i over 25 år og har også hatt en mengde med 6H30DR opp gjennom årene, og har vel enda 4-5 liggende, og kvaliteten på EH Gold har blitt veldig bra. Prisen på DR-rør er hinsides og er ikke verd pengene, og mye av det som er for salg er brukte eller forfalskede rør.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.338
    Torget vurderinger
    8
    Min anbefaling er å gå for EH 6H30Pi Gold. Alle nyproduserte 6H30 rør er laget av Reflector fabrikken og stadard rørene blir solgt som Sovtek og selekterte rør som EH Gold. Jeg har hatt 6H30 i anleggene mine i over 25 år og har også hatt en mengde med 6H30DR opp gjennom årene, og har vel enda 4-5 liggende, og kvaliteten på EH Gold har blitt veldig bra. Prisen på DR-rør er hinsides og er ikke verd pengene, og mye av det som er for salg er brukte eller forfalskede rør.
    Tusen takk for utfyllende svar 👍
    Mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn