Ønsker anbefaling Audio Physic Virgo 25 / NAD M2 - Mulig match?

Ken-ska

Medlem
Ble medlem
14.07.2012
Innlegg
6
Antall liker
0
Sted
Vestlandet
Etter en del år der lydkvalitet/lytting har vært nedprioritert ønsker jeg å sette sammen et system som i tillegg til å kunne stå fremme i stua også gir en god lytteopplevelse. Jeg er på vei med AP Virgo 25 høyttalere og skal først finne en forsterker og ev. en DAC. Ønsker i utg.pkt så få bokser om mulig.

Litt usikker på hva som matcher høyttalerne og har kikket litt rundt på nettet etter alternativer jeg kan starte med:
Leste litt om Densen (B-150 / B-175) før jeg ble oppmerksom på NAD M2. Det står mye om NAD M2 på nettet og den fremstår som en praktisk boks i forhold til mine behov.

Noen som har hørt disse sammen, ev. andre innspill til forsterker til Virgoene?

Jeg spiller diverse musikk, alt fra klassisk til pop, rock m.m. Ikke alt jeg skal "lytte" like mye til, men når jeg har tid ønsker jeg mulighet til å sette meg ned og bare nyte...
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.345
Antall liker
5.819
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
Jeg brukte Krell 400xi på AP Scorpio med EC emc 1UP og dette spillte meget bra på det meste av musikk.
 

AJ_82

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Innlegg
420
Antall liker
126
Torget vurderinger
6
Jeg synes ihvertfall M3 + M51 kombinasjonen til Nad er meget god.
M2 er nok absolutt verdt en lytt:)

A.J.
 
Sist redigert:

AudioP

Medlem
Ble medlem
02.08.2012
Innlegg
26
Antall liker
23
Sted
Buskerud
Jeg hentet mine nye Virigo 25 for to dager siden...

Første dagen gikk med til utpakking, plassering (hurtigplassering) og prøvelytting med AW60 og DPA6.3
DPA6.3 har lenge hatt en feil, som har gjort at den etter 20min spilling har begynnt å avgi en stram lukt. Dersom den da ikke ble skrudd av, har det tatt 3-4 dager før lukten har blitt borte i stua (feilen har ikke hatt innvirkning på lyden).
Andre dag gikk med til å reparere DPA6.3'en, noe som jeg egentlig skulle gjort for flere år siden...
I mellomtiden har høyttalerene også fått en lett innspilling.

Høyttalerene erstatter mine over 15 år gamle F3-Lyd 3X (Audiovector)
Jeg skal eksprementere litt mer med plassering og toe-in, men plassert der de gamle sto, låter det egentlig ganske fint!
Høyttalerene er veldig detaljert, for hver gang jeg tidligere oppgraderte anlegget hørte jeg mer, nå hører jeg ENDA mer. Høyttalerene er relativt effektive, foreløpig har jeg ikke spillt alt for høyt, men likevel ganske høyt.. De har så langt ikke vist antydninger til å endre lydkarakter (eller forvrengning) ved høyere volum, og jeg har enda mer å gå på!

Som sagt har jeg spillt på en AW60 og en DPA6.3, rent bortsett fra kreftene så er forskjellen på de to forsterkerene at DPA'en har mye skarpere fokus i lydbildet. AW60'en er også bra på området, men fokus er litt bredere. DPA'en virker nok et hakke dypere i bassen, men det merket jeg større forskjell på på de gamle høyttalerene enn jeg opplever nå. DPA6.3 er også noe mer nøytral i klangen (eller skal jeg si "korrekt"?).

Jeg opplever fokus på høyttalerene mye mer fremover i lydbildet enn jeg hadde på de gamle høyttalerene tidligere, dette kan endre seg noe når jeg får jobbet litt med plassering og vinkel i fohold til lytteposisjon, men fokus er veldig bra. Dette er også en av årsaken til at jeg ønsker å bruke DPA'en i stedet for AW60. Med den er det skarpere fokus, men likevel stort lydbilde. Effektmessig rekker nok de 60 wattene i AW'en siden høyttalerene har relativt høy effektivitet, men DPA en kan i teorien spille med 6dB mer, dvs dobbelt så høyt (60Wx2x2=240W). Jeg har ikke spillt så høyt at AW'en har fått pusteproblemer på noen som helst måte, og med den har det egentlig vært mer en høyt nok. Siden lyden er så klar og detaljert, så merker man egentlig ikke hvor høyt det egentlig er.

Det er selvsagt tidlig å dra noen konklusjoner etter kun to dager, uten at de er ferdig innspillt eller plassert optimalt, men på meg virker det som at høyttalerene gengir akkurat det de "får inn", og er ganske nådeløs i forhold på kvaliteten på innspillingene. For min del så er dermed en forsterker som er nøytral i klangen det rette valget.

Tiden fremover vil vise hvordan jeg synes det hele låter, og hvilke andre komponenter i anlegget som etter hvert blir pensjonert...
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.345
Antall liker
5.819
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
Grattulerer så mye med virkelig gode høyttalere. De kommer bare til og bli bedre med tiden så du kan trykt glede deg til hva du har i vente.
 

Ken-ska

Medlem
Ble medlem
14.07.2012
Innlegg
6
Antall liker
0
Sted
Vestlandet
Har foreløpig satset på innkjøp av brukt Bel Canto utstyr. Synes det høres bra ut og tar seg også rimelig bra ut visuelt... Får vurdere om det er behov for utskifting i tiden fremover.
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.593
Antall liker
32.354
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Gratulerer med flotte AP Virgo 25, en meget god ht:)
Hvilken finish ble det i stua?
Bel Canto cd, dac og power ser jeg, kan sikkert være en god start med Virgo 25.
Ellers så kan du titte litt mot Audionet bokser på sikt..:cool:
Lykker til videre med meget flott oppsett!

gismo
 

AJ_82

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Innlegg
420
Antall liker
126
Torget vurderinger
6
Har lånt en Nad M2 en uke nå. Burde høres/vurderes:) Tror den kan være en fin match til AP.

A.J.
 

Ken-ska

Medlem
Ble medlem
14.07.2012
Innlegg
6
Antall liker
0
Sted
Vestlandet
Det var litt knapt med tilkoblingsmuligheter på den. Antar det kommer en oppfølger om en stund. Tror jeg følger opp da...
 
Topp Bunn