Audio Physic Caldera vs. Sonus Faber Amati ???

Signature

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
374
Antall liker
29
Sted
Trøndelag
Dette er noen av de jeg spekulerer i om dagen!
noen som har noen erfaringer med disse to?

kjell
 
R

Roysen

Gjest
Jeg har hørt begge. To knallgode men svært forskjellige høytalere.

Amati har en mellomtone som har sjel. Den kjærtegner øregangene på linje med den deiligste single ended triode. Diskant og mellomtone er også bra men mer anonyme i forhold til mellomtonen. Høytaleren kan i enkeltes ører oppfattes som for sukkerkulørt. Den trenger en kraftig forsterker for å få de dynamiske egenskapene til å stige frem fra anonymiteten.

AP Caldera er mer som en trimmet sportsbil med tilsynelatende større båndbredde, flatere frekvensrespons og bedre dynamikk. Den snur på en femøring i dynamiske vendinger og oppløste detaljer som Amati ikke klarer. Oppløsningen er så klar som en fjellbekk men det store våte varme kysset fra Amatis mellomtone mangler den. Til gjengjeld får du musikken presentert dønn ærlig som den råvaren den er enten innspillingen er god eller dårlig.

Mvh
Roysen
 

Signature

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
374
Antall liker
29
Sted
Trøndelag
Det gjorde det ikke mye enklere å velge Roysen.
Power til å drive er ikke noe problem!
Prøver å finne noe som overgår mine signature 800.

kjell
 
R

Roysen

Gjest
Signature skrev:
Det gjorde det ikke mye enklere å velge Roysen.
Power til å drive er ikke noe problem!
Prøver å finne noe som overgår mine signature 800.

kjell
Jeg tror nok begge er et hakk opp fra Signature 800. Valget bør i mine øyne vurderes ut fra om du liker best litt varm og typisk rørlyd på sitt beste eller mer nøytral dynamisk transistor på sitt beste.

Jeg regner med at du vet hva jeg ville valgt - kanskje først og fremst pga. den typiske AP holografien som ikke mange kommer i nærheten av.

Mvh
Roysen
 

Signature

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
374
Antall liker
29
Sted
Trøndelag
Har hørt caldera på OHS, det spilte meget bra.men mangler noe lyttererfaring av SF,men ser på Mcintosh forum at det er mange som har/liker SF.

kjell
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Beklager å kanskje gjøre valget enda vanskeligere, men har du vurdert Kef 207/2, Revel Salon Ultima2 og Aerial Acoustics 20Tv2? De ligger jo i samme prisleiet.. omtrent.. :)

Mvh
 

Signature

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
374
Antall liker
29
Sted
Trøndelag
Ja det er my å velge i,men er litt avhengi av å få hør på de før æ bruke så my pæng! ;D

kjell
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Mye snasent i denne prisklassen ja! Evt. kan han skaffe seg noe "rimelig" mens han leiter etter de(n) Rette.. :)

Mvh
 
R

Roysen

Gjest
Det ligger et sett AP Kronos ute til salgs på en tysk bruktbørs for under 200K også. Den har blant annet et forbedret/modifisert delefilter.

Dersom du er villig til å strekke deg til €25K finnes det et sett AP Cerubin tilgjengelig fra Luxemburg. De kan du få høre og se her (mitt par, ikke det som er til salgs).

Mvh
Roysen
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.734
Antall liker
21.599
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er nyhøyttaler du tenker på?
Amati Homage og Amati Anniversario er ganske ulike.

Kudos til Roysen for herlige beskrivelser lenger oppi her!
 

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
1.207
Antall liker
714
Sted
Haslum
Torget vurderinger
3
Signature skrev:
Ja det er my å velge i,men er litt avhengi av å få hør på de før æ bruke så my pæng! ;D

kjell
Du bør høre på Piega. Duet-Audio har CL120x i butikken. Hvis du bor i Oslo-området så kan høre mine CL90x. Bare å sende PM.
 
R

Roysen

Gjest
Valentino skrev:
Det er nyhøyttaler du tenker på?
Amati Homage og Amati Anniversario er ganske ulike.

Kudos til Roysen for herlige beskrivelser lenger oppi her!
Jeg vil tillegge at det er Amati Homage jeg beskriver. Anniversario har jeg ikke hørt. Tester jeg har lest av den tilsier imidlertid at SF i den versjonen av Amati har tatt et skritt i retning av lyden fra Caldera.

Mvh
Roysen
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.006
Antall liker
6.233
Jeg har bare hørt Caldera av de to kandidatene. Jeg er enig i beskrivelsen til Roysen. Det som først og fremst slo meg var hvor oppløst den er. Jeg kan ikke huske å ha hørt musikken presentert med slik klarhet i noe annet oppsett.
 
U

utgatt60135

Gjest
toref skrev:
..... Revel Salon Ultima2 .....
:-* de beste jeg har hørt til nå tror jeg (uansett pris) :-*.. Min foreløpige drømmehøyttaler. Vakker og ikke for dominerende også. Klarte å kombinere kropp/fylde/naturlighet sammen med svært gode "Hifi-egenskaper". Men må vel til Sverige eller andre land for å få hørt dem dessverre.


Ellers bør vel valget også vurderes opp mot platene du spiller som oftes. Er det stort sett middelmådige eller veldig gode innspillinger? Endel high-end kan jo fort bli for avslørende.
 

Signature

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
374
Antall liker
29
Sted
Trøndelag
Hær var det mange gode svar.
Hva er forskjellen på SF homage å Anniversario?

Å til Roysen så er disse bare å drømme om i denne omgangen tror jeg.

Det er mange som er vurdert å Maarten er en som har vært på test hær å er med blandt en av de som stiller sterkt.

kjell
 
U

utgatt60135

Gjest
Å de nye Focal Utopia´ene da? Har du vurdert dem?
 

Signature

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
374
Antall liker
29
Sted
Trøndelag
Lyngen skrev:
toref skrev:
..... Revel Salon Ultima2 .....
:-* de beste jeg har hørt til nå tror jeg (uansett pris) :-*.. Min foreløpige drømmehøyttaler. Vakker og ikke for dominerende også. Klarte å kombinere kropp/fylde/naturlighet sammen med svært gode "Hifi-egenskaper". Men må vel til Sverige eller andre land for å få hørt dem dessverre.


Ellers bør vel valget også vurderes opp mot platene du spiller som oftes. Er det stort sett middelmådige eller veldig gode innspillinger? Endel high-end kan jo fort bli for avslørende.



Når det gjelder musikken som spilles så er det et så stort sprang dær at det er en av grunnene til at valget er så vanskelig!
 
R

Roysen

Gjest
Rockport lager også meget gode høytalere som får kjempeskryt i media om dagen. Det er imidlertid et stykke til nærmeste forhandler.

Mvh
Roysen
 

Signature

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
374
Antall liker
29
Sted
Trøndelag
Valentino skrev:
Det er nyhøyttaler du tenker på?
Amati Homage og Amati Anniversario er ganske ulike.

Kudos til Roysen for herlige beskrivelser lenger oppi her!

Ny HT er ikke et must.kommer jeg over noe brukt så er det like akktuelt.
Hva er forskjellen på Homage/Anniversario?

kjell
 
R

Roysen

Gjest
Signature skrev:
Valentino skrev:
Det er nyhøyttaler du tenker på?
Amati Homage og Amati Anniversario er ganske ulike.

Kudos til Roysen for herlige beskrivelser lenger oppi her!

Ny HT er ikke et must.kommer jeg over noe brukt så er det like akktuelt.
Hva er forskjellen på Homage/Anniversario?

kjell
Amati Anniversario - http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/506sf/index.html
Amati Homage - http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/139/

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
Siden du viser interesse for SF, kan jeg også meddele at det ligger et par Stradivari Homage til salgs på en tysk webside for €15.900,-

Mvh
Roysen
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
hvis du har b&w signature 800 og vurderer - Audio Physic Caldera / Sonus Faber Amati så er det et skritt tilbake ?

har holdt signature 800 som en av de beste dynamiske høytt. overhodet, størrelsen tatt i betrakting.

Toppmodellen til morten design , større ting fra gryphon og avantgarde spiller sikkert minst like bra , men er jo da også langt mer ruvende slik som store martin logan og magnepan..

synd egentlig at mange bytter gode sunne konstruksjoner fordi det er tonale egenskaper man ikke kommer helt overens med, hva med å ta ett lynkurs i delefilter mekk. og justere litt selv - da hadde nok kabelbransjen også vært mindre lukrativ.

kansje litt flåsete sagt , men det er et resultat av at en er tilskuer til bytte-jaget som mange ( inklulsive megselv) driver med.

Ofte skjønner folk først etter at de har byttet , hva de hadde og angrer på hva de har gjort - på`n igjen
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.006
Antall liker
6.233
:eek:
Toppmodellen til Marten Design? Marten Coltrane Supreme til 2.100.000,- nok.
Kan fort bli hengt ut i tråden om priser hinsides-tråden av mindre. ;D

Mange vegrer seg nok for å begynne å tukle med kostbare komponenter fordi det gjerne gir utfordringer dersom man begynner å rote med delefiltre o.l. Det skal kanskje mer enn bare litt kunskap til før man gjør dette bedre enn de profesjonelle konstruktørene som bygde dem i utgangspunktet?
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
BT skrev:
:eek:
Toppmodellen til Marten Design? Marten Coltrane Supreme til 2.100.000,- nok.
Kan fort bli hengt ut i tråden om priser hinsides-tråden av mindre. ;D
Tipper dog at de spiller like bra som Signature 800 på en god dag ;D.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.006
Antall liker
6.233
Birdman skrev:
BT skrev:
:eek:
Toppmodellen til Marten Design? Marten Coltrane Supreme til 2.100.000,- nok.
Kan fort bli hengt ut i tråden om priser hinsides-tråden av mindre. ;D
Tipper dog at de spiller like bra som Signature 800 på en god dag ;D.
Sikker? Når man ikke taket ved 10k da, og alt over er bare humbug og svindel?
 
R

Roysen

Gjest
BT skrev:
:eek:
Toppmodellen til Marten Design? Marten Coltrane Supreme til 2.100.000,- nok.
Kan fort bli hengt ut i tråden om priser hinsides-tråden av mindre. ;D

Mange vegrer seg nok for å begynne å tukle med kostbare komponenter fordi det gjerne gir utfordringer dersom man begynner å rote med delefiltre o.l. Det skal kanskje mer enn bare litt kunskap til før man gjør dette bedre enn de profesjonelle konstruktørene som bygde dem i utgangspunktet?
Jeg tror nok at dersom man tar ut det passive delefilteret i Signature 800 og henter inn Snickers-Is for å sette opp aktivt deling med en DEQX f.eks. vil det gi et vesentlig løft som nok sikkert overgår Amati/Caldera ja. Problemet med det er vel at det sikkert kan bli dyrt fordi du må vel da ha minst en forsterker til om ikke to. Er Signature 800 en 3-veis konstruksjon.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
BT skrev:
Birdman skrev:
BT skrev:
:eek:
Toppmodellen til Marten Design? Marten Coltrane Supreme til 2.100.000,- nok.
Kan fort bli hengt ut i tråden om priser hinsides-tråden av mindre. ;D
Tipper dog at de spiller like bra som Signature 800 på en god dag ;D.
Sikker? Når man ikke taket ved 10k da, og alt over er bare humbug og svindel?
Jo, dersom man ikke hart vært ute og måket snø og fått et nyansert syn på ting. da

Mvh
Roysen
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.006
Antall liker
6.233
Roysen skrev:
BT skrev:
:eek:
Toppmodellen til Marten Design? Marten Coltrane Supreme til 2.100.000,- nok.
Kan fort bli hengt ut i tråden om priser hinsides-tråden av mindre. ;D

Mange vegrer seg nok for å begynne å tukle med kostbare komponenter fordi det gjerne gir utfordringer dersom man begynner å rote med delefiltre o.l. Det skal kanskje mer enn bare litt kunskap til før man gjør dette bedre enn de profesjonelle konstruktørene som bygde dem i utgangspunktet?
Jeg tror nok at dersom man tar ut det passive delefilteret i Signature 800 og henter inn Snickers-Is for å sette opp aktivt deling med en DEQX f.eks. vil det gi et vesentlig løft som nok sikkert overgår Amati/Caldera ja.

Mvh
Roysen
DET ser jeg ikke bort i fra. Men jeg antar at Snicker'n har mer enn et lynkurs...
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.006
Antall liker
6.233
Signature skrev:
Men Hvem vil kjøpe en s800 som er moddet da?

kjell
Det var det jeg prøvde å si lengre opp, men ser jeg skrev bare utfordringer. Det skulle stå utfordringer ved videresalg. Men poenget var vel at da skal men ikke selge videre...
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Når jeg nevnte justering av filter - var det akkurat det jeg mente , ikke lave et helt nytt. Skal du selge blir det bare og sette det tilbake..

og endre slik at f.eks. bassen kjører aktivt med koreksjon for rom,etc vil være en enkel modifikasjon , ikke bare slipper du seriespole(ne) , men du kan benytte en mer dedikert amp til akkurat dette, og få tunet bassen slik DU ønsker..

Skjønner du nesten har solgt dine s.800 , håper du ikke angrer !

sto det ikke ettpar magnepan akkurat tilsalgs ?

mvh
per morten
 
Topp Bunn