Audio Innovation DIY rør riaa

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.001
Antall liker
360
Torget vurderinger
10
Har lodda sammen en rør riaa som er basert på den som sitter i Audio Innovation 500?
Fant skjema på nett og etter noen loddekvelder ble den ferdig i går kveld.To 12AX7/ECC 83 fra Sovtek er brukt.
Seperat strømforsyning med 280v og 12,6v står litt fra riaaen. Da den ble kobla til låt den litt tamt og flatt, men ingen støy eller brum.
Etter ett par timer, løsna det og på "the Park" på Uriah Heep-Salisbury( 180g vinyl) var det en helt nydelig lyd.
Den skal få stå noen dager og gå seg til, den skal da få føtter, bunn og bilder av loddingene skal da legges ut.
Så enkelt og så låte så bra!
 

Vedlegg

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.001
Antall liker
360
Torget vurderinger
10
Der har vi skjemaet!
Brukte det nyeste skjemaet.
Brukte en halvdel av røret per kanal. Lettere med layout når man gjør det, synes jeg ihvertfall.
Man kan også bytte et rør, for å prøve hvordan andre låter...
Disse rørene kjøpte jeg hos Arnold/ Demostenes, men har er visst borte fra markedet?
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Steinkare skrev:
Der har vi skjemaet!
Brukte det nyeste skjemaet.
Brukte en halvdel av røret per kanal. Lettere med layout når man gjør det, synes jeg ihvertfall.
Man kan også bytte et rør, for å prøve hvordan andre låter...
Kun hørt riaa i den gamle S-500'n men det er sikkert ikke store forskjellene, lydmessig, på de to riaa'ene. Tror jeg.

Innbiller meg at riaa'n i M2 pre'n her kan være noe ala den du har lagd. Ikke helt der oppe den i M2'n skal sies, er nok en bedre ver. du har bygd :)
Peter Q var jo også innom AI i sin tid.

Uansett, artig prosjekt og ikke minst vel gjennomført :)


Steinkare skrev:
Disse rørene kjøpte jeg hos Arnold/ Demostenes, men har er visst borte fra markedet?
Han har desverre gitt seg, har jeg forstått. Handlet mye derfra sjøl, kun vært positivt så bedrøvelig at han har gitt seg.

/jan
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.001
Antall liker
360
Torget vurderinger
10
Skal prøve å bytte litt rør, for å prøve hvordan de enkelte låter.
Har noen JJ liggende, noen gamle Mullard og litt ymse andre fabrikat.
Leste en gang en artikkel der Ken Kessler testet ut forskjellige fabrikat. Han brukte en gang i tiden noen enkle saker fra Croft, og fant ut at den som låt best var noen som ikke kostet mange kronene. Noen "umerkede" ha hadde liggende.
Spennende å eksperimentere!
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Steinkare skrev:
Skal prøve å bytte litt rør, for å prøve hvordan de enkelte låter.
Har noen JJ liggende, noen gamle Mullard og litt ymse andre fabrikat.
Leste en gang en artikkel der Ken Kessler testet ut forskjellige fabrikat. Han brukte en gang i tiden noen enkle saker fra Croft, og fant ut at den som låt best var noen som ikke kostet mange kronene. Noen "umerkede" ha hadde liggende.
Spennende å eksperimentere!
Det er 90% av morroa, imho :)

Mullard og Brimar 12ax7/ecc83 er nok litt småfeite (som jeg liker) kontra mange andre.
Og tror både du og Kessler er inne på noe, ikke alltid de overprisede nos rørene er "best"
Artigere å leke med litt billigere rør. Bruker primært billig rør i Audion riaa'n min, fungerer greit det.

Ang Kessler, mener det var han som testet en Sun 2A3 amp, og endte opp med EH 2A3 gold grid rør som ikke koster noe nesten (700-800kr for ett matched pair) Og han testet mange dyre flotte nos og nye rør i ampen.

Nuvel. Hold oss litt oppdatert på hvordan riaa'n presterer, nysgjerrig vettu.
Og kan man spørre hva noe sånt kan komme på sånn ca ? Delepris altså.

/jan
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Er det denne som i original utførelse har et ganske heftig power?
Regulert strømforsyning med rør.
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.001
Antall liker
360
Torget vurderinger
10
Det meste av rør og sokler er kjøpt fra Demostenes for rundt 15 år siden. Resistanser og kondensatorer er noe som ligger i skap og skuffer, har ikke gitt så mye for det, noe har jeg fått!
Kabinett er noe alu-profiler somer skrudd sammen og lakkert med granittlakk fra Bauhaus, rundt 100 lappen or boksen og den holder til to-tre slike kabinett..
Trafo er kjøpt fra elfa for noen år siden. det er den minste de hadde eller har som gir 6v og 235v ut. Kostet kanskje 200-300 kr. Kan tenke meg at alt har kostet rundt 1000-lappen,hvis jeg er forsiktig, hvis man bruker litt av det man har liggende og ikke bruker så mye eksotiske ting. Ikke sikkert det gir noe bedre lyd? At en trafo er viklet av Nubiske jomfruer i vakum, gir ikke alltid noe bedre lyd.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Steinkare skrev:
At en trafo er viklet av Nubiske jomfruer i vakum, gir ikke alltid noe bedre lyd.
Hvis (mens det fortsatt er vacuum) blir tilført et stoff (epoxy f.eks.) kan det tenkes at trafoen blir fri for during.
Litt eksotisk og litt vanskelig.
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.001
Antall liker
360
Torget vurderinger
10
Kunne godt tenke meg å bygge et linjertrinn som jeg bruker sammen med riaaen. Bygge delene sammen, slik at alt blir under "samme tak". Har noen en ide om et trinn som ikke har så mye gain, og som har ett rør per kanal?
Har tenkt litt på Remus, med fem rør. Bygde et slik på 90-tallet en gang, rett etter artikkelen i svenske Audio/Video, men ble aldri helt fornøyd(brum, etc.)
Noen erfaringer med Remus der ute?
 
Topp Bunn