Audio henger bak video etter bytte av tv (LG 50NANO886 og Onkyo-TX-SR508)

Ble medlem
04.09.2021
Innlegg
8
Antall liker
0
Sted
Rogaland
God kveld!

Gikk til innkjøp av en ny tv og ser nå etter oppkobling at audioen henger bak video med så mye som ca 0.5 sekund.
Tven er en LG 50NANO886. Ser ikke på vanlig tv, så skjermen er egentlig en monitor for pcen.

Med den gamle Samsung tven fra 2011 har det aldri vært et problem med lagg i signalet, og oppsettet er identisk.
Audio- og videosignalet går via HDMI til forsterkeren (Onkyo-TX-SR508) før video output går videre til tven via HDMI kabel mens audio går ut til høyttalerene.
Kabelen er i en eARC port på tven siden Netflix appen blir brukt for 4k dokumentarer. Har prøvd å bytte porter uten at det er mulig å se noen forskjell.
Kan forskyve signalet med 100 ms på forsterkeren, det hjelper på, men er ikke nok for å synkronisere de to.

Er det noen som umiddelbart ser problemet? Eller har et forslag til noe som kanskje kan hjelpe.
Har fått forslaget om optisk lydkabel for å bøte på problemet, men det får jeg ikke prøvd før mandag.


//Metallurgen
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Og det er lyden som henger etter? Pleier å være andre veien pga at bildeprossesering kan ta litt tid. Som regel får man bare forsinket lyden (hvilket ikke vil hjelpe deg her) og ikke forsinke bildet. Men det får du altså gjort i dine innstillinger?

Skjer dette både hvis du spiller fra PC og hvis du bruker TVen sin Netflix og eARC?
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.691
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Jeg har en mistanke om at problemet har med ARC å gjøre. ARC er ikke en entydig standard, den varierer fra modell til modell og merke til merke.. Jeg brukte ARC mellom en Samsung TV og Oppo 205 og det fungerte bra. Så byttet jeg TV til en nyere Samsung og ARC virket ikke lenger uansett innstillinger på TV og BD-spiller. Jeg hadde riktignok ikke sync-problemer, men uten lyd er det ikke så moro allikevel. Jeg valgte den ekle løsningen med optisk lyd fra TV til Oppo. Jeg bruker Oppo som DAC for TV-lyden.
 
Ble medlem
04.09.2021
Innlegg
8
Antall liker
0
Sted
Rogaland
Og det er lyden som henger etter? Pleier å være andre veien pga at bildeprossesering kan ta litt tid. Som regel får man bare forsinket lyden (hvilket ikke vil hjelpe deg her) og ikke forsinke bildet. Men det får du altså gjort i dine innstillinger?

Skjer dette både hvis du spiller fra PC og hvis du bruker TVen sin Netflix og eARC?
Ser at video og audio ble stokket om da jeg skrev innlegget, beklager det. Lyden er foran bildet.
Det skjer kun dersom jeg spiller fra pcen. Med TVen sin Netflix så er alt spot on.
 
Ble medlem
04.09.2021
Innlegg
8
Antall liker
0
Sted
Rogaland
Jeg har en mistanke om at problemet har med ARC å gjøre. ARC er ikke en entydig standard, den varierer fra modell til modell og merke til merke.. Jeg brukte ARC mellom en Samsung TV og Oppo 205 og det fungerte bra. Så byttet jeg TV til en nyere Samsung og ARC virket ikke lenger uansett innstillinger på TV og BD-spiller. Jeg hadde riktignok ikke sync-problemer, men uten lyd er det ikke så moro allikevel. Jeg valgte den ekle løsningen med optisk lyd fra TV til Oppo. Jeg bruker Oppo som DAC for TV-lyden.
Ja, har funnet noen artikler som nevner at ARC kan lage litt trøbbel. Håper det hjelper med optisk her også!
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Hvilke innstillinger har du for prosessering på receiveren? Har du prøvd å sette bilde prosesseringen til "passthrough" eller lignende?

Samme med tven, tven oppskalerer bildesignal til flere 100 hz for eksempel.
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Bare så jeg er sikker på at jeg (og andre) forstår. Når du spiller fra Netflix på TV-en (altså bruker TVen sin innebygde app) er alt ok. Det betyr at det ikke er ARC relatert for det er vel eneste tilfellet du faktisk bruker ARC.

PCen er koblet til forsterker sant? Og da blir lyd og bilde ute av sync.

Prøv å koble PC rett i tv og hør om lyden ut av tv-høyttalerne er i sync eller ikke. Hvis de er i sync ligger problemet i receiver og hvis de ikke er i sync ligger problemet i PCen :)
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Ser at video og audio ble stokket om da jeg skrev innlegget, beklager det. Lyden er foran bildet.
Det skjer kun dersom jeg spiller fra pcen. Med TVen sin Netflix så er alt spot on.
Funnet ut av det? Du må kjøre lyden via TV-en slik at du kan benyttet TV-ens audiosync-funksjon. På min Samsung-TV er det bare optisk ut som kan forsinkes. Slik altså: PC - til TV med HDMI til forsterker med Toslink.
 
Ble medlem
04.09.2021
Innlegg
8
Antall liker
0
Sted
Rogaland
Hvilke innstillinger har du for prosessering på receiveren? Har du prøvd å sette bilde prosesseringen til "passthrough" eller lignende?

Samme med tven, tven oppskalerer bildesignal til flere 100 hz for eksempel.
Har vært bortreist og har ikke hatt anledning til å teste noe av dette før nå. Ved å benytte "LipSync" og en 80 ms delay på receiveren ble lyd og bilde synkront, hvert fall på alt jeg har testet på til nå. Så noe direktesendt friidrett fra nrk sin nettside som var noe utav sync, men det virker som det skyldes sendingen.
Takk for tipset, Roberth!
 
Ble medlem
04.09.2021
Innlegg
8
Antall liker
0
Sted
Rogaland
Bare så jeg er sikker på at jeg (og andre) forstår. Når du spiller fra Netflix på TV-en (altså bruker TVen sin innebygde app) er alt ok. Det betyr at det ikke er ARC relatert for det er vel eneste tilfellet du faktisk bruker ARC.

PCen er koblet til forsterker sant? Og da blir lyd og bilde ute av sync.

Prøv å koble PC rett i tv og hør om lyden ut av tv-høyttalerne er i sync eller ikke. Hvis de er i sync ligger problemet i receiver og hvis de ikke er i sync ligger problemet i PCen :)
Ja, det er korrekt. Alt fra TV-en sine apper ligger synkront.
Ja, pcen er koblet til forsterker. Nå har jeg fått lyd og bilde syncet ved å benytte "LipSync" og en 80 ms delay på forsterkeren. Men skal prøve å koble PC rett i TV og se om det er noe forskjell.
Takk for tipset, Vebbis!
 
Ble medlem
04.09.2021
Innlegg
8
Antall liker
0
Sted
Rogaland
Eg opplever manglande synk når eg brukar Apple-TV. Kan det vere strøyminga som er problemet.
Ja, jeg så noe direktesendt friidrett fra NRK sin nettside, da var lyd og bilde utav med over ett sekund. Det ble noe frustrerende da Jann Post begynte å juble om kriging på oppløpssiden og bildet viste "rolig jogg" fremdeles.
 
Ble medlem
04.09.2021
Innlegg
8
Antall liker
0
Sted
Rogaland
Funnet ut av det? Du må kjøre lyden via TV-en slik at du kan benyttet TV-ens audiosync-funksjon. På min Samsung-TV er det bare optisk ut som kan forsinkes. Slik altså: PC - til TV med HDMI til forsterker med Toslink.
Ja, har i det minste fått dem synkronisert. Ved å benytte "LipSync" og 80 ms delay på forsterkeren så havnet lyden oppå bildet. Det kan nok fungere. Takk for tipset, michell!
 
Topp Bunn