Arvet vinylplater

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.733
Antall liker
4.573
Sted
Nøtterøy
Har vært så heldig at jeg har arvet flere hundre plater etter en kompis. Det aller meste er jazz fra åtti og nitti tallet. Sikkert femti album med Keith Jarrett, mengde med Chick Corea og Return to Forever. I tillegg til T Rex, Jethro Tull, Black Sabbath, Frank Zappa, Miles Davis ++++

Det lå også noen gamle her. Kan disse ha noen verdi tro hvis tilstanden er god?

_SAM3460 (800x213).jpg
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Vil tippe varierende. Ellers har jeg ikke mer greie på det enn at jeg tipper det er vel verdt investering i en egnet spiller. :)
 

Goggen8

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2014
Innlegg
2.388
Antall liker
952
Sted
Oslo
Kommer helt an på hvilke pressinger det er. Sabbath på Vertigo (swirl) og førstepressinger av Beatles er f.eks. ettertraktet. En del norske utgivelser som har relativt høy verdi også. Har du fått Til Vigdis av Garbarek? :)
 
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
4.390
Antall liker
8.234
Sted
Laksevåg - Bergen
Har selv masse Sabbath fra Vertigo. Disse pressingene har en psykidelisk logo som du blir relativt svimmel av å se på når platen snurrer. Kjøp en platespiller hvis du ikke har. ;)
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.733
Antall liker
4.573
Sted
Nøtterøy
Er en del Garbarek her. Har ikke fått gått gjennom alt. Ligger i store plastkasser. Spilte gjennom det første albumet til Yes fra 69. Helt strøkent:).
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.733
Antall liker
4.573
Sted
Nøtterøy
Skal hygge meg med Jethro Tulls: To Young T Die, Benefit, Heavy Horses, War Child, Aqualung, Ministrel In The Gallery, Best Of, This Was og Thick As A Brick etterhvert.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Kan du ikke ta en titt på bukten og andre nettsteder der de selger vinyl?
Generelt gjelder prinsippet at det er førsteutgivelsene som har økonomisk verdi som samlerobjekt. Ellers går brukt vinyl til en brøkdel av nypris. Du kan i alle fall halvere prisen i forhold til dagens nyutgivelser, og kanskje dele på tre også.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
Ser du har vinylsnurr allerede så jeg forstår ikke spørsmålet.
For min del hadde jeg vært på Torget fortere enn Bolt og sjekket ut en funky snurr og en riaa fra hokksund.
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.733
Antall liker
4.573
Sted
Nøtterøy
Ser du har vinylsnurr allerede så jeg forstår ikke spørsmålet.
For min del hadde jeg vært på Torget fortere enn Bolt og sjekket ut en funky snurr og en riaa fra hokksund.
Forstår ikke helt ditt innlegg men....

Grunnen til at mitt første innlegg ble skrevet var at jeg lurte på om disse eldste platene jeg fikk har noen økonomisk verdi. Litt av ren nysgjerrighet og fordi de ikke kommer til å bli spilt så mye.

Bytte ut min Micro? Never!
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Kan du ikke ta en titt på bukten og andre nettsteder der de selger vinyl?
Generelt gjelder prinsippet at det er førsteutgivelsene som har økonomisk verdi som samlerobjekt. Ellers går brukt vinyl til en brøkdel av nypris. Du kan i alle fall halvere prisen i forhold til dagens nyutgivelser, og kanskje dele på tre også.

Gradering og verdi av plater kan man lese om på nettet, men det er jo smart å sjekke om de platene man sitter på kanskje er verdt noe før man dumper dem ut til 40 kroner plata? ;) Det finnes jo samleobjekter og sjeldenheter som dukker opp innimellom.

Sjekk på www.discogs.com f.eks.
 

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Innlegg
800
Antall liker
339
Torget vurderinger
10
Heldiggrisen, du har jammen en snill kompis... mye godt stoff der - ikke selg.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.657
Antall liker
58.492
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Du får antagelig ikke noe vettugt svar på dette her.
Du må se på matrisenr og sjekke opp mot f.eks discogs og se hva slags utgaver du faktisk sitter på.
Så kan du undersøke derfra i lister og evt tidligere salg på nettet.
Dette krever litt mer egeninnsats enn å legge ut bilde av et utvalg her på HFS er jeg redd.

Du kan også spørre noen som har greie på dette om å hjelpe deg, men det bør helst være noen du stoler på.
Det går også an å legge de ut for salg med opplysninger som nr. og tilstand. Da vil du kanskje få et hint ut fra responsen.
Det er langt i fra alt gammalt som er gull,-snarere tvert i mot.
Lykke til:)

Som et eksempel kan du kikke her:https://www.google.no/url?sa=t&rct=...729711&usg=AFQjCNGdQ-lglxG-OmCMUQzWOSwoU7SfNA
Trykk på "BUY VINYL" så får du en viss aning om prisleie for aktuell utgave.
 
Sist redigert:
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
4.390
Antall liker
8.234
Sted
Laksevåg - Bergen
Hvis Beatles-platen helt til høyre ( Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band ) er i grei stand, kan den være verd en del. Det stod en artikkel i en eller annen avis for ikke lenge siden, at du kunne sitte på en "gullgruve" hvis du hadde plater som var ettertraktet. Jeg har mange av de platene som ble omtalt i artikkelen, og Beatles-albumet du har var ett av dem. Så spørs det om en tusenlapp er en gullgruve :)
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Det finnes noen tidlige Beatlesplater som ble feilmerket. De er verdt en del. Bare å Binge eller Google eller hvaduvil.


Hvis Beatles-platen helt til høyre ( Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band ) er i grei stand, kan den være verd en del. Det stod en artikkel i en eller annen avis for ikke lenge siden, at du kunne sitte på en "gullgruve" hvis du hadde plater som var ettertraktet. Jeg har mange av de platene som ble omtalt i artikkelen, og Beatles-albumet du har var ett av dem. Så spørs det om en tusenlapp er en gullgruve :)
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.982
Antall liker
11.840
Sted
Hus
Ser du har Øystein Sunde. Er det CBS press, Philips press eller noe annet ???
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
Ser du har vinylsnurr allerede så jeg forstår ikke spørsmålet.
For min del hadde jeg vært på Torget fortere enn Bolt og sjekket ut en funky snurr og en riaa fra hokksund.
Forstår ikke helt ditt innlegg men....

Grunnen til at mitt første innlegg ble skrevet var at jeg lurte på om disse eldste platene jeg fikk har noen økonomisk verdi. Litt av ren nysgjerrighet og fordi de ikke kommer til å bli spilt så mye.

Bytte ut min Micro? Never!
Mente på ingen måte at du burde bytte ut Micro'en, men at dersom jeg skulle være i samme heldige situasjon, arvet platesamling, men uten spiller, da ville samplingen blitt og straks fått selskap av en spiller. Hva nå platene er "verdt".
 
Topp Bunn